Skocz do zawartości

[amortyzator] Wysokosc a własciwosci


susi33

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam.

 

 

 

Mógłby ktos napisać charakterystyke amortyzatorów w zaleznosci od skoku? Czy jazda na amorku wyzszym technicznie rozni sie od jazdy na nizszym? Jakbyscie mogli to podajcie wlasciwosci i charakterystyki postepujace wraz ze wzrostem skoku

Napisano

skok raczej nie wpływa na jakość pracy tylko zaawansowanie techniczne amortyzatora. Czyli jaki to jest system amortyzacji (sprężyna czy powietrze) i jaki system tłumienia posiada.

Napisano

kiedys bylo tak ze widelce do xc mialy skok rzędu 60 mm i byly wsrod nich i takie technicznie zaawansowane i nie. natomiast widelce do fr czy dh mialy skok od 100 mm w gore (mowie o dosyc dawnych czasach) i ze wzgledu na przeznacznie byly to widelce drogie i technicznie zaawansowane. oczywiscie mozna bylo kupic pseudo dh rst 381 no ale to tak jak obecnie widelce cst made in china w rowerze marketowym.

 

zmiana w tym wzgledzie zaczela sie gdy zaczal rosnąc skok widelcow. gdy standardem staly sie amory o skoku 120-130 mm to na rynek w tym segmencie wszedl tez suntour z seria duro. to byly najtansze widelce z tlumieniem olejowym i takism skokiem.

 

specjalizacja z jednej a wszechstronnosc z drugiej zaczely wymuszac na producentach koniecznosc bycia obecnym w kazdym segmencie rynku i segmencie cenowym. zaczęli więc produkowac ubogie wersje topowych widelcow. i tak na przykald pojawila sie cala seria z1 od modelu z wewnetrzna regulacja skoku i prostym tlumikiem ssv po model z tlumikiem rc, kardridzem eta systemem mieszanym powietrzno - sprezynowym itd.

 

jak stopniuje sie skomplikowanie widelca?

patrzac od tanszych do drozszych wersji: brak tlumienia olejowego, tlumienie olejowe z tlumikami bez regulacji, tlumienie olejowe z wewnetrzna regulacja parametrow., tlumienie olejowe z zewnetrzna regulacje tlumienia powrotu i stalym tlumieniem kompresji, tlumienie olejowe z regulacja zewn tlumienia powrotu i wewnetrzna kompresji, regulacja zewnetrzna tlumienia powrotu i kompresji, regulacja zewnatrzna powr i kompr z regulacja kompr szybkiej i wolnej, to wszystko plus blokada albo to wszystko plus np platforma zapobiegajaca bujaniu. obecnosc poszczegolnych systemow wplywa na cene calosci. im wiecej takich regulacji tym latwiej dopasowac widelec do swoim potrzeb. umozliwiaja one regulacje parametrow w zaleznosci od indywidualnych preferencji. rodzaj medium sciskanego nie decyduje dzis o tym czy widelec jest tanszy czy drozszy, bo praktycznie kazda linia amortyzatorow oferuje takie i takie systemy. choc wlasciwie to wersje powietrzne sa ciut drozsze od stalówek bo wymagaja opracowania i stosowana doskonalszych systemow zapewniajacych szczelnosc.

 

"amor wyzszy technicznie" z reguly powinien zapewniac: większą czułość, lepsze prowadzenie koła po podłozu, mozliwosc ustawienia charakterystyki sprzetu zgodnie z uprawiana dyscypliną sportu, wyeliminowanie niekorzystego wplywu pedalowania na efektywnosc jazdy itd.

Napisano
A czy straty energii w pedalowaniu beda odczuwalne np pomiedzy skokiem 100 a 130 ?

Mam amora z regulacją skoku 110 / 150 mm i powiem tak: na podjazdach, z ustawionym 150 mm mam wrażenie jakby 50% mojej energii szło w uginanie i prostowanie widelca, do tego cały rower chodzi góra-dół. Natomiast jak przed podjazdem "skrócę" amora do 110 to jest zdecydowanie lepiej, teoretycznie amor ma dalej sporo skoku, ale już bez problemu da się podjeżdżać...

  • 3 tygodnie później...
Napisano

Hmm... no nie wiem czy to tak działa, mój axel pompuje tylko jak podjeżdżam/sprintuję na stojąco, siedząc twardo na siodełku, choćbym się nie wiem jak starał to i tak go do pompowania nie zmuszę, ale to jest dość krótki sztuciec(100mm), dłuższe może działają inaczej, niedługo będę miał możliwość się o tym przekonać, bo nowy rower ma z przodu foxa float 140mm, wtedy będę mógł ocenić to bardziej obiektywnie. :D

  • 2 tygodnie później...
Napisano

Nie zapominajmy ze widelce o większym skoku pompuje sie lub ustawia spręzynę na bardziej miękka ,więcej SAGu = większe pompowanie na podjazdach i jezdzie na stojaco.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...