sabotagedsc Napisano 4 Lutego 2008 Napisano 4 Lutego 2008 Tak jak w temacie. Dlaczego koła składane mogą być lżejsze od gotowców?? Ja tu czegoś nie rozumiem. Mavic świetna firma obręcze z serii 717 są przez wielu chwalone, a jakie technologie w nich zastosowano ?? SUP i UB control. Jakoś tak marnie jak na flagowe obręcze ale to tego piasty DT 240 jakieś lekkie mocne szprychy i możemy złożyć komplet ważący poniżej 1500g. Natomiast flagowe koła SLR w wersji pod tarcze ważą 1520 bez zacisków i jeszcze krzyczą sobie za nie po 3000zł. Ale SLRy to technologia ISM redukująca masę obręczy (czyli de facto masy rotującej) FORE zwiększająca wytrzymałość obręczy, wytrzymalszy materiał MAXTAL, SUP, szprychy z zycral mocniejszego od stali a przy tym lżejszego 24szprychy....zaplatane na isopulse które podnosi sztywność kół.... Więc pytam dlaczego aż 1520g ?? DT swiss ma odpowiednik XR 1450. A co ciekawe pod V-ki ma Xr 1480 czyli cięższe o 30 g względem tarczowych, a mavic ma SLRy ważące 1400g pod Vki. Dlaczego jest aż taka wielka rozbierzność między wagami?? Koła mavica są cięższe pod tarcze a lżejsze pod V-ki a DT na odwrót. W SLRach pod V-ki jest mniej szprych, więc będą mniej sztywne niż pod tarczowe?? Tak mnie to ostatnio nurtuje i doszedłem do wniosku że SLRy w wersji pod tarcze są ciężkie bo mają ciężkie piasty i trochę więcej szprych ale przez to muszą być sztywniejsze od wersji pod V-ki. A jak to się ma do składanych kół ?? Wiadomo im lżejsze tym szybsze, pytanie tylko gdzie jest umieszczona masa rotująca?? Skoro w SLRach zastosowano: lżejszy materiał, technologię FORE i IMS to pewnie takie obręcze są (mówię tak bo nie mogę znaleźć wagi obręczy SLR) lżejsze przeez co masa rotująca jest mniejsza i są szybsze od stosunkowo lżejszych składaków z "ciężką" obręczą, a masa poszła w piasty. Pozatym zaplot isopulse... Więc jak uważacie?? Które koła będą szybsze, lżejsze składaki czy SLRy?? Dlaczego wersja pod tarczówki jest aż o tyle cięższą od wersji pod V-ki biorąc pod uwagę zestaw kół DT?? Jeżeli mylę się co do wagi obręczy SLR to...dlaczego pociskają nam taki kit?? Po co te wszystkie technologie?? Przecież równie dobrze mogli by zrobić lekką piastę dać po 32 szprychy, zwykły zaplot i by zrobili leciutkie koła. Dało by się?? myślę ze spokojnie, ale nie upierają się w tworzeniu patentów, poprawiają wszędzie sztywność a na tym forum przeczytałem że w testach na sztywność koła mavica wypadają słabiutko. Przymierzam się do zakupu SLRów właśnie pod tarcze i dlatego się pytam czy one są faktycznie tak dobre i szybkie bo mają te zaawansowane technologie, czy są przeciętne i wiotkie a nawymyślali technologii żeby pocisnąć je takiemu Kowalskiemu jak ja za tak wygórowana sumę. Chcę wiedzieć czy kupuję koła faktycznie dobre, czy koła przeciętne z którymi będę się CZUĆ jakbym miał dobre koła.
Nawrotek Napisano 4 Lutego 2008 Napisano 4 Lutego 2008 Wiesz, tutaj nie tylko chodzi o wagę, na tarczach koła są narażone na działanie większych sił, i całkiem możliwe że DT szybko padną. Znajomy waży 80 kg śmiga na SLR już ponad rok na tarczach 180 z przodu i 160 z tyłu i nie narzeka. Ale podobno fulcrum red metal zero są lepsze. Ringle też są mocno chwalone. A co do składania kół, tak to już jest, dlaczego większość Carbonowych kierownic, mostków, sztyc "normalnych firm" jest cięższe od aluminium, a są dużo droższe?
