Thunder1983 Napisano 10 Kwietnia Napisano 10 Kwietnia Próbowałem wyszukać temat po wyszukiwarce ale nic mi się nie udało znaleźć. Mam stery zintegrowane, rura sterowa z karbonu brak bieżni. Moje pytanie brzmi, czy smarujemy ten odcinek rury sterowej na którym opiera się dolne łożysk? Dałem obrazek poglądowy aby wiadomo o co chodzi. Cytuj
HSM Napisano 10 Kwietnia Napisano 10 Kwietnia Są dwie szkoły_ falenicka i otwocka, jak zawsze w życiu. Jedni Ci powiedzą, żeby nie smarować, zwłaszcza, że nie wiesz, jaki będzie wpływ użytego smaru na żywice spajające ten karbon, a drudzy zalecą delikatną warstwę smaru... Natomiast - może koledzy mnie poprawą - to, co zaznaczyłeś czerwonym prostokątem, nie ma w ogóle powodu, by smarować. Łożysko powinno opierać się poniżej tego prostokąta i tylko ten odcinek możemy rozpatrywać jako dolną bieżnię, a w zasadzie miejsce osadzenia dolnego łożyska sterów,. Cytuj
Thunder1983 Napisano 10 Kwietnia Autor Napisano 10 Kwietnia @HSM dzięki za odpowiedź, nie ma szans, aby łożysko dotarło na sam dół, centralnie na środku tego zgrubienia się zatrzyma. Jak wyjąłem widelec to było na nim czuć smar. Cytuj
HSM Napisano 10 Kwietnia Napisano 10 Kwietnia Co to za rower, co to za widelec, jakie wymiary (zewn/wewn) ma łożysko dolne? Cytuj
Thunder1983 Napisano 10 Kwietnia Autor Napisano 10 Kwietnia No właśnie muszę sprawdzić, jakie są wymiary, rower to polygon path f4. Wieczorem będę coś przy nim robił to porobię fotki. Na reddicie czytałem, że nie musi być bieżni w nowych konstrukcjach, a dolne łożysko opiera się na rurze. Cytuj
HSM Napisano 10 Kwietnia Napisano 10 Kwietnia @Thunder1983 moim zdaniem, dolne łożysko nie powinno się opierać tak wysoko (na wysokości połowy zwężenia rury sterowej), tylko niżej - przy koronie widelca, bez względu na to, czy jest tam miejsce na nabicie/nałożenie dodatkowej bieżni dolnego łożyska, czy też łożysko osadza się bezpośrednio na wyprofilowanej koronie). Coś tam jest nie tak... Tym bardzie, jeżeli nic nie zmieniałeś w rowerze i problem dotyczy oryginalnego widelca, oryginalnych sterów, a Ty tylko to zdemontowałeś do serwisu i teraz chciałbyś złożyć wszystko do kupy. Natomiast jeśli ten problem wynika z podmiany któregoś z oryginalnych komponentów (nowy widelec, nowe stery, albo tylko zmienione, nowe łożyska), to najprawdopodobniej masz jakiś niepasujący element. Polygon w specyfikacji zaznacza, że tam są stery FSA, przy czym opisuje je jako FSA NO. 42 W/ SEALED BEARING, co w sumie niewiele znaczy. FSA ma kilka kompletów sterów z numerem 42 w nazwie i niestety one różnią się od siebie (choć wszystkie są pod taperowane główki sterowe i widelce - czyli 1 i 1/8" u góry, 1 i 1,2" u dołu): FSA No.42/ACB https://shop.fullspeedahead.com/en/files/index/download/id/627ec69c87b0442b6228ac2de5791d1897/ oraz FSA No.42/48CF/ACB https://shop.fullspeedahead.com/en/files/index/download/id/627ec69c87b0442b6228ac2de5791d1898/ mają dolne łożyska MR127, które od wewnątrz z dołu mają ścięcie 36 stopni (a od góry z zewnątrz ścięcie 45 stopni) FSA No.42 https://shop.fullspeedahead.com/en/files/index/download/id/5dea8e4ef75ea284b90068e4d45d46a830/ z kolei mają dolne łożysko MR069, które jest proste, bez żadnych ścięć. Zwróć też uwagę, że oryginalnie wszystkie te stery od FSA mają jeszcze w komplecie aluminiową bieżnię do osadzenia dolnego łożyska... Jeżeli próbujesz założyć na rurę sterową niewłaściwe łożysko (na przykład takie bez ścięć, albo ścięte pod innym kątem), może właśnie nie dojść do korony i opierać się na tym taperze. Ale to wszystko teoria, bo jeśli to wszystko są oryginalne części - to ja się poddaję i nie do końca rozumiem, jak złożono rower z łożyskiem w tak - dla mnie - dziwnym miejscu... Cytuj
Thunder1983 Napisano 10 Kwietnia Autor Napisano 10 Kwietnia @HSM na dolnym łożysku jest ścięcie, chyba około 45 stopni. Trochę się przestraszylem i porobię dzisiaj zdjęcia. Znalazłem na reddcie podobny wątek i tam koleś wstawił foto. U mnie jest podobnie Cytuj
