MCT Napisano 14 Maja 2007 Napisano 14 Maja 2007 Witam serdecznie! Chciałbym się dowiedzieć od bardziej doświadczonych forowiczów, jakich używają smarów i olejów do amortyzatorów. Mam instrukcję serwisowania i chciałbym zrobić przegląd swojego Pilota. Jakiego użyć smaru i oleju, bo powiem szczerze, że tych polecanych nie mogę znaleźć w sklepach, a jak są to ceny mnie zabijają. Poza tym gdzie mogę kupić części zapasowe, np.: o-ring i na co zwracać uwagę w czasie sprawdzania amora? Dzięki za wszystkie konstruktywne odpowiedzi!
uchmanek Napisano 14 Maja 2007 Napisano 14 Maja 2007 dowolny smar staly i dowony olej do amortyzatorow (niekoniecznie rowerowych). wszystkie uszczelnienia mozna kupic w sklepie z uszczelkami, albo drozej w sklepie rowerowym. na nic szczego9lnego uwagi nie trzeba zwracac, ale zdrowy rozsadek powienien byc wlaczony.
adamus Napisano 15 Maja 2007 Napisano 15 Maja 2007 po 1 nie napisałeś jaki to Pilot. Ale generalnie wcale nie 1 lepszy smar stały! Bo najlepiej nie zawierający litu, po 2 nie każdy smar jest dobry bo po chwili robi się jak woda:/ Ja próbowałem różnych najlepszy według mnie jest Motorex 2000, kup i sam zabaczysz przyda się też do innych rzeczy! Co do oleju to już wogóle brak mi słów na sugestie dowolny olej do amortyztorów(idąc tym tropem Magura zalana wodą też działa) Wcale, że niema dowolności bo: np. olej Shella 5w ma rzeczywiste parametry na poziomie oleju RS-a 10W(tak wogóle to olej RS-a - to przepakowane Torco i ma indeks lepkośći do 400 w zależności od lepkośći i 3/4 tego co jest w Polsce nie ma porównania do tego). Chcąc dobrać olej zamiennik skorzystaj z tego: http://www.peterverdonedesigns.com/lowspeed.htm tabela na dole. Jak nie chce ci się myśleć na tym to bierz Motula 5W Factory Line albo Motorexa 5w w rzeczywistości jest trochę bardziej lepki od RSowego 5w ale dużej róznicy nie powinno być. Co do dowolności oleju to odrazu mi się przypomina to tak jak z RS Redrum, jak ktoś nie miał na palcu to się spiera, że co w tym innego:/
MCT Napisano 16 Maja 2007 Autor Napisano 16 Maja 2007 Dzięki Adamus! Amor to wersja SL. Wczoraj kolega co prawda motocyklista, polecał mi smary i oleje MOTOREXa, stwierdzil ze jak u niego w crossie daje radę to i w rowerze powinno być dobrze W sklepie rowerowym, który wczoraj odwiedziłem były oleje FinishLinea, coś może wiesz na ich temat? Dzięki za informację, myślę że przejdę się do motocyklowego poszukam coś polecanego przez Ciebie lub popytam w serwisie niedaleko mnie.
