kadlubek Napisano 6 Kwietnia 2008 Napisano 6 Kwietnia 2008 Witam w swoim rowerku kellys magic mam piaste przednia HB-M530 i tylnia FH-M530 po około roku dosyć mocnego użytkowania rowerku pojawiły sie problemy z piastami a mianowicie przednia piasta ciezko zaczla sie obracac, podnosząc przod i krecac przednim kolem po chwili kolo sie zatrzymywało. po kilku seriach dokladnych czyszczeń, smarowań, nie zauwazyłem zadnego efektu. za kazdym razem dokladnie rozkrecalem wszystko i smarowałem. natomiast piasta tylnia także nie kreci sie dobrze, tak samo kilka razy odkręcałem, smarowałem ,czyscilem lecz nie przynosilo to efektow, i na dodatek wystąpiło jeszcze stukanie w bębenku. zauwazylem takze, że sruba kontrująca którą jako ostatnią przykręca sie do ośki za każdym razem odkręca się probowałem także różnie dociskać koło na haku, wiadomo jak bardzo lekko zacisnąlem szybkozamykacz kolo krecilo sie lekko ale tak być nie może. tak więc co może byc przyczyną tak slabego kręcenia się piast? moze ich czas już się skonczył i trzeba je wymienić na nowe? Moze ktoś jest posiadaczem takowych piast, jak tak to prosze sie o podzielenie swoich spostrzeżeń Pozdrawiam
uchmanek Napisano 6 Kwietnia 2008 Napisano 6 Kwietnia 2008 jak wygladaja bieŻnie, konusy i kulki? zazwyczaj, jezeli nie da sie skrecic piasty bez luzow tak, zeby sie lakko krecila, ktorys z tych elementow ulegl zuŻyciu. w takim wypadku za nie tak znowu duze pieniadze kupujemy zastaw naprawczy (os, kule i konusy) i cieszymy sie plynna praca.
koncertownik Napisano 6 Kwietnia 2008 Napisano 6 Kwietnia 2008 Piasty Deore wcale nie kręcą się tak strasznie ciężko, o ile są sprawne i odpowiednio skręcone. Możesz mieć zużyte konusy bądź bieżnie (różnego radzaju nierówności wskazują na zużycie). W przypadku gdy tylko konusy są zużyte to wymiana ich i kulek powinna dać zadowalające rezultaty, gdy uszkodzone są bieżnie wtedy już nic nie zrobisz, albo zaakceptujesz taki stan rzeczy albo wymienisz piastę. Piasta może również ciężko się kręcić z powodu bębenka, wtedy należy go przeserwisować. Też miałem klka razy problem z odkręcającą się kontrą, skręcałem mocno, a po jakimś czasie jazdy dało się ją odkręcić palcami. Pewnego razu w ten sposób doszło do mocnego samoskręcenia piasty w trakcie jazdy i bieżnie uległy uszkodzeniu. Obecnie czekam na zamówione, nowe koło.
kadlubek Napisano 7 Kwietnia 2008 Autor Napisano 7 Kwietnia 2008 taka sama sytuacja u mnie wystepuje w tylnim kole, jak u ciebie Piotrek, kontra sama sie odkręca i pozniej mozna ja palcami nawet odkrecić.:/sprubuje wymienić konusa i kuleczki, zobacze czy cos to pomoże. jak nie to pewnie zostanie mi jedynie wymiana jak u ciebie wspomniales ze moze tez to byc przyczyna bebenka? wlasnie slychac jakies strzelanie w bebenku moze to jest przyczyną? zobacze co sie da zrobic.
koncertownik Napisano 7 Kwietnia 2008 Napisano 7 Kwietnia 2008 Jeżeli masz narzędzia to warto zajrzeć do piasty, może się okazać, że wystarczy wszystko wyczyścić, nasmarować i skręcić, a piasta będzie hulać jak nowa. A odkręcająca się kontra przestała się odkręcać jak wymieniłem ośkę piasty, co wskazywałoby na jakiś problem z gwintem ośki.
kabanosdg Napisano 7 Kwietnia 2008 Napisano 7 Kwietnia 2008 Tak jak pisał uchmanek: - kulki - czy nie są zgniecione, zniekształcone lub nie mają oderwanych zewnętrznych powłok - bieżnie - ich stan, gładkość oraz czy pod "palcem" jest wyczuwalny dołek (jak tak to raczej piasta do wymiany) - oś - czy jest prosta - często gęsto powodem samo odkręcania się jest lekkie skrzywienie osi (odkręć z niej wszystko i przetocz na płaskiej powierzchni, zobaczysz czy gładko się toczy czy nie) - konusy - stan bieżni, dobrze kupować konusy z lekkimi "ząbkami" na konusie i nakrętce kontrującej które zapobiegają samoistnemu ich rozkręcaniu się - ilość smaru - wbrew pozorom zbyt jego duża ilość też jest niekorzystna Co do bębenka jako przyczyny rozkręcania to musiałby on naprawdę mocno się blokować żeby rozkręcał konusy. pozdro
koncertownik Napisano 7 Kwietnia 2008 Napisano 7 Kwietnia 2008 Co do bębenka jako przyczyny rozkręcania to musiałby on naprawdę mocno się blokować żeby rozkręcał konusy. pozdro Jak bębenek może rozkręcać konusy?
