deyot Napisano 21 Czerwca 2008 Napisano 21 Czerwca 2008 Witam. Właśnie na biurku leży moja nowa piasta Novatec F062, na której zamierzam sobie złożyć kółko. Oczywiście nie zrobię tego sam. Rzecz zamierzam powierzyć serwisowi. Ale pozostała jeszcze kwestia zakupu obręczy i szprych. Jako laik jestem ciekaw co jest ważne. Na co zwrócić uwagę przy zakupie? Piasta, którą kupiłem jest na maszynówkach, dosyć pancerna i ciężka (prawie pół kilo wagi), na 36 szprych, pod V-ki. Zależy mi, żeby kółko, które złożę było dosyć trwałe. Wagą dochodzę do 90kg, więc kółko pewnie będzie musiało być wytrzymałe. Szczególnie, że jeżdżę na hardtailu. Koło będzie na tył. Wobec tego mam pytania. 1. Jaki wpływ na sztywność, wytrzymałość ma zaplot na 3X lub 4X? Czytałem, że 4X jest sztywniejsze i wytrzymalsze. Czy oznacza, to także większą odporność na rozcentrowanie? Czy w ogóle różnica w zaplocie na 4X jest w ogóle odczuwalna w praktyce (w sensie wytrzymałości)? 2. Jak ważny jest dobór obręczy? Zamierzam jeździć po średnio trudnym terenie (w łykendy po lasku) a w tygodniu do pracy i z powrotem (a więc asfalt)? Czy odpowiedniej jakości obręcz to rzecz podstawowa? 3. Szprychy. Z aluminium, czy stalowe? Jak duży wpływ ma właściwy dobór szprych? 4. Na obręcz zamierzam wydać do 150-200 zł. Co się w tej cenie da kupić przyzwoitego? Obręcz w wadze, tak chyba do 500g. 5. Na co jeszcze powinienem zwrócić uwagę?
tobo Napisano 21 Czerwca 2008 Napisano 21 Czerwca 2008 logicznie patrząc to ilosc skrzyzowan w sposob jednoznaczny zwieksza stabilnosc konstrukcji - i to nie tylko kola rowerowego co do obreczy to filozofie producentow sa dwie: albo sztywna obrecz znosżąca duze obciazenia do momentu gdy przy ekstremalnym strzale peka albo elastyczniejsze ale za to bardziej podatne na korekte przy odksztalceniach. o ile pamietam to pierwszą filozofie wyznaje mavic drugą sun szprychy? nie mam pewnosci ale 99 procent szprych to szprychy stalowe - moze z wyjatkiem gotowych kol znanych firm takich jak np mavic, spinergy. szprychy ktore teraz masz w kolach na sto procent są stalowe - oprocz stali stosuje sie jeszcze kompozyty (spinergy) i tytan (dt). w gotowych kolach mavica sa plaskie szprychy i chyba tez są zrobione ze stali. bardzo dobra obrecz nie musi kosztowac 200 zl. do nieekstremalnej jazdy przy sensownej wadze uzytkownika bez problemu uniosą cie praktycznie wszystkie markowe obrecze. 500 gram to juz obrecz z kategorii enduro czyli do ciezszych zastosowan. obrecze do xc znakomicie dadza sobie rade przy stylu jazdy jaki sobie wyobrazam z twojego opisu. a takie obrecze wazą miedzy 400 a 500 gram.
rymo Napisano 21 Czerwca 2008 Napisano 21 Czerwca 2008 Deyot z opisu widac iz nie jestes ani maniakiem wagi...ani tez nie bedziesz katowal ekstremalnie kolek. Co do zakupu szprych, mowisz ze jestes laikiem, rozwaz kupno we wlasnym zakresie obreczy...a rozmiar sprych...no ok mozesz sam policzyc... obys trafnie to zrobil. Szprych sie tak latwo nie da skrocic tzn jesli kupisz zla dlugosc.
hudy Napisano 21 Czerwca 2008 Napisano 21 Czerwca 2008 Co do krzyży zaplatanie na 4 krzyże ma sens dopiero przy ilości otworów przekraczającej 40. Jeśli masz 36 otworów, a przy tym niski kołnierz (średnicę okręgu na którym rozmieszczone są otwory) to lepiej zrobisz zaplatając na 3X. Szprychy - jakiekolwiek renomowanego producenta. Nie ma sensu ładowanie lekkich szprych pokroju Revo, bo już masz ciężką piastę i te kilka gram Cię nie zbawi. No chyba, że bardzo chcesz to wybór jest dowolny, Revo (poza prawą stroną tylnego koła), Champion, Comp, albo Sapima. Tak jak prawi Tobo - obręczy szukałbym ważącej około 450 gram. Aha - i podstawową rzeczą jest prawidłowe zaplecenie, da się zepsuć świetne komponenty i da się zrobić świetne koło na przeciętnych częściach.
deyot Napisano 21 Czerwca 2008 Autor Napisano 21 Czerwca 2008 Przy zakupach będę się oczywiście radził sprzedawcy. Chodziło mi raczej o to, żeby wiedzieć na co zwrócić uwagę przy rozmowie ze sprzedawcą/serwisantem. Na przykład, czy upierać się przy konkretnej metodzie zaplotu. Jeszcze jedno pytanie? Jakie są typowe szerokości obręczy do XC? Chodzi mi głównie o łatwy dobór opon. Waga nie ma dla mnie przesadnego znaczenia.
MrJ Napisano 21 Czerwca 2008 Napisano 21 Czerwca 2008 Zależy jaką masz szeroką oponę - dla np. 2,1 kupowanie obręczy o szerokości wewnętrznej ok. 16-17mm będzie - przepraszam - głupotą. Tylko się nawkurzasz przy jej zakładaniu i ustawianiu, a i tak będziesz łapał snejki przez dobijanie do krawędzi obręczy... Miałem ACE18 to wiem. Obręcz bardzo mocna jak na swój wygląd, ale niestety mao praktyczna Tak "na granicy" sensownej szerokości leżą np. DH19 i DM18 Alexrimsa - ok. 18mm - polecam zwłaszcza pierwszą. Mimo że waży te swoje ok. 530g, jest bardzo mocna i sztywna. I przyjmie oponę tak do 2,1 bez konieczności mocowania się z nią przy zakładaniu. Cena - od ok. 65-70 zeta za czarną kapslowaną CNC, czasem taniej trafia się srebrna.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.