Skocz do zawartości

[Full] Mongoose Teocali Elite


Thor07

Rekomendowane odpowiedzi

Po 10 miesiącach ujeżdzania hardtaila do Enduro [DM Funbike] nadszedł czas na upragnionego full'a.

Początkowo miał byc Poison Curare z setem z 5'th Element Coil, jednak finanse zmusiły mnie do znalezienia trochę tańszego rozwiązania.

Wypatrzyłem na allegro Mongoose Teocali Elite z Float'em R.

Z początku obawiałem się trochę rozmiaru 18" [ujeżdzany Funbike miał 16" i czułem się na nim wyśmienicie]

Jednak moje obawy były bezpodstawne. Rower w terenie spisuje się wyśmienicie.

Zawieszenie posiada 145mm skoku. Nie jest ono zbytnio czułe na bardzo małe nierówności [w tej kwestii dużo mu brakuje do Sign'a z sprężynowym Foxem Vanilla bez platformy],

większe nierówności wyłapuje świetnie

Kopania korb nie odczułem [w przeciwieństwie do Signa w którym jest to bardzo odczuwalne].

20f6b91e4eb5b6dcm.jpg 150aa49b775a9595m.jpg

 

Brake: (Front) (Hamulec Przedni): Shimano XT BR-M775 + tarcza Bop 180mm

Brake: (Rear) (Hamulec Tylny): Avid bb5 + klamka FR5 + tarcza Avid 160mm

Cassette (Kaseta): Shimano Deore HG50

Chain (Łancuch): Shimano HG53

Crankset (Korby): Shimano LX FC-M582

Derlr. (Front) (Przerzutka przednia): Shimano Deore Top Swing

Derlr. (Rear) (Przerzutka tylna): Shimano XT RD-M772 SGS

Fork Front (Amortyzator): RockShox Pike 409

Fork Rear (Damper): FOX Float R 190x50

Frame (Rama): Mongoose Teocali Elite M

Grips (Gripy): Dartmoor Shadow

Handlebar (Kierownica): Kalloy 660mm

Pedals: (Pedały): Time Z

Seat: (Siodło): Selle Italia C2 Gel Flow

Seatpost (Sztyca): Pro XLT 31.6

Shifters (Manetki): Shimano Deore

Stem (Mostek): Kalloy 90mm

Tire Front (Opona Przednia): Continental Mountain King 2.2

Tire Rear (Opona Tylna): Schwalbe Racing Ralph 2.1

Tubes (Detki): Continental

Wheel Front (Kolo Przednie):

-Hub (Piasta): DARTMOOR Dee-Force

-Rim (Obrecz): Dartmoor Forrtress

-Spokes (Szprychy): DT Champion

-Nipples (Nyple): DT

Wheel Rear (Kolo Tylne):

-Hub (Piasta): Shimano FH-M525

-Rim (Obrecz): Dartmoor Forrtress

-Spokes (Szprychy): DT Champion

-Nipples (Nyple): DT

 

W "najbliższym" czasie zmienione będzie tylne koło [piasta powoli kończy swój żywot]. Prawdopodobnie będzie DT Swiss 370 + DT Competition +

+ Dartmoor Abstract [obręcz musi byc biała :)]

Później do zmiany pójdzie tylny hamulec [na XT] i kierownica na Sunline V1.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To się nazywa FREEDRIVE.

 

Też izoluje suport od ramy i wahacza ale na trochę innej zasadzie - w I-drive po prostu do jednozawiasowego wahacza z damperem dodano dźwignię (w starszych wersjach dogbone, w nowych nie wiem) poruszającą "zawieszonym" na wypuście suportem.

W Freedrive jest to bardziej skomplikowane - damper oddziałuje nie na wahacz (czy właściwiej: wahacz na damper. Z tym że w tę stronę byłoby trudniej wytłumaczyć :) Na fotce - ŻÓŁTY jak rama), ale na osobny element zawierający w sobie suport (CZARNY), która jest połączona z wahaczem takim małym duperelkiem - przejściówką (NIE WIDAĆ GO, jest za korbą), jak np. w systemach typu Maestro.