andrej Napisano 4 Lutego 2008 Napisano 4 Lutego 2008 Napisz do Harfy i spytaj ile waży obręcz SLRów. Zapewne waga tutaj tkwi w piastach - mocowanie jest solidne, zobacz sobie na mocowanie szprych SLR pod Vki na przodzie a SLR pod tarcze na przodzie. Widzisz różnice? Tak mają i SLRy i SLki i STki i XLki. Z czego to wynika? Gdy używasz hampli tarczowych zatrzymujesz tarczę z piastą a obręcz nadal 'chce' się kręcić, gdyż cały rower siłą bezwładności jedzie dalej. Na obręcz działa siła wytwarzana poprzez tarcie opony o nawierzchnie, oraz gdy piasta się zatrzyma szprych 'ciągną' obręcz zatrzymując ja. Co stwarza bardzo duże naprężenia na szprychach i ich mocowaniu. Używając hampli na obręcz czy to Vek czy Canti czy jakichkolwiek innych, zatrzymujesz obręcz, siła hamulców równoważy tarcie opony o grunt. Piasta ma małą bezwładność i naprężenia na szprychach są znacznie mniejsze niż przy tarczówkach, praktycznie żadne Do tego podobnież największą zaletą Mavicka są wspaniale kręcące się piasty-i to jest właśnie 'to' w Mavicku. Jeszcze bezawaryjność Mavicków jest ich dużą zaletą. O obu zaletach tylko słyszałem nigdy nie dosiadałem Mavicków co za tydzień się zmieni . A się rozpisałem mam nadzieje że zrozumiałe dla Was będą moje fizyczno-mechaniczne wypociny Pozdrawiam
sabotagedsc Napisano 4 Lutego 2008 Autor Napisano 4 Lutego 2008 Są droższe po materiał droższy, ale też ma właściwości tłumiące a jak z kołami?? Kto mi potwierdzi, że jak kupie SLRy to będą posiada te technologię i będzie to ODCZUWALNE i pytanie czy będą lepsze od lżejszych składaków?? Ciekawe że mavic uznał sobie że musi dołożyc 120g żeby koła były dobre a DT uznało że mogą być lżejsze o 30g. Poza tym to są flagowe produkty więc o kaszanie raczej nie ma mowy. Które koła będą SZYBSZE ?? Dt czy mavic ??
Mod Team bogus Napisano 4 Lutego 2008 Mod Team Napisano 4 Lutego 2008 Na ten temat mam podobne zdanie co Andrej. Co do lekkości toczenia się piast kół Mavica potwierdzam, toczą się bez końca. Kiedyś wziąłem sobie moje koło przód (Crossride) i zakręciłem nim (bez opony i dętki). Kółko kręciło się i kręciło aż zaczęły mnie boleć ręce od trzymania koła. Myślę, że dla kół Mavica warto zrezygnować z paru gram mniej na rowerze. P.S. Andrej jaki model kółek kupujesz?
sabotagedsc Napisano 4 Lutego 2008 Autor Napisano 4 Lutego 2008 Oki wiem dlaczego jest więcej szprych, pytanie dlaczego w DT jest po 28 w modelu dla V-ek jak i tarczowych, jak widać różnią się zaplotem, więc pytanie czy mavic dołożył pare szprych niepotrzebnie, czy Dt nie wylajtowało należycie swojego modelu pod V-ki bo przecież mogliby dać 24 koła XTR maja 20 dla V-ek i 24 dla tarcz, więc dlaczego DT nie daje 24 szprych do swojego modelu?? heh sam już nie wiem co myśleć, wszyscy doradzają składane lekkie koła, ale większość by brała stosunkowo ciężkie SLRy. Wie ktoś może dlaczego najpopularniejsze koła na 32, 36 szprych można złożyć a takie na 24 są praktycznie tylko w gotowcach ?? Skoro to niby takie dobre to czemu da się złożyć lżej na 32 szprychach ?? Poza tym ciekawi mnie dlaczego niby tak zaawansowane koła, i mocne poprzez wykorzystane technologie koła są przeznaczone dla bajkera poniżej 75kg ? Czasem nie powinny powieść 100kg osoby ?? Przecież materiał w nich to pierwsza klasa...
