Skocz do zawartości

[oświetlenie] lampka przednia LED


J0seph

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, ja od niedawna mysle o unowoczesnieniu mojego systemu oswietlenia w rowerze. Chce zamontowac taka zarowke jako swiatlo dlugie: http://www.prismaecat.lighting.philips.com..._nav=pl_pl&

tylko mam watpliwosci czy zelowy 12v/7ah pociagnie taka zarowke... ma ona apetyt na 5A

ale halogeny, to tutaj: http://www.forumrowerowe.org/index.php?showtopic=34020 ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

1. po co 12V? dioda potrzebuje 3.7V przy 1A, 3.5V przy 700mA i 3.2V przy 350mA, przetwornica edim'a ma 1V strat po wylutowaniu diody

rezystancja wewnętrzna aku ni-mh przy 1A to 0.2-0.3V przy 700mA 0.14-0.21V, a przy 350mA 0.07-0.105V, aku innych typów mają jeszcze mniejszą Rw

wychodzi na to, że max napięcie strat to 1.3V, czyli zasilanie, gdy stosuje się aku ni-mh musi mieć minimum 6V

 

2. im większa różnica mięcy napięciem 'potrzebnym' przetwornicy, a podanym z aku tym sprawność przetwornicy jest mniejsza

 

3. aku żelowe są ciężkie, 5Ah 12V za 25zł waży 1.5kg , zakładając, że te 2200mAh aku li-on jest prawdą to wystarczą takie dwa na zmianę i mamy ponad 1kg mniej do wożenia za niewiele większą kasę

 

na temat halo moze założyć inny temat, żeby tego nie zaśmiecać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaka jest sprawność stabilizatora impulsowego to można zobaczyć np w nocie aplikacyjnej http://www.national.com/mpf/LM/LM2576.html I jak słusznie zauważyłeś ma on pewne stałe straty. W tym wypadku chodzi min o spadek napięcia na kluczu . Trudno będzie znaleźć dane określające sprawność stabilizatora w funkcjii różnicy napięcia we/wy. No ale jednak mi się udało http://www.national.com/pf/LM/LM2596.html i widac tutaj jak radośnie wzrasta sprawność zasilacza wraz ze wzrostem napięcia wejściowego. A w kwestii opłacalności zakupu akumulatorów od strony pojemności to należałoby je porównywać ze sobą uwzględniając pojemność energetyczną wyrażoną w watogodzinach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co do aku to rzeczywiście masz rację, mój błąd, ale wystarczyłby 6V 4Ah aku co daje (pomijając zmianę U w miarę rozładowania) 24Wh, dioda przy 1A ciągnie 3.8W, taki aku wystarczy na 6:20h, a waga prawie 2x mniejsza

 

nt. sprawności na wcześniejszych aukcjach edim pisał 'im mniejsza różnica między U zasilania, a U potrzebnym dla układu tym sprawność większa', teraz w opisie przedmiotu tego nie ma ;>

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie uwzględniłeś w obliczeniach sprawności stabilizatora . Poza tym cały czas mówimy tu o stab napięcia co sprawia że w szereg z diodą trzeba dać rezystor na którym też będą straty. Dlatego najbardziej korzystne byłoby zasilanie LED-a ze stab prądu. I tutaj myślę że dałoby się wykorzystać jakiś układ national'a i moim zdaniem wystarczyłoby pobrać sygnał błędu z rezystora pomiarowego o stosunkowo niewielkiej rez np 0.1 Ohm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak ale przy połączeniu równoległym, bo przy szeregowym przez każdą diodę popłynie 1000 mA. Tylko że jest tu haczyk : dioda jest elementem nieliniowym i przy równoległym połączeniu np trzech LED-ów prądy płynące przez każdą z nich nie będą sobie równe. Będzie między nimi pewna różnica lecz przy zastosowaniu diod tego samego typu z tej samej serii produkcyjnej rozbieżność między tymi prądami nie powinna być zbyt duża. Z tym że np przy łączeniu równoległym diod prostowniczych dużej mocy dobiera się je pod względem charakterystyki prądowo-napięciowej tak aby prądy płynące przez każdą z nich były możliwie wyrównane. Oprócz tego przyjmuje się w takim wypadku że prąd max każdej z diod nie przekracza 70 % rzeczywistego prądu max dla danego typu diody. Rzecz jasna łączy się tylko diody tego samego typu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

reasumujac,

podlacz diody w szereg :P

przy polaczeniu rownoleglym 3 diod, wyciagniesz max. prad na diodzie rzedu ~330mA

laczac w szereg - mozesz bez problemu osiagnac 1A na diodzie - jednak musisz miec zasilanie >12V, pewnie 14,4V bylo by optymalne. (rownolegle - starczy 5-6V).

