Skocz do zawartości

[korba] Przeróbka korby z 3 tarcz na jedną


vizzerdrix

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie.

Po kilkugodzinnej próbie wyregulowania przedniej przerzutki postanowiłem się poddać i kupić nową... dotychczas opierałem przed tym bo szkoda mi było kasy na coś czego totalnie nie używam. I w tym momencie mnie olśniło. Postanowiłem przerobić moją korbę z 3 blatów na jeden. W ten sposób będę mógł zdjąć dwa blaty, jedną manetkę, przerzutkę i linki - rower schudnie o pół kilo, a jednocześnie pozbędę się tego szrota. W związku z tym mam pare pytań.

1) Czy ktoś z Was robił to już wcześniej?

2) Czy to jest dobry pomysł jeśli chodzi o jazdę na 9 biegowym napędzie? Czy będzie możliwe bezpieczne korzystanie z całego spektrum przełożeń z tyłu?

3) Czy łańcuch kiedy przestanie być ograniczony przerzutką nie będzie spadał na wybojach? Jak tak to co byście doradzili? Jakiś napinacz (tylko taki, zęby go nie było słychać :-)

4) Jak ustawić tarczę, która ma zostać, żeby napęd się zbyt szybko nie niszczył? (chodzi mi o jej pozycję - czy ma być tak jak była czyli najbardziej na zewnątrz czy może jako środkowa)

 

Korbę mam XT (HollowII).

 

Za wszelkie rady z góry dziękuję.

 

Pozdrawiam

Michał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy napędzie 9 biegowym będzie cięzko z jedną tarcza, łańcuch będzie miał duży przekos przy skrajnych położeniach, to juz lepiej zamontować 2 tarcze, średnią i największą i wtedy obędzie się bez napinacza. Do czego masz ten rowerek? bo jak do XC to napinacz jest całkowicie bezużyteczny moim zdaniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akurat niekoniecznie - jeśli zostawi środkową tarczę, będzie można używać całej kasety. I odpadnie problem regulowania przedniej przerzutki tak, żeby na skrajnych przełożeniach łańcuch nie tarł o prowadnicę :geek:

Pozdrówko przyczynkowe ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tak teraz mam.

 

Blat 36 zębów (właśnie zmieniłem z 40).

Kaseta 11-28 (sram 850).

 

Korba firmy rpm "bulletproof" BCD 110 mm [LINK],

blat firmy Thorn (model do singli) [LINK]. Śruby krótkie (torowe),

choć ten nowy blat jest tak szeroki że nadają się też zwykłe.

 

Łańcuch będzie spadał. Mój nowy blat ma bardzo wysokie

i masywne zęby (i łańcuch szeroki — connex 808) więc problem

nie jest duży, ale z 40-zębowego (który i tak był bardziej zębaty

od typowego do MTB, poza tym nie miał pinów i wytłoczeń)

to mi potrafił spaść kilka razy na jednej wycieczce.

 

Jeśli chcesz jeździć tylko z blatem to musi być po środku

(tak żeby przekos był taki sam dla skrajnych przełożeń).

 

Jeśli chodzi o antyspadacze to możesz zastosować takie

jak do przełaju (nazwa "chainguard", podobne toto do

rockringu ale pomyślane jest po to coby łańcuch nie spadał

jeśli masz tylko jedną tarczę z przodu. Zapobiegliwi stosują dwa).

 

Jeszcze raz ostrzegam — ze zwykłej tarczy do MTB

( krótkie zęby, piny i wytłoczenia) łańcuch będzie (bardzo)

często spadał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tak teraz mam.

 

Blat 36 zębów (właśnie zmieniłem z 40).

Kaseta 11-28 (sram 850).

Z tego co czytam to nie masz tak , bo masz kasetę 8-mio biegową <_<

 

Co do samego projektu to sprawdzenie nic nie kosztuje - wystarczy blat przełożyć na miejsce środkowej tarczy , a środkową i małą usunąć - ew. przełożyć na miejsce blatu gdyby śruby okazały się za krótkie , zdjąć przednią przerzutkę i można próbować jak to działa w praktyce :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej

Widzę, że odpowiedzi pojawiają się bardzo szybko :-)

Na rowerze uprawiam XC, ale to moje XC absolutnie nie wymaga odemnie używania przedniej przerzutki. Po 4 latach jazdy mógłbym sprzedać średnią i małą tarczę jako nowe. Myślę o tym, żeby największa tarczę zamontować w miejscu średniej żeby przekos nie był za duży. Problem obcierania łańcucha o przerzutkę praktycznie u mnie nie istnieje bo mam Hollowtech II a ten jest diabelsko sztywny (na kwadracie tarło strasznie). Rozejrzę się za czymś co by trzymało łańcuch w miejscu na allegro. Ale rzeczywiście zęby mogą okazać się po prostu za niskie. Może w takim razie dałoby się założyć jakąś inną tarczę po prostu...