andrej Napisano 5 Lutego 2008 Napisano 5 Lutego 2008 No sh*t post sie nie wyslal a tak długo pisałem Składane koła naciągasz ręcznie(najczęściej), gotowce są naciągane w fabryce-robią to dokładnie mocno dlatego może być mniej szprych-koło jest lepiej zaplecione. Składak to zawsze dobrane do siebie komponenty- części gotowców są dopasowywane, piasty do szprych szprychy do nypli, obręcz do nypli itd. Pasują lepiej więc są mocniejsze. A dlaczego Shimano robi mniej szprych niż taki Mavick? Kółka Shmiano będą zapewne mniej sztywne od Mavicków. Nie da się odjąć czegoś bez skutków. Wytrzymają - Dt czy Mavicki też by wytrzymały jak by dali o te 4 szprychy mniej, ale nie będą aż tak wytrzymałe jak Mavicki czy Dt. A tak btw zobacz sobie na szprychy u Mavicka. Moje okrągłe w Crossmaxach mają po 5mm grubości (mierzone na oko) . Pozdrawiam Ps Kupiłem Crossmaxy ST. Wsadzam je do właśnie powstającego roweru, niedługo testy, na pewno opisze wrażenia
sabotagedsc Napisano 5 Lutego 2008 Autor Napisano 5 Lutego 2008 NO wiem że są grube ale dlaczego są też takie ciężkie ?? Bo co za różnica czy dasz 32 lekkie szprychy czy 24 tyle że cięższe od 32, bez sensu trochę, SLRy powinny ważyć poniżej 1400 i wtedy by były superaśne ale są cięższe i pytanie czy zastosowana w nich technologia sprawia ze są szybsze?? Umie ktoś odpowiedzieć na to pytanie ??
verul Napisano 5 Lutego 2008 Napisano 5 Lutego 2008 @andrej: nie ma znaczenia czy blokujesz obrecz czy szpryche. I tak rower chce dalej jechac a kolo nie. Roznica w wadze DT wynika z tego ze XR 1480 pod Vki to stary model (z tamtego roku pod tarcze wazyl ponad 1500!) a XR 1450 pod tarcze to model nowy. Mavix moze i ma jakis MAXTAL ale co z tego jak ich obrecze sa kilkadziesiat gram ciezsze od DT. SLRy zatem tez beda ciezsze. Szprych moze daja malo dla efektu ale musza byc masywne bo nie dosc ze ich malo to jeszcze sa z aluminium. A kola skladane sa lzejsze bo producenci zajmujacy sie gotowcami chca miec rozne polki cenowe produktow. A wiec i wagowe. To nieekonomicnze jakby zrobili jeden model. A jak chcesz lekkie gotowe kola to nie uderzaj do badziewnego Mavica tylko do DT. Wylozysz 6tys i masz XRC wazace 1250 gram chyba. Pod tarcze oczywiscie.
sabotagedsc Napisano 5 Lutego 2008 Autor Napisano 5 Lutego 2008 A właśnie skąd wiesz że akurat obręcze w SLRach będą cięższe?? No więc skoro mówisz że producenci gotowców chcą mieć kółka z każdej półki cenowej więc dlaczego topowe SLRy są takie ciężkie?? Przecież to jakiś wstyd, mogli by z powodzeniem złożyć lżejsze. Sorki ale 6tys nie posiadam na same koła :/ eh przeglądałem ich ofertę kół szosowych i tez jakoś wszsytkie ciężkie :/ Czy tylko mi się wydaje że mavic jest przereklamowany ??
Ślawus Napisano 5 Lutego 2008 Napisano 5 Lutego 2008 @andrej: nie ma znaczenia czy blokujesz obrecz czy szpryche. I tak rower chce dalej jechac a kolo nie. oczywiście że ma znaczenie. gdy hamujesz tarczą wytwarzany jest moment skręcający, gdy hamujesz v-ką wytwarzane siły działają prostoliniowo (to tak w dużym uproszczeniu).
kukuruda Napisano 5 Lutego 2008 Napisano 5 Lutego 2008 Niesadze ze kolka mavica sa badziewne wrecz przeciwnie sa bardzo dobre ,zeby moc sie wypowiedziec trzeba tego spróbowac w praktyce a nie w teorii jedyna rzecz ktora mnie nie przekonuje do tych kol to cena serwisu w razie uszkodzenia mowimy oczywicie o sl i slr i to tyle z mojej strony
lukashs Napisano 5 Lutego 2008 Napisano 5 Lutego 2008 ja nie wiem co wy macie do serwisu Mavicków... to że Harfa jest autoryzowanym serwisem Mavicka to nie znaczy, że inny mechanik tego nie może zrobic !! (oczywiście jak się na tym zna !) a koła toczą się rzeczywiście świetnie ! i według mnie jeżeli chcesz mieć mocne koła to nie ma sensu oszczedzac 50 czy nawet 100 gram ! !
