Cybula Napisano 13 Marca 2008 Udostępnij Napisano 13 Marca 2008 (edytowane) Witam! Od niedawna zauwazylem ze podczas jazdy klocki obcieraja mi o tarcze i slychac bylo cichy, ale denerwujacy zgrzyt. Wczoraj chcialem pokombinowac z tym i chyba cos mi nie wyszlo... Chyba odkrecilem za duzo srubek i troche plynu hamulcowego ulecialo z zacisku - rozkrecilem 2 czesci zacisku. Wszystko skrecilem i klocki nie obcieraja, ale..... Gdy naciskam klamke (wyjalem klocki i wlozylem plastikowa rozporke w zacisk) nie ma w ogole zadnego oporu, a zaciski nie schodza sie. Czy jest to kwestia ubytku plynu hamulcowego? Zagladalem do zbiorniczka wyrownawczego przy klamce i jest on prawie pelny. Jesli musze dolac plynu to jakiego? (moze byc od ukladu hamulcowego samochodowego?) I gdzie i jak? A moze uklad sie jakos zapowietrzyl? Jesli tak, to moglibyscie dac mi jakies wskazowki jak go odpowietrzyc?? A moze w ogole jest jakis inny problem, o ktorym nie wiem? Dzieki za pomoc!!! Edytowane 13 Marca 2008 przez Ecia sprecyzowawnie nazwy tematu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bodziekk Napisano 13 Marca 2008 Udostępnij Napisano 13 Marca 2008 Masz za mało płynu i układ prawdopodobnie trzeba będzie odpowietrzyć. Manuale dotyczące napełniania i odpowietrzania sa na stronie Shimano, ale na forum też było. Płynu samochodowego nie mozesz tam wlać, powinieneś kupić olej mineralny Shimano. Nie zalałeś klocków? Ogólnie jesli nie chcesz / nie umiesz się z tym bawić, zanieś do serwisu. Myślę, że koszt będzie podobny do ceny płynu, który i tak bys musiał kupić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 13 Marca 2008 Udostępnij Napisano 13 Marca 2008 2 strzykawki z apteki po 20 ml, klucz plaski chyba 9 lub 10 mm (do otwierania odpowietrznika przy zacisku) srubokret krzyzakowy do zdjecia pokrywki ze zbiornika wyrownawczego, węzyk ze sklepu motoryzacyjnego o srenicy wewnetrznej pasujacej na koncowke strzykawki 20 ml i na odpowietrznik. ustaw dzwignie hamulca poziomo na kierownicy. wyciagnij klocki a najlepiej zdemontuj kolo - tak by ani klocki ani tarcza nie zetknely sie z plynem rozepchnij tloczki w zacisku do pozycji poczatkowej. napelniasz strzykawke plynem - od razu zamontuj węzyk na strzykawce. wypompuj ze strzykawki i węzyka powietrze. zdejmij kapturek gumowy z odpowietrznika przy zacisku. naciagnij wezyk na jego wyjscie - tak gleboko jak sie da. otworz zbiornik wyrownawczy na klamce otworz odpowietrznik kluczem plaskim - o 1/4 maks 1/2 obrotu w kierunku prrzeciwnym do ruchu wskazowek zegara. jesli dobrze otworzyles odpowietrznik to teraz wciskajac tloczek strzykawki z plynem powinno isc bez oporu. naciskajac powoli tlok strzykawki drugą strzykawka rownoczesnie ściagasz nadmiar plynu ze zbiorniczka wyrownawczego - tak by sie nie przelewal przez rant. obserwujesz czy pecherzyki powietrza wychodza - powinny. jak przepuscisz polowe strzykawki to popukaj w zacisk, przewod tak by zmusic ewentualnie obecne tam powietrze do ruchu ku górze. przepusc zawartosc strzykawki do konca - jesli ida pecherze to powtorz to co powyzej. jesli skonczyles to: zamknij srube odpowietrznika - do oporu ale lekko. zdemontuj węzyk z odpowietrznika zamknij pokrywe zbiornika wyrownawczego - plynu powinno byc w nim do samego brzegu. zamykajac zbiorniczek nadmiar plynu powinien wyplynac. uwazaj na membrane pod pokrywka - powinna rowno lezec. dobrze oczysc zacisk i dzwignie hampla z resztek plynu - dobrze jest wydmuchac go z wszystkich szczelin zaloz klocki i tarcze - sprawdz hamulec. powinien "zlapac" po kilku ruchach klamka - w zaleznosci od stopnia zuzycia okladzin. plyn to albo olej mineralny shimano albo olej do zawieszen citroena lhm. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ecia Napisano 13 Marca 2008 Udostępnij Napisano 13 Marca 2008 Przypięłam temat jako instruktażowy - przyda się . Przy okazji zmodyfikowałam nazwę - żeby od razu było wiadomo, o co chodzi. Pozdrówko porządkowe Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
