ulvgar Napisano 23 Listopada 2007 Udostępnij Napisano 23 Listopada 2007 Witam Stoję przed dylematem nowych kół pod tarcze (6 śrub) do nowego bika. Jeszcze do niedawna miały być na piastach Shimano XT, szprychach Sapim Laser i obręczach Mavic xm717 ale na horyzoncie pojawiły się piast DT Onyx... Pojawiło się też kilka innych pytań - może jednak szprychy DT Revolution, nyple alu czy też mosiądz, może jednak piasty XT? Jak sądzicie? Wszystkich części od razu nie kupię. Najpierw piasty, obręcze a na koniec szprychy. A może zamiast takiej kombinacji "po prostu" kupić nowe XT'08 na 6 śrub i mieć spokój? 24 szprychy (lepsza aerodynamika), nietuzinkowy wygląd, piasty Shimano, możliwość przejścia na UST (choć to wątpliwe ale opcja jest ). Czytałem, że i klucz do centrowania jest dodawany więc i z tym nie byłoby problemu. Problem jest czy odsyłając je na gwarancję do Pawlaka (kupowałbym je w zaprzyjaźnionym sklepie) nie doszłoby do czegoś takiego, że zamiast jednej złamanej szprychy wymienią mi wszystkie? Na Forum czytałem o takim przypadku ale z kołami Mavic Crossride wysłanymi do Harfy-Harryson. Składanie kół daje mi elastyczność i gdy trzeba będzie szprychę wymienić to zajmie to kilka chwil a nie wiadomo ile czasu. Chciałbym dodać, że wagowo nie przekraczam 70 kg a koło przednie nie będzie współpracować z tarczą większą od 180 mm. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 23 Listopada 2007 Udostępnij Napisano 23 Listopada 2007 czy lepsza aerodynamika to.... watpie zebys to wyczul jesli kola shimano o ktorych piszesz maja standartowe szprychy to nie ma problemu. jesli to natomiast wynalazki w stylu szprych mavica (prostych, mocowanych nyplem od strony piasty albo jeszcze jakies inne ustrojstwo) to licz sie z tym ze w razie pekniecia szprychy mozesz miec problem ze zdobyciem potrzebnej ci - bo np pawlak nie sprowadzi czesci zamiennych do kol albo juz je sprzeda i na nastepne trzeba bedzie czekac np miesiac. ja bym zostal przy standartowych kolach (choc moglbym kupic jakies wynalazki bo mam w sytuacji alarmowej inne kola). ze szprych revolution, aluminiowych nypli i tych obreczy mavica (moze byc jakis zamiennik np alex rimsa) wyjdzie zestaw lekki o niskiej masie rotującej. onyxy to piasty o standartowej konstrukcji ze stalowym bębenkiem i klasycznymi zapadkami (inaczej niz w 240tkach). chyba wszystkie piasty dt maja dobra jakosc i nie sądze by byly zakupową pomylka. piasty shimano maja konusy i kulki a ja takich rozwiazan nie lubie. a dlaczego nie podoba ci sie wymiana wszystkich szprych? przeciez jesli zrobia ci to w ramach gwarancji to po pierwsze dobrze o nich swiadczy a po drugie zawsze lepiej miec nowe czesci niz mieszane. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ecia Napisano 23 Listopada 2007 Udostępnij Napisano 23 Listopada 2007 onyxy to piasty o standartowej konstrukcji ze stalowym bębenkiem Szukałam i szukałam - widocznie źle szukałam, bo tej informacji nigdzie znaleźć nie mogłam: z czego zrobiony jest bębenek w Onyxach... Tymczasem ptaszki ćwierkały, że wszystkie piasty DT (włącznie z najniższymi modelami Swiss i Onyx) mają bębenki alu... ale skoro jednak stal - to znaczy, że bez obaw mogłabym na Onyxa założyć kasetę Deore?... Pytam dla upewnienia, bo sama o tych piastach myślałam - tylko ten bębenek mnie niepokoił... Nie ukrywam, że info o stalowym bębenku - jeśli pewne - jest dla mnie wielce pocieszające Pozdrówko przy okazji Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ulvgar Napisano 23 Listopada 2007 Autor Udostępnij Napisano 23 Listopada 2007 To znaczy, że dobrze jeśli bębenek jest stalowy a nie z aluminium? Co do kół to XT'08 wyglądają właśnie tak z tym, że to model pod Centerlock. Chyba jednak koła będę składać. Jeżdżąc na tarczówkach w razie awarii szybko nie