sabotagedsc Napisano 5 Lutego 2008 Autor Napisano 5 Lutego 2008 No tak, chcę mieć mocne koła, ale niedawno toczył się temat o SLRach i jeźdźcu o wadze 90 kg i wszyscy mu odradzili bo koła są za wiotkie dla takiego ciężaru.... ja ważę 67kg więc problemu nie mam Tylko ciągle mnie nurtuję pytanie czy takie koła są szybsze od lżejszych składaków....
verul Napisano 6 Lutego 2008 Napisano 6 Lutego 2008 Ciekawe jak moga byc szybsze skoro beda ciezsze... Chyba ze chodzi ci o efekt placebo
MarcinN Napisano 6 Lutego 2008 Napisano 6 Lutego 2008 Moim zdaniem Mavic leci po prostu na tym, że jest znany i każe płacić za nalepkę, pewnie większość tych "super technologii" jest tylko po to, żeby pokazać kupującemu, że wie za co płaci. Za 3000zł to można złożyć koła pod tarcze na piastach DT 240, szprychach revo i np. obręczach XC717. Moim zdaniem takie kółka będą i sztywniejsze, i tańsze i być może lżejsze, a trudno zaprzeczyć że te piasty się kiepsko kręcą. P.S. Zaznaczam, że nie jeździłem na Mavic'ach, ale to jest po prostu moje zdanie.
andrej Napisano 6 Lutego 2008 Napisano 6 Lutego 2008 to złóż sobie kółka 1200 g napchaj piachu do łożysk i zobaczysz że lżejsze nie zawsze znaczy szybsze . Mavick na pewno mógłby odchudzić SLRy ale tego nie zrobił bo nie chciał obniżyć wytrzymałości. Co do hamowania- kółko to nie jest jedna część - dzieje się tak jak napisał Ślawuś. Przy hamowaniu Vką siła działa zupełnie inaczej niż przy tarczach. Co do wiotkości kół: spytaj się czy te Dt za 6 kafli będą dobre dla ridera 90kg. Tak samo jak SLRy na pewno będą ci je odradzali A poza tym: Co to znaczy że koła są szybsze? Cięższe koła trudniej rozpędzić ale łatwiej utrzymać prędkość. Z lżejszymi jest odwrotnie-przyspieszanie będzie łatwiejsze ale będziesz musiał włożyć więcej wysiłku w utrzymanie prędkości. Każdy kij ma dwa końce Jest to czysta fizyka, nie wierzycie - poczytajcie podręczniki do fizyki z gimnazjum Pozdrawiam
Ślawus Napisano 6 Lutego 2008 Napisano 6 Lutego 2008 Dokładnie tak jak andrej pisze, lekkie koła dają bardzo dużo, ale w terenach górzystych, gdzie po płaskim praktycznie się nie jeździ. gdy zaczyna się płasko, to wygodniejsze są cięższe koła, gdyż pomimo potrzebnej większej energii do wprowadzenia w ruch (czyli praktycznie wolniejszego rozpędzania), o wiele łatwiej jest utrzymać stałą wysoką prędkość, co skutkuje wolniejszym zmęczeniem. wystarczy popatrzeć na zawodników szosowych, na etapy płaskie z reguły mają cięższe koła niż na etapy górskie.
Adamicki Napisano 6 Lutego 2008 Napisano 6 Lutego 2008 Za 3000zł to można złożyć koła pod tarcze na piastach DT 240, szprychach revo i np. obręczach XC717. Moim zdaniem takie kółka będą i sztywniejsze, i tańsze i być może lżejsze, a trudno zaprzeczyć że te piasty się kiepsko kręcą. Ostro przegiąłeś z ceną. Już nawet dwa kafle za taki set to dużo, a tyle u arnika by kosztowało (sprawdzałem). A swoje kółka kupiłem za 1,4k tylko szprychy mach 2x1,8x2, może kiedyś wymienię na revo. W Niemczech z kolei zestawy 240/compy/4.2D są po około 380 ojro + wymiana szprych na revo wciąż wychodzi mocno taniej. Co do kiepskiego kręcenia się piast, to niestety jeszcze nie mogę zdementować, bo nie miałem okazji sprawdzić, ale jak zakręcę kółkiem to długo się obraca.
