Skocz do zawartości

[korba] LX i XT2007 a kaseta 8


MrJ

Rekomendowane odpowiedzi

Mam zamiar zmienić korbę na sztywną oś i zastanawiam się nad wyborem między LX a XT2007, tylko że... czy one (zwłaszcza XT) przyjmą łańcuch na 8 rzędów? Bo stoi w jej opisie, że jest "stworzona do jak najlepszej współpracy z wąskimi łańcuchami typu Mega 9" (cytat chyba niedosłowny) :)

I teraz: czy łańcuch PC-48 jakiego używam nie będzie się "gryzł" z tymi korbami. Na napęd 9b NIE ZMIENIAM. Ewentualnie, czy łańcuch na 9 (PC-58 lub LX/XT) poradzi sobie z kasetą na 8 (SRAM PG-850 bodajże - stare oznaczenie 5.0, 11-28z)? Bo w końcu chodzi chyba tylko rozstaw zębatek - czy jeszcze tarcze w 9 są węższe? Próbował ktoś czegoś takiego, albo jeździł na korbie LX/XT z 8 biegami z tyłu? :)

Bo jak nie, zostaje tylko nowe Deore (Truvativy raczej mnie nie interesują, choć opcję do 350 PLN i max 850/900g kompletu z chęcią powitam).

Z góry dzięki za radę! :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

MrJ: juz mialem cie obrugac nieelegancko za nieczytanie tematow przyklejonych (http://www.forumrowerowe.org/index.php?showtopic=4766), ale najpierw dla pewnosci postanowilem sprawdzic i znalazlem nastepujaca rzecz:

 

" 3. lancuch a:- korby: w wiekszosci wypadkow wspolpraca jest bezproblemowa. jedynie korby dedykowane do 27- biegowych napedow moga wspolpracowac wylacznie z superwaskim lancuchem przeznaczonym do takowych."

 

chcialby, wiedziec ktory "zmyslny " mod przykleil ten debilizm, dlaczego nikt na to wczesniej nie zaragowal i z kad kolega macrianus czerpie te rewelacyjne informacje :D.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pardon, ale jak szukałem nie bardzo mogłem to odnaleźć, a poza tym chodziło mi o te dokładnie korby. Jak tak dalej pójdzie, to się skończy na Deore... :D

To w końcu jest tak, że po 1. korba typu XT nie przyjmie szerokiego łańcucha typu PC-48, ale 2. kaseta na 8 nie pogryzie się z wąskimi, czyli 3. Kaseta na 8 + łańcuch i korba na 9 dadzą radę? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaki jest sens stosowania łańcucha na 9 do napędu na 8 ??

Ja używam korb - Accent Tachoma i FSA Alpha Drive i świetnie współpracują z łańcuhcami (PC 48 i 58).

Wydaje mi się, że ten pomysł z łańcuchem na 9 nie jest trafiony. Zmieniłem napęd na 8 po tym jak kilkakrotnie zrywałem łańcuch deore co nigdy mi się nie zdarzyło przy łańcuchach na 8. 9-tka to straszna lipa.

 

Pozdro!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

korba XT bedzie tak samo dobrze pracowala z lanuchem 7, 8 i 9sp. shimano sprzedaje swoj osprzet w grupach i to, ze ona jest "przeznaczona" do napedu 9sp nalezy rozumiec, ze po prostu nalezy do grupy 9-cio biegowej.

 

Ogolnie to korby nie maja rzedowosci, podobnie jak przerzutki. Do konkretnej ilosci biego przeznaczone sa manetki, kasety i lanuchy.

 

"Jaki jest sens stosowania łańcucha na 9 do napędu na 8 ?? "

 

taki sam jak stosowania lancucha 8. mozna wlozyc to, co jest pod reka, chociaz osobiscie bym tego nie robil.

 

"9-tka to straszna lipa."

 

dlaczego? bo zerwal ci sie lanuch? mi czesciej zrywal sie lanuch 8sp niz 9, wiec idac dalej twoim tokiem rozumowania dojdziemy do wniosku, ze 8sp to lipa. pewnie najlepsza sa singlespeed'y :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm no to pełne zaskoczenie z mojej strony!

 

Ja używałem podstawowego napędu na 9 (deore) i jego trwałość okazała się porażająco niska. Wyższych grup nie używałem - być może są bardziej trwałe. Ze względów ekonomicznych - dla mnie - kalkulacja jest prosta - za podstawowy napęd na 9 mam całkiem dobry napęd na 8 , który wytrzyma trochę dłużej a przełożeń mi nie brakuje.

Jedynym minusem 8 jest mały wybór części z wyższych grup.