kabanosdg Napisano 7 Kwietnia 2008 Napisano 7 Kwietnia 2008 Jak bębenek może rozkręcać konusy? hehe ale zonk , chodziło mi oto że jak bębenek/wolnobieg jest za mocno skręcony (ciężko się kręci) to przy zakręceniu kołem może ono szybciej niż normalnie się zatrzymywać.
kadlubek Napisano 8 Kwietnia 2008 Autor Napisano 8 Kwietnia 2008 popatrzcie na to zdjęcie, zaznaczyłem tam takie zadarcia w tylniej piaście na bieżni, takie bardziej ciemne miejsca, czy to nadaje się do jazdy czy już pozostaje wymiana?:/ link: http://www.wrzuta.pl/obraz/eJWZiYi0k1/ pozdrawiam
uchmanek Napisano 8 Kwietnia 2008 Napisano 8 Kwietnia 2008 nie wiem, czy piasta jeszcze sie do czegos nadaje. aparat fotograniczny na pewno nie .
tomeks Napisano 8 Kwietnia 2008 Napisano 8 Kwietnia 2008 tez mam podobny problem, tzn mam piaste xt i generalnie kreci sie ladnie, ale tylko w jednym miejscu czuc lekki opor. co moze byc przyczyna?
koncertownik Napisano 9 Kwietnia 2008 Napisano 9 Kwietnia 2008 kadlubek Jeździć na tym można, skoro koło się kręci, ale ogólnie to piasta do wymiany...
kadlubek Napisano 9 Kwietnia 2008 Autor Napisano 9 Kwietnia 2008 dzieki za wszystkie odpowiedzi w przedniej piascie ktora rowniez sprawiała kłopty kuleczki i konus były zniszczone, wiec to wymieniam i powinno hulać z tynia piasta tak jak mowicie, trzeba wymienić. patrzyłem na allegro na piasty novateca, tylko na tył raczej nie chce piasty pod tarcze. znalazlem jeden model http://allegro.pl/item336362654_piasta_nov...owa_od_m_r.html czy jest roznica wielka pomiedzy 2 a 4 lozyskami maszynowymi? jakie jeszcze piasty polecilibyście mi do kwoty 100 zł? pozdrawiam
uchmanek Napisano 10 Kwietnia 2008 Napisano 10 Kwietnia 2008 chodzby ta: http://allegro.pl/item344551743__piasta_ty...d_synkros_.html jesli oczywiscie nie zraziles sie do kulek.
koncertownik Napisano 10 Kwietnia 2008 Napisano 10 Kwietnia 2008 Ja osobiście nie pakowałbym się w nic poniżej XT, ale to trochę więcej niż 100 zł.
kadlubek Napisano 10 Kwietnia 2008 Autor Napisano 10 Kwietnia 2008 xt 109 zł, znowu nie tak drogo strasznie, ale to są kulki dalej, a jakies dobre modele na łożyska maszynowe do 100 zł? co polecicie? i jeszcze jedno pytanie czy duża różnica jest pomiędzy 2 a 4 łożyskami w maszynach? np http://allegro.pl/item342810600_super_pias...sen_a5017b.html i http://allegro.pl/item338353447_piasta_tyl..._2_lozyska.html i jeszcze np taka http://allegro.pl/item343261458_piasta_tyl...9mm_nowka_.html
koncertownik Napisano 11 Kwietnia 2008 Napisano 11 Kwietnia 2008 Poszukaj na forum, bo jest tu sporo informacji na temat tych piast.
chicken002 Napisano 22 Maja 2009 Napisano 22 Maja 2009 Przepraszam że odkopuje temat ale mam problem z piastą deore ponieważ jak skręcę żeby nie było luzów dość że chodzi ciężko to tak szczela jak by przeskakiwało . Wszystko było od nowa nasmarowane . Aha i mam pytanie co to są te bieżnie i konusy ??