HSM Napisano 10 Kwietnia Napisano 10 Kwietnia No na tym zdjęciu, łożysko jest zdecydowanie niżej niż w obrębie czerwonego prostokąta na zdjęciu w pierwszym poście. Przez przypadek znalazłem wątek na reddicie (https://www.reddit.com/r/bikewrench/comments/1fk29pj/do_all_carbon_forks_need_a_crown_race/_ z tym zdjęciem i sam widzisz, że zdania tam są podzielone. Dla niektórych to nie wygląda najlepiej. Dla innych jest ok. Najważniejsze, że po złożeniu wszystkiego do kupy i ustawieniu napięcia wstępnego sterów nie masz luzów, ale nadal masz swobodę ruchów kierownicą i szpara między krawędzią główki ramy a widelcem nie jest za duża, ale też nic tam nie obciera. A na zdjęciu masz łożysko MR127 - jeżeli masz takie same u siebie, to ono nie ma kątowania wewnętrznego 45 stopni tylko 36 stopni (45 stopni ma na zewnątrz). Użycie łożyska z kątowaniem wewnętrznym 45 stopni zapewne osadziłoby to łożysko nieco niżej... Cytuj
Thunder1983 Napisano 10 Kwietnia Autor Napisano 10 Kwietnia @HSM no tak, to z tego wątku ;-) Napisałem do Polygona bo jak się okazuje mają sprawny customer service, zobaczymy jak się o tym wypowiedzą. Tym czasem wieczorem rozbiorę swój i porobię foty. Lookne też na model łożyska, bieżni na pewno nie było. szybko odpowiadają ;-) pytałem tam jeszcze o zakup widelca osobno ale liczy się pierwsza część. Cytuj
TheJW Napisano 10 Kwietnia Napisano 10 Kwietnia (edytowane) Jeśli nie ma bieżni, to łożysko powinno wręcz "leżeć" na koronie widelca, ewentualnie może być minimalna przerwa. Jednak nie pół centymetra albo więcej! Czy smarować? Oczywiście, że smarować. BG2000 albo jakimś innym smarem łożyskowym, jednak może niekoniecznie ŁT43. Ja zawsze daję na grubo, a nadmiar wycieram gdy ewentualnie wylezie po włożeniu widelca i sterów w ramę. No chyba, że chcesz co chwilę wymieniać łożysko lub lubisz, gdy Ci coś chrupie w ramie - to wtedy nie smaruj. 3 godziny temu, Thunder1983 napisał: @HSM na dolnym łożysku jest ścięcie, chyba około 45 stopni. Trochę się przestraszylem i porobię dzisiaj zdjęcia. Znalazłem na reddcie podobny wątek i tam koleś wstawił foto. U mnie jest podobnie To świadczy o złym rozmiarze łożyska. Edytowane 10 Kwietnia przez TheJW Cytuj
pecio Napisano 10 Kwietnia Napisano 10 Kwietnia (edytowane) To co ktoś zaprezentował na foto trzy posty wyżej nadaje się do kryminału. Totalna maniana. Źle dobrane stery. A na widła z pierwszego postu nabijamy najpierw bieżnię na to łożysko dolne i potem cała reszta. Edytowane 10 Kwietnia przez pecio 1 Cytuj
HSM Napisano 10 Kwietnia Napisano 10 Kwietnia (edytowane) @TheJW @pecio Panowie mnie też to ułożenie dolnego łożyska się nie podoba (brak sensownego oparcia łożyska o równą powierzchnię, łatwość krzywego ułożenia itd.), więc pozwoliłem sobie na uwagi do pierwotnego posta @Thunder1983. Tylko, że nie bierzecie pod uwagę jednej istotnej sprawy. Oczywiście obydwa zdjęcia wg autora mają charakter poglądowy (nie pokazują jego widelca), ale nawet jeśli przyjmiemy, że sytuacja z jego widelcem i łożyskiem bardzo przypomina tę ze zdjęcia drugiego, a jednocześnie w realu (na sprzedanym i użytkowanym rowerze), po zmontowaniu całości i wstępnym ściśnięciu sterów śrubą top capa nie ma żadnych oznak nieprawidłowości (bo szczelina między główką ramy a widelcem jest ani za duża, ani za mała - taka w sam raz), to niestety tak ma być... Przecież jeśli tam udałoby się znaleźć łożysko dolne, które oparłoby się nieco niżej - o bieżnię zintegrowaną z koroną widelca, to by spowodowało, że taki widelec zamontowany do tej samej ramy, nagle zacząłby ocierać o główkę ramy. Jakkolwiek to zabrzmi, widać wykonanie tego widelca i i tej ramy zakłada, że łożysko będzie, gdzie jest, a to da odpowiedni prześwit między główką a widelcem. Że to trochę paździerz... No niestety tak, ale co poradzić. Zresztą zobaczcie, że takie podejście bywa czasem i domeną wielkich graczy na rynku - film https://www.youtube.com/watch?v=a4pPQPHt3IU z 2017 roku - Tarmac S-Works - jakbym zobaczył tylko migawkę z 5. minuty z tym krzywo leżącym łożyskiem nie do końca posadowionym na karbonowej bieżni, to bym się załamał... 🙂 A tak proszę..., stery się ściśnie i nikt nawet nie pomyśli z zewnątrz, że to tak wygląda od środka. A poniżej podobny przykład też speca: Edytowane 10 Kwietnia przez HSM Cytuj
