Skocz do zawartości

[opony xc] charakterystyka doboru opon na przod i tyl


nabial

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

jako ze przymierzam sie do zmiany opon, w mojej glowie zaczely sie rodzic watpliwosci, pytania, na ktore odpowiedz nie jest do konca oczywista

 

mianowicie jest kilka kombinacji w wyborze opon do roweru xc i mam nadzieje ze dzieki waszej pomocy uda mi sie wybrac najlepsza opcje:

 

1. - przod - szeroka, o agresywnym(klockowym) biezniku, tyl - wezsza, o lagodniejszym, nizszym biezniku

2. - 2 takie same opony

3. - 2 takie same opony, przod szersza, tyl wezsza

4. - 2 takie same opony, przod wezsza, tyl szersza

5. - przod szeroka o lagodniejszym biezniku, tyl - waska, o agresywnym biezniku

6. - przod waska o agresywnym biezniku, tyl szeroka, lagodniejszy bieznik

 

prosze o opisywanie wlasnych doswiadczen, z uwzglednieniem faktu ze domyslnie szeroka opona to max 2,2 waska to min 1,9 agresywny bieznik to wysokie i duze klocki, a lagodny to cos w desen schwalbe racing ralph 2007 - niskie i geste

 

ktora z tych opcji jest najlepsza do klasycznego lesno-pagorkowatego, czyli slaskiego xc :D

Napisano

Ja też kiedyś nad tym tematem się zastanawiałem i powiem krótko

każdy ma inny sposób na dobieranie opon np

P-2,1 a T-1,9 (to jest moja wersja ponieważ szersza na przód bo musi zbierać

i wejść w zakręt a węższa na tył aby był mniejsze opory toczenia)

P-1,9 T-2,1 ja słyszałem że szersza na tył ponieważ jest większe obciążenie i lepiej daje rade

a przód jest mniejsze obciążenie i nie jest aż tak potrzebne :/(do dzisiaj tego nie rozumie)

P-2,1 T-2,1 chyba najlepsze rozwiązanie (według mnie:) )

 

A dobór bieżnika to od zależy od osoby czy chce mieć przyczepność w błocie, szuter itp

lub mieć mniejszy opór toczenia się kół na asfalcie

Napisano

Przedni kapeć szerszy od tylniego, z tyłu agresywniejszy bieżnik. To jest mój typ. Po doświadczeniach z Kendami i Conti Speedkingiem {agr. bież} dałem go na tył i czuję poprawę w przyczepności. Z przodu Kenda Sbe 2.1 o łagodniejszym bieżniku {szerokosć lekko większa od tylniego Conti}. Co do slicków to sytuacja analogiczna - tył ok 1.3" - 1.5" , przód 1.5" do 1.75". Z szerszą oponą z przodu łatwiej zrobić stójkę - rower dużo stabilniejszy, z tyłu szeroka opona z niskim bieżnikiem i tak się gubi a więc lepsza wg mnie węższa i z wyższym bieżnikiem.

Napisano

dokładnie, ile jest osob tyle jest koncepcji, ale ja osobiscie uwazam ze Twoje pierwsze zestawienie jest najlepsze ;)

 

sam wlasnie na takim jezdze-z przodu mam schwalbe nobby nica 2.25 a z tylu racing ralpha 2.1

czuje sie bardzo pewnie(nawet nie zdawem sobie sprawy ze tak szybko mozna w zakrety wchodzic;) a i opory tocznie sa minimalne

 

PS moja opinia moze byc subiektywna bo wczesniej jezdzilem na kendach koyot wiec chyba wszystko jest od nich lepsze;)

 

pozdrawiam i polecam schwalby

Napisano

popatrz na opony motocykla: tylna napedowa (i do tego bardziej obciazona przeniesieniem napedu i masa motocykla i motocyklisty) szersza o większej objetosci i o agresywniejszym biezniku. przod wezszy, nie tak obszerny i nie z tak agresywnym bieznikiem.

przy sztywniaku dalbym i tak szersza opone na tyl - wiekszy rozmiar opony pozwala na swobodniejsze manipulowanie cisnieniem, zapewnia lepsza ochrone przed dobiciem.