tobo Napisano 16 Maja 2007 Napisano 16 Maja 2007 mozesz kupic zamiennik oleju firmowego w postaci oleju do zawieszen motocyklowych. np zamiast 7,5 w oleju marzocchi mozesz kupic motula 5 lub 10 w. cena: marzocchi 95 zł z litr, motul 33 za litr. ostatnio mialem taki dylemat i zdecydowalem sie na zakup motula, tym bardziej ze zalecalo go dwoch uzytkownikow ktorzy mieli taki widelec jak ja. w tlumikach tych rock shoxow chyba jest olej firmowy rs 5 w. nie mam pewnosci jak gestosc tego oleju ma sie do oleju marzocchi, wiem natomiast jak sie ma ta gestosc miedzy oryginalnym marzocchi a motulem. 7,5 w Marzocchi jest gestszy niz 5 w Motula. to co napisal poprzednik w swoim poscie: nie kazdy olej o danym oznaczeniu bedzie tej samej gestosci co olej o tym samym oznaczeniu ale innej firmy. co do pilota: o ile pamietam to w systemie hydra coil regulacja tlumienia ma dosyc maly zakres - i nie wiem czy ten pilot ma regulacje tlumienia powrotu (chyba ma . nie wiem czy te wartosci ci wystarczaja. jesli nie to wlej olej gestszy niz oryginalnie czyli gdyby to byl olej motula to wlalbym 10 w. jesli wartosci tlumienia są dobre pozostaw olej tej samej gestosci. co do finish line: cena tego oleju jest wysoka - ok 50 zł za pól litra. za tyle to masz poltora litra innego oleju nie sprzedawanego przez firme rowerową motorex robi dwa rodzaje olejow do widelcow: jeden z nich tańszy ma gestosc podana na opakowaniu od 5 do 10 w oraz drugi sort olejow (drozszy) to oleje o stopniowaniu gestosci: chyba 5, 10, 15 w. dokladnie nie pamietam. ten tanszy olej ma cene zblizona do olejow motocyklowych ten drozszy cenowo znajduje sie na poziomie olejow rowerowych. oleje motorexa wlewa manitou do swoich widelcow i przyznaje sie do tego. rock shox czy marzocchi tez na pewno korzystaja z olejow innych firm bo przeciez nie maja wlasnych rafinerii - jednak raczej nie dostaniesz info jaki to olej
MCT Napisano 16 Maja 2007 Autor Napisano 16 Maja 2007 Właśnie się zastanawiam, co by sie stało gdybym wlał do amora olej o innej gęstości, np zamiast 5w np 2,5w (Motorex taki posiada) lub 10W np.: Motula? Czy gęstszy olej utwardził by amora, a rzadszy zwiększył jego czułość? Oczywiście przy założeniu, że 5w=5w bez względu na firmę. Kolega od motorów powiedział mi, że oleje Motorexa właśnie są stopniowane od 2,5w. A dzięki linkowi adamusa można sobie porównać parametry interesujących nas olejów.
Blitzer Napisano 16 Maja 2007 Napisano 16 Maja 2007 Czy gęstszy olej utwardził by amora, a rzadszy zwiększył jego czułość? Z gestszym olejem bedzie bardziej mulil a z rzadszym bedzie mial lepsza czulosc. Tylko lepiej nie przesadzac bo amor moze prawie przestac tlumic co nie bedzie pozytywne
tobo Napisano 16 Maja 2007 Napisano 16 Maja 2007 twardosc widelca (jako parametr pracy sprezyn) nie zmieni sie przez zmiane oleju. twardosc widelca moze zmienic sie subiektywnie jesli poprzez wlanie gestrzego oleju spowolnisz widelec tak ze najazd na nierownosci bedzie wyczuwalny jako tępe uderzenie w rece. w przypadku jesli wlejesz olej 2,5 w a jest on rzeczywiscie duzo zadszy od seryjnego 5 w rock shoxa to stracisz w znacznym stopniu regulacje tlumienia. sl-ka ma regulacje w zakresie 1/4 obrotu pokretla na dole goleni. jesli przy obecnym ustawieniu amortyzacji (to chyba jest widelec powietrzny) tlumienie ma wartosc wystarczająca na granicy niedotlumienia