TheJW Napisano 10 Kwietnia Napisano 10 Kwietnia (edytowane) Tyle, że w tym widelcu Tarmaca rura sterowa ma inny kształt niż ta o której pisze autor. Już samo to wymusza inną pozycję łożyska. Co do tego opierania się o koronę, to też się może trochę rozpędziłem, jednak pisałem to głównie na podstawie zdjęcia z pierwszego posta. Aczkolwiek to też jest niezbyt poprawne, bo w przypadku tamtego widelca niezbędne jest nabicie/nałożenie dodatkowej bieżni pod łożysko. Generalnie chodzi o to, żeby po złożeniu wszystkiego w całość była minimalna przerwa nie między łożyskiem a koroną widelca, tylko między koroną widelca i główką ramy. Sporo, jak nie większość, szosowych widelców i ram jest skonstruowana w taki sposób, że przy składaniu wydaje się, że widelec będzie ocierał o główkę, a jednak wszystko tak do siebie pasuje, że przy prawie niewidocznej szczelinie i tak nic nie trze. Jednak niezależnie od konstrukcji rury sterowej, miejsce montażu łożyska jak i samo łożysko należy posmarować. Edytowane 10 Kwietnia przez TheJW Cytuj
Thunder1983 Napisano 10 Kwietnia Autor Napisano 10 Kwietnia Ok majstry, fotki mówią za siebie 😊 Sam widelec: Cytuj
HSM Napisano 10 Kwietnia Napisano 10 Kwietnia Żeby nie bić niepotrzebnie piany, na koniec napiszę, że wygląda to zdecydowanie lepiej niż na wszystkich zdjęciach poglądowych wcześniej. Dodatkowo powtórzę się raz jeszcze (a przy okazji zgodzę z kolegą wyżej) - jak po skręceniu wszystkiego przejście między główką ramy a widelcem jest pozbawione jakiejś nadmiernej szpary, to wszystko wydaje się ok. A łożysko - to jak sam możesz przeczytać - jest właśnie ze sterów FSA No. 42 ze skosami 36 stopni wewnętrznie i 45 stopni zewnętrznie o wysokości 8 mm. Cytuj
Thunder1983 Napisano Sobota o 19:44 Autor Napisano Sobota o 19:44 Ok, podczas jazdy jest w miarę ok. Tylko mam zagwozdkę bo jak mam wciśnięty hamulec przedni a jest to siekiera to widze, że widelec względem ramy się przesuwa o kilka milimetrów. Uprzedzę pytania i tak, luz jest skasowany około 2 mm jest przerwy dla endcapa. U dołu paznokieć nie wejdzie w szczelinę. Na reddicie piszą, że karbon może tak pracować ale to są wypowiedzi sprzed 10 lat. Cytuj
TheJW Napisano Sobota o 21:54 Napisano Sobota o 21:54 Z ciekawości - jak to zauważasz w czasie jazdy? 😂 Przesuwa się która część względem której? Widelec pracuje na całej swojej długości co skutkuje minimalnym przybliżaniem się koła do dolnej rury? Jeśli tak, to uwierz, że inne popularne materiały, z których budowane są rowery, pracują jeszcze bardziej. I wyobraź sobie jakby się jeździło na rowerze, gdyby był twardy jak skała. Może i efektywnie, ale po kilkunastu kilometrach rzuciłbyś go do rowu i wrócił PKSem. Cytuj
Thunder1983 Napisano Niedziela o 19:21 Autor Napisano Niedziela o 19:21 (edytowane) @TheJWno i był luz 😅 problem polega na tym, że mój mostek siedzi dosyć ciasno na rurze sterowej(młotkiem nie wbijam ale muszę użyć trochę siły). Badziewny expander ślizga się po ściankach rury i przy kasowaniu luzu wysuwa się o około 1.5 milimetra właśnie przez ten mostek. Posmarowałem wnętrze rury pastą do karbonu dokręciłem go trochę mocniej z założonym mostkiem i na razie jest ok tzn. nie widać ruchu przód/tył w miejscu gdzie jest ta szczelina między widelcem a główką ramy. Lookne jutro po jeździe czy coś nie lata bo przez tą ciasnotę mostek skręcam na 4Nm, a pasta może nie pomoc przesuwaniu się mostka. // edit widzę jak pracuje ten wideł i o taką pracę karbonu mi chodziło 😅 Edytowane Niedziela o 19:23 przez Thunder1983 Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.