Napisano

no chyba ze masz tyle pary w nogach co kros, to pewnie ze wieksza musi byc z tylu ;)

tak jak pisalem wyzej, ja z tylu mam RR 2.1 i NIGDY nie mialem problemu ze slizgajacym sie tylnym kolem... a przy hamowaniu zawsze lepiej jest miec wiecej gumy z agresywnym bieŻnikiem z przodu

Napisano
tak jak pisalem wyzej, ja z tylu mam RR 2.1 i NIGDY nie mialem problemu ze slizgajacym sie tylnym kolem...

 

dziwne, ze ja uzywajac kompletu rr 2.1 i chcac podjechac pod srednio mokre gorki lub wylozone jakas luzna szutrowa warstwa zwykle koncze awaryjna gleba na bok lub podjechaniem z pelnymi gaciami i niedowierzaniem ze tym razem sie udalo :) dodam ze mam dosyc dobrze rozlozona mase na podjazdy

Napisano

Trzeba obnizyc cisnienie w oponach. To powinno przyczynic sie do obnizenia cisnienia w gaciach ;P

 

A co do tematu, to zasada (jedna z wielu) jest taka:

przod - szersza, z kierunkowym bieznikiem

tyl - wezsza, bieznik kierunkowy w strone przeciwna do kierunku jazdy.

Napisano

ja tam jestem zwolennikiem teorii "większa z tyłu". tzn zakładając że w ogóle montuje różne rozmiary.

mam w tej chwili dwa komplety opon, jedne w góry, drugie na codzień.

te w góry to opona kierunkowa + napędowa, obie o agresywnym bieżniku w rozmiarze 1,95 (tioga factory xc) (ale raczej mają więcej).

opony na codzień to kendy jakieś tam w rozmiarze także 1,95 (ale nieporównywalnie węższe od tiog), obie takie same, o bieżniku mało agresywnym (coś a'la RR) i założone kierunkowa do przodu, napędowa do tyłu.

Napisano
popatrz na opony motocykla: tylna napedowa (i do tego bardziej obciazona przeniesieniem napedu i masa motocykla i motocyklisty) szersza o większej objetosci i o agresywniejszym biezniku. przod wezszy, nie tak obszerny i nie z tak agresywnym bieznikiem.

Wystarczy sobie zerknąć na Choppery - z tyłu jak od traktora, a z przodu od wózka dziecięcego :P ale tam tył jest DUŻO bardziej obciążony. W motorach typy naked/ścigacz różnica jest dużo mniejsza. Swoją drogą gdyby iść tym tropem: samochody z silnikiem z przodu i przednionapędowe winny mieć opony szersze z przodu, z silnikiem z tyłu i tylnonapędowe odwrotnie, a z silnikiem na przedzie i... tak dojdziemy donikąd.

 

Ja zwykle kupuję jeden zestaw opon i zakładam jak każą - kierunkowa na przód, napędowa na tył. Ale jeśli są to dwa różne rozmiary, optowałbym za szerszą z przodu (lepsze sterowanie rowerem, zwłaszcza na grząskich terenach) a węższa to tyłu - zresztą paru znajomych tak właśnie jeździ, a nie odwrotnie :D

Napisano

A ja stosuję przód i tył takie same. Bo i obydwie opony muszą mieć podobną przyczepność. Przód musi mieć dużą przyczepność bo idzie większość masy na przód przy hamowaniu a tył znowu jest dociążony na podjazdach. Więc obie opony IMO powinny mieć dobrą trakcję.

Napisano

jesli chodzi o bieŻnik to zawsze bylem zwolennikiem klasycznej kombinacji dart+smoke panaracer'a. oba bieŻniki dosc agresywne, z przodu prowadzaca "jodelka", z tylu bieŻnik poprzeczny, napedowy.

Napisano

Mam pomysł niech się wypowie jakaś osoba co jest w klubie rowerowym

i na jakich rozmiarach lub przełożeniach opon jeżdżą na rowerach :D

  • Mod Team
Napisano

Moin zdaniem to zależy od tego kto co woli i jest to również zależne od terenu w jakim się jeździ.

 

Ja preferuję dwie jednakowe opony na przód i tył.

Napisano

Ja byłem w klubie :D , zwykle jeździliśmy na kompletach jednakowych opon, nie przypominam sobie żeby ktos miał różne. Jednak jeśli różne to szerszą do przodu się IMO powinno stosować.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...