to przy zadszym oleju regulacja straci sens. wlanie zadkiego oleju ma sens jesli widelec ma bardzo duzy zakres regulowanego tlumienia - tak jak np w motion control rock shoxa czy rc marzocchi - przy standartowym oleju wartosci tlumienia lezą od "braku tlumienia" do powrotu w ciagu ok 2 sekund. oczywiscie skrajne wartosci nie sa do niczego przydatne. np jesli wlejesz zadszy olej niz 7,5 w do takiego widelca jak moj to odczuwam spowolnienie pracy przy polowie skali (14 klikniec na 27 calego zakresu regulacji), przy oleju zadszym przy 17-18 kliknieciu. ciekawe jest to ze widelec pracuje inaczej takze gdy np tlumienie powrotu jest ustawione na malą wartosc: moj bomber na oleju 7,5 w marzocchi wyraznie stuka a przy 5 w motula nie - mimo iz w obu przypadkach tlumienie ustawione jest na "szybkie"
tobo Napisano 16 Maja 2007 Napisano 16 Maja 2007 Człowieku słownik sobie ortograficzny kup a moze cos w temacie? bo o ile wiem to od napominania i nagan są tu inni ludzie. napisz na mnie raport to zapewne ci ulzy. mam zaawansowana dysortografie poza tym jak na miłosnika jezyka polskiego za jakiego widze sie masz to wpisanie w profilu "bicycle" i "motorcycle" kiepsko swiadczy o twojej miłosci. ale (jak z mojej strony) starczy gadki nie na temat
MCT Napisano 16 Maja 2007 Autor Napisano 16 Maja 2007 Dzięki Tobo za wyczerpującą informację. Właśnie u mnie z tą szybkościa tłumienia coś od początku było nie tak jak trzeba. Powiedzmy, że jeżdżąc nie czułem dużej różnicy pomiędzy skrajnymi ustawieniami. Ale złozyłem to na garb mojego zerowego doświadczenia z amortyzacją (pierwszy amor). Poza tym przy jednym z upadków "rączka" do zmiany czułości wyleciała z amortyzatora i włożyłem ja na czuja, po prostu żeby była i się nie zgubiła . Jednak niedawno, na maratonie w Karpaczu zaczął fatalnie pracować i postanowiłem zrobic serwis we własnym zakresie i zbieram informacje, żeby czegoś nie zepsuć. Wydaję mi się jednak, że postaram sie znaleźć najbardziej zbliżony parametrami (do oryginalnego RS) olej i jeśli wszystko będzie sprawnie pracować to może w przyszłości pokombinuje z innymi gestościami.
tobo Napisano 17 Maja 2007 Napisano 17 Maja 2007 zepsuc nic nie mozesz . no moze nie nic ale jest to trudne. 1. przy demontazu korkow na gorze goleni uwazaj bo są z plastiku. odkrecaj je kluczem nasadowym szesciokątnym a nie plaskim bo jest spora szansa ze "obrobisz" kanty. 2. nie wiem jak wyglada twoj regulator ale chyba byly dwa ksztalty: jeden to regulator okrągły a drugi z małą płetwą. to jak wsadzisz ten pierwszy - jest bez znaczenia - byles trafil w gniazdo (jest szesciokątne a pret regulatora metalowy wiec nic nie powinno sie stac. jesli regulator ma płetwę to wkładasz go tak zeby miec dostep do płetwy - regulator obraca sie o ile pamietam - o ok 90 stopni od ogranicznika do ogranicznika - w nowszej wersji tego systemu tlumienia regulator ma zakres regulacji kilka obrotow. 