 

Mam nadzieję że wytłumaczyłem w miarę sensownie. Tak czy inaczej - miłego ujeżdżania! :(

 

PS. Przydałoby się wykadrować zdjęcie. Nawet w jakimś darmowym ACDSee :devil:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja mam pytanie odnośnie tego "duperelka", o którym pisze MrJ (tego łączącego wahacz z elementem zawierającym mufę suportu).

Kształt ma identyczny z elementem, który miałem w Mongoose Grand Marquis. U mnie były tam cztery łozyska igiełkowe pracujące na stalowych tulejach i to był słaby punkt całego zawieszenia. Szybko sie to zużywało. Ciekawi mnie jak to jest tutaj rozwiązane.

A tak poza tym, to popieram wybór planowanej kierownicy. Miałem Sunline V1 w łapkach i naprawdę robi wrażenie - zarówno waga, jak i elegancki wygląd. Sam mam na taka chrapkę :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak działa zawieszenie? Masz możliwość odniesienia np. do systemu Maestro Gianta?

 

A tak bardziej ogólnie - jak wygląda trwałość tego całego FREEDRIVE - czy na 3-4 sezony jazdy starczy? Jak z solidnością ramy? :-) I ile ten Twój komplet waży?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę za wcześnie żeby mówic o trwałości zawieszenia. Działanie zawieszenia mogę tylko porównac do jedno zawiasowego Sign'a [jeździłem też na Reign z roku 07 i 08 jednak za mało żeby porównac zawieszenie].

Waga... ~3600g razem z przerzutka p, łańcuchem, sterami i damperem. [niestety osobiscie nie ważyłem].

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy temu...

Cześć. Pytanie: jak sprawują się łożyska zawieszenia? Bo wyczytałem ze lubią się szybko zużywać w warunkach woda/błoto? i ile waży cały rower? bo przymierzam się do tego roweru z 2006 roku o ile rozmiar M spasuje do 180cm wzrostu:/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jako tako problemów z łożyskami nie ma, ale producent mógł uszczelnić łożyska dolnego łącznika... Niedawno pojawił mi się na owym łączniku luz, wystarczyła podkładka i hula dalej.

Rower obecnie wazy 14,8kg. Co do rozmiaru to o ile nie masz zbyt długich nóg to możesz śmiało brać Mke i do tego sztyce 400mm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niby ciężko, ale wystarczy zmienić amortyzator, przednie koło i jest ~1kg mniej.

W okresie zimowym rower przeszedł kilka mniejszych jak i większych zmian oraz został zważony:

 

1c43e8a088cf0c5bm.jpge9f7ef594480473dm.jpg

Brake: (Front) (Hamulec Przedni): Shimano SLX/XTR + SM-RT51M 292g + 172g

Brake: (Rear) (Hamulec Tylny): Shimano SLX + SM-RT51M 370g + 172g

Cassette (Kaseta): Shimano XT CS-M 770 262g

Chain (Łancuch): Shimano HG 93 272g

Crankset (Korby): Shimano LX FC-M582 + tarcza boplight 32t 886g

Derlr. (Front) (Przerzutka przednia): Shimano Deore Top Swing 124g

Derlr. (Rear) (Przerzutka tylna): Shimano XT RD-M772 SGS 226g

Fork Front (Amortyzator): Rock Shox Pike 409 2526g

Rear Shock (Damper): FOX Float R 190x50 250g

Frame (Rama): Mongoose Teocali Elite M + łożyska sterów 3390g

Grips (Gripy): No name pianka + korki 20g

Handlebar (Kierownica): FSA 680mm 296g

Pedals: (Pedały): Time Z 528g

Seat: (Siodło): Selle Italia C2 Gel Flow 272g

Seatpost (Sztyca): Pro XLT 31.6 290g

Seatpost Clamp (Zacisk Sztycy): X-Tasy 42g

Shifters (Manetki): Shimano Deore + pancerze/linki 356g

Stem (Mostek): Kalloy 90mm 206g

Tire Front (Opona Przednia): Continental Mountain King 2.2 486g | WTB Weirwolf 2.5 784g