madmun3 Napisano 13 Marca 2008 Udostępnij Napisano 13 Marca 2008 kurna naprawdę dobrze i jasno napisane Przed wlaniem nowego płynu wylej stary, a wlewaj olej mineralny LHM+ zielony szukaj z częściami do samochodów francuskich trudno nawet uzupełnić cokolwiek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Cybula Napisano 13 Marca 2008 Autor Udostępnij Napisano 13 Marca 2008 Ten olej LHM+ bedzie lepszy/tanszy niz olej shimano? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Schwefel Napisano 13 Marca 2008 Udostępnij Napisano 13 Marca 2008 Będzie tańszy bo jest sprzedawany w dużych opakowaniach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 13 Marca 2008 Udostępnij Napisano 13 Marca 2008 przyklad: 50 ml oleju mineralnego z napisem shimano to ok 30 zl. litr lhma no name w sklepie z czesciami citroena to 20 zl. full wypas 30 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Baukan Napisano 14 Marca 2008 Udostępnij Napisano 14 Marca 2008 Do odpowietrznika przy zacisku używa się klucza 7mm Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Cybula Napisano 14 Marca 2008 Autor Udostępnij Napisano 14 Marca 2008 (edytowane) A ktore sruby odkrecic zeby wylac caly plyn ktory jest w calym ukladzie? Wystarczy odkrecic wezyk kluczem plaskim i poczekac az wszystko splynie? Czy trzeba jeszcze jakos czyscic (np papierem toaletowym?) caly uklad, zeby nowy plyn nie wymieszal sie ze starym? Edytowane 14 Marca 2008 przez Ecia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
radomir82 Napisano 14 Marca 2008 Udostępnij Napisano 14 Marca 2008 A po co chcesz wylewać cały płyn? Zrób tak jak napisał tobo i będzie ok:-) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Cybula Napisano 14 Marca 2008 Autor Udostępnij Napisano 14 Marca 2008 Czyli plyn LHM+(bo taki chce uzyc) moze sie mieszac z plynem hamulcowym shimano? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 14 Marca 2008 Udostępnij Napisano 14 Marca 2008 zeby spuscic plyn musisz: - ustawic klamkę poziomo - zalozyc węzyk na odpowietrznik - pomoze to zlac plyn bez paprania wszystkiego - otworzyc odpowietrznik przy zacisku (ten pierdółek na ktory zakladasz wezyk odpowietrzając) - zdjąc pokrywke ze zbiornika wyrownawczego - plyn powinien splywac przez węzyk - zbierz go na przyklad do worka ktory zamocujesz na wezyku - zeby przeplukac system w calosci z oryginalnego plynu daj strzykawką plyn do zbiornika wyrownawczego - nowy plyn wyplucze stary - jak juz bedzie lecialo to co wlewasz do zbiornika czekasz az splynie reszta - dzialasz tak jak pisalem wczeniej - strzykawka napelniona plynem, zakladasz jej koncowke do wezyka i zaczynasz zabawe w odwrotnym kierunku Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zuku Napisano 9 Kwietnia 2008 Udostępnij Napisano 9 Kwietnia 2008 pierwszy raz ustawiam hydrauliki i prosilbym was o pomoc: hamulce (sumie tylko tylny) to xtr (m975) robie wszystko wedlug opisu tobo, zdejmuje tylnie kolo, sciagam okladziny hamulcowe wkladam ten zolty specjalny shimanowski plastik (tloczki sa wcisniete do srodka), zbiornik na gorze poziomu od dolu podlaczona strzykawa i dozuje odbierajac na gorze pelne 20ml oleju pod koniec jak juz wiem ze na 100% nie ma powietrza, zamykam na dole zaworek na gorze pompuje klamka dolewam brakujacy olej i zamykam pokrywe na gorze. no i zakladam z powrotem kolo i okladzinki ale hamulec lapie mi dopiero w polowie drogi do kierownicy ja lubie miec hample takie brzytwy lapiace od razu - mozna to jakos podciagnac? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 9 Kwietnia 2008 Udostępnij Napisano 9 Kwietnia 2008 nie wiem ile jalowego skoku ma dzwignia xtr - moje chyba tyle sie nie uginaly, ale nie pamietam dokladnie. co mozna zrobic? wiem ze moj kolega mechanik ktory chcial miec dzwignie o krotszym skoku po zamknieciu zbiornika na dzwigni otwieral jeszcze raz zawor odpowietrznika na zacisku i wpychal dodatkową porcję oleju. nie wiem jednak ile. zeby skrocic skok klamki musialbys przysunac klocki do tarczy. tego patentu nie probowalem ale moze mozna podlozyc miedzy tłoczek a klocek "dystans" z maksymalnie cienkiej blachy. odstep od tarczy by sie zmniejszyl, choc nie wiem czy takie blaszki wogole dalyby rade w wysokiej temperaturze i czy by sie nie zdeformowaly. obie metody są na "chlopski rozum" i nie znam z wlasnego doswiadczenia ich skutecznosci. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Baukan Napisano 9 Kwietnia 2008 Udostępnij Napisano 9 Kwietnia 2008 hamulce (sumie tylko tylny) to xtr (m975) robie wszystko wedlug opisu tobo, zdejmuje tylnie kolo, sciagam okladziny hamulcowe wkladam ten zolty specjalny shimanowski plastik (tloczki sa wcisniete do srodka), zbiornik na gorze poziomu od dolu podlaczona strzykawa i dozuje odbierajac na gorze pelne 20ml oleju pod koniec jak juz wiem ze na 100% nie ma powietrza, zamykam na dole zaworek na gorze pompuje klamka dolewam brakujacy olej i zamykam pokrywe na gorze. no i zakladam z powrotem kolo i okladzinki ale hamulec lapie mi dopiero w polowie drogi do kierownicy ja lubie miec hample takie brzytwy lapiace od razu - mozna to jakos podciagnac? Nie wkładaj tego żółtego plastiku, tylko załóż normalnie klocki i koło z tarczą i wtedy napełniaj. Napełnianie z żółtym plastikiem zamiast klocków i tarczy (ewentualnie czerwona przekładka też spełni zadanie) jest przyczyną "głębokiej klamki" i "miękkiej" pracy klamki. Trzymanie się instrukcji producenta "bez głowy" nie zawsze daje oczekiwany rezultat. Gwarantuje, że będzie OK. !!! Tylko uważaj żeby nie zalać ani klocków ani tarczy olejem !!! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ulvgar Napisano 10 Kwietnia 2008 Udostępnij Napisano 10 Kwietnia 2008 Można stosować ten manewr przy każdym rodzaju hamulców tarczowych? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zuku Napisano 11 Kwietnia 2008 Udostępnij Napisano 11 Kwietnia 2008 no i zrobilem hamulce raz jeszcze bez tego zoltego klocuszka, roznica jest ale malutka teraz hample lapia no troszke wyzej nic polowa drogi do kierownicy ale tak sobie mysle (bo to moje pierwsze hydrauliki) ze one chyba poprostu tak dzialaja a ja poprostu jestem nieprzyzwyczajony moze pojezdze troszke i jakos sie dostosuje. hamulec jest twardy i hamuje swietnie no tyle tylko ze troszke nizej lapie ( w porownaniu do v-brake) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kolo Napisano 12 Kwietnia 2008 Udostępnij Napisano 12 Kwietnia 2008 Slyszalem ze jak sie napelni hamulce shimano jakims innym plynem jak nie shimano to traci sie gwarancje. Wczoraj wlsnie wymienielm olej LHM na olej shimano i musze powiedziec ze roznica jest wyczuwalna. Mam wrazenie ze olej sh. jest rzadszy i przez to klamka chodzi lzej. 50ml oleju wystarczy ze spokojem na przod i tyl i jeszcze zostanie. Hamulce mam XT 08. pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tere1 Napisano 6 Maja 2008 Udostępnij Napisano 6 Maja 2008 Zrobiłem dokładnie tak jak pisze powyzszym schemacie postępowania ale za nic w świecie plyn nie chce popłynać ze strzykawki do zbiorniczka pprzez przewod , Co może byc powodem? