Skocz do zawartości

[amortyzacja] docieranie powietrznego widelca

rud

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam

jakiś czas temu dotarła do mnie taka oto informacja : widelce amortyzowane powietrzne wymagają większego niż sprężynowce dotarcia. zaznaczam że nie jestem inżynierem, ale już tłumaczę o co chodzi. w widelcu sprężynowym szczelność widelca nie jest kluczowa, najwyżej troszkę oleju wycieknie jak się go obróci dogóry nogami. inaczej jest w powietrznych widelcach - powietrze nie może uciekać, więc szczelność uszczelek jest kluczowa, stąd większe tacie - to z kolei przekłada się na dłuższe "docieranie" widelca i mniejszą ich "chęć zadziałania" czy czułość na małe przeszkody.

to jak to jest ? powietrzne widelce faktycznie potrzebują dłuższego czasu docierania niż sprężynowce ?

żeby ograniczyć teoretyzowanie, proponuję ograniczyć dywagacje do "dobrych" marek: rock shox, manitou, marzocchi czy fox itp

Napisano

Mój Skareb: tak, docierał się. Działał dość sztywno i skokowo przez pierwsze... 1000 km :( ... i gdyby nie wyjazd w góry, może i dłużej by tak działał-nie działał. Beskidzkie kamienie sprawiły, że ostatecznie zmiękły mu golenie :) .

Obecnie jest tak, że o ile nie dopuści się do przesuszenia uszczelek (i oczywiście systematycznie uzupełnia poziom oleju), amor działa gładko. Natomiast wyschnięty, z powrotem zaczyna się przycierać - ale cóż, wiadomo, że nadmierne wysuszenie uszczelek nie jest stanem normalnym, więc trudno mieć do niego o to pretensje.

Pozdrówko a propos :)

• Mod Team
Napisano

Nie zauważyłem takiego stanu rzeczy. Mam R7 i praca amortyzatora zależy od tego jak bardzo go napompuje. Przejechane ma troszkę ponad 1000 km, więc okres docierań już prawdopodobnie by się zakończył, a on chodzi jak chodził, czyli dobrze :(. Waga moja 80 kg.

Napisano
dodatkowe opory uszczelek i mniejsza czulosc zazwyczaj kompensuje sie sprezyna negatywna.

U mnie nie ma sprężyny negatywnej, więc kompensuję Brunoxem :(

Pozdrówko zastępcze :(

Napisano