znajdę zamiennika, a te Onyxy raczej Shimano przebijają. Więc w przyszłym m-cu czas na piasty a potem cała reszta Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 23 Listopada 2007 Udostępnij Napisano 23 Listopada 2007 +czy dobrze jesli bębenek jest z alu? zle dla twojej kieszeni dobrze dla wagi piasty. jesli jednak kupowac piaste z bebenkiem alu to tylko dobrej firmy czyli np dt. ulvgar: aluminiowy bebenek odciaza piaste ale ma jeden minus: nie nadaje sie do kaset bez aluminiowego nosnika ktory laczy czesc zebatek w jedno. jesli kasete masz z tloczonych zebatek to wtedy zebatki sa znitowane a miedzy nimi znajduja sie pierscienie dystansujace. takie zebatki bez nosnika dzialaja jak nóż i wżynają sie w wypusty bębenka. skutki są dwa: pierwszy zniszczenie bębenka drugi taki ze kaseta nacinajac bębenek przesuwa sie troche (mniej lub wiecej) w stosunku do polozenia wyjsciowego i trudno ją zdjąc. ja mialem taki problem z kaseta alivio i piastą reborna. aluminiowy bębenek został naciety w kilkunastu miejscach przez koronki kasety. mimo iz kaseta byla stalowa a bebenek aluminiowy to obie czesci "zespawały sie" i niezle sie nameczylem zanim kaseta zeszla. jesli zdecydujesz sie na piaste z bebenkiem aluminiowym to jesli ma ci ona sluzyc musisz kupic kasete xt/xtr lub najwyzsze modele srama ktore posiadaja kompozytowy lub aluminiowy nosnik. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ulvgar Napisano 23 Listopada 2007 Autor Udostępnij Napisano 23 Listopada 2007 Kasetę xt właśnie ujeżdżam, ale w nowym biku zakładam kasetę szosową ponieważ w obecnej kasecie używam właściwie najmniejsze koronki a wieksze pozostają prawie nie zużyte. Na niektórych podjazdach może być ciężko ale na maratony górskie prędko się nie wybiorę (za daleko), a forma cały czas rośnie. Jeśli dt onyx ma bębenek stalowy to bez obaw mogę zakładać taką kasetę, prawda? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 23 Listopada 2007 Udostępnij Napisano 23 Listopada 2007 JIESLI ma to tak. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ulvgar Napisano 23 Listopada 2007 Autor Udostępnij Napisano 23 Listopada 2007 Piasta przednia: liczba otworów: 32 długość: 108 mm materiał korpusu: aluminium materiał osi: aluminium łożyska: maszynowe ilość łożysk: 2 uszczelnienie: labiryntowy system uszczelek waga: 195 g Piasta tylna: liczba otworów: 32 długość: 135 mm materiał korpusu: aluminium materiał osi: stal łożyska: maszynowe ilość łożysk: 4 uszczelnienie: labiryntowy system uszczelek system wolnobiegu: 2 - zapadkowy waga: 410 g To znalazłem nt tych piast, ale o bębenku nic nie wspominają, chyba że jest ujęty jako 'korpus' - więc z alu... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 23 Listopada 2007 Udostępnij Napisano 23 Listopada 2007 prawie na sto procent nie. korpus to korpus i do niego wplatasz sprychy. bebenek to osobna bajka. zapytaj u dystrybutora piast dt na polske. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ulvgar Napisano 23 Listopada 2007 Autor Udostępnij Napisano 23 Listopada 2007 To pewnie w przyszłym tygodniu dopiero będę mógł się dowiedzieć. A nyple - lepsze z mosiądzu czy aluminium? Które więcej wytrzymają? Aluminiowe są lżejsze ale o ile? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 23 Listopada 2007 Udostępnij Napisano 23 Listopada 2007 czy są wytrzymalsze? aluminium nie nalezy do materialow znoszacych obciazenia specjalnie dobrze. lzejsze są i to przynajmniej o polowe jesli nie wiecej. moj mechanik odradzal mi takie nyple. mam mosiezne. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ulvgar Napisano 23 Listopada 2007 Autor Udostępnij Napisano 23 Listopada 2007 Ciekawe jakie na ten temat jest zdanie mojego mechanika Jutro napiszę. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ecia Napisano 23 Listopada 2007 Udostępnij Napisano 23 Listopada 2007 To zapytaj tego mechanika również, jak to wygląda w przypadku osoby ważącej 50 kg (ważę mniej, ale na wszelki wypadek z lekkim hakiem podaję - zresztą, z psem na plecach tyle właśnie wychodzi, a psa wożę dość często). Tylko nie mów, że kobieta, bo jeszcze pomyśli, że koła będą po parku jeździły - a to może poważnie zaważyć na ocenie przydatności tych nypli Pozdrówko z zastrzeżeniem Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