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kopaczus Napisano 6 Maja 2008 Udostępnij Napisano 6 Maja 2008 A odkręciłeś lekko tą śrubkę na porcie do odpowietrzania na zacisku? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 6 Maja 2008 Udostępnij Napisano 6 Maja 2008 Nie wkładaj tego żółtego plastiku, tylko załóż normalnie klocki i koło z tarczą i wtedy napełniaj.Napełnianie z żółtym plastikiem zamiast klocków i tarczy (ewentualnie czerwona przekładka też spełni zadanie) jest przyczyną "głębokiej klamki" i "miękkiej" pracy klamki. Trzymanie się instrukcji producenta "bez głowy" nie zawsze daje oczekiwany rezultat. Gwarantuje, że będzie OK. !!! Tylko uważaj żeby nie zalać ani klocków ani tarczy olejem !!! odpowietrzalem hample shimano zawsze bez tego zoltego pierdzielnika, bez klockow, bez tarcz - i klamka nigdy mi nie wpadala. odpowietrzanie 525 odbywalo sie z powodzeniem za pierwszym razem bez koniecznosci powtorek z kolejnym napelnianiem strzykawki, przy 535 musialem dokonac poprawki by wypchnac reszte powietrza, a z xt byla zabawa. najciekawsze jest to ze zalozenie przewodów w oplocie fibrax uniemozliwialo skuteczne odpwietrzenie tylnego hamulca przedni z oplotem dzilal ok przy pierwszym zalewaniu calego systemu, podobnie przy powrocie do przewodow shimanowskich. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Koen Napisano 7 Maja 2008 Udostępnij Napisano 7 Maja 2008 Pytanie może nie do końca związane z odpowietrzaniem ale też związane z serwisem. Czy przy wymianie zacisku/klamki na inny trzeba wymienić też te mosiężne końcówki przewodu żeby zachować szczelność? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 7 Maja 2008 Udostępnij Napisano 7 Maja 2008 nie te mosięzne koncowki zwane popularnie oliwkami (pierscienie zaciskowe zakladane na przewod) nie musza byc zmieniane jesli nie skracasz przewodu - wtedy bierze sie nowe jako ze w wyniku montazu przewodu w klamce oliwki sciskaja sie na przewodzie i nie da sie ich raczej wykorzystac ponownie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Baukan Napisano 7 Maja 2008 Udostępnij Napisano 7 Maja 2008 odpowietrzalem hample shimano zawsze bez tego zoltego pierdzielnika, bez klockow, bez tarcz - i klamka nigdy mi nie wpadala. odpowietrzanie 525 odbywalo sie z powodzeniem za pierwszym razem bez koniecznosci powtorek z kolejnym napelnianiem strzykawki, przy 535 musialem dokonac poprawki by wypchnac reszte powietrza, a z xt byla zabawa. najciekawsze jest to ze zalozenie przewodów w oplocie fibrax uniemozliwialo skuteczne odpwietrzenie tylnego hamulca przedni z oplotem dzilal ok przy pierwszym zalewaniu calego systemu, podobnie przy powrocie do przewodow shimanowskich. Kurcze, albo trafił Ci sie naprawdę tragiczny egzemplarz albo do tego hamulca miałeś inne podejście niż do poprzedników. Szukanie problemów co by usprawiedliwić chęć zmiany firmy? U mnie wszystko odbywa sie dokładnie tak jak w poprzednich hamplach shimano, nie muszę poprawiać odpowietrzania a klamka łapie na twardo po ok 1cm ruchu. Magik jestem?! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.