mudia Napisano 25 Marca 2008 Napisano 25 Marca 2008 Mam GIANTa TRANCE z tłumikiem SWINGER 3-WAY SPV (starsza wersja, bez "regulacji w locie" takim "skrzydełkiem"). Minimalne ciśnienie dla komory SPV w tym modelu to 50psi, a dla mojej wagi minimum (z przelicznika) to 80psi. Czy Jazda jazda dla mnie z ciśnieniem SPV poniżej 80psi (ale wciąż zachowując minimum 50psi) jest groźna dla tłumika? Chcę przetestować jak będzie zachowywał się rower gdy tłumik będzie bardziej wrażliwy na małe nierówności (mniejsze ciśnienie SPV) i jak, w takich warunkach, będzie działało zawieszenie MAESTRO.
Morf99 Napisano 25 Marca 2008 Napisano 25 Marca 2008 Nie wiem czy się sie mylę ale max ciśnienie to chyba 150psi więc przy 80 nic sie nie powinno stać. Co do tego max ciśnienia to nie jestem pewny.
tobo Napisano 25 Marca 2008 Napisano 25 Marca 2008 a czytales instrukcje obslugi? cisnienie robocze tlumika w komorze spv to 50-150 psi i w takim zakresie trzeba sie trzymac. wyzsze cisnienie grozi uszkodzeniem uszczelnien nizsze niz zalecane grozi zapowietrzeniem tlumika. mozesz korzystac z calego tego zakresu. na stronie producenta znalazlem info ze moze byc to nawet 40 psi ale ja bym sie trzymal minimalnej wartosci 50 psi. przy cisnieniu ponizej 50 psi tlumik zaczyna stukac wiec latwo zdiagnozowac ze cisnienie jest za duze.
mudia Napisano 25 Marca 2008 Autor Napisano 25 Marca 2008 a czytales instrukcje obslugi?cisnienie robocze tlumika w komorze spv to 50-150 psi i w takim zakresie trzeba sie trzymac. wyzsze cisnienie grozi uszkodzeniem uszczelnien nizsze niz zalecane grozi zapowietrzeniem tlumika. mozesz korzystac z calego tego zakresu. na stronie producenta znalazlem info ze moze byc to nawet 40 psi ale ja bym sie trzymal minimalnej wartosci 50 psi. przy cisnieniu ponizej 50 psi tlumik zaczyna stukac wiec latwo zdiagnozowac ze cisnienie jest za duze. Czytałem i znam graniczne wartości ciśnień. Z "instrukcji" (nie wiem jak to inaczej określić, to taki "quick manual" jak w kilka kroków ustawić ciśnienia w damperze) dla mnie z przelicznika wychodziło 80psi-XXpsi dla komory SPV - nie wiem tylko, czy zejście poniżej 80psi grozi tylko większym bujaniem (zalecane ciśnienie może odnosić się do efektywności zawieszenia, a nie do jego wytrzymałości), czy także uszkodzeniem tłumika. Tak, czy inaczej nie mam zamiaru schodzić poniżej 50psi. Czym jest to "zapowietrzenie tłumika"?
Mentos Napisano 25 Marca 2008 Napisano 25 Marca 2008 Mnie nawet uprzedzali O TYM gdy odbierałem w sklepie ramę z tłumikiem Swinger X4. Ponoć bez ciśnienia zalecanego czu w ogóle bez ciśnienia może (i ponoć to najczęstsze uszkodzenia) ulec uszkodzeniu jakiś tam zawór SPV.
