Xanagaz Napisano 28 Grudnia 2007 Napisano 28 Grudnia 2007 Jestem na etapie wyboru roweru i powoli prześwietlam części w nim zamontowane przy okazji odkrywając pewne intrygujące mnie rzeczy. Jedną z nich jest grubość osi zastosowanych w piastach przednich i tylnych. Jak to jest, że z przodu spotyka się osie 20mm, natomiast z tyłu 10mm czy 12mm. Nie powinno być odwrotnie? Grubasz oś więcej wytrzyma, a chyba jednak na tył działają większe obciążenia? Nie wiem, może się nie znam
bodziekk Napisano 28 Grudnia 2007 Napisano 28 Grudnia 2007 To prawda, że grubsza oś więcej wytrzyma. Chodzi jednak o to, że nawet te cienkie są w większości przypadków wystarczająco wytrzymałe. Poza tym zastosowanie grubszych wymusza stosowanie większych (droższych) łożysk, z tyłu może skomplikować także budowę bębenka. Głównym powodem stosowania grubych osi nie jest chęć zwiększenia ich wytrzymałości, tylko usztywnienie tego, w czym jest ta oś zamontowana. Czyli z przodu chodzi o usztywnienie amortyzatora, z tyłu natomiast wahacza.
MrJ Napisano 30 Grudnia 2007 Napisano 30 Grudnia 2007 Ośka 20mm na przodzie to praktycznie pusta rurka o cienkich ściankach, która ma na celu raczej zwiększenie sztywności amortyzatora niż polepszenie wytrzymałości piasty jako takiej. Z kolei osie 12mm na tyle to potężne stalowe pręty, do tego często w wersji niedrążonej tylko z nakrętkami - no i jak pytał bodziekk, gdzie tu upchnąć większą średnicę w bębenku? A same haki? Przy 20mm i śrubach mocujących wyglądałyby groteskowo
Kasha Napisano 3 Stycznia 2008 Napisano 3 Stycznia 2008 Z kolei osie 12mm na tyle to potężne stalowe pręty, do tego często w wersji niedrążonej tylko z nakrętkami - no i jak pytał bodziekk, gdzie tu upchnąć większą średnicę w bębenku? A same haki? Przy 20mm i śrubach mocujących wyglądałyby groteskowo Hmm? Stalowe niedrążone pręty? A gdzie i po co? Tylne piasty na 12mm to też są "przelotówki" tak jak piasty 20mm, co służy za ośkę zależy od ramy. Większość ram z osiami 12mm ma rozstaw piast 150 lub 165mm i własne ośki i systemy mocowania, co najczęściej jest jakąś wariacją na temat aluminiowej, drążonej osi i czegoś tam jeszcze... po co dowalać wagi gdzieś gdzie to jest to zbyteczne. Do piast 150 i 165 mm np. novateca albo nsa czasami są dodawane osie, ale zastosowanie mają w sumie wyłącznie w ramach z otwartymi hakami i jedyną taką ramą jaką znam jest Duncon Cane Corso, bo np. VPFree ma już własną, aluminiową ośkę...
MrJ Napisano 3 Stycznia 2008 Napisano 3 Stycznia 2008 Piasta nr 1 na ośce na śruby z CroMo (12 mm): http://www.velo.com.pl/php/produkty.php?m=3&k=13 (150mm, bębenek) Piasta nr 2 na ośce na śruby z CroMo (10 mm): http://velo.com.pl/php/produkty.php?m=3&am...;p=%&id=340 (standard, singiel) I to tylko od Dartmoora, bo dalej nie chciało mi się szukać. Choć fakt, osie są z nich wyjmowane, co mogło powodować niezrozumienie między nami - nie napisałem, że muszą być stałe! Chodziło mi tylko o to, że większe średnice osi wymuszałyby zmiany w konstrukcji bębenka, bo po prostu by się w nim nie mieściły
Kasha Napisano 3 Stycznia 2008 Napisano 3 Stycznia 2008 Eee, no ok. Ale przecież napisałem, że do niektórych piast dodają ośki, których się i tak raczej nie wykorzystuje, bo ramy mają własne.
Mentos Napisano 3 Stycznia 2008 Napisano 3 Stycznia 2008 Dlatego DT wymyśliło genialny patent (chyba Ritchey coś podobnego ale nie do końca też ma/miał będzie). Piasta tylna 240 lub 340 ThruBolt z przelotową ośką jak te 20mm z przodu, ale jednak pasująca do standardowych ram z rozstawem 135mm i otwartymi hakami + specjalny zacisk RWS do tej piasty raz, że nie krzywkowy a zakręcany/ zapadkowy więc o wiele silniej ściskający a dwa będący 10mm nośnikiem ramy (to na nim siedzi rama). Jeden i drugi patent ogromnie zwiększa sztywnośc tylnego wahacza, waga jest symboliczna w granicach XTR a wszystko pasuje do standardowej ramy. No i genialny system zapadkowy mogący przenieść kilkunastokrotnie większe obciążenia względem standardowych i zawsze zapadający wszystkimi 18 zębami (i ten dźwięk jak ktoś lubi głośne piasty) i nic więcej nie trzeba tylko by cena była niższa 1158 zł komplet :-(.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.