sabotagedsc Napisano 6 Lutego 2008 Autor Napisano 6 Lutego 2008 Hmmm czyli na tereny górskie SLRy są gorsze od lekkich kółek, no to mam pecha bo dużo jeżdżę po górach jak i po asfalcie :/ O doborze opon to się nawet nie wypowiadam. No cóż dopiero w maju stanę przed wyborem kół. na razie mam crosslandy tyle że ważą ok 2100g :/ Co do piast to jak się zakręci raz to można zasnąć zanim stanie Pytanie czy lżejsze koła będą odpowiedni mocne na górskie warunki, zwłaszcza do enduro. Na MTBR.com przeczytałem że koła powinno się zakładać tylko na wyścigi bo nie nadają się do codziennej eksploatacji, jak to mam rozumieć?? Co się może stać od normalnego użytkowania ?? Popsują się ?? Dziwne osoby się tam wypowiadają :/
lukas_t1 Napisano 10 Lutego 2008 Napisano 10 Lutego 2008 popsuć się nie popsują, ale szybciej się wyeksploatują.... co do problemu szybkość, a waga kół to też wcale nie jest takie proste...co z tego że komplet DT jest lżejszy, jeśli np. mają lekkie piasty a cieżkie obręcze, zestaw Maviców może mieć z kolei baardzo lekkie obręcze, a przycięzkawie piasty więc waga kompletu i tak nijak ma się do szybkości tak ogólnie to wg mnie dyskusja jest troche zabawna....prawda jest taka że jeśli nie jesteś zawodowym kolarzem to różnicy między Mavickiem a DT nie odczujesz żadnej....Nie wiem na co liczysz pisząc o większej czy mniejszej szybkości kół różniących się wagą 30gramów, mających 4 szprychy więcej itd Czy kupisz SLRy, czy zestaw DT czy lekki komplet składany to i tak będziesz tak samo zadowolony, a dylematy czy dwie szprychy więcej albo 30 gram mniej masy rotujacej zostaw technikom sprzetu do jazdy na czas....tam takie róznice faktycznie mają jakieś znaczenie i ułamek sekundy przewagi może dać zwycięstwo, ale w amatorskim jezdzeniu.....
verul Napisano 11 Lutego 2008 Napisano 11 Lutego 2008 To ze ktos roznicy nie odczuje nie znaczy ze jej nie bedzie A jezeli ktos chce drogie kola to niech beda jak najlepsze. Zreszta to sie tyczy kazdej kategorii cenowej. Lepiej miec sprzet i go nie byc w stanie wykorzystac niz jesli sprzet mialby nas ograniczac.
Sławek Napisano 11 Lutego 2008 Napisano 11 Lutego 2008 Miałem maviki, miałem też DT. Cóż tu można powiedzieć, koła ważące poniżej 1500g pod tarcze to już przegięcie, chyba że ktoś waży 50kg. Crossmaxy SL pod Vki rozpadły mi się dość szybko, problemy z obręczami, potem bębenek, łożyska i na koniec ułamał się teflonowy ślizg w bębenku. To tylko tył, przednie kółko było OK. Do tego bęben stawiał strasznie duży opór, łańcuch był przez to słabo napięty. I to wszystko za grubo ponad 3000zł (w detalu). Potem miałem DT xr1540 pod tarcze, ważyły troche więcej niż mówi nazwa, łożyska kręciły się dużo lżej, sztywność lepsza niż u mavika. Jedynie brak UST był minusem, opaski dt tubeless kit ważyły sporo. Od kilku dni jestem posiadaczek kół Bontrager Race X Lite, waga 1536 komplet pod centerlock, piasty DT, 28 szprych, fajne leciutkie obręcze. Przy tej ilości szprych sztywność bardzo dobra, obawiałem się że bedą miękkie, ale moje obawy zostały rozwiane po pierwszej jeździe. Jak dla mnie najlepsze koła z całej tej trójki. Obręcze już są pod UST, cena jednak troche wysoka, w detalu 2999zł u polskiego dystrybutora. Mam nadzieje jednak, że nic się w nich nie stanie. Fakt, można za 1500 złożyć koła podobne wagowo, jednak jakościowo myślę że nie będzie to to samo. Krótko mówiąc, mavika nie polecam, DT leciutkie ale brak ust, bontrager to jak na razie moj typ.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.