3. sruby na dole goleni wykrecasz lekko (zwykle na poczatku gdy "puszczają" slychac charakterystyczny "strzał" - tak ma byc (nie musi). wykrecasz je na tyle zeby kawalek gwintu sruby zostal w gniezdzie (wykrec cała srube i zobacz jak dlugi jest gwint - pozniej wkrec troche). drewnianym lub plastikowym mlotkiem uderzasz w sruby tak by wepchnely do srodka tloczyska tlumikow i oddzielily tloczyska od goleni dolnych - da sie to wyczuc bo sruba bedzie przesuwac sie luzno do srodka goleni. zabieg ten rob widelcem obroconym do gory nogami. po zluzowaniu srub na dole lekko zsuwasz golenie na dol - obracasz widelec i wtedy powinien wyplywac z niego olej - lub to co bylo kiedys olejem . poniewaz ten rock shox pracuje na kąpieli olejowej to kolor oleju (szary lub czarny) nie powinien cie przerazac - olej "wypracowuje" sobie troche aluminium z wnetrza widelca, ze scianek i slizgow. 4. odkrecasz na gorze widelca korki, wyciagasz ze srodka bebechy widelca. wymyj wszystko, poskladaj. wlej olej w takiej ilosci jaki byl oryginalnie - najlepiej - jesli nie masz danych producenta - ostroznie zlac zawartosc widelca - brudny olej. jesli zrobisz to z czuciem to nie stracisz zbyt wiele oleju i bedziesz mogl odmierzyc na podstawie tych ilosci nowe porcje i wlac je do srodka. ja zwykle dodaje (jesli uda mi sie odcedzic calą zawartosc) odrobine oleju - troche i tak stracisz gdy bedzie on wyplywal ze sprezyn/tlumikow/goleni. ostatnio gdy zlewalem olej z mojego marzocchi to strata wynosila ok 5 ml na golen. 5. to stary system rock shoxa wiec wewnatrz uszczelek olejowych/zbierajacych olej na gorze dolnych goleni znajduje sie najprawdopodobniej pierscien z gąbki. (nie wiem tego na pewno bo mialem rock shoxa z tamtego czasu jednak nie mam pewnosci ze wszystkie typy i modele cos takiego posiadaly). pierscien z gąbki takze wyczysc - w tym samym czym myjesz wnetrze widelca. wloz pierscienie na miejsce. jesli nie ma tych gąbek to w duzą przerwe w uszczelce wewnatrz goleni wkladalo sie (chyba) troche smaru stalego do amortyzatorow - oryginalny juddy butter rock shoxa albo np smar do amorkow firmy rst. smar ma dosyc charakterystyczna konsystencje - jest "ciągnisty" tworzy takie "nitki" jesli go rozsmarowujesz. nie wiem czy istnieje jakis zamiennik - pewnie tak - ja uzywalem zawsze smaru rst w tubkach. 6. olej wlewalo sie gorą ( przy systemie sprezyn stalowych) a jesli twoj jest powietrzny - to nie wiem czy w ten sam sposob. zawsze mozesz zrobic to przez dolne otwory w goleniach - np strzykawką bądz przez wąski lejek. pamietaj zeby w takim przypadku porzadnie zakrecic korki o gory widelca - inaczej olej wyplynie. jesli wlewasz olej gorą - to dokrec dobrze dolne sruby. oczywiscie sprawdz w jakim stanie są o-ringi uszczelniające na dolnych srubach i pod krawedzią korkow gornych. w przypadku jesli uszczelka jest zgnieciona lub postrzepiona - trzeba ją wymienic. mysle ze w twoim miescie jest jakis sklep z takimi artykulami. uszczelka powinna miec raczej taką sama srednice i grubosc gumy - inaczej wkrecajac sruby znowu mozesz przyciac lub przeciąc uszczelke. 7. w przypadku jesli wlalbys gesty olej a nie czulbys nadal ani zauwazalnej roznicy przy regulacji tlumienia powrotu ani wyraznie wolniejszej pracy jesli olej jest gesty - wtedy oznacza to prawdopodobnie ze tlumik (jego regulacja) są uszkodzone. tlumiki hydra coil sa bardzo proste ale cuda sie zdarzają
uchmanek Napisano 17 Maja 2007 Napisano 17 Maja 2007 instrukcje serwisowe do pilota: http://www.sram.com/en/service/rockshox/vi...&subcatID=6
MCT Napisano 17 Maja 2007 Autor Napisano 17 Maja 2007 Dzięki za obydwie instrukcje. Na pewno skorzystam. Jak znajdę czas to zabiorę sie za niego w ten weekend, jeśli nie to na początku przyszłego tygodnia. Poinformuje jak mi poszło. Dzięki jeszcze raz!