 

coś za coś :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Diody i optyke polecam obecnie z Gammy w Warszawie. Mimo ze jest to hurtownia to sprzedadza nawet pojedyncze sztuki. Co do elektorniki to proponuje porozmawiac z EdiM. Gosc zna sie na rzeczy i moze zmodyfikowac swoje drivery wedlug wymagan poszczegolnego klienta.

 

W zeszlym roku rozprowadzilem w sumie ponad 100diod z CREE XR-E z binów Q2 i P3. Sporo magii powstalo z nich na forum bron.iweb.pl.

 

Optyka Ledil pasuje idelanie do w profil alu 25x25x2 takze nie trzeba tam nic super uszczelniac.

 

Kilka projektow:

http://acn.waw.pl/pawelp/inne/lampka_led/index.html

http://acn.waw.pl/pawelp/inne/lampka_led2/index.html

http://ps.aspd.pwr.wroc.pl/Latary/

 

Tego typu samorobek jest maaaaaasa i wierzcie mi ze ja jak podchodzilem do tematu bylem totalnie zielony. Kwestia przylutowania 3kabelkow jest w zasiegu kazdego i nie potrzeba tu zadnej filozofi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zamarzyło mi się stworzyć takie monstrum: http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=167735

Powodów jest kilka. Pierwszy z nich to: jak szaleć to szaleć. Używając diod Cree XR-E Q4 przy 350 mA powinienem uzyskać 500 lumenów, a przy 700mA 850 lumenów. Oczywiście mam zamiar w większości korzystać z mniejszego natężenia. No i czuje potrzebę wyrównania rachunków z niektórymi kierowcami. Niektórzy z nich potrafią być naprawdę kochani i zmieniaja długie światła jakieś 50-100 metrów przede mną, lub też nie czekają aż mnie miną i włączają długie 2 metry przede mną. Na takich drani szykuje 850 lumenów. ale do konkretów:

Doradzcie mi jakie soczewki użyć do świateł krótkich. Czy to by się nadawało:

http://allegro.pl/item263016923_nowosc_soc..._cree_xr_e.html. Szukam czegoś co by dawało szeroki snop światła tzw flood

A to na długie:

http://allegro.pl/item263018335_nowosc_soc...xlamp_xr_e.html . Tutaj potrzebuję skupionej wiąski światła.

 

Czy może nie bawić się w owalne soczewki tylko zastosować kwadratowe + rura alum 25 na 25mm.

Aha i jeszcze jedno pytanko: mam zamiar zasilać cały układ akumulatorkami NiMh. Ile takich akumulatorków mogę maksymalnie użyć ale niczego nie spalić? Pytam odnośnie przetwornicy oferowanej przez Edima na Allegro. Ponieważ z tego co czytałem w instrukcji pojawiły się dwie maksymalne wartości albo 14,4V albo 20 V. To która wartość jest odpowiednia dla akumulatorków?

 

pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak świeci LED przez soczewki to widzać na zdjęciach w linkach które umieściłeś. Z tego co tu widzę :http://allegro.pl/item253425002_regulowana_przetwornica_led_700ma_1000ma_r105.html to pisze wyraźnie max 20V . Akumulator 12V to z wielu względów sensowny wybór .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jest jakaś optyka do diod Cree, ale taka, do której można by wsadzić 2 diody? :) chyba, żeby po prostu zrobić 2 osobne diody, każda z własną optyką. A jeżeli jest tka optyka, to jak myślicie, co by lepiej świeciło, 2xCree Q4 + 2xLEDIL CRS-D, czy 2xCree Q4 z jedną optyką?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jest jakaś optyka do diod Cree, ale taka, do której można by wsadzić 2 diody? :) chyba, żeby po prostu zrobić 2 osobne diody, każda z własną optyką. A jeżeli jest tka optyka, to jak myślicie, co by lepiej świeciło, 2xCree Q4 + 2xLEDIL CRS-D, czy 2xCree Q4 z jedną optyką?

 

Nie ma optyki dla dwoch diod, wiec na to pytanie sie nie odpowie.

 

Niedawno zrobilem lampka na XR-E z soczewka -7/+7 czyli 14*, przymierzam sie do kupna kolejnej diody ale soczewka tym razem 12x48* ( o ile mi sprzeda 1 sztuke polski dystrybutor)

 

Co do zasilania to uzywam 8 AA. Ktoś pytal apropo przetwornicy, jakie najlepsze jest zasilanie calego układu. Przetwornice mam od Edima, z tego co mowil, najlepiej zasilac napieciem w zakresie 6-12V (przynajmniej jesli chodzi o model przetwornicy ktorego uzywam)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Witam

 

Ja również od jakiegos czasu rzeźbię lampkę dla siebie, wyglada na to ze prze mininm zdaze skonczyc - a tak wygladaja poki co postepy moich prac:

 

http://ravenia.republika.pl/

 

Zasilanie leci z akumulatora Li-Ion (wybór z uwagi na elektronikę zabezpieczającą przed całkowietym rozładowaniem - także nie zarżne aku), Akumulator 2900 mAh do Nikona Lustrzanek - ,4V, co prawda nie ideał jesli chodzi o sprawność pracy ;) ale akurat mam już do tego ładowarkę ;)

 

Montaż - zdemontowana podstawa z zatrzaskiem z lampy CatEye HL 500 (poczciwa staruszka)+ oejma na kiere od tejże lampki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

darmach

Ten pomysł z radiatorem na obudowie, to nie najlepszy pomysł. Obudowa nie nagrzewa się tak bardzo :D . O wiele lepiej i bezpieczniej dla diody, jest przymocowac radiator do podłoża MDPCB na którym znajduje sie dioda.

W ten sposób chłodzenie diody będzie odbywało sie prawidłowo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie bój żaby ; ) Temperaturki mierzyłem :)

 

Kątownik jest przykręcony do obudowy, przesmarowany AS5. Przy założonym radiatorze, po 2 godz pracy @1000mA temperatura MCPCB jest 45C :D, temperatura otoczenia 26C :P

 

...aha, co do "oObudowa nie nagrzewa się tak bardzo" - bez radiatora po parunastu minutach - 70C na obudowie :D parzyło az miło :)

 

"O wiele lepiej i bezpieczniej dla diody, jest przymocowac radiator do podłoża MDPCB na którym znajduje sie dioda.

W ten sposób chłodzenie diody będzie odbywało sie prawidłowo."

 

Niezbyt prawidłowo by sie odbywało - bo po zamknięciu obudowy całość kisiła by się :) A sprawność odprowadzania ciepła poza układ - była by duzo niższa niz przy radiatorze zamontowanym na zewnetrznej powierzchni obudowy - czyli tutaj gdzie masz roznice temp element chłodzony-otoczenie.

 

Inna sprawa ze rozwiązanie inne niż ten kątownik - np prostopadłościan miedziany 5x22x22 mm, byłoby lepsze :)

Ale nie bedę poprawiał czegoś co już działa :D bo to sie pewnie zle skonczy

 

BTW.

 

Update fotek dzisiaj był

 

http://www.ravenia.republika.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akumulator Li-Ion ENEL3, od lustrzanek nikona. Ma plusy i minusy :)

 

Minusy:

-napięcie 7,4V, takze z uwagi na wieksze różnice we-wy na przetwornicy - niższa sprawnosz pracy przetowrnicy

 

Plusy:

-maleńki (5x4x2cm)

-ładowarka do niego (jak ktos nie ma) 20 zł

-łatwo można wybebeszyć obudowe aby wyprowadzić kabel na zewnątrz (jesli nie chce sie lutować do styków oryginalnych - bo to mało eleganckie ; )

-no i przede wszystkim - litowo jonowy, z elektroniką odcinającą przy spadku napięcia poniżej 3,6V na ogniwo, 7,4V na pack. (czyli nie zarzynasz akumulatora rozładowując go poniżej min. dopuszczalnego napiecia rozładowania)

 

Jesli chodzi o pojemnosc - 2900mAh ; ), sądzę ze ok 1800 ma, na dniach potestuje to policze sprawnosc przetwornicy, i pojemnosc rzeczywistą.

Ale u znajomego na Sigmie Powerled, w ktorej wymieniłem przetwornicę na 5 trybową (taki fajny hit High/Low/Low Strobe/Hogh Strobe/SOS), to jak LED (SSC P4 U) leci na 800mA, na tym akumulatorze wytrzymał 8 godzin :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z uwagi na wieksze różnice we-wy na przetwornicy - niższa sprawnosz pracy przetowrnicy

 

Z tą sprawnością może być różnie i będzie ona zależna od wielu parametrów. Polecam zapoznanie się z danymi technicznymi układów wykorzystywanych do budowy tego typu zasilaczy : http://www.national.com/ds.cgi/LM/LM2576.pdf A tutaj układ L5976 który jest w przetwornicy z allegro http://www.datasheetcatalog.com/datasheets...9/7/L5973.shtml i są wykresy sprawności w funkcjii prądu i napięcia wyjściowego przy podanym napięciu wejściowym 5V lub 12V. I tak dla prądu 1A i nap na wy 3,3V przy nap na we 5V sprawność wynosi ok 86% a dla nap na we 12V jest to 84%. Różnica niewielka i nie zawracałbym sobie nią głowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzispierwsza nocna przejazdzka z lampką... :D

