Skocz do zawartości

[zaplatanie koła]24 szprychy a piasty


Marker

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Tak się ostatnio w mojej głowie narodził pomysł kupienia nowych kół. Jednak chciałbym ze wzlędów wagowych, cenowych jak i wizualnych zapleść 24 szprychy, a nie jak to jest normalnie 32 czy 36. I tu się zastanawiam czy te 24 szprychy można zaplatać na normalnych piastach 32/36? Czy trzeba kupować specjalne piasty z 24 otworami? I Jak się ma sprawa z obręczami? Mogą być 32/36 czy również trzeba szukać modeli z 24 dziurami? No i jaką techniką najlepiej zaplatać te 24 parówy? Jestem lekki, nawet bardzo (60kg) więc chyba problemów nie powinno być?

Napisano

Z tego co wiem to piasty są na 24 szprychy no i obręcze tak samo. Nie wiem jak ty chciałbyś złoyżyć np z koła 32 24 sprychowe były by gdzie niegdzie braki sprych no i kółko by się centrowało w tych miejscach :D Tutaj przykład kół 24 szprychowych :Dhttp://www.allegro.pl/item219456164_kolo_l...najlepsze_.html Popatrz na piasty itp jak to wygląda B) . Możliwe że gdzieś palłem jak łysy grzywą o kant kuli ale zdarza się :D Pozdro HomiK :)

 

A co do zaplatanie to tutaj do poczytania troszkę http://www.bikeworld.pl/rower/artykul/231/3/

Napisano

Polacy naród zdolny, wszystko potrafi zrobić :) Jeżeli robić taką hybrydę to albo obręcz na 24 szprychy i piasta na 36 albo odwrotnie. Przy obręczy na 24 szprychy, co 3 oczko w pieście byłoby wolne, natomiast przy obręczy na 36 szprychy co 3 dziurka na szprychę w obręczy byłaby wolna. Aczkolwiek trzeba by było nad tym posiedzieć, bo na pewno nie łatwo zrobić takie cudo, ale myślę ze to mozliwe. Jeżeli się mylę to mnie poprawcie.

Napisano

No ja to bym widział właśnie tak jak mówi pudeleQ. Co trzecia szprycha wolna w 36 lub co czwarta w 32 ale nie wiem czy takie coś będzie wytrzymałe. Owszem są koła już 24 szprychowe ale strasznie drogie, a przy tym ciężkie. Jak sobie liczyłem komplet by mnie kosztował ok. 400zł i ważył by ~1700g. Gotowych zestawów takich nie znajdziesz.

Napisano
natomiast przy obręczy na 36 szprychy co 3 dziurka na szprychę w obręczy byłaby wolna.

No właśnie , w związku z tym koło zachowywało by się jak koło z ... brakującymi szprychami - po pierwsze trudno by je było wycentrować , po drugie szybko by się "rozcentrowywało" .

przecierz nie ma możliwości równego rozłożenia naprężeń na obwodzie obręczy (prawdopodobnie oczka leżące przy pustych miejscach będą wyrywane z obręczy) , jest to głupi pomysł :woot:

Napisano

Prędzej problem będzie z nierównomiernym rozłożeniem szprych na piaście... To piasta w pewnym sensie ciągnie i pcha poprzez szprychy obręcz... Tak ja to widzę...

Obręcz w tym wypadku gra drugie skrzypce (IMHO) - są przecież koła 24-szprychowe gdzie szprychy sa grupowane po 4 w 6 zespołów....

 

Ale pomysł z zastosowaniem piasty 32/32 i obręczy 36/32 pod 24 szprychy jest po prostu niebezpieczny...

 

Takie moje zdanie...

pozdrawiam

Napisano
jest po prostu niebezpieczny...

 

Popieram. Jeżeli coś jest na 32 szprychy to mają być 32 szprychy. Taka była myśl konstruktorska na etapie obliczań konstrukcji danego podzespołu i jego wytrzymałości. Szprycha stanowi połaczenie piasta-obręcz. Zmniejszając liczbę szprych zwiększach obciązenie pozostałych + obciązenie otworów w obręczy i piaście. IMHO zyskując na wadze, tracisz na bezpieczeństwie i żywotności elementów.

  • 1 rok później...
Napisano

Jako że niedawno musiałem zmienić obręcz i szprychy w starym kole, również zastanawiałem się nad zmniejszeniem ilości zaplatanych szprych. zacząłem kombinować. Przeszukałem forum i znalazłem poszukiwany temat. Podzielę się swoją wiedzą. Postanowiłem zapleść 24 szprychy. Różne kombinacje i nowe problemy. W końcu udało się :) Zaplot na 2 krzyże. Z 36, 12 szprych mam luzem, czyli dość sporo z koła ubyło. Jest to koło tylne, jednak wszystkie szprychy tej samej długości, bo w sklepie się pomylili. Wychodzi na to że mamy przednie koło. Czy da radę zapleść tylne? Tego nie wiem. Trzeba popróbować. Ogólnie zabieg polecam. Nie miałem jeszcze okazji przetestować z braku czasu, ale jak tylko trafi się okazja to napiszę coś więcej. Jeżeli pojawią się osoby zainteresowane taką przeróbką to podam krok po kroku dokładny opis składania takiego koła.

Napisano

Ja bym nie ryzykowal. Zaplesc jak widac sie da, ale mniej szprych to wieksze naprezenia, bo szprychy musza byc mocniej naciagniete. Piasta i obrecz niekoniecznie musza wytrzymac takie obciazenia na dluzsza mete. Nie sprawdzalem, ale podobno obrecze dedykowane pod 24 szprychy sa ciezsze od tych na 36, musza miec ciezsza budowe zeby wytrzymac wieksze naprezenia.

Napisano

Trochę jest w tym racji. Szprychy są faktycznie mocniej napięte niż zwykle. Ale cóż, bez ryzyka nie ma zabawy. Żeby sprawdzić jak to się zachowuje trzeba przetestować. Z tym że jest to koło z roweru dojazdowego, więc jeżeli coś się roz... to bede poprostu do szkoły chodzić z buta.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...