tobo Napisano 25 Marca 2008 Napisano 25 Marca 2008 komora olejowa łapie powietrze (ktore normalnie jest oddzielone od oleju) = upośledzenie pracy amortyzatora = a to moze oznaczac choc nie musi jego uszkodzenie. wiele tlumikow powietrznych wyraznie siorbie lub "skwierczy" (innej nazwy na to znalezc nie potrafie) gdy do komory tlumienia dostanie sie powietrze. nie mylic tego z sapaniem lub syczeniem ktore jest normalna cecha pracy np mocno ustawionego tlumienia powrotu. nie wiem jaką instrukcje czytales - w manualu manitou http://www.manitou.com.pl/dampery_manitou_2007.pdf jest wyraznie napisane ze cisnienie spv powinno wynosic miedzy 50 a 175 psi. tlumik z spv czy wogole tlumiki manitou maja bardzo fajna ceche ze praktycznie bujaja w bardzo ograniczonym zakresie nawet bez platformy - dzieki bardzo efektywnemu tlumieniu powrotu ktora to regulacja jest moim zdaniem lepsza niz w jakimkolwiek tlumiku tylnym. dobor cisnienia spv jest zalezne od preferencji uzytkownika jednak w zakresie zalecanych minimalnych i maksymalnych cisnien
mudia Napisano 25 Marca 2008 Autor Napisano 25 Marca 2008 http://www.manitoumtb.com/home.asp?cvar1=3...+4%3A40%3A34+AM a następnie naciskasz przycisk "3 steps to SPV setup", który jest u dołu ekranu. Tam jest z kolei w punkcie 1 jest napisane: "50-70% wagi ciała [w funtach] (pomiędzy minimum 40 i maximum 175 psi) dla tłumików..." Mnie nawet uprzedzali O TYM gdy odbierałem w sklepie ramę z tłumikiem Swinger X4. Ponoć bez ciśnienia zalecanego czu w ogóle bez ciśnienia może (i ponoć to najczęstsze uszkodzenia) ulec uszkodzeniu jakiś tam zawór SPV. No tak, tylko o którym ciśnieniu mówili? O dolnej granicy 50psi (wspominanej przez Tobo), czy może o wartości obliczanej ze wzoru "50-70% wagi ciała [w funtach] (pomiędzy minimum 40 i maximum 175 psi)"m która dla mnie wynosi ok 80psi? To jest dość spora różnica.
Mentos Napisano 25 Marca 2008 Napisano 25 Marca 2008 Oczywiście mówili o minimalnym ciśnieniu w komorze SPV. O tym przecież tu mowa .
tobo Napisano 25 Marca 2008 Napisano 25 Marca 2008 gdy zejdziesz ponizej wartosci roboczej cisnienia dla twojego tlumika uslyszysz stukanie - to wyrazny sygnal ze cisnienie trzeba podniesc. ale sensowne minimum to 50 psi.
Mentos Napisano 26 Marca 2008 Napisano 26 Marca 2008 No to już wiemy co rozwala ten zawór. Brak ciśnienia lub jego zbyt mała wartość powoduje jego latanie i uderzanie o coś co objawia się stukaniem a jak stuka to się w końcu coś tam rozwala. W sumie to nie wiem po co takie kombinacje autora, to jakby zastanawiać się co się stanie jak pojedziemy autem ze zbyt niskim poziomem oleju albo 2 litrami paliwa - waga auta mniejsza, przyspieszenie większe ale czy warto wbrew zaleceniom producenta
mudia Napisano 26 Marca 2008 Autor Napisano 26 Marca 2008 W sumie to nie wiem po co takie kombinacje autora, to jakby zastanawiać się co się stanie jak pojedziemy autem ze zbyt niskim poziomem oleju albo 2 litrami paliwa - waga auta mniejsza, przyspieszenie większe ale czy warto wbrew zaleceniom producenta Przeczytaj uważnie mój pierwszy post Chcę przetestować jak będzie zachowywał się rower gdy tłumik będzie bardziej wrażliwy na małe nierówności (mniejsze ciśnienie SPV) i jak, w takich warunkach, będzie działało zawieszenie MAESTRO. Po prostu, chcę sprawić, aby rower wyłapywał nawet najmniejsze nierówności (przy tym, aby nie pompował zbytnio). Dlatego pytałem się najmniejsze bezpieczne dla tłumika ciśnienie w komorze SPV, aby móc przetestować różne warianty. Co jest w tym nielogiczne lub błędne?
