Skocz do zawartości

[opony] mniejsze opony - większa prędkość ?


kirek4

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam , sezon się zaczyna i ciągle męczy mnie pytanie czy da rade to zrobić i czy się to opłaca. Więc w moim rowerku mam rawki Mavic F219 (XM321) o szerokości 28mm ( rowerek XC ) oponki mam na nim Continentale Explorery 2,1 oraz 2,3 . Średnio wyciągam na luzie 25km-28km/h , a jak szybki trening to gdzieś okolice 32km/h. Myślałem o wymianie oponek na mniejsze od 1,9 ( minimum producenta dla mojej raweczki ) nawet do 1,5" Przykładowo Kenda Kwest 26x1.5 . Wagowo to będzie minimum 100 gram mniej na jedno koło.

Teraz tylko czy da rade wcisnąć ją na Mavika oraz czy to w jakiś sposób przełoży się na zwiększenie prędkości jazdy ?

Napisano

prędkość się zwiększy, łatwiej będzie rozpędzić rower i utrzymać prędkość ze względu na mniejsze opory toczenia po założeniu np. tych Kend Kwest

Napisano

tylko pytanie zasadnicze jakie to mogą być wartości 2 - 5 - 10km/h ? Może ktoś z was eksperymentował w ten sposób? Czy taka mała opona może mieć jakość niezbyt pracować z tak szeroką obręczą ?

Napisano

jeżeli zakładasz zbyt wąską oponę na daną obręcz, to ryzykujesz snejkiem albo pogięciem obręczy. wyobraź sobie wizualnie, dlaczego.

ponadto musisz być świadomy, że zejście z 2,3 do 1,5 to ogromny szok jeżeli idzie o przyczepność. wiadomo, że każdy by chciał śmigać jak najszybciej, ja jednak będę się trzymał opon 2,3, bo liczy się dla mnie kontrola, a nie tylko jazda w linii prostej.

Napisano

zdaje sobie sprawę z tego , że oponka może być za płaska , pewnie się też traci na amortyzacji , ale czego się nie robi , żeby było jeszcze lepiej ... . Oponki miały być przeznaczone do jazdy po asfalcie dla zwiększenia prędkości. hmm może lepszym wyborem będzie jednak ten 1,75" w sumie to niewiele mniej od minimalnej wartości dedykowanej.

Napisano

Oprócz szerokości liczy się również rodzaj bieżnika. Zeszły sezon przejeździłem na Conti Travel Contact 1,75. Przesiadłem sie z Hutchinson Scorpion 2,0. Różnica była taka, że prędkość chwilowa wzrosła o 2-3 km/h i względnie łatwo było utrzymać te 28-30 km/h przez dłuższy czas (wyższe prędkości również - w warunkach bezwietrznych dało radę przejechać nawet 1 km przy 40 km/h).

 

Co do komfortu: na pewno jest "sztywniej". Im większe ciśnienie w oponach tym bardziej twardo, ale też i szybciej się pomyka - coś za coś.

Napisano

Z 28mm obręczą nie eksperymentowałem, ale opony 1.5" jak najbardziej. Kenda/Author robią dobre i niedrogie 1.5" slicki. Polecam. Jazda się całkiem odmieni i będziesz potrzebował dnia żeby się przyzwyczaić :) A i uważaj na zakrętach, bo całkiem inaczej się z wąskimi oponami w nie wchodzi.

Napisano

Schwalbe Racing Ralph 2.1" zamieniłem ostatnio na Michelin XC Road 1.5" totalny slick, zero bieżnika.

Słyszałem, że RR maja niby małe opory, ale to bajki. :) Po przejściu na te opony szok - rower toczy się bezgłośnie, przyspieszenie świetne, opory sto razy mniejsze, spokojnie na płaskiej szosie trzymam 38-40km/h nawet przez dłuższy czas.

Przykładowo odcinek 8km zrobiłem sobie ze średnią 33km/h (z licznika) jadąc praktycznie cały czas 35-40, tylko na podjazdach mniej (jak na moje warunki to szybko :P).

Trasę którą śmigam stosunkowo często, ok. ~40km - na RR średnia 24-25km/h, na tych oponkach pojechałem ostatnio i 29km/h, ale powrót pod wiatr i zaczynało padać. Naprawdę czuć różnice, nie spodziewałem się aż takiej.

To pozytywne aspekty, a teraz te gorsze strony. :P Póki sobie jeździłem po szosie to wydawało mi się, że jest super, przyczepność, w zakręty wchodziłem z b. dużą prędkością, na zjazdach przy 60-70km/h czułem się wręcz pewniej niż na Ralphach (może przez to, że ta opona tak nie hałasuje), opona jest chyba z dosyć miękkiej gumy. Ale dzisiaj musiałem skoczyć 5km przez miasto, taka wycieczka zamiast tramwajem, i żałuje bardzo, że to zrobiłem. :) Pierwsza gleba na trochę brudnym asfalcie, piasek i te sprawy - chciałem wjechać na coś w rodzaju podwyższenia, może 2cm, ale za mały kąt - koło się ześlizgnęło, a ja poleciałem na bok. Potem po 2km jadę całkiem duża ulica, chciałem skręcić w lewo, więc dałem znak, ustawiłem się na środku jezdni, zaczynałem skręcać i .. przednie koło wpadło w tory tramwajowe, ja wyleciałem jak z procy, poleciałem na brzuch, obite dłonie, wybity palec + drobne straty w rowerze. Ale w sumie i tak mało mi się stało, bo jechałem chyba z 25-30km/h, do ruch na ulicy, więc mogło być gorzej.

