Skocz do zawartości

[piasta] Problem z łozyskiem w tylnym kole.


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Po myciu roweru usłyszałem straszne hałasowanie kulek w tylnej piaście od strony kasety. Podejrzewam że wypłukałem smar w którym siedziały kulki. Szukam i szukam ale wszystkie opisy konserwacji piast jakie znalazłem opisują te z przedniego koła. A ja mam pytanie, czy aby nasmarować piastę trzeba odkręcić cała kasetę czy dostanę się do łożysk po odkręceniu nakrętki i konusa i wyjęciu osi ???

  • Mod Team
Napisano

Myślę ze bez problemu do niej sie dostaniesz, chociaż zdejmując kasetę jest łatwiejszy dostęp do kulek i łatwiej wyczyścisz bieżnie. Możliwe też ze to tylko piasek wszedł pod uszczelkę i tam hałasuje. Mam np. taki ciekawy przypadek ze w jednych kołach coś cyka mimo idealnej pracy piasty. Zmieniłem konusy i dalej to samo.

W każdym razie musisz tylko odkręcić konus po przeciwnej stronie kasety a ośka z drugim konusem wyjdzie sama. Czasem jest tak ze kontra zejdzie a konus niechce sie odkręcić, bo np. lekko podśniedział, wtedy niestety trzeba zdjąć kasetę żeby złapać kluczem za konus z drugiej.

Napisano

Czyli dobra wiadomość, że mogę zacząć od rozkręcenia piasty, może uda się nasmarować nie ruszając kasety. A sądzę, że raczej wypłukałem smar bo ewidentnie nawet po odkręceniu koła i kręcąc ośką słychać obijające się kuleczki.

  • Mod Team
Napisano

Możliwe ze samo wyczyszczenie i nasmarowanie nic nie da. Jak tak trochę w tym stanie przejechałeś to mogłeś uszkodzić kulki albo konusy. Poza tym wątpię ze po jednorazowym umyciu wypłukałeś smar. Mi ta sztuka nawet myjką ciśnieniową sie nie udała. W każdym razie warto tam zajrzeć.

Aha, nie jestem pewien czy konus przejdzie przez nakrętkę od kasety, jak jest szeroki to może Ci nie wyjść. (jak bardzo potrzebujesz mogę to sprawdzić na jakiś kołach ;-) )

Napisano

Na szczęście po myciu nie jeździłem. Na pewno bez rozkręcenia się nie obędzie.

 

Z tym konusem to trochę zastanawiające, mam nadzieje że przejdzie, na razie dzięki za pomoc !!!, dopiero w poniedziałek będę w domu i od razu się zabiorę za tę piastę, wówczas coś więcej będę wiedział co tam się stało.

Napisano

Nie wykonasz smarowania osi piasty bez demontażu kasety. Jeżeli nawet wyjmiesz oś odkontowując lewy konus, to i tak nie złożysz tego z powrotem. Po co się więc męczyć, lepiej odkręcić kasetę. Problem jest jeszcze w tym, że przy częstym myciu roweru pod ciśnieniem, uszkodzeniu ulega bębenek piasty. Właśnie z niego najczęściej wypłukiwany jest smar a dodatkowo, podczas mycia, dostają się tam zanieczyszczenia (np.piasek). Jedyna rada to rozebrać całą piastę, włącznie z bębenkiem na którym zamocowana jest kaseta. Nie jest to takie proste i zależy od typu piasty. Jeżeli nidgy tego nie robiłeś to polecam dobry serwis rowerowy.

Pozdrawiam.

  • Mod Team
Napisano

Dokładnie, popieram przedmówcę. Jeszcze wszystko zależy od typu piasty. Do niektórych nie trzeba nawet używać kluczy aby zdjąć bębenek.

Ale wygląda na to że kolega niema odpowiednich kluczy do demontażu kasety, wiec prawdopodobnie wizyta w serwisie będzie potrzebna.

Chociaż myślę ze łatwo sprawdzić co hałasuje . Jeśli czuć opór, haczenie lub nierówną prace przy kręceniu osią piasty no to wiadomo co trzeba rozebrać. Z mojego doświadczenia bębenek prawie nie sposób uszkodzić samym myciem, no chyba że pod ciśnieniem, lepiej sie tego wystrzegać.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...