MCT Napisano 28 Maja 2007 Autor Napisano 28 Maja 2007 Witam forowiczow! Trochę czasu trwało zanim zabrałem sie za serwis. Instrukcja w dłoń, narzędzia w dłoń, pomocna "dłoń" też była Zdziwiłem się, jak slabo byly przykręcone wszystkie śruby i kapsle. To pierwsza sprawa. Druga to mała ilość oleju zlanego z amora. Wg instrukcji łącznie w goleniach powinno być 200ml oleju. Udało nam się zlać jakieś 70-80ml Brei czarnej jak smola. Dziwi mnie tak mala ilosc zlanego oleju. Co sie moglo z nim stac? Amor nie ciekl wczesniej, nie plul nigdzie olejem, zawsze byl suchy. Zastanawiam się, czy czasami od nowosci nie byl zle zalany. Moze dlatego tak dziwnie (slabo) pracowal. Teraz pozostaje go tylko zamontowac, podjechac do serwisu i napompowac do dobrego cisnienia. O tym jak pracuje poinformuje wkrotce. Pozdrawiam!
adamus Napisano 28 Maja 2007 Napisano 28 Maja 2007 Witam forowiczow!Trochę czasu trwało zanim zabrałem sie za serwis. Instrukcja w dłoń, narzędzia w dłoń, pomocna "dłoń" też była Zdziwiłem się, jak slabo byly przykręcone wszystkie śruby i kapsle. To pierwsza sprawa. Druga to mała ilość oleju zlanego z amora. Wg instrukcji łącznie w goleniach powinno być 200ml oleju. Udało nam się zlać jakieś 70-80ml Brei czarnej jak smola. Dziwi mnie tak mala ilosc zlanego oleju. Co sie moglo z nim stac? Amor nie ciekl wczesniej, nie plul nigdzie olejem, zawsze byl suchy. Zastanawiam się, czy czasami od nowosci nie byl zle zalany. Moze dlatego tak dziwnie (slabo) pracowal. Teraz pozostaje go tylko zamontowac, podjechac do serwisu i napompowac do dobrego cisnienia. O tym jak pracuje poinformuje wkrotce. Pozdrawiam! obawiam się, że od początku mógł by źle zalany niestety z osobistego doświadczenia z RS to byłby już któryś który seryjnie byl źle zalany np: RS Reba SL - w tłumiku ma byc 110ml mi się udało wylac 80. RS Argyle 409 - 130ml a ja wylalem 70ml!! Co to ma byc?! RS Psylo SL - też 20-30ml za mało. Według mnie to wygląda tak, ze zalewają te tłumiki od góry i w procesie zalewania biorą pod uwagę poziom oleju od góry. Skrecają gore, ale przed zrobieniem tego nie odpowietrzają tłumika powrotu. A odpowietrzenie go powoduje, że poziom oleju spada. Wsumie to chyba jedyne logiczne wytłumaczenie. Choć w takim razie po co na stronie podają ile oleju trzeba wlać a nie jaki poziom ma być:/ Nie dziwię się, ze Manitou w Polsce ma obowiązkowy bezpłatny przegląd po 30 godziniach/45 dniach dzięki temu szybko są w stanie takie braki zniwelować, wydaje mi się, że Harfa też powinna o tym pomyslec. Ale wsumie nie bo oni nie mają ani dobrych cen a podejscia do klienta jak na mój gust
tobo Napisano 28 Maja 2007 Napisano 28 Maja 2007 podobny problem zauwazylem w judy xc z roku 2000. nowy widelec bez wyciekow a brakowalo w nim sporo oleju. na pewno byl szczelny, eksploatowany lagodnie.
