trafior Napisano 13 Sierpnia 2008 Napisano 13 Sierpnia 2008 witam, chciałbym się dowiedzieć jakie znaczenie ma różnica w średnicy mocowania mostka do kiery. domyślam się, że zestaw (kiera + mostek) z większą średnicą ma większą wagę od takiego samego z mniejszą średnicą. co oprócz tego? czy np. większa średnica ma większą wytrzymałość i jest polecana dla cięższych rowerzystów? czy po prostu są dwa standardy i nie ma to większego znaczenia. pozdrawiam trafior
hudy Napisano 13 Sierpnia 2008 Napisano 13 Sierpnia 2008 Każdy przekrój profilu (w przypadku kierownic jest to rura) można scharakteryzować pewnymi wskaźnikami. Kierownica jest elementem zginanym. Tak więc interesuje nas wskaźnik wytrzymałości na zginanie. Im jest on mniejszy tym wytrzymałość profilu na zginanie jest większa (a tym samym jego sztywność)... to mógłby być łopatologiczny wstęp do teorii. Generalnie większa średnica takiej rury pozwala uzyskać sztywniejszy przekrój (między innymi dlatego też w przypadku suportów wywalono łożyska poza ramę - żeby móc zwiększyć średnicę drążonej osi), co przekłada nam się sztywniejszą całość i wszystkie korzyści z tego płynące. O ile ktoś je odczuwa. Jeśli ktoś nie widzi różnicy w sztywności różnych elementów to standard klasyczny czy OS w kierownicy nie będzie miał dla niego tak naprawdę znaczenia.
ender Napisano 13 Sierpnia 2008 Napisano 13 Sierpnia 2008 tam gdzie masz duze sily to te 31mm jest niezastapione ale tak w 99% zwyklemu userowi niepotrzebne ale jest moda i teraz wiekszosc jest na 31mm a co do tego o lozyskach suportow dlatego je wywalili na zewnatrz bo nowe mocowania jak np octalink nie pozwalaly na uzyskanie takiej sztywnosci i wytrzymalosci jak stary kwadrat a jakos to musili sprzedawac
Mod Team bogus Napisano 13 Sierpnia 2008 Mod Team Napisano 13 Sierpnia 2008 To może teraz trochę praktyki: Miałem kierownicę na 25,4 i mostek, obecnie zestaw na OS. Przy OS widać znaczną różnicę w sztywności (31,8mm jest sztywniejsze). Ale dla mnie bylo to istotne, że dużo jeżdżę na stojąco i na kierę działają większe siły niż przy jeździe na siedząco. Tymbardziej, że często na podjazdach rwę kierę do siebie.
Fifi Napisano 8 Lutego 2009 Napisano 8 Lutego 2009 Może nie dokładnie wpasowuje się to w ten temat, ale nie chcę zakładać nowego. Kupiłem szosową kierownicę, zmierzona i wyszło 25,7mm czyli niby 25,8mm. Wiem, że ludzie używają kiery 25,4 do mostak 25,8 albo 26,0 ale czy będzie można założyć kierę 25,7 do mostka 25,4?
Sixer Napisano 9 Lutego 2009 Napisano 9 Lutego 2009 Pewnie. Ja mam mostek 25.4, a kiere 26.0 i przez 5 tys nic się nie stało.
Fifi Napisano 10 Lutego 2009 Napisano 10 Lutego 2009 To wiem, chodzi mi o zabieg w drugą stronę, mostek 25,4 i kiera ~25,8.
Bizon Napisano 10 Lutego 2009 Napisano 10 Lutego 2009 To ja też coś z praktyki MTB -miałem mostek 25,4 mam 31,8 nie odczuwam absolutnie żadnej różnicy Szosa-25,4 teraz 31,8 i znów nie odczuwam żadnej różnicy
wastedqba Napisano 10 Lutego 2009 Napisano 10 Lutego 2009 Jedyna różnica jaką widziałem to że częściej łamią się kierownice o mniejszej średnicy.
bodziekk Napisano 10 Lutego 2009 Napisano 10 Lutego 2009 Każdy przekrój profilu (w przypadku kierownic jest to rura) można scharakteryzować pewnymi wskaźnikami. Kierownica jest elementem zginanym. Tak więc interesuje nas wskaźnik wytrzymałości na zginanie. Im jest on mniejszy tym wytrzymałość profilu na zginanie jest większa (a tym samym jego sztywność)... to mógłby być łopatologiczny wstęp do teorii. Mógłby... ale jest dokładnie odwrotnie. Czym większy wskaźnik, tym większa wytrzymałość profilu. A dokładniej mniejsze naprężenia w nim przy działaniu takiego samego momentu gnącego.
Fifi Napisano 10 Lutego 2009 Napisano 10 Lutego 2009 Ups, nie doczytałem i źle napisałem ostatniego posta. Dzięki za odpowiedź, spróbuję i jak coś to dam znać.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.