Cree przy 800 mA swieci na taki samym poziomie co MyoXP

Nie wiemczy jezdziles z MyoXP,

ale roznica jest nie do opisania, nawet przy 500mA, a jaksie zapusci 1A.... :D

w koncu moge po lesnym asfalcie, cisnac jak za dnia, zjazdy >40kmph, etc :D

 

nie mam aparatu cyfrwego (tylko i wylacznie klasyczny sprzet :) ), wiec mam jak zaprezentowac projektu,

jednak jest analogiczny o tej konstrukcji: http://acn.waw.pl/pawelp/inne/lampka_led2/IMG_0637.html

przetwornica, zasilanie, wrzucone do malej torebki: http://velo.com.pl/php/produkty.php?m=0&am...p=%&id=1050

 

zasilanie: chwilowo 6x aku AA, jednak docelowo,pewnie jakis akumulator LiIon 7,4V

 

w tej cwili jedna dioda, ale pewnie pomimo wszystko 'zmajstruję' jeszcze jedną :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś w tym jest, że jeden Cree zostawia jakiś niedosyt, dlatego też już robie drugą lampke na na tej diodzie. Ale z małą różnicą.

O ile teraz zrobiłem lampke na soczewce o kącie 14 stopni (-7/+7) to do drugiej zakupiłem soczewke sferyczną o kącie 12x48.

Zobaczymy co z tego wyjdzie :)

 

BTW fajnie, że na forum są ludzie, którzy robią własne oświetlenie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mi te +/-7 stopni podpasowało bardzo,

mamjeszcze +/-14, ale zmieniac raczej nie bede,

ale u mnie to glownie asfalt, teren, szczeolnie w tej chwili raczej odpada.

 

Darmach: u mnie na obudowie po ~15 min jest 45*C,

po kolejnych 5 min temp. dojezdza do ~50* i na tym pulapie sie zatrzymuje (od godziny tyle mam, teraz zaczyna juz delikatnie spadać).

no i jak na aku nie uzywane od ~2lat, oscylujacych ~1500mAh - to niezły wynik, że tyle trzymają :)

temperatura otoczenia: 19-20*C

 

wyniki moze dlategomam lepsze, że element(*) do ktorego przyklejona jest dioda, przywiera wieksza powieszchnia (~25x22mm) do obudowy lampki - dodatkowo - zwiekszylem ta przewodność pastą termoprzewodzącą.

 

* - http://acn.waw.pl/pawelp/inne/lampka_led2/IMG_0631.JPG - element po prawej :) zdjęcie zaporzyczone.

 

w lesie - lampka zimna, otoczenie chlodzi ją odpowiednio :D

mozliwe ze przy 2diodach, w wakacyjnych warunkac bedzie trzeba lepiej chlodzic, teraz - nie ma potrzeby.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czesc

 

Pierwsze pytanie - na ile sterujesz LEDa?

 

Druga sprawa zmiana powierzchni przylegania elementy termoprzewodzącego nie zmieni temp na obudowie w ogole - raczej moze ja tylko zwiekszyc. Dlaczego? Bo zdolnosc odprowadzania ciepla poza uklad zalezy w tym momencie od warunkow otoczenia / powierzchni oddawania ciepla / wentylacji / etc.

 

Oczywiscie tak czy siak najlepiej zeby ta powierzchnia przewodzenia do zewn obudowy była jak najwieksza - bo to usprawnia odbieranie ciepla od elementu.

 

A co do pasty - jasne ze jest pasta :( bez pasty to by byla zbrodnia :D Polecam tobie uzycie Arctic Silver 5 - albo OCZ 5 to prawie to samo, z uwagi na dużo większą gęstosc od past silikonowych ceramicznych (tych białych) lepsze przewodzenie i przede wszystkim - mniejsza tendencje do wymywania/wyciekania.

 

Sa na rynku pasty lepsze od AS5 - ale nie do takich lampkowych zastosowan.

 

EDIT:

 

Aha - i jakbys podał temp otoczenia w czasie testow

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwsze pytanie - na ile sterujesz LEDa?
1A - tez testowalem ile pociagnie przy pelnej mocy,

zmiane natezenia swiatla raczej trudno stwierdzic,

pomiar prądu... nie chcialo mi sie kolejny raz emontowac lampki :)

wiec zalozylem za wiarygodny moment w ktorym wczesniej ustabilizowana temperatura maksymalna zacznie delikatnie spadac.

lenistwo, ale dosc wiarygone :)

 

Aha - i jakbys podał temp otoczenia w czasie testow
temperatura otoczenia: 19-20*C

 

 

3ci dzien na rowerze z lampką....

dzis juz cisnolem jak za dnia :D

(jendak dzien w dzien trasa ta sama).

 

jeszcze jedna dioda, i mozna sie zapuszczac w mniej znany teren jak za dnia :D

 

BTW. http://www.lediko.com/news.php?id=63 ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...