Można się spierać który z tych napędów jest trwalszy. Gary Fisher w jednym z wywiadów powiedział , że jego zdaniem napęd na 9 jest porażką i zabiegiem marketingowym. Oczywiście też można z nim polemizować... ale niewątpliwie facet ma wybitnie duże doświadczenia związane z techniką rowerową.

 

Pozdro!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem napęd na 9 też jest porażką, bo dzięki temu jednemu przełożeniu więcej nie pojedziemy "szybciej", bo najmniejsza koronka ma 11 zębów i technicznie nie jest możliwe zrobienie 10 zębowej koronki, ta dodatkowa, dziewiąta koronka pomaga tylko lepiej zestopniować kasetę, żeby "przejścia" były łagodniejsze. Jestem za napędem 8 rzędowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Deore też jest 9-ciorzędowe.

Miałem na myśli korbę (przerzutek, kaset i łańcucha używam tylko SRAMa, 8b :P ). Trochę (a nawet bardzo ;) ) zaskoczyło mnie, że naowa korba Deore właśnie nie jest Hollowtechem, tylko odlewem. Wolałbym pustą, bo sztywność jest sporo większa przy mniejszej wadze, z drugiej strony dochodzi cena... Jak napisałem, mogę mieć zestaw ramiona i suport Deore2008 + zębatki i śruby XT2007 za cenę praktycznie nieprzekraczającą wartość samej Deorki z oryginalnymi tarczami (a jeżeli, to bardzo niewiele - może nawet uda mi się wyhaczyć też łożyska od XT jeśli będą pasować?) i jeżeli wyjdzie, że różnica w wadze wynosi wtedy może 80g (plusminus taka teoretycznie mi wyszła), a cenie prawie 200PLN, to się zastanawiał nawet nie będę i postawię na Deore właśnie, mimo że XT byłaby niewątpliwie korbą lepszej klasy.

Ale zobaczymy, co się urodzi... :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym celowal bardziej w ramiona LX i lozyska+tarcze XT. Bedziesz mial puste ramiona, nizsza wage i cene.

 

Tommyride: nie twierdze, ze naped 9sp jest lepszy. twierdze, ze fakt zerwania kilku lanuchow nie jest argumentem.

 

pudeleQ: poszerzajac troche twoja teorie dochodzimy do wniosku, ze wszystko jest do bani, bo dzieki niczemu nie pojedziesz szybciej. jedyna rzecza, ktora moze cie bardziej rozpedzic sa twoje wlasne miesnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pudeleQ: poszerzajac troche twoja teorie dochodzimy do wniosku, ze wszystko jest do bani, bo dzieki niczemu nie pojedziesz szybciej. jedyna rzecza, ktora moze cie bardziej rozpedzic sa twoje wlasne miesnie.

Nie sądzę, że wszystko jest do bani, źle mnie zrozumiałeś. Chodziło mi o to, że wprowadzenie kaset, łańcuchów itd na 9 rzędów to czysto marketingowy zabieg. Przy okazji koronki kasety 9 rzędowej sa cieńsze niż kasety 8 rzędowej, co raczej ma wpływ na zużycie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

o ile sie orientuje koronki nie sa ciensze, tylko gesciej upakowane, ale co ja tam wiem... musza byc mniej zywotne, bo przeciez to nie metal tylko marketing :).

 

daje glowe, ze swego czasu wlasciciele napedow 7sp nazywali chwytem marketingowym wprowadzenie napedow 8sp :). idac dalej tym tropem dojdziemy do wniosku, ze wszystkie przerzutki, kasety i manetki to zwykly zabieg marketingowy, a jedyne sluszne rowerki to singlespeed'y. Oczywiscie zwolennicy wygodnych trampek moga uznac caly rower za zabieg czysto marketingowej natury, po przeciez mozna zasuwac "per pedes".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie jestem negatywnie nastawiony do ciebie, tylko do powielania kolokwializmow. zeby bylo zabawniej, osobiscie preferuje napedy 8sp, chociaz jezdze na 9sp. po prostu nie odczuwam obecnosci 9'tej koronki, wiec mnie ona calkowicie wali (wyrazenie nieelegancki, ale bardzo trafne). odczuwam za to fakt, ze 9sp jest bardziej wrazliwy na zabrudzenie pancerzy i trzeba czesciej je wymieniac. jestem leniwy i mi sie nie chce tego robic, dlatego wole 8sp, bo mniej przy nim roboty, a jezdzi sie tak samo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym celowal bardziej w ramiona LX i lozyska+tarcze XT. Bedziesz mial puste ramiona, nizsza wage i cene.