MCT Napisano 28 Maja 2007 Autor Napisano 28 Maja 2007 Kolejna porcja informacji. Przed chwila zamontowałem amora do ramy. Zacząłem go naciskać trzymając zaciśniętą klamkę hampla i opierając się na kierownicy. Chodzi jakby toporniej, trudniej go "ścisnąć", sprężyna jak się odzywa tak się odzywa. Ale największa różnica to tłumienie powrotu. Teraz dopiero działa!! Coś niesamowitego. Na "żółwiku" normalnie widać jak wraca po dociśnięciu do normalnej pozycji, trwa do "dość" długo (żeby nie było, nie jest to 1 sekunda, ale dość długo). Na "króliczku" to nie zauważam kiedy wraca. Szok... czyli amor był od nowego "słabo" zalany. Jutro jadę do serwisu go nadmuchać a w weekend czeka nas ostrzejsza jazda. Pozdrawiam!
Janisław Napisano 18 Lipca 2007 Napisano 18 Lipca 2007 Odkopane Jako że do najbliższego serwisu RS mam jakieś ~150 km postanowiłem przeserwisować mojego Psylo HC2 własnoręcznie. Mam tylko problem z doborem oleju do niego. RS zaleca swoje 5W (Torco 7) jednak olej ten jest trudno dostępny, a jak już jest to cholernie drogo... Więc decyzja padła na Motorexa, ale nie wiem którego wziąć - 2.5W czy może 5W?? Druga rzecz to smar, mam w domu jakiś uniwersalny litowy do łożysk za 7 zł /tubka i nie wiem czy to może zostać czy kupić też Motorex?? http://www.allegro.pl/item215458905_smar_m..._2000_100g.html dzięki.
uchmanek Napisano 18 Lipca 2007 Napisano 18 Lipca 2007 polecam te olej: http://www.allegro.pl/item214391536_olej_d...ert_1_litr.html smar staly potrzeby jest tylko do sprezyy stalowej, najlepiej stosowac zwykly towot.
nowy21 Napisano 19 Lipca 2007 Napisano 19 Lipca 2007 ja sie trzymam zasady jak działa nie dotykać,jeśli chodzi o rock shox,a.miałem duke c zrobiłem ok.3 tys.km katując nawet po schodach,sprzedałem działającego kolesiowi do 4crosu,jezdzi zadowolony.teraz mam PIKE 409 zrobiłem prawie 7 tyśkm.nic nie dłubiąc./tylko przecieram syf z goleni chusteczką co jakiś czas/działa bez zarzutu.
model3100 Napisano 7 Sierpnia 2008 Napisano 7 Sierpnia 2008 odkop Chciałbym poruszyć temat tych olejów... MOTULA/I MOTOREX'a Który waszym zdaniem będzie lepszy do amortyzatora Rock Shox Reba Race? Wiem że do serwisu potrzeba dwóch 5W i 15W czy jesli zamiast tego 15W wleje 5W wszystko będzie dobrze czy nie bardzo? Miał ktoś tak? Jak to działa?
uchmanek Napisano 7 Sierpnia 2008 Napisano 7 Sierpnia 2008 ja uzylem motorexa, bo byl pod reka. nie mam zadnegoporownania z motulem, wiec moge tylko zgadywac, ze nie powinno byc jakies wiekszej roznicy. zamiast 15w mozna uzyc 5w. olej w goleniach i sprezynie (ktory wg. instrukcji powinien miec gestosc 15w) odpowiada tylko za smarowanie. oczywiscie im gestrzy, tym lepiej smaruje. sram stosuje 15w, bo to jest najgestrzy olej w ich ofercie (gestrzych chyba nie stosuje sie w widelcach mtb). od razu pisze, ze nie powinno stosowac sie zadnych smarow stalych (jak np: judy butter).
model3100 Napisano 8 Sierpnia 2008 Napisano 8 Sierpnia 2008 a jak z ilością tego oleju ile wy lejecie? Zgodnie z instrukcją czyli np. 110cc i basta czy troche ujmujecie albo dodajecie te +/- 5cc?
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.