Skocz do zawartości

[piasty] DT - duże opory toczenia


WaGiant

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

W połowie ubiegłego roku złożyłem koła na piastach DT onyks . Od początku dość ciężko się obracały - gorzej niż wszystkie piasty na konusach na jakich jeździłem .Koła oglądało trzech mechaników . Werdykt : jest tak sobie , to się dotrze , tak ma być -jest OK . Przednie koło faktycznie trochę się dotarło -obraca się nieco ciężej niż na konusach ale mogę uznać że to cena za bezobsługowość ( na koniec sezonu pod uszczelniaczami czyściutko ! ). Problem jest z tylną piastą obraca się ciężko - po ostatnim wyjeździe mam wrażenie ,że gorzej niż na początku . Nie ma zacięc , ruch jest płynny , ciężko się kręci i już . Ktoś mnie przekonywał że te opory nie są odczuwalne w czasie jazdy . Nie wierzę ! Co robić ? Wymienić łożyska ( na jakie ? ) ,a może przepleść koła na LX ,XT a może coś dużo prostszego bez skąplikowanych uszczelniaczy ?

Napisano

Mi tam nic ciężko się nie obraca :icon_wink: , ponadto nigdy nie zamienił bym piast DT Onyx na żadne Shimano LX czy XT .

W ostateczności można wymienić łożyska , Polskie są bardzo dobre. Nakrętki nie powinny zbyt mocno ściskać łożysk.

Napisano

Tam nie ma nakrętek jako takich . Uszczelniacza nie da się przykręcić za mocno - musi być na swoim miejscu . Co masz przeciw piastom shimano ? . Jeździłem na niskich grupach - chyba accera - i wszystko było ok .Jedyny minus - po sezonie ( czasem częściej ) trzeba wyczyścić i nasmarować .

Napisano
Tam nie ma nakrętek jako takich . Uszczelniacza nie da się przykręcić za mocno - musi być na swoim miejscu . Co masz przeciw piastom shimano ? . Jeździłem na niskich grupach - chyba accera - i wszystko było ok .Jedyny minus - po sezonie ( czasem częściej ) trzeba wyczyścić i nasmarować .

 

No cóż, podziwiam. W sumie dopiero na poziomie LX/XT pojawiają się sensowne uszczelnienia; zresztą ja oryginalnie w starym rowerze miałem koła na piastach Deore - po wymianie na DT niebo a ziemia.

Napisano

Co do uszczelnień zgadzam się . Tanie piasty mają niby uszczelki ( choć te z fabrycznych kół mojego Gianta działały całkiem dorze ) . Też spodziewałem się ,że dt będzie działać lepiej . Jeśli inne Onyxy obracają się lekko to znaczy że moje są do d... Spróbuję wymienić łożyska .

Napisano
(...) Jeśli inne Onyxy obracają się lekko to znaczy że moje są do d... Spróbuję wymienić łożyska .

Także stawiam na łożyska - mam Onyxa (tył) ze sporym przebiegiem i kręci się lepiej niż dobrze ;)

Napisano
Tam nie ma nakrętek jako takich . Uszczelniacza nie da się przykręcić za mocno - musi być na swoim miejscu

Zapewniam, że są tam nakrętki ...i można je dokręcić zbyt mocno ......

Napisano

Rulez mógłbyś napisć więcej ? W przedniej piaście na ośkę bezpośrednio na łożyska zakłada się osłonki ( uszczelniacze ) . wskakują na swoje miejsce i już . Ośka tak samo obraca się z nimi jak bez . Z tyłu tam gdzie nie ma kasety wkręca się długą osłonę - bezpośrednio na łożysko .Mogę dokręcić ją na siłę i tak go nie blokuje . Nie pamiętam jak jest od strony kasety. Chyba nakładana osłona ,a na nią nakrętka .W każdym razie przed założeniem kasety próbowałom dokręcać to zróżną siłą , próbowałem bez uszczelniaczy - bez wpływu na opory obracania .

Napisano

Nakrętka od strony kasety służy do kasowania luzu zarówno bębenka jak i łożysk piasty - nacisk na łożysko bębenka jest za pośrednictwem uszczelniacza. Zbyt mocne dokręcenie nakrętki powoduje ściśnięcie łożysk piasty i zwiększenie oporów .Jeśli poluzowanie tej nakrętki nie powoduje poprawy , wtedy trzeba ściągnąć bębenek i sprawdzić, czy łożyska obracają się lekko jeśli nie - trzeba wymienić, łożyska same w sobie generują pewien opór, przez to , że są uszczelniane.

Nakrętka wywiera nacisk na łożysko bębenka(a przez nie na łożyska piasty) poprzez uszczelniacz, więc bez niego nie można tak dokręcić nakrętek, aby zwiększyły opór łożysk piasty.

W załączeniu instrukcja rozbierania i szczegółowa budowa (piasty DT 370, to jest to samo co Onyx)

http://www.dtswiss.com/getdoc/759e2d77-9f0.../Datasheet.aspx

Napisano

po prostu mogłeś zbyt mocno zakręcić oś piasty i jak pisali wyzej to powoduje opory.

Poluzuj oś piasty i następne dokręć ją tak aby nie miala juz oporów ale nie moze miec za nic w swiecie luzów!! One spowodowaly by uszkodzenie (wybicie) lozysk w czasie eksplowatacji kola.

 

Pozdrawiam

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...