Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam,

Niedawno kupiłem sobie pierwszego gravela, właściwie to mój początek przygody z rowerami. Jest to Triban GRVL GRX AF 2x12. Zdarzają mi się okresy kilkumiesięczne, kiedy 95% moich tras wiedzie po asfalcie i innym przyjaznym szosie terenie, stąd rozważam zakupienie dodatkowych opon na zmianę, jednak nie bardzo znam się w temacie i nie wiem jakie będą pasować i jakie będą najlepsze. Domyślam się, że dobrym wyborem będą na pewno węższe opony niż mam obecnie i pewnie z mniejszym bieżnikiem - bardziej zbliżone do roweru szosowego, co zapewne wpłynęłoby też na prędkość podczas jazdy po asfalcie. 
W załączniku wrzucam screenshot ze specyfikacji roweru z Decatholnu (gdzie był kupowany), a dokładniej to fragment dotyczący kół i aktualnych opon. Wydają mi się trochę grube (40mm). Będę wdzięczny za rady.

Pozdrawiam

grav.jpg

Napisano

Już dawno się skończyły czasy w których opona węższa = szybsza. Obczaj stronkę https://www.bicyclerollingresistance.com/

Ja mogę polecić coś na czym jeździłem - Tufo Thundero, szybkie opony z niskim oporem. Jedyny minus - bardzo ciasne. Teraz mam Mezcale i również bym szczerze polecił ale one jednak bardziej pod teren niż asfalt. 

  • +1 pomógł 1
Napisano

Jest sporo wątków na forum dotyczących opon do grawela, "uszosowienia" grawela, itp., itd., więc fajnie by było gdybyś na początek użył forumowej wyszukiwarki. Jest też sporo badań, że węższa opona to nie zawsze szybsza opona. Niektóre topowe, szybkie opony grawelowe 40 mm mają mniejsze opory toczenia niż te tańsze, bardziej budżetowe, wykonane z gorszych mieszanek opony szosowe w rozmiarach 25 czy 28 mm. Nawet zawodowe peletony odeszły już od opon 23 cy 25 mm i jeżdżą na 28-30 mm. O tym też pisaliśmy wielokrotnie na forum. Popatrz na wyniki pomiarów oporów toczenia na wielokrotnie tu linkowanej stronie: https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews

Tu masz link do podobnego tematu, gdzie było powiedziane dużo na ten temat:

 

 

  • +1 pomógł 1
Napisano (edytowane)

Wszystko zależy od tego po czym to ma jechać :)  Na szerszej oponie i niższym ciśnieniu efektywniej przejedziesz po niektórych  sekcjach brukowych, na węższej pokroju tych 23-25 mm i wyższym ciśnieniu po idealnie gładkiej nawierzchni. Przy nawet gorszej mieszance  w przypadku wąskiej opony cześć pokryje aerodynamika( bo przecież wąskie opony zakłada się do szybkiej zwłaszcza szosowej jazdy) i niższa masa rotująca, którą również bierze się pod uwagę w kontekście sportu ( dynamika, rozkręcanie do wysokiej prędkości, utrzymanie tej wysokiej prędkości) , a więc wyciąganie maksa w tym przypadku treningowo ( słabsze i tańsze opony szosowe, a nawet i całe sety)  :) Oczywiście spotkałem się z tak marginalnie kiepskimi i ciężkimi wąskimi oponami nawet tymi 23c ( niedostępnych normalnie w sprzedaży), przy których szersza  kurierka to był przecinak i w związku z tym, że mowa tu o uszosowieniu gravela, to kurierkę  taką mogę z powodzeniem po katowaniu takowej na wielu kilometrach i na każdej nawierzchni  tutaj  polecić.

Używam w szosie do lasu opon Continental Contact Speed w rozmiarze 1,4 cala, które są nieznacznie wolniejsze  na asfalcie od stricte szosowych ( pisząc na podstawie swoich wyników i obserwacji w porównaniu z wyścigowymi  oponami szosowymi którymi miałem do czynienia jak GP, Pro One....., czy Turbo Pro) z uwagi na ciśnienie, szerokość powierzchni styku( opory) ,a też pojadą szybko po szutrach. Na sypkiej nawierzchni będą wymagały trochę więcej techniki  od kierującego , jednak mimo to i takie odcinki da się  nawet sprawnie i dość szybko przejechać.

Edytowane przez kaido2
Napisano (edytowane)

Ja zmieniłem swoje na Tufo Speedero 44C + mleko. Subiektywnie są szybsze niż stare slicki 42C + dętki. Generalnie jedne z najlepszych opon na rynku.

Mi by co  tydzień czy co miesiąc się opon zmieniać pod taką czy inną wycieczkę by nie chciało. Zamiast zmieniać opony można się ciśnieniem pobawić: 1,6 atm na las i 2,5 na asfalt.

Już się wyleczyłem z wąskich opon. Nawet stary rower zmieniłem na taki, gdzie wejdą szersze balony.

Edytowane przez bob555
Napisano

2mm o niczym nie  świadczą, ale 12 mm + wyższe ciśnienie na asfalcie już jak najbardziej mogą być odczuwalne. Jeżeli te slicki były bele jakie, to bardziej zaawawansowana szersza opona ( lepsza mieszanka, lepsza konstrukcja, niższa waga) będzie po prostu szybsza. :) 

Napisano

mieszanka>nawierzchnia>ciśnienie>rozmiar>bieżnik

gdzieś po środku będzie aero jeśli jedziesz szybciej (chociaż według testów zaczyna mieć wpływ już od ~20km/h). 

Napisano

Tyle, że w moim przypadku zmieniłem 42mm z ciężkimi dętkami na 44 na mleku. Moim subiektywnym zdaniem różnica jest odczuwalna. no i nie ma obawy, że najadę na szutrze na jakiś kamień czy korzeń. Gdybym zmienił na taki sam model z 42mm na 44 mm i obie na mleku, to pewnie takiej różnicy by nie było.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...