Skocz do zawartości

[tarczowe] Problem z Hayes HFX 9 XC


Stefcio

Rekomendowane odpowiedzi

witam,

 

mam problem z moim Hayes 9, dotyczy tylnego hamulca

 

w ciągu kilku dni padł mi hamulec.

 

Mianowicie:

 

w czwartek hamował jak się patrzy

 

w piątek klamka hamulca jakby działała z opóźnieniem - dopiero hamował gdzieś w połowie ( ale zaciskał do końca )

 

wczoraj wsiadłem na rower to po wciśnięciu klamkę hamulca do oporu klocki lekko hamowały ( nie było pełnego zacisku klocków )

 

Nie wiem co się mogło stać

 

O wycieku raczej nie ma mowy gdyż cała linka sucha, klocki też, tarczka suchutka brak jakichkolwiek śladów oleju

 

Nie wiem co się dzieje :P

 

proszę o pomoc

 

z góry dzięki za wszelką pomoc!!

 

pozdrawiam serdecznie

Stefcio

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

uchmanek, to czy naciskał klamke czy nie gdy koło było wyjęte nic nie zmienia. W takiej sytuacji więcej płynu by trafiło do zacisku, a przez to klocki by zbliżyły się do siebie (byłyby bardzo blisko tarczy, lub by ją blokowały).

A Stefcio ma zupełnie odwrotną sytuację - za mało płynu i za dużo powietrza. Jeśli na pewno przwód nie jest uszkodzony i nie było żadnego wycieku to może uszkodzeniu uległa klamka lub zacisk. Nic innego do gowy mi nie przychodzi...

Stefcio, obejrzyj cały układ i zobacz czy wszystko działa prawidłowo.

A i posiadasz zestaw do odpowietrzania?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale jak mogło dostać sie powietrze przy zaciśnięciu klamki z wyciągniętym kołem do szczelnego układu? Nie ma takiej opcji...

Jedynie możliwe jest dostanie się powietrza po otwarciu zaworu w zacisku lub po wyciągnięciu zatyczki w membranie (lub ewentualne uszkodzenie hamulca). Ale wtedy też jest widoczny wyciek płynu ( gdzieś to powietrze wejść musi).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W takiej sytuacji najpierw by wyciekał płyn (zalewając zacisk i klocki) i dopiero w jego miejsce by 'wchodziło' powietrze. Ale tak nie jest. Troche dłuższy czas temu zrobiłem 'doświadczenie' z jednym ze swoich hayesów i odkręciłem zacisk i wcisnąłem klamkę. Tłoczki wysuneły się na tyle, że nie mogłem włożyć tarczy między nie. Nic nie wyciekło i żadne powietrze nie dostało się do środka. Śrubokrętem rozepchnąłem tłoczki tak, aby wróciły na swoje miejsce, zamonotwałem hamulec i działał jak poprzednio.

A to, że jest zbiorniczek wyrównawczy to wiem, ale co to ma do rzeczy? Jest w nim płyn, który po wciśnięciu klamki jest popychany przez tłoczek do przewodu (trafia do zacisku i zaciska klocki), a po puszczeniu klamki wraca do zbiorniczka (a klocki sie cofają).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

popieram mane. 9'ki mają różne wady, ale na to akurat są odporne. wciśnięcie klamki do samej kiery bez tarczy pomiędzy klockami nie skutkuje żadnymi przykrymi konsekwencjami. gdyby było inaczej, razem z systematycznym zużywaniem się okładzin układ by się zapowietrzał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Klocki będą bliżej tarczy i przy minimalnie krzywej tarczy, będą ocierać (lub nawet koło będzie się blokować) i po delikatnym naciśnięciu klamki będzie hamować (ciężej będzie wyczuć kiedy tylko zwalnia a kiedy już blokuje koło przez mniejszy skok klamki).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm. Ale po odpowietrzeniu będą jeszcze bliżej, niż są teraz? Powiem może lepiej, o co chodzi. Przednia dziewiątka złapała mi trochę powietrza. Nic tragicznego, ale lewa klamka ma inny feel niż prawa i chciałbym to usunąć. Nad kalibracją przedniego zacisku męczyłem się tak plus minus milion lat i nie chcę przez to znowu przechodzić. Klocki z przodu są w zasadzie ledwo używane, dlatego tłoczki wystają tylko trochę.

 

Miałem nadzieję, że można odpowietrzyć nie ruszając tłoczków.. Da radę zrobić coś takiego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli w obecnej pozycji tłoczków hamulec dobrze Ci hamuje, nie ociera itp to odpowietrzaj bez ruszania tłoczków. Jak zrobisz wszystko dobrze to tłoczki powinny wracać do tej samej pozycji w jakiej były przy odpowietrzaniu. Jedyną wadą tego może być mniejszy skok klamki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w końcu zdecydowałem się na oddanie do serwisu. całkiem niedrogo i podobno na poniedziałek do odbioru, a będę miał pewność (albo przynajmniej ułudę:)), że wszystko będzie zrobione, jak należy. z przerzutką można sobie kombinować, hamulec warto mieć sprawny na 100% :)

 

autorowi radzę zrobić to samo. nikt na forum nie powie Ci, czy to uszczelka, czy przewód, czy co, bez chociaż wzięcia hamulca do ręki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...