roge Napisano 24 Listopada 2007 Udostępnij Napisano 24 Listopada 2007 W przypadku alu nypli nie ma problemów z wytrzymałością, za to potrafią się zapiec. W tylnym kole mam 29 aluminiowych i 3 mosiężne, po wymianie dwóch szprych. Koła zbudowane na mosiężnych nyplach łatwiej sie serwisuje, a różnica 20g na kole nie jest znowu taka wielka. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ulvgar Napisano 28 Listopada 2007 Autor Udostępnij Napisano 28 Listopada 2007 Piasta DT Onyx posiada bębenek stalowy Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ecia Napisano 28 Listopada 2007 Udostępnij Napisano 28 Listopada 2007 Dzięki, ulvgar - ale ostatecznie zdecydowałam się na XT HB-M770. Nie ukrywam, że zadecydowała cena. Może następne koła będą na Onyxach... chyba, że doznam nagłego przypływu gotówki przed styczniem - bo składanie kół jest zaplanowane na początek stycznia. Z tymi alu nyplami zasięgnęłam porady znajomego serwisanta - on twierdzi, że nie nasmarowane nyple potrafią się zapiec niezależnie od materiału, z którego są wykonane; przypadłość ta dotyka zarówno aluminiowych, jak i mosiężnych. Postanowiłam zatem dać szansę aluminiakom - w razie czego do stycznia mam jeszcze czas na zmianę decyzji. Pozdrówko wstępnie zdeklarowane Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Pixon Napisano 28 Listopada 2007 Mod Team Udostępnij Napisano 28 Listopada 2007 Nie zakładam nowego tematu, ponieważ wymiana kół w moim rowerze będzie musiała poczekać przynajmniej do maja z przyczyn wiadomo jakich. Planuje uzbierać na ten cel 1000 zł. Chciałbym kupić jakieś lekkie koła w tej kategorii cenowej. Do tej pory znalazłem dwie opcje: American Classic / Mavic XC717 / DT Revolution lub XT 2008 WHM 775 Tylko oczywiście XT bym polował, żeby obręcze były pod v-brake. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ulvgar Napisano 8 Kwietnia 2008 Autor Udostępnij Napisano 8 Kwietnia 2008 +czy dobrze jesli bębenek jest z alu? zle dla twojej kieszeni dobrze dla wagi piasty. jesli jednak kupowac piaste z bebenkiem alu to tylko dobrej firmy czyli np dt. ulvgar: aluminiowy bebenek odciaza piaste ale ma jeden minus: nie nadaje sie do kaset bez aluminiowego nosnika ktory laczy czesc zebatek w jedno. jesli kasete masz z tloczonych zebatek to wtedy zebatki sa znitowane a miedzy nimi znajduja sie pierscienie dystansujace. takie zebatki bez nosnika dzialaja jak nóż i wżynają sie w wypusty bębenka. skutki są dwa: pierwszy zniszczenie bębenka drugi taki ze kaseta nacinajac bębenek przesuwa sie troche (mniej lub wiecej) w stosunku do polozenia wyjsciowego i trudno ją zdjąc. ja mialem taki problem z kaseta alivio i piastą reborna. aluminiowy bębenek został naciety w kilkunastu miejscach przez koronki kasety. mimo iz kaseta byla stalowa a bebenek aluminiowy to obie czesci "zespawały sie" i niezle sie nameczylem zanim kaseta zeszla. jesli zdecydujesz sie na piaste z bebenkiem aluminiowym to jesli ma ci ona sluzyc musisz kupic kasete xt/xtr lub najwyzsze modele srama ktore posiadaja kompozytowy lub aluminiowy nosnik. Odświeżam temat. Ostatnio zainteresowały mnie piasty DT w konfiguracji 370 przód 240s tył, miałoby to współpracować z szosową kasetą (mało kiedy używam przełożeń od 24 w górę) tylko, że DT 240s ma alu bębenek... Ale