 

A może rockring zamontuje? Czasem on do tego właśnie nie służy żeby łańcuch nie spadał?? Tylko czy są takie na 44/42 zęby

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hm, nie wiem jak to będzie z montowaniem blatu zamiast

środkowej tarczy... są inaczej wyprofilowane (w handlu

są dostępne płaskie oznaczone jako "reversible").

Nie twierdzę że się nie da bo nie próbowałem...

 

Są przelotki które montuje się zamiast przedniej przerzutki,

niestety nie udało mi się takiej dostać. Widziałem takie

na allegro ale były w fatalnym stanie (widziałem je w dziale

"starocie").

 

Przyznam się że nie wiem czym się konstrukcyjnie różni

"rockring" od "chainguard"-a. Wyglądają bardzo podobnie.

Rockring służy do ochrony blatu przed uderzeniem o

przeszkodę, chainguard to antyspadacz.

 

Z tego co wiem przełajowcy (którzy często jeżdżą bez

przedniej przerzutki) czasem montują dwa chainguardy

i do XC takie rozwiązanie wydaje się być najlepsze.

 

Wygląda to tak: http://www.peterwhitecycles.com/Cyclo-Cross.htm

 

Thorn robi antyspadacze pasujące do korb BCD 104 mm

czyli takich jak w większości "górali". Niełatwo dostać coś

takiego bo do przełaju używa się korb z rozstawem 110,

czasem 130, 135 mm.

 

Jeśli nie chcesz chainguardów i nie masz zintegrowanej

osi to możesz zostawić blat tam gdzie jest (będziesz

potrzebował krótkich śrub lub podkładek) i dać krótszy

wkład suportowy (ja mam np. 107 mm, ale dobrać

trzeba samemu...). Problem może być taki że jeśli tylny

trójkąt jest szeroki to blat może się wtedy nie zmieścić

(znajdując się tam gdzie normalnie jest średnia tarcza).

 

Ogólnie pomysł jest sensowny bo Polska jest generalnie

rzecz biorąc płaska i jedna tarcza powinna wystarczyć...

tyle że trzeba sporo kombinować, więc nie wiem czy

dla pół kilo warto :>

 

Btw, są dobre korby i suporty "na kwadrat" :D

tyle że też dobrze kosztują ;p Te wszystkie nowe

typy połączeń uważam za kombinowanie dla

samego kombinowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam dwie zebatki z przodu (36 i 26T) wraz z plastikowym rockringiem, którego zadaniem jest u mnie zabezpieczeniem przed spadaniem z "blatu" na zewnątrz, oraz elementem, który przejmuje uderzenia w czasie przeciągania roweru przez zwalone drzewa (po kilkudziesięciu km po górach zdecydowanie łatwiej rower przeciągnąć niż przenieść :D) oraz w sytuacji, gdzy przejeżdżam przez coś, a tu nagle okazuje się, że prześwit mam za mały ^_^

Kaseta z tyłu - dziewiątka. Do tego przerzutka ze średnim wózkiem.

36T jest zamontowana oczywiście w miejscu środkowej zębatki. Okazuje się, że przełożenie 36T-11T daje spory przekos łańcucha, ale jeździć na tym się da. 36T-34T natomiast daje jeszcze większy przekos, i ten niestety już jest zbyt duży. Łańcuch idzie pod kątem w stosunku do największej zębatki z tyłu i nie zawsze chce się właściwie o nią zazębić, co skutkuje przeskakiwaniem oraz nieprzyjemnymi dźwiękami.

Może pomogłoby zamontowanie przedniej zębatki nieco bliżej osi roweru, stosując jakieś podkładki, ale nie wiem co wtedy byłoby przy przełożeniu 36-11.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hm, nie wiem jak to będzie z montowaniem blatu zamiast

środkowej tarczy... są inaczej wyprofilowane (w handlu

są dostępne płaskie oznaczone jako "reversible").

Nie twierdzę że się nie da bo nie próbowałem...

Otóż nie są inaczej wyprofolowane, bez problemu można je zamienić miejscami :D

Widzę, że jesteś specem od wyszukiwania nieistniejących problemów ^_^

 

vizzerdrix

Nie wiem w czym masz problem - nawet nie spróbowałeś a już wymyślasz osłony itd. - zamień po prostu miejscami blat ze średnią zębatką , i daj nam znać jak to działa - nie powinno to zająć wiele czasu :o

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Użyłem niewłaściwego słowa "wyprofilowane".

