Mentos Napisano 6 Września 2007 Napisano 6 Września 2007 Mam taką piastę HB-M976, niedługo będę koło do nowego roweru na niej składał. Ciekawość mnie zżerała więc oczywiście kupiłem jakiś klucz Topexa 28 i go spiłowałem na 3mm grubości pod konusa i zabrałem się do jej rozkręcania. Przeciwnakrętka, konus i wychodzi ośka w stronę CenterLocka (drugi konus jest naciśnięty na ośkę z frezem). Oczywiście kulki (17 na stronę w jakimś koszyczku z tworzywa). I co najciekawsze (niestety nie mam fotek rozebranej ale opiszę) od strony prawej wiem jak włożyli stalową bieżnię. Wciśnięta w piastę i przykryta deklem o które ślizgają się uszczelnienia, jak inne piasty Shimano. Ale nie mam zielonego pojęcia jak oni wsadzili bieżnię od strony CenterLocka. Ma ona większą średnicę od otworu z gwintem pod nakrętkę tarczy a piasta jest albo wygląda jak odlana/dotoczona z 1 kawałka. Bieżnia nie jest 2 częćiowa, zresztą to byłoby bez sensu dla płynnej pracy. Już myślałem, że zakładali bieżnię a potem dospawali mocowanie Centerlocka i zfrezowali spaw, ale widać by wówczas było spawanie od wewnątrz a takowego nie ma. Normalnie zagadka tysiąclecia . Tutaj jest chociaż ze strony Shimano wygląd, z foty też można wywnioskować, że ta bieżnia jest większej średnicy niż otwór od strony CenterLocka. http://www.shimano-xtr.com/.
hudy Napisano 6 Września 2007 Napisano 6 Września 2007 Zawsze mogli najpierw włożyć bieżnie, a dopiero potem obkuć lewą część piasty. Albo wszystko włożyli od prawej strony, a między miskami jest po prostu jakiś insert, który nie pozwala na zbliżanie się bieżni.
Mentos Napisano 6 Września 2007 Autor Napisano 6 Września 2007 Z tym insertem też myślałem ale wsunąć od drugiej strony się nie da bo średnica bieżni jest większa niż średnica wewnątrz piasty. Z tym kuciem to nie wiem, trudno mi sobie wyobrazić by aluminium było tak plastyczne. Z tego co wiem odlewa sie kawałek aluminium o wstępnym kształcie, wierci w nim i frezuje co trzeba a kucie aluminium to tak naprawdę obijanie czymś jego powierzchni a nie jak kształtowanie czerwonego , żelaza młotem na dowolny kształt. No ale jakoś zrobić to musieli faktycznie.
Koen Napisano 7 Września 2007 Napisano 7 Września 2007 Kucie aluminium nie stanowi większego problemu z technologicznego punktu widzenia, wszystko sprowadza się do równomiernego nagrzania wsadu przed ułożeniem w matrycach. Ps: kucie, wbrew nieco mylącej nazwie, przeprowadza się również na prasach, nie tylko na młotach, więc nie zawsze jest to "obijanie" chyba że mówimy o kuciu podków w stodole. Co do piast to nie wiem jak robione są xtry ale typowy, i chyba najlepszy z ekonomicznego punktu widzenia proces produkcji piast to kucie matrycowe ogólnego kształtu z grubego pręta a następnie wiercenie otworów pod szprychy, oś, frezowanie i utwardzanie bieżni itd. pozdr.
Sintesi Napisano 7 Września 2007 Napisano 7 Września 2007 moze bieznia zostala nalana, a potem obrobiona!?
Mentos Napisano 7 Września 2007 Autor Napisano 7 Września 2007 Nuby jak można wlać stal w aluminium które ma chyba kiku krotnie niższą temperaturę topnienia ? nie mówiąc już o obróbce wewnątrz. No ale jakoś musi to być zrobione.
Maki Napisano 20 Września 2007 Napisano 20 Września 2007 a następnie wiercenie otworów pod szprychy, oś, frezowanie i utwardzanie bieżni itd. Na pewno nie stosują obróbki skrawaniem w tych rzeczach(no może otwory na szprychy) to jest pewnie odrazy odlew. Wiercenie nie jest wskazane z tego względu iż może to osłabić struktury. Mam wątpliwość tylko do tych szprych.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.