AertE Napisano 19 Stycznia 2008 Napisano 19 Stycznia 2008 Witam! Mam następujący problem i nie ukrywam, że chciałbym szybko się z nim uporać gdyż nie mogę doczekać się kiedy znów wyjdę na rower Wszystko zaczęło się kiedy pękła mi oś w tylnej piaście. Odkręciłem koło i udałem się do serwisu, gdzie miała zostać założona nowa oś wraz z łożyskami. Po odebraniu koła wszystko wydawało się ok, do czasu gdy nie przymierzyłem go do ramy. Otóż aby przykręcić je do tylnych widełek trzeba bardzo mocno je ścisnąć (widełki, nie koło), tak jakby oś była zbyt wąska (przedstawia to zdjęcie). Mimo wszystko jeszcze wczoraj przykręciłem je, lecz nie dawało mi spokoju to że rama jest dość mocno ściśnięta. Znów odkręciłem koło i przypasowałem starą pękniętą oś, no i tak jak myślałem, ta nowa jest węższa o ponad centymetr! Zdjęcia (kliknij na miniaturkę aby powiększyć): Tutaj widać starą pękniętą oś, widać że pasuje praktycznie "na styk". To zdjęcie przedstawia koło z nową osią, widać wyraźnie, że z dwóch stron jest spory luz. Moje pytanie brzmi, co z tym zrobić Czy może dopasować jakieś podkładki, które zniwelują luz pomiędzy mocowaniem a widełkami, Czy oddać to koło z powrotem do serwisu, aby założyli inną oś, Czy też po prostu tak jeździć (chociaż obawiam się, że to zbyt duże naprężenie dla ramy, gdyż aby zakręcić koło trzeba mocno ją ścisnąć) ? pozdrawiam wszystkich i oczekuję na szybką odpowiedź
MarcinGoluch Napisano 19 Stycznia 2008 Napisano 19 Stycznia 2008 Mierzyłeś długość samej osi czy rostawu pomiedzy nakrętkami? Jak na moj gust to wystarczy przełożyć tuleje(zaraz za nakrętkami) które w nowej osi są wyraźnie węższe. A różnice mogą wynikać z tego że jest to piasta dość leciwa, rzekłbym z czasów kiedy nie było standardów. Równie dobrze piasta mogła mieć przeznaczenie do składaka gdzie nie bylo potrzeby zakladac takiej osi. Pozdrawiam! Marcin
AertE Napisano 19 Stycznia 2008 Autor Napisano 19 Stycznia 2008 MarcinGoluch mierzyłem rozstaw między nakrętkami, ale po twoim poście zmierzyłem również samą oś i jest ona tej samej długości co stara. Dziękuję bardzo za Twoją podpowiedź, gdyż chyba okazała się kluczowa Rzeczywiście udało mi się odkręcić tuleje ze starej osi i są o wiele szersze od tych z nowej. Niestety sam tego nie zmienię, gdyż nie mam doświadczenia w piastach, ani odpowiednich kluczy żeby to zrobić. Prawdopodobnie kolejna wizyta w serwisie czeka mnie dopiero we wtorek, więc do tego czasu wciąż jestem bez roweru Cóż, dziękuję Ci bardzo, a jeśli, któryś z forumowiczów ma jeszcze jakąś propozycję, sugestię bądź poradę w tej sprawie proszę śmiało pisać oczywiście pozdrawiam
Mod Team Pixon Napisano 19 Stycznia 2008 Mod Team Napisano 19 Stycznia 2008 Wystarczy, że kupisz jakąś szerszą to tuleje, którą masz zaznaczoną na zdjęciu i ją tam zamontujesz w miejscu tej co teraz masz. edit To załóż tą ze starej piasty. Później wkręć nakrętkę kontrującą. Złap konus czyli to bliżej piasty trzymając kluczem żeby się nie poruszał kręć kontrą czyli tą najbardziej od zewnątrz nakrętką.
AertE Napisano 19 Stycznia 2008 Autor Napisano 19 Stycznia 2008 Pixon próbowałem zrobić tak jak mówisz, lecz mój klucz jest zbyt szeroki aby złapać konus ( o ile wiem to jest do niech specjalny klucz, którego niestety nie posiadam. Ze starej osi udało mi się wykręcić tuleję chyba dlatego że bez piasty miałem więcej miejsca na klucz.
Mathieo Napisano 19 Stycznia 2008 Napisano 19 Stycznia 2008 to może nakrętki wsadzić szersze do tej nowej ośki a wyjąc ze starej stare nakrętki ?
AertE Napisano 19 Stycznia 2008 Autor Napisano 19 Stycznia 2008 Mathieo Spróbowałem zrobić i tak, tzn po tej stronie gdzie nie ma kasety wkręciłem nakrętkę którą zapożyczyłem ze starej osi, jest ona dość szeroka i praktycznie idealnie wpasowała się w szerokość widełek, lecz pojawił się kolejny problem. Przy przykręcaniu koła od strony z kasetą zostaje jeszcze spory kawałek gwintu, a od tej gdzie przykręciłem tą szeroką nakrętkę jest go bardzo mało i nakrętka (ta którą przykręca się już koło) łapie gwint tylko w połowie. Wydaje mi się że trzeba będzie to wszystko ustawić od nowa, przymierzając na bieżąco do ramy
grzybek Napisano 19 Stycznia 2008 Napisano 19 Stycznia 2008 Idź z tym kołem do serwisu i niech wymienią tuleję na większą i ustawią od nowa, tak aby śruby były w odległości 135 mm tak jak pokazane na rysunku
AertE Napisano 19 Stycznia 2008 Autor Napisano 19 Stycznia 2008 grzybek, Tobie również dziękuję za pomoc i rzeczywiście tak zrobię, pójdę do serwisu, nie ma sensu kombinować, tym bardziej, że tak jak pisałem w piastach nie mam doświadczenia
radek1234 Napisano 31 Stycznia 2009 Napisano 31 Stycznia 2009 Jako, że nie chcę zakładać nowego tematu, jedno szybkie pytanie: wiadomo, że nowe piasty MTB mają rozstaw 135mm, szosowe 130mm, a stare szosowe często 126. Jaki jest rozstaw starszych piast MTB, jeszcze z bębenkiem pod 7 rzędów? Mam tu na myśli np. stx rc, lx-y i inne piasty z lat 90.
Miecho87 Napisano 1 Lutego 2009 Napisano 1 Lutego 2009 Mogą też mieć 130mm -> http://sheldonbrown.com/gloss_sp-ss.html#spacing
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.