Przepraszam. Mam nadzieję że kolega Rulez mi wybaczy.

 

Wyciągnąłem właśnie z szuflady stare korby do MTB

(Sugino EX '2004) i blat shimano. Bez użycia

pilnika i pewnej ilości czasu nie idzie założyć blatu

w miejsce średniej tarczy. Ile czasu potrzeba na

"przerobienie" blatu nie wiem bo dość twardy ten

stop a nie mam w tej chwili imadła żeby drania

przytrzymać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie zależy tylko od pająka ale też od samych tarcz.

Mimo nominalnie tego samego rozstawu otworów (BCD)

wewnętrzne średnice tarcz mogą być różne. Wybacz

ale tego wymiaru w katalogach się nie podaje więc żeby

sprawdzić musiał bym mieć dokładnie ten sam zestaw co OP.

A ponieważ nie mam to napisałem że "nie wiem jak będzie".

Nie rozumiem dlaczego takie stwierdzenie przeszkadza Ci

na tyle że używasz argumentum ad personam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie zależy tylko od pająka ale też od samych tarcz.

Mimo nominalnie tego samego rozstawu otworów (BCD)

wewnętrzne średnice tarcz mogą być różne.

Ale nie są, napisałeś głupoty i dalej w nie brniesz .

Specjalnie dla ciebie - środkową zębatkę przyłożyłem w miejsce blatu korby ... FSA , i co ? pasuje :)

http://img295.imageshack.us/img295/7571/200708300001ak7.jpg

 

W krótkim czasie przełożyłem też blat i środkową zębatkę w korbie FSA (przypominam, że zębatka XT pasowała) , i co ? spokojnie dało się zamienić :D

http://img205.imageshack.us/img205/591/200708300002hm3.jpg

 

Jak widać korby FSA są różne , do tego zębatka XT i wszystko wzajemnie pasuje :D

 

A więc odpuść sobie :down:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok od rana przełożyłem i zdjąłem przerzutkę. Przy normalnym pomykaniu jest ok, ale na wybojach łańuch spada... i to niestety dość często. Muszę się rozejrzeć za jakimś takim chain guardem... Tarcze pasują można je spokojnie przekładać tylko jak zrobię jedną to trzeba będzie coś podłożyć pod śrubki (albo poszukać innych śrubek).

Myślę, że jednak ustawię tak żęby był mały przekos na małych biegach - na tych najczęściej jeżdżę i mi się łańcuch nie zniszczy. Myślę, że przesunę troche w strone roweru, ale nie za bardzo, żeby nie chrobotało mi na 11T.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obawiam się, że będziesz miał problem z zakupem i montażem chainguarda do tej korby - a dokładniej blatu - nie ma w nim otworów montażowych .

Najlepszym wyjściem jest zakup korby przystosowanej do tego typu napędu NEXAVE C 530 (jest to korba z podwójną osłoną w wersji 38 zębów) :

http://cycle.shimano-eu.com/catalog/cycle/...D=1188473871635

 

Jest też w tym katalogu RP-Pawlak :

http://www.rp-pawlak.pl/shimano/katalog_20...himano_2007.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rulez, u mnie, owszem da się przełożyć średnią na miejsce dużej, ale odwrotnie

to już nie bo wewnętrzna średnica blatu jest mniejsza niż średniej tarczy.

 

W dalszym ciągu nie rozumiem skąd u Ciebie tyle zacietrzewienia i agresji.

Przecież nie napisałem że się nie da, tylko że różnie może być. A nawet

gdybym napisał coś głupiego to imho nie usprawiedliwiało by to Twojego

zachowania.

 

Co do korby Nexave którą proponujesz to nie jest to sprzęt do XC,

jeśli OP uważa że jest w stanie jeździć li tylko na blacie to taka

zabawka może być dla niego za miękka.

 

Jeśli chodzi o chainguard-y to blat nie musi mieć dodatkowych

otworów, chainguard-y i blat są mocowane tymi samymi śrubami.

Co do tego jak to wygląda to linka dałem kilka postów wcześniej.

Podaję jeszcze raz: http://www.peterwhitecycles.com/Cyclo-Cross.htm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może spróbować tego - rozstaw śrub pasuje (niestety nie ma foto i nie wiadimo czy na pewno o taki chodzi) ale raczej tak - i cena rozsądna :

http://www.unibike.pl/sklep/product_info.p...roducts_id=1700

 

Cyklotur też to ma :

http://www.cyklotur.com/x_C_Sz2.html?ESID4...amp;PD=53010003

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...