Tire Rear (Opona Tylna): Schwalbe Racing Ralph 2.1 442g | WTB Timberwolf 2.3 824g

Skewer (Zacisk) : Dartmoor 58g

Tubes (Detki): Continental 380g

Wheel Front (Koło Przednie): 1188g

-Hub (Piasta): DARTMOOR Dee-Force

-Rim (Obrecz): Dartmoor Forrtress

-Spokes (Szprychy): DT Champion

-Nipples (Nyple): DT

Wheel Rear (Koło Tylne): 1286g

-Hub (Piasta): Dartmoor X-Force

-Rim (Obrecz): Dartmoor Raider

-Spokes (Szprychy): DT Champion

-Nipples (Nyple): DT

 

Waga w zależności od założonych opon : 14858g | 15538g

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przymierzałem sie do kupienia seryjnego roweru z 2006 a patrząc po komponentach to wyjdzie on jeszcze ciężej niż twój;/ podjazd w górach mógłby okazać się katorgą;]

 

specyfikacja seryjnego:

FRAME: Mongoose Freedrive All Mountain 6061 Aluminum w/ Zero Stack Headset, Forged Dropouts & Disc Mount, Replaceable Derailleur Hanger, Adjustable 4.75/5.75” Travel

FORK/SHOCK: RockShox Revelation 409 Dual Air w/ Motion Control, 130mm

Travel; RockShox Ario 2.1 Air Shock w/ Adjustable Rebound

DRIVETRAIN: 27-Speed w/ Shimano LX Rear & Deore Front Derailleurs, LX Dual Control Shift/Brake Levers;

Truvativ Firex SX 2-Pc Crankset w/ External Bearings

BRAKES: Shimano LX Hydraulic Disc

WHEELS: Sun SOS Rims w/ Shimano LX Centerlock Disc Hubs,

enda Nevegal DTC 2.35” F & 2.1” R Kevlar Bead Tires

COCKPIT: WTB CXC 31.8mm Bar/Stem,

SDG 2014 I-Beam Post & Bel Air SL Saddle

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo fajny rower. Masą 14,8 bym się nie przejmował. Wymieniając kilka części spokojnie zejdziesz do 13,xx a to całkiem zadowalająca waga jak na fulla. Zwłaszcza, że masz tam PIKE'a....

 

weź pod uwagę ze przy oponach podana jest OPCJA - a wiem ze thor jeździ właśnie a tejże opcji ze względu na swoje preferencje rowerowe :) ale fajnie ten wpis strategicznie rozwiązał :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Rower doczekał się dwóch znacznych zmian:

- zębatka 22T w korbie została zastąpiona zębatką 20T + tytanowe śruby

- mostek został zmieniony na krótszy [Pro FRS 70mm]

Zysk wagowy nie jest duży [obecnie 14772g] ale za to pozycja na rowerze stała się dużo wygodniejsza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy temu...

witam

 

pozwole sobie odswiezyc :rolleyes:

zadalem pytanko na bikestats, ale tam sie ciezko odnalezc w zakamarkach pod-stron;)

 

1.dobrze sie rower prowadzi z tak krotkim mostkiem? jest stabilny przy podjezdzaniu?? nie wyrzuca z siodla niczym dziki mustang?

2.jak z lozyskami, na mtbr skarza sie ze po pol roku nadaja sie do wymiany?

3.sztywnosc tylu chyba duza, biorac pod uwage tak ogromna wage ramki..?

4.poziom fun-u wysoki? czy nadaje sie to w gory w ogole? nie podoba mi sie cos kat podsiodlowy (71,5) sugeruje dosc niska kadencje - jakie odnosisz wrazenie?

