marcin1212 Napisano 27 Stycznia 2008 Napisano 27 Stycznia 2008 Witam. Ostatnio zauważyłem ze przy pedałowaniu co jakiś czas (w miare często) przeskakuje mi łańcuch i towarzyszy temu stukot. Zorientowałem sie że najprawdopodobniej będzie to bębenek. Chciałbym sie za to zabrać sam w domu jednak nigdy tego nie robiłem, dlatego prosze o wasze instrukcje na ten temat. Czy taka konserwacja może coś dać czy raczej nie przyniesie zamierzonych skutków??
hudy Napisano 27 Stycznia 2008 Napisano 27 Stycznia 2008 Najpierw podaj producenta i najlepiej model piasty. Wtedy będzie można mówić o tym jak rozebrać bębenek.
marcin1212 Napisano 27 Stycznia 2008 Autor Napisano 27 Stycznia 2008 Ale lipa... Myślałem o tym a nie napsiałem:/ Piasta to deorka fh m530. Zrobiłem na niej jakieś 3kkm.
marcin1212 Napisano 28 Stycznia 2008 Autor Napisano 28 Stycznia 2008 Edit Dzisiaj przyjrzałem sie temu bliżej. Jak chwyci sie kasete w reke i porusza sie nią to czuć pewien luz na bębenku, jakies 2-3mm. Czy takie coś to normalka czy znak że trzeba coś z tym zrobić??
rObO87 Napisano 28 Stycznia 2008 Napisano 28 Stycznia 2008 Luz w stosunku do powierzchni koła? Jeśli tak, to też to mam. Czy przy kręceniu kasety w lewo czuć opór?
uchmanek Napisano 29 Stycznia 2008 Napisano 29 Stycznia 2008 http://www.cyf-kr.edu.pl/rowery/wielotr.html
marcin1212 Napisano 29 Stycznia 2008 Autor Napisano 29 Stycznia 2008 Oporu przy kreceniu nie ma. Luz jest w stosunku do koła (jezeli dobrze rozumię to pojecie). Czyli to jest normalne?? uchmanek czytałem ten artykuł
uchmanek Napisano 30 Stycznia 2008 Napisano 30 Stycznia 2008 Luz na bembnie/kasecie zawsze jest, powinien byc bardzo niewielki.
marcin1212 Napisano 30 Stycznia 2008 Autor Napisano 30 Stycznia 2008 NO czyli to nie jest póki co moim zmartwieniem. Teraz zauważyłem że te szarpanie jest o wiele rzadsze ale nadal występuje. Opłaca się to rozkrecac??
rainier Napisano 30 Stycznia 2008 Napisano 30 Stycznia 2008 Zawsze sie opłaca choćby po to aby sprawdzić jak ze smarem i kulkami, a czy przypadkiem nie zużyla ci sie kaseta?
marcin1212 Napisano 30 Stycznia 2008 Autor Napisano 30 Stycznia 2008 Nie nie kaseta w porzadku. Incydent z łańcuchem wywołany był tym że w starym (o podobnym przebiegu do nowego) było źle zapięte ogniwko i to było przyczyną ciągłego przeskakiwania. Po zmianie łańcucha na ten nowy(chwilo miałem założony stary bo tamten sie odrdzewiał) nie wyśtępuje juz ten efekt. Jednak nadal co jakiś czas przy mocniejszym depnięciu czuć przepuszczenie zapadek.
uchmanek Napisano 30 Stycznia 2008 Napisano 30 Stycznia 2008 Zawsze sie opłaca choćby po to aby sprawdzić jak ze smarem i kulkami, a czy przypadkiem nie zużyla ci sie kaseta? jestem przeciwnego zdania. profilaktycznie mozna sprawdzac komponenty rozbieralne, a bemben piasty do takich oficjalnie nie nalezy. druga rzecz: awaria bembna daje bardzo charakterystyczne objawy, nie da sie z niczym pomylic. jesli autortematu nie jest pewny, ze to wlasnie bemben, to prawdopodobnie przyczyna jest inna. marcin1212: co z ta przerzutka? rozumiem, ze objawy, ktore opisywales w tamtym temacie i te tutaj to jedno i to samo.
rainier Napisano 31 Stycznia 2008 Napisano 31 Stycznia 2008 jestem przeciwnego zdania. profilaktycznie mozna sprawdzac komponenty rozbieralne, a bemben piasty do takich oficjalnie nie nalezy. a według jakich oficjalnych doniesień bęben jest nierozbieralny? ma spawy albo nity? tak samo jak każde inne łożsko w rowerze potrzebuje od czasu do czasu smarowania,
marcin1212 Napisano 31 Stycznia 2008 Autor Napisano 31 Stycznia 2008 jestem przeciwnego zdania. profilaktycznie mozna sprawdzac komponenty rozbieralne, a bemben piasty do takich oficjalnie nie nalezy. druga rzecz: awaria bembna daje bardzo charakterystyczne objawy, nie da sie z niczym pomylic. jesli autortematu nie jest pewny, ze to wlasnie bemben, to prawdopodobnie przyczyna jest inna. marcin1212: co z ta przerzutka? rozumiem, ze objawy, ktore opisywales w tamtym temacie i te tutaj to jedno i to samo. było to coś innego, ale udało sie rowiązac problemy. Na chwile obecną co jakiś czas czuć trzask. Wydaje mi sie że to włąsnie bedzie przepuszczanie bębenka.