zastanawia mnie fakt, czemu wersja pod 8-, 9- i 10-cio rzędowe kasety szosowe też ma alu bębenek (wypatrzone w manualu) http://www.dtswiss.com/getdoc/99a9c909-cc6.../Datasheet.aspx strony 7-8. Czy tam działają inne przełożenia niż w MTB? Konfiguracja kół przedstawiałaby się następująco: piasta przód DT 370 disc/ 6 bolts, obręcz DT 4.2d, szprychy DT Competition, nyple DT prolock piasta tył DT 240s disc/6 bolts, obręcz DT 4.2d, szprychy DT Competition, nyple DT prolock, kaseta SRAM 970R Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Arni_King Napisano 9 Kwietnia 2008 Udostępnij Napisano 9 Kwietnia 2008 A co ma wspólnego materiał bębenka i przełożenia? Jeżeli chodzi o przełożenia, to są takie same do pewnego momentu (tzn do przełożenia 48x11, a im więcej zębów z przodu, tym różnice większe). Pozdrówko ALL Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ulvgar Napisano 9 Kwietnia 2008 Autor Udostępnij Napisano 9 Kwietnia 2008 OK, ale czemu DT 240s (wersja na szosę) ma alu bębenek, który docelowo ma współpracować z szosowymi kasetami? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mentos Napisano 9 Kwietnia 2008 Udostępnij Napisano 9 Kwietnia 2008 Też nie do końca rozumiem o co chodzi z tym alu i przełożeniami/szosą/MTB ? Ale jeżeli dobrze się domyślam to zapewne o to, że poprzez "mocniejsze" przełożenia w MTB np. 22x34 koronki mogą się w wypusty bębenka wrzynać ? Wystarczy założyć kasetę na alu pająku i wówczas te "mocniejsze" się nie wrzynają. A te niższe/szybsze czy to w szosie czy w MTB i tak będą ślady zostawiać, ale nie ma obaw o to, że Ci się coś zerwie. Od 12-13 lat mam piastę szosową DT/Ibis do nie dawna używaną tylko w MTB i owszem jak miałem kasety bez pająka koronki wrzynały się w alu wypusty bębenka, ale poza utrudnionym zdejmowaniem kasety na nic to nie wpływało. 240'ka dobry wybór , czekam właśnie na zamówioną taką na tył w wersji z przelotowym zaciskiem (jak sztywna ośka). Ma być w PL na koniec kwietnia. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Arni_King Napisano 9 Kwietnia 2008 Udostępnij Napisano 9 Kwietnia 2008 Też nie do końca rozumiem o co chodzi z tym alu i przełożeniami/szosą/MTB ? Ale jeżeli dobrze się domyślam to zapewne o to, że poprzez "mocniejsze" przełożenia w MTB np. 22x34 koronki mogą się w wypusty bębenka wrzynać ? Wystarczy założyć kasetę na alu pająku i wówczas te "mocniejsze" się nie wrzynają. A te niższe/szybsze czy to w szosie czy w MTB i tak będą ślady zostawiać, ale nie ma obaw o to, że Ci się coś zerwie. Od 12-13 lat mam piastę szosową DT/Ibis do nie dawna używaną tylko w MTB i owszem jak miałem kasety bez pająka koronki wrzynały się w alu wypusty bębenka, ale poza utrudnionym zdejmowaniem kasety na nic to nie wpływało. 240'ka dobry wybór , czekam właśnie na zamówioną taką na tył w wersji z przelotowym zaciskiem (jak sztywna ośka). Ma być w PL na koniec kwietnia. Popieram (z resztą już Ci to pisałem). Aluminiowy pałąk kasety nie wyrządzi krzywdy bębenkowi, a co do jakości wykonania samego bębenka, to nie ma się czym przejmować- na pewno nie uszkodzisz go kasetą do tego stopnia, żeby piasta nie pracowała sprawnie przez najbliższych kilka lat. Pozdrówko FORUMOWICZE Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ulvgar Napisano 9 Kwietnia 2008 Autor Udostępnij Napisano 9 Kwietnia 2008 Właśnie o te wrzynanie się szosowych koronek w bębenek najbardziej mi się rozchodzi... Jeśli DT wypuściło na szosę taką piastę to chyba można ją używać z szosowymi kasetami, no nie? Kasetę na pająku w tej chwili używam, ale u mnie zwyczajnie nie ma terenów żeby wykorzystać "górskie" przełożenia, dlatego zdecydowałem się na szosową kasetę. Jeśli tylko ze zdejmowaniem kasety byłby problem to zbieram na DT Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.