tobo Napisano 26 Marca 2008 Napisano 26 Marca 2008 zakres ustawienia zalezy od preferencji uzytkownika. przy czym z tego co wiem spv bez wzgledu na cisnienie uposledza czulosc tlumika - nawet przy najnizszym cisnieniu roboczym. choc jak to jest wg ciebie mozesz ocenic wtedy gdy miales lub masz inny tlumik bez platformy ktory mozesz okreslic mianem "czuly". po ustawieniu cisnienia spv na ninimum czyli ok 50 psi czulosc juz wieksza nie bedzie. sam stwierdzisz na ile niskie cisnienie dalo ci poprawe komfortu jazdy i czy ucierpialy z tego powodu inne walory jezdne roweru. mam tlumik z platformą pochodną spv - intrinsic i roznica przy niskim cisnieniu komory jest wyczuwalna ale nie az tak bardzo - i odpowiedzialnosc za to ponosi jakosc platformy ktora nawet przy duzym cisnieniu nie uposledza komfortu. i tak jak pisalem wczesniej - zbyt niskie cisnienie w komorze spv lub jego brak spowoduja stukanie tlumika (zrobilem to eksperymentalnie oprozniajac komore i naciskajac zawieszenie - amor "siorbał" i pukal tak jak czytalem w internecie i co jest zgodne z informacjami manitou). jedyne co mnie dziwi to roznice w podawanym w roznych zrodlach minimalnym cisnieniu spv - czyli 40 lub 50 psi. dla bezpieczenstwa pozostalbym przy 50 bo mysle ze te 10 psi nie wplynie na czulosc a byc moze uchroni tlumik przed uszkodzeniem. nowy model swingera x3 air ma dzwignie regulacji platformy - przy czym nie da sie jej calkowicie wylaczyc. dzwignia jest 4ropozycyjna i kazde klikniecie zmienia cisnienie spv o 20 psi. tak wiec calkowity zakres regulacji wynosi miedzy skrajnymi polozeniami 60 psi. o ile wyjsciowa wartosc dla starszych modeli to wlasnie 50 psi (z mozliwoscia pompowania to chyba 175 psi) to jaka jest wyjsciowa (najnizsza) wartosc cisnienia w nowym x3 - nie wiem. zakladajac ze 50 psi to po przesunieciu dziwgni maksymalnie uzyskujemy 130 psi - czyli ok 40 mniej niz mozliwe maksymalne cisnienie spv w takim tlumiku jak twoj. w instrukcji obslugi jest podane ze ustawienia cisnienia komory spv mozna w przypadku x3 zmienic w serwisie. dzwignia jest praktyczna i widocznie maksymalne osiagane nią cisnienie tez wystarcza do zapobiegniecia bujaniu.
MikiBiker Napisano 6 Sierpnia 2008 Napisano 6 Sierpnia 2008 Żeby nie zakładać nowego tematu z prostą sprawą, zapytam tutaj: Czym różni się ten swinger: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=21368 od tego: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=21367 Jeden z nich to model SPV, drugi nie. Dlaczego SPV a nie Intrinisic? Czy w modelu bez SPV nie ma platformy? Co to SFS?
Morf99 Napisano 6 Sierpnia 2008 Napisano 6 Sierpnia 2008 Nie znam się na tym za bardzo ale jak dla mnie to oda tłumiki są prawie takie same tylko jeden ma platformę a drugi nie ? Jeśli się mylę to niech mnie ktoś poprawi.
Rulez Napisano 6 Sierpnia 2008 Napisano 6 Sierpnia 2008 Dokładnie , ten tańszy ma inny system - bez SPV (ma SFS Shim ) - jest jeszcze bardziej zjazdowy
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.