uchmanek Napisano 31 Stycznia 2008 Napisano 31 Stycznia 2008 a według jakich oficjalnych doniesień bęben jest nierozbieralny? ma spawy albo nity? wedlug tych, ktore producent umieszcza na swojej stronie. nie ma zadnych nitow/spawow, a nawet gdyby mial to i tak dalo by sie go rozlozyc i zlozyc, kwestia uzycia odpowiednich srodkow. po prostu robienie tego na wszelki wypad jest nierozsadne i nielogioczne. marcin1212: no to do dziela. zaopatrz sie w pensete.
marcin1212 Napisano 31 Stycznia 2008 Autor Napisano 31 Stycznia 2008 Do dzieła do dzieła, ale mógłbyś opisac w jaki sposób to rozebrać i złożyć z powrotem?
rainier Napisano 1 Lutego 2008 Napisano 1 Lutego 2008 Do dzieła do dzieła, ale mógłbyś opisac w jaki sposób to rozebrać i złożyć z powrotem? proste jak budowa cepa i nie ma co sie cykać po zdjęciu kasety, bębenek trzymany jest na jednej śrubie, pamiętaj o lewym gwincie odkręcasz sciągasz, czyścisz zapadki sprężynki kulki( chyb a że masz maszyny), i w odwrotnej kolejnośći wszystko do kupy, Nie wiem czy w niektórych modelach owa śruba nie jest zabezpieczona dodatkowo pierścieniem segera, ale nawet jak to też to nie komplikuje sprawy, Dobrze by było też gwinty przy składaniu przesmarować pastą samokontrującą, Ja ze swojej strony polecam od czasu do czasu zajrzeć do bębenka co by uniknąć sytuacji zatarcia kulek, zwłaszcza jak myjesz rower myjką ciśnieniową,
marcin1212 Napisano 1 Lutego 2008 Autor Napisano 1 Lutego 2008 Bębenek odkreca sie imbusem wkładając go w miejsce ośki(tutaj nalezy odkrecać w prawo)?? PO odkreceniu bębenka wysypia sie te drobne kuleczki?? Potem należy to wszytsko smarowac czy też nie?? Jedni twierdzą że tak inni że nie.
miciu22 Napisano 1 Lutego 2008 Napisano 1 Lutego 2008 Jak już wyjmiesz ośkę, to albo luzujesz bieżnię- młotek i śrubokręt, odkręca się w prawo, albo odkręcasz bębenek imbusem 10- tak odkręca się w otworze po ośce, a bieżnie luzujesz sobie później, ale bębenek musisz wkręcić w imadło. Jak już odkręcisz bieżnię, trzymaj bębenek na czymś płaskim, pod bieżnią będą cienkie podkładki, można nimi regulować luz. Teraz delikatnie zdejmujesz zewnętrzną część bębenka- uwaga na malutkie kulki, są dwa rzędy po 25! teraz pozostaje wyczyszczenie zapadek, oglądasz sobie sprężynkę- lubiły pękać, wszystko ładnie czyścisz. Ja kulki osadzałem na minimalnej ilości smaru stałego, gdy dasz go za dużo, to dostanie się na zapadki i będą przepuszczały. składanie: układasz dolne kulki-nakładasz drugą część bębenka-układasz drugi rząd kulek-podkładki pod bieżnie -nakręcasz bieżnię.
marcin1212 Napisano 1 Lutego 2008 Autor Napisano 1 Lutego 2008 Rozumiem że ta bieżnia jest tak jakby pomiędzy bębenkiem korpusem piasty. Po odkręceniu tej bierzni (młotkiem?) pojawią sie podkładki za nimi kulki, potem znów podkładki, potem kulki, i dopiero wtedy zapadki??
miciu22 Napisano 1 Lutego 2008 Napisano 1 Lutego 2008 Bieznia jest pod kulkami, a one są pod tym zabezpieczeniem widocznym po zdjęciu kasety. Po odkręceniu bieżni: Kulki, a na śroku podkładki, później przerwa na zapadki i kolejne kulki-tyle. Nie ma się co dużo pytać, tylko brać się do roboty- wszystko wyjdzie w praniu.
marcin1212 Napisano 1 Lutego 2008 Autor Napisano 1 Lutego 2008 NO ok. Złożenie sprowadza sie tylko do włożenia kulek podkładek i tej bieżni?? Nie trzeba nic kombinować wiecej??
miciu22 Napisano 1 Lutego 2008 Napisano 1 Lutego 2008 Układasz kulki-zakładasz zewnetrzną część bębenka-układasz drugą część kulek-kładziesz na środek podkładki-skręcasz wszystko bieżnią.
marcin1212 Napisano 1 Lutego 2008 Autor Napisano 1 Lutego 2008 Masz gdzieś może fotki takiego rozkręconego bębenka, żebym wiedział mniej wiecej jak to wygląda. Sorki że zapytam jeszcze raz. Po odkręceniu bębenka imbusem od korpusu piasty mam użyć młotka żeby odkręcić tą bieżnie?
miciu22 Napisano 1 Lutego 2008 Napisano 1 Lutego 2008 Gdy już wyjmiemy oś, zabezpieczenia i kulki, zabieramy się za odkręcenie bieżni-można tak zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Ukazuje się nam taki widok Zdejmujem zewnętrzną część- uwaga, część kulek może wypaść !!!!! 2x25 sztuk Widok bębenka po zdjęciu zewnętrznej części zdejmujemy pozostałe kulki i wszystko czyścimy U góry znajdują sie podkładki-wyjmując najcieńszą, można zlikwidować lekki luz Składamy wszysko i skręcamy bieżnią, uwaga-trzeba dobrze złapać gwint Jest to wersja bez odkręcania od piasty, można to zrobić imbusem 10 mm. Może komuś jeszcze się przyda.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.