Z tego co słyszałem, łożyska w XT i LX są takie same (ale czy to prawda??? :( ) a w LXie i tak pozostaje zmienić już tylko 22 na alu (no i 32 na 36 bo preferuję zestaw 22-36-44, ale to już moje prywatne widzimisię :) ), a wtedy do XT będzie brakowało może 30PLN, więc nie widziałbym sensu brania LXa - jak kiedyś LX chodziły za 320zł, XT ok. 440zł, a Deore było na Octalink, to IMO LX był bardzo ciekawym wyjściem, ale teraz (Deore na sztywnej ośce, może i pełne i ciężkawe ale już za 200PLN, stare XT za nawet <380, a LX jak stał tak stoi w tych 320) już nie :(

Krótko - jeśli między Deore2008 z tarczami alu wyjdzie mi do XT2007 różnica w wadze <100g, a cenie >150PLN, biorę Deore i nie patrzę się na sztywność, bo i tak pewnie doświadczalnie jej zbytnio nie odczuję (zresztą nawet najwyższe Stylo to też odlewy) a te 100g to zrzucę choćby z opon.

Jak mniej, to się poważnie zastanowię, ale już nad XT właśnie. Coś się urodzi - dam znać! :D

 

A skoro mamy OT - w zeszłym roku z pełną premedytacją nie założylem napędu 9b do X-7, a dziś, choć jest szansa poważna na założenie z tyłu SRAMa 9.0 sl (tego kompozytowego z piękną wagą za cenę nowej X-7 bo to na wymianę! :D ) i tak zostaję przy 8ce, a do tego się poważnie zastanawiam czy na podstawie 3 rozebranych kaset nie złożyć sobie nawet 7ki typu 11-12-14-16-19-23-28-zaślepka (czyli 4-5 do normalnej jazdy, a 2-3 na zapas w terenie). B)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Popieram MRJ-a.

Zestopniowanie kasety fajne, fakt że 7dmio biegowa też miły. MRJ i jego rozważania napędowe są dośc ciekawe. Pomysł kasety 7dmiobiegowej o odpowiednim zestopniowaniu i kompatybilnosci jest dobry. Sam zmieniał w drugim rowerze kasetę 7mio na 8smio, ze względu na brak kompatybilnosci z piastami i beznadziejne zestopniowanie.

Mam 2 kasety Srama - 3.0 7spd 12-14-16-18-21-26-32 i 5.0 8spd 11-12-14-16-18-21-24-28.

Zmiany z 26 na 32 nie można do niczego porównać, no może do megarange'u. Najlepiej zestopniowana jest 5.0, a gdyby była kaseta 7spd o zestopniowaniu takim jak MrJ podał, oraz kompatybilna z piastami, wziął bym ją bez wahania. A tak jestem zmuszony kupić Hg-50 11-30 8spd. Zmiany z 23 na 28 nie obawiałbym się, gdyż nei ma wcale wielkiej różnicy zębów. 5 zębów różnicy na stosunkowo przedostatniej koronce nie jest tak dramatyczne, na pewno zmiana z 26 na 32 jest bardziej wnerwiająca.

Co do korb to nie ma różnicy w MTB, jak grube są koronki, łańcuch 8spd przyjmą {oczywiscie mogą być wyjątki w korbach, ale nie tych najpopularniejszych}.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak napisał Adik - mam plan zrobić 7 z 8, przez wywalenie ostatniej koronki (wstawię za nią prawdopododnie starą 14kę pozbawioną zębów i zblokuję przerzutkę, żeby przypadkiem nie wpadła na tę brakującą) i w ustawieniu jak pokazałem. Wolę już dać 19-23-28, bo te koronki są w standardzie (o ile pamiętam... jak nie, będę experymentował z innymi!), a poza tym przy 24z różnica do 19z mogłaby być zbyt duża (sporo większa niż dla tych samych 5ciu zębów między 23 a 28).

No a w jakim celu to wszystko? Bo wtedy może zacznę wreszcie używać wszystkich koronek, a nie tylko trzech-czterech pierwszych na równym i ostatniej na terenowych podjazdach - zresztą tak samo dla wygody z przodu mam 36 a nie 32 zęby środkowej tarczy - i tak na 44 wrzucam tylko jak chcę pojechać naprawdę szybciej, a na 22 w porządnym terenie. Praktycznie potrafię często przejechać paredziesiąt km tak szosą, jak i ścieżkami przez las, nie ruszając w ogóle przedniej przerzutki. A jak już, z 22 na 36 mój LX spokojnie podnosi łańcuch :)

No i - to dla WW! - zyskuje się na tym cenne gramy! :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...