5.producent niby podaje skok 145mm ale w roznych wersjach zaklada rozne dampery - zarowno 190 jak i 200mm, no i z roznymi skokami tloka. Ile u Ciebie wykorzystuje (rzeczywistego) skoku dampera? i czy jest widoczna roznica/moze troche brakuje?/skoku przod-tyl ?

 

dzieki z gory

pzdrower

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1.dobrze sie rower prowadzi z tak krotkim mostkiem? jest stabilny przy podjezdzaniu?? nie wyrzuca z siodla niczym dziki mustang?

Skrócenie mostka o 20mm moim przypadku poprawiło właściwości jezdne na podjazdach. Przy amortyzatorze o wysokości 518mm rower podjeżdżał bardzo sprawnie (nie można tego o nim powiedzieć po zmianie amortyzatora na wyższy o 33mm). Na zjazdach krótszy mostek okazał się bardzo dobrym rozwiązaniem.

 

2.jak z lozyskami, na mtbr skarza sie ze po pol roku nadaja sie do wymiany?

Jak na razie jedno łożysko kwalifikuje się do wymiany. Reszta (nawet igiełki przy łączniku) spisuje się bez zastrzeżeń.

 

3.sztywnosc tylu chyba duza, biorac pod uwage tak ogromna wage ramki..?

Sztywność pomimo moich ~90kg (z plecakiem) jest wzorowa (różnica pomiędzy typowym jednozawiasem jest odczuwalna).

 

4.poziom fun-u wysoki? czy nadaje sie to w gory w ogole? nie podoba mi sie cos kat podsiodlowy (71,5) sugeruje dosc niska kadencje - jakie odnosisz wrazenie?

Poziomu funu nie da się opisać. Rower jak dla mnie jest bardzo dobry na górską turystykę, pozwala się wyszaleć bez zamartwiania się o wytrzymałość. Co do kadencji to rzeczywiście, trudno utrzymać wysoką (sztyca z set backiem pogarsza jeszcze sprawę, na szczęście została niedawno wymieniona na model bez set backu).

 

5.producent niby podaje skok 145mm ale w roznych wersjach zaklada rozne dampery - zarowno 190 jak i 200mm, no i z roznymi skokami tloka. Ile u Ciebie wykorzystuje (rzeczywistego) skoku dampera? i czy jest widoczna roznica/moze troche brakuje?/skoku przod-tyl ?

Nowsza wersja posiada damper 200mm o skoku 57mm, stara wersja ma damper 190mm z skokiem 50mm. Pomimo tej zmiany rama ma ten sam skok. Zmiana ta wynika pewnie z nadmiernej progresji pod koniec skoku w starym modelu (progresja na ostatnich 25mm skoku jest mocno odczuwalna). Jednak pomimo tego skoku z tyłu nie brakuje. Przeszkadzał za to kąt główki z Pikiem, 69° nie było zbyt komfortowe na zjazdach. Zmieniłem amortyzator na All Mountaina 2 z 160mm skokiem. Dopiero po tej zmianie rower pokazał pazury na zjazdach. Po tej zmianie ucierpiała zdolność podjeżdżania, ale kto by się tym przejmował, liczy się fun na zjazdach.

 

Wspominałeś, że prace zaweiszenia mozesz porównać do sign'a. Ale ostatecznie nie napisałeś zbyt wiele;) Jak teraz oceniłbyś prace mangoosea w porównaniu do krossa na podjazdach i zjazdach ?

Na signie miałem możliwość przejechać się zaledwie kilka razy w terenie. Od razu odczuwalne było kopanie w korby na małej zębatce i mniejsza sztywność wahacza. Sign za to chętniej wyłapywał małe nierówności (tutaj akurat zasługa leży po stronie Foxa Vanilli który nie posiada platformy, sing po zmianie dampera ma metela z platformą był odrobinę mniej czuły na małe nierównośći)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...