nevermind Napisano 22 Maja 2009 Napisano 22 Maja 2009 Przepraszam że odkopuje temat ale mam problem z piastą deore ponieważ jak skręcę żeby nie było luzów dość że chodzi ciężko to tak szczela jak by przeskakiwało . Wszystko było od nowa nasmarowane . Aha i mam pytanie co to są te bieżnie i konusy ?? Bieżnia to ta część, po której się poruszają kulki w łożysku. Konusy to ta część łożyska kulowego, która dociska kulki do bieżni stałej i którą reguluje się luz w łożysku. Pozdrawiam
Mod Team Puklus Napisano 22 Maja 2009 Mod Team Napisano 22 Maja 2009 Przepraszam że odkopuje temat ale mam problem z piastą deore ponieważ jak skręcę żeby nie było luzów dość że chodzi ciężko to tak szczela jak by przeskakiwało . Wszystko było od nowa nasmarowane . Aha i mam pytanie co to są te bieżnie i konusy ?? Bo to sie dokreca z "wyczuciem" było wiele razy na forum. Najpierw dokreć konusa czyli tą nakretke dociskającą kulki tak zeby był delikatny luz, minimalny ale zeby był. Pozniej dokreć kontre trzymając konusa drugim kluczrm zeby sie nie poruszył. Jezeli po zakontrowaniu jest nadal luz, popuśc kontre dokreć minimalnie konusa i kontre. powarzaj czynność az zniknie luz. W takim wypadku bedziesz miał oś co sie klreci lekko i przyjemnie i bez luzu. Mozesz jeszcze zrobić to tak ze po zakontrowaniu konusa dokrecić bądź odkrecic (wedle potrzeby) pare czyli konusa z kontrą tak zeby ustawić luz. Jedyny mankament tej metody to ze jak masz kiepska oś to ci zjedzie gwint i nic nie wyszło blada bo bedzie trzeba ja wymienic
Mod Team Puklus Napisano 23 Maja 2009 Mod Team Napisano 23 Maja 2009 a co z tym szczelaniem Tak że tego ... "STRZELANIEM" sie pisze ... Bo to jest tak ze jak mocno dokrecisz konusy i to dość mocno czuć jak by nie kreciło sie swobodnie tylko tak skokowo. Jeszcze jest ciekawa kwestia ze jeszeli długo jeździłeś na tak zatartym kole no mogłesz uszkodzić bierznie konusy i kulki wiec wtedy ... piasta na emeryture. Aby to stwierdzić rozbierz całość, wyciąg oś, śruty(tylko nie pogob ) i sprawdź jak sie ma bierznia (fachowo w łożyskach szala sie to zwie) konusy i kulki. Jak sa ładne to skreć jak pisałem i ma być ok. Aha jeszcze taki patent. Z ktorej strony rozbierasz piaste? Lewa czy prawa ?? Z prawej (od bebenka) nie powinno sie ruszać. Tam jak sie coś zle poczyni to piasta samoczynnie sie bedzie dociskac a to nie jest dobre. Z lewej sie najwyzej zrobi luz ktory łato zauwazyć. Pozatym łatwiej sie dobrac do wszystkiego od lewej strony 300 heh
chicken002 Napisano 23 Maja 2009 Napisano 23 Maja 2009 zauważyłem że na moich kulkach są ubytki takie jak na tym zdjeciu http://jagd.nodez.net/deore_bear.jpg czy możliwe jest że przez to piasta szczela ??
Mod Team Puklus Napisano 23 Maja 2009 Mod Team Napisano 23 Maja 2009 Powiem tak ... Ło Matko Boska z ktorego bądź kościoła zmiłuj sie nad nami ... To nie sa kulki !! !! !! kiedyś moze to i były kulki ... Moje obawy sie potwierdziły doszło do degradacji łożyska Zerknij na szale łozyska w pieście jak ma wżrey czyli takie dołki to niestety piasa tylko moze posłuzyc jako przycic do papieru albo exponat na połke. Oczywiscie mozna na takiej jeździć jezeli Kupisz koniecznie nowe kulki ma być ich 9 z tego co pamietam na strone. Ale jezeli szala - bieżnia jest uszkodzona nie ustawisz luzu i koło bedzie lekko latac niestesty albo sie bedzie cizko kreciło. Tutaj dodaje zdjecia mojej starej piasty ktora juz przeszła na emeryture po nastu latach pracy i całkiem dobrze działała jeszcze ... --> http://img132.imageshack.us/my.php?image=konus.jpg - konus --> http://img132.imageshack.us/my.php?image=piasta.jpg - piasta STX jezeli masz gorzej ja kto nie ma co sie zastanawiac tylko szukac nowej piasty albo całego koła. Dodam jeszcze ze moje kulki wygladały jak nowe i nadawały sie do ponownego urzycia mimo takich wrzerów w piescie i konusie. Co do twojego pytania tak to jest powodem strzelania piasty.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.