 

Generalnie to polecam tego typu opony, bo na asfalcie dają bardzo dużo, ale trzeba okropnie uważać na piasek (nawet jadąc 20km/h) i wszelkie przeszkody, jakieś tory, krawężniki etc., bo dla takich opon to spore wyzwanie. B) Co do komfortu to jest trochę mniejszy, bo to w końcu 1.5” i 4.5atm, ale to akurat najmniejszy problem.

Napisano

Nie no, jak jeździsz po szosie to polecam, jak po mieście to raczej nie (o terenie nie wspominam :D).

Poza tym nie trzeba kupować takich totalnie łysych, np. kenda kwest ma już jakiś bieżnik i powinno być lepiej.

Napisano
Słyszałem, że RR maja niby małe opory, ale to bajki

 

no to mnie rozwalilo :D RR jak na oponki mtb maja bardzo male opory toczenia wiec nie porownoj ich do waskich slickow, bo to nie na miejscu.

Napisano

A mi się po mieście szybciej jezdzi na RR :P Powód? Kiepski stan dróg + jazda na slickach "przy krawężniku" = Katyń. Pozatym, podjeżdzanie pod krawężniki i przejeżdzanie po kocich łbach lepiej idzie szerokim kapciom. Co innego poza miastem... Dobra droga + nie mokre warunki = ucieszona gęba, że pojechało się na slickach. Muszę sobie kojaka 1.3 założyć i karnąć się szoską poza miasto, żeby przypomnąć sobie dlaczego wolałem na szosie jezdzić góralem :D Nie jezdziłem na oponach węższych niż 1.3 , ale wg mnie optymalne slicki to jest 1.5" szerokości... Przy węższych komfort jeszcze bardziej spada, a tak to można nawet po lasku śmigać, a szersze kapcie jednak robią swoje opory na szosie... :D

Napisano
no to mnie rozwalilo :P RR jak na oponki mtb maja bardzo male opory toczenia wiec nie porownoj ich do waskich slickow, bo to nie na miejscu.

1. No, już nie oburzaj się tak, że obraziłem twoje opony. :D

2. Jaki to ma związek z tematem?

A żeby wyjaśnić - miałem trochę różnych opon i generalnie między RR a innymi mtb różnice były na granicy efektu placebo. :D

Nie na miejscu jest pisanie, że RR mają bardzo małe opory na szosie, bo byłoby tak, gdyby te opory były chociaż zbliżone do oporów slicków. :P Jak dla mnie RR toczą się plus minus tak samo jak inne opony mtb 2-2.1" które miałem i tyle.

Napisano

RR , a przynajmniej wersja 08 2.1" ma naprawdę niskie opory toczenia. Zdecydowanie lżej się jedzie niż na conti speedkingu, kendzie karmie, bontrager select i wielu innych oponach. Konkurentem dla RR jest kenda SBE, Conti Raceking, Maxxis Larsen - który na dodatek jest węższy o 0.2-0.3".

Napisano

Niech mi tylko nikt nie mówi że węższa opona = mniejsze opory toczenia... Bo to bzdura jest i to wierutna.

 

Spadek oporów odczuwacie ze względu na zmiane bieżnika a nie zmiane szerokości, oraz przez zmniejszenie masy. Co innego fakt że węższa opona ma mniejsze opory POWIETRZA od szerszej - z powodów oczywistych - mniejsza powierzchnia czołowa. I to przy wyższych prędkościach czuć, bo aerodynamika jest 'ważniejsza' od oporów ruchu - opór aerodynamiczny rośnie wykładniczo wraz ze wzrostem prędkości, opory ruchu liniowo.

 

Pozdrawiam

Andrzej

Napisano

teoretycznie masz racje. w koncu punkt styku to zawsze punkt, bez wzgledu na promien. zauwaz jednak, ze opony o wiekszej szerokosci maja wieksza mozliwosc odksztalcania sie (przy tym samym cisnieniu), przez co powieszchnia styku rosnie (no chyba, ze sa czerowne ;) ).

  • 11 miesięcy temu...
Napisano

trudno odpowiedziec na to pytanie, jest za duzo czynnikow, ktore trudno porownac posilkujac sie danymi producenta, a sa istotniejsze niz szerokosc, ktora kazdy producent wylicza inaczej, takie jak powierzchnia styku opony z podlozem wynikajaca z uksztaltowania gornej czesci, no i twardosc mieszanki...ogolnie na polskie drogi nie ma co szalec z waskimi laczkami, bo wszelakie wstrzasy itp bardziej wybijaja z rytmu i zabieraja wiecej energii niz szersze opony

 

aha i jeszcze taki szczegol - im opona ciezsza, tym latwiej utrzymac stala predkosc, a nie jak ktos pisal wyzej....

 

do mtb polecam irc smoothie

Napisano
do mtb polecam irc smoothie

albo irc metro ii, co prawda ciezsze (drut) ale tansze. ja jestem z nich b. zadowolony (rozmiar 1.5). idzie sie w nich przekulac przez jakis lzejszy teren ;)

Gość R3surrection
Napisano

RR 2.1 są ok na asfalt ale czemu nikt nie wspomni of furious fred albo maxxis 330?do tego dętki 95gram i masz zestaw na szosę a co za probpem przelożyć potem opony w teren? trwa to 5min

Gość R3surrection
Napisano

bo ważą mniej niż te na szosę i nie zabijesz się za ziarenku piasku? a opory i tak znikome

Gość R3surrection
Napisano

na asfalcie 1-2k ;) choć potem masz już slicki ^^

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...