Skocz do zawartości

[rama] czym wkleić aluminiową rurę podsiodłową do carbonowej ramy


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam,

 

Od roku jestem szczęśliwym posiadaczem carbonowej ramy Ibis Mojo. Niestety kilka tygodni temu zauważyłem, że aluminiowa rurka, która jest w rurze podsiodłowej troszkę się rusza na boki. Podczas wczorajszej jazdy zaczęła ruszać znacznie a na koniec ją po prostu wykręciłem.

 

Jakim środkiem mogę ją wkleić z powrotem? (aluminium do carbonu)

Czy jakiś serwis, jakaś firma w Warszawie może mi dokonać naprawy?

 

Niedługo wyjeżdżam na wakacje i chciałbym jak najszybciej naprawić ramę.

 

Pozdrawiam,

 

Norbert

Napisano

Witam,

 

W carbonowej rurze podsiodłoej jest (a raczej była) wklejona rurka aluminiowa, w którą dopiero wchodzi sztyca. Chodzi o to czym wkleić tą rurkę w carbon rury podsiadłowej.

 

Norbert

Napisano

Co do ramy to nie mam pojęcia o co chodzi ;) . Ale jeśli chodzi o łączenie karbonu z aluminium to musisz zastosować jakiś klej na bazie żywicy epoksydowej , jest tego masa najlepiej idź do sklepu z takowymi materiałami i kup klej z przeznaczeniem do aluminium ( chodzi chyba o dość istotną część więc nie ma co oszczędzać ), uniwersalne zazwyczaj łapią przeciętnie . Powierzchnie styku wystarczy dobrze odtłuścić i zmatowić papierem ściernym , jak zrobisz wszystko jak należy do za "Chiny" tego nie urwiesz .

Poparte doświadczeniem z modelarstwa ;)

Napisano

Dla zainteresowanych, otrzymałem instrukcję z Ibis Cycles, która poniżej (miejmy nadzieję że innym się nie przyda):

 

Rebonding a Seat Tube Insert

We see this happen occasionally when the the sleeve is not properly bonded into the frame.

The fastest way to remedy the situation is to re-bond it. If you feel up to it, it is actually a fairly easy thing to repair. The procedure goes like this:

• Get some two-part epoxy from your local hardware or home improvement store. Good brands are JB Weld (our favorite) Hysol and Loctite, but there are probably several others that would be OK.

• You'll need to sand the seat tube sleeve to remove the old epoxy and make a rough surface for the epoxy to stick to. Use some course - 100 grit - sandpaper to remove the old epoxy and to roughen the surface. You don't need to remove all of the old epoxy. Roughening the surface is the most important thing.

• Use a clean rag to soaked in isopropyl alcohol or acetone to clean the dust off of the sleeve and to clean out the inside of the seat tube on the frame. Let both sit until the alcohol evaporates away.

• To get the proper positioning of the sleave and give you something to hold on to: Insert the seat post into the seat tube sleeve just far enough to block the slot at the top of the sleeve. Use the quick release clamp to hold the seat tube sleeve on the seat post. This will also act as a fixture to hold the sleeve at the proper height in the frame while the epoxy is curing. The slot in the seat tube sleeve and the slot in the quick release should be aligned at the top of the sleeve.

• Use a small, flat, disposable stick or spatula to mix up generous batch of the epoxy on clean disposable surface - like a plastic lid.

• Keep several clean disposable rags handy to clean up any epoxy that goes where it is not supposed to. Soaking them in the alcohol will help with clean up.

• Apply some of the epoxy on the inside of the frame at the seat tube opening. Clean off any epoxy that gets on the rim of the seat tube or exterior of the frame immediately.

• Starting from the bottom of the sleeve and working quickly spread a generous amount of the epoxy around the sleeve. Continue until you have covered at least the bottom 2/3 of the sleeve. The upper part will get covered as the epoxy is pushed up while inserting the sleeve into the frame.

• Insert the sleeve/seat post/seat clamp assembly into the frame. Quickly wipe off any epoxy that overflows onto rim of the seat tube or exterior of the frame. Try to keep the epoxy off of the underside of the seat clamp or from getting into the slot at the back of the sleeve as well.

• The seat clamp should nest on top of the frame and hold the sleeve in the frame at the proper height.

• Let the epoxy cure according to the manufacturer's directions - usually 24 hours or more.

• After the epoxy has cured, check to make sure that the fix has worked. With a seat post clamped securely in the frame, move the seat back and forth and see if you can get the sleeve to twist in the frame. You don't need to go crazy with this. Use just enough force to check that everything is secure.

• That's it. Time to ride!

One of our MTBR brothers posted some pictures here: http://forums.mtbr.com/showthread.php?p=3333970#poststop

 

Pozdrawiam

 

Norbert

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...