FiFoLoZol Napisano Wtorek o 12:43 Napisano Wtorek o 12:43 Witam. Chciałbym wymienić układ napędowy w starym rowerze Giant Boulder bodajże z 1996 roku. Wyszukałem sobie części ale nie wiem czy będą ze sobą kompaktybilne. Pierwszy raz się zabieram za wymianę części. Manetki chciałbym zachować - układ 3x7. Wiem że suport musi być kwadratowy a obecnie jest łańcuch z 114 ogniwami. Lista części: Przerzutka przód Shimano Acera FD-M330-E Przerzutka tył 7/8s Shimano Acera RD-M3020 SGS Łańcuch Shimano HG-40 114 Ogniw Kaseta 7 rzędowa Shimano 7rz 11-28 CS-HG41 Acera Korba Shimano FC-M361 42T osłona czarny 170mm Czy te podzespoły będą ze sobą kompaktybilne? Łańcuch kupie na końcu żeby przymierzyć stary i sprawdzić czy pasuje. Obecnie jest w nim kaseta shimano 12-32T, korba sr suntour 24-34-42, przerzutki i łańcuch no-name. Poprzedzając pytanie - wymieniam bo części są mocno zajechane wyszczerbione i zardzewiałe. W takim stanie już kupiłem po taniości. Z góry dziękuję za pomoc. Cytuj
PiotrWie Napisano Wtorek o 13:42 Napisano Wtorek o 13:42 Najpierw upewnij się że masz tam kasetę - większość rowerów w tym okresie była na wolnobiegu. 1 Cytuj
FiFoLoZol Napisano Wtorek o 14:08 Autor Napisano Wtorek o 14:08 Niestety chyba jednak jest to wolnobieg. Model: Shimano MF-HG37 SIS. Cytuj
marvelo Napisano Wtorek o 14:18 Napisano Wtorek o 14:18 1 godzinę temu, FiFoLoZol napisał: Obecnie jest w nim kaseta shimano 12-32T, Jeśli dobrze policzyłeś zęby to jednak może być to kaseta. Nie przypominam sobie wolnobiegów Shimano o takim zestawieniu zębatek. MF_HG37 miał wersję 13-28 i chyba 13-34. Wystarczy, że pokażesz nam zdęcie tylnego koła (najlepiej zdemontowanego) od prawej strony i będzie wszystko widać. 1 Cytuj
marvelo Napisano Wtorek o 14:34 Napisano Wtorek o 14:34 1 godzinę temu, FiFoLoZol napisał: Przerzutka tył 7/8s Shimano Acera RD-M3020 SGS Ta przerzutka nie jest zła, ale przewidziana jest raczej do obsługi kaset z dużymi zębatkami (max 40 z, min 30 z). Z kasetą 11-28 (bo taką wskazałeś jako planowaną) lepiej sprawdzi się np. taki szosowy Claris: RDR2000 przerz tył GS 8rz - Biostern Krótszy wózek niż w tej Acerze oznacza nieco większą sztywność i niższą masę, a pojemność jest w zupełności wystarczająca (fabrycznie dla wersji GS jest to 43 zęby). Cytuj
FiFoLoZol Napisano Wtorek o 14:39 Autor Napisano Wtorek o 14:39 Źle policzone miałem niestety. Najmniejsza ma 14 największa 28. 21 minut temu, marvelo napisał: Jeśli dobrze policzyłeś zęby to jednak może być to kaseta. 8 minut temu, marvelo napisał: lepiej sprawdzi się np. taki szosowy Claris: RDR2000 przerz tył GS 8rz - Biostern Czyli mogę zamontować 8 rzędową przerzutkę do 7 rzędowego tylnego napędu? Cytuj
marvelo Napisano Wtorek o 14:54 Napisano Wtorek o 14:54 Czyli jednak wolnobieg. W takim razie, chcąc mieć kasetę musisz wymienić jeszcze koło albo samą piastę. A gdybyśś chciał zostać jednak z wolnobiegiem i mieć jedno szybsze przełożenie to Sunrace ma w ofercie wolnobieg 13-28. Wolnobieg SunRace 7-rzędowy 13-28T srebrny MFM30 - 4710944225235 - 11022926292 - Allegro 1 Cytuj
FiFoLoZol Napisano Wtorek o 15:00 Autor Napisano Wtorek o 15:00 (edytowane) Zastanawiam się nad wymianą koła z 26 cali na 27.5 tylko nie wiem czy się zmieści. A żeby wymienić piastę trzeba zdjąć wszystkie szprychy tak? A czy jest jakaś zaleta wolnobiegu nad kasetą? Czy jednak kaseta lepsza? Zdjęcia: https://ibb.co/674LMskG https://ibb.co/JRrfDFwN https://ibb.co/mCsfSR12 https://ibb.co/YFD7QrFk Edytowane Wtorek o 15:03 przez FiFoLoZol Cytuj
Seb Napisano Wtorek o 15:29 Napisano Wtorek o 15:29 (edytowane) Różnica w średnicy obręczy 26" i 27,5" to jakieś 25mm, więc z tego co mi wiadomo da się spokojnie zastosować koła 27,5" ale może być taka sytuacja (w zależności od ramy) że bardzo terenowych grubych opon nie zmieścisz takie 50/50 może tak, może nie 🙂 Kaseta równomierniej rozkłada przeciążenia na piaście, wolnobieg to stara technologia (która potrafiła pogiąć lub uszkodzić ośki w piaście od samego jeżdzenia) która już dawno przestała być stosowana w normalnych rowerach. Nie pamiętam aby wolnobieg miał jakiekolwiek plusy może poza tym że był kiedyś tańszy niż kaseta teraz to chyba się ceny wyrównały i wolnobieg według mnie nie ma żadnego sensu w rowerze. Wolnobieg i kaseta nie są kompatybilne ze sobą chcesz kasetę musisz kupić nową piastę lub koło. EDIT2 Jesteś pewny że wszystko masz do wymiany z napędu? Żeby wymienić piastę musisz zapleść koło na nowych częściach lub kupić odpowiednie koło Jak chcesz tanio to wolnobieg wymieniasz jak chcesz dobrze to kaseta byłaby lepszą opcją w dłuższym okresie czasu. Edytowane Wtorek o 15:45 przez Seb 1 Cytuj
FiFoLoZol Napisano Wtorek o 15:40 Autor Napisano Wtorek o 15:40 Ok, w takim razie dojdzie mi dokupienie kół 27.5 cala. A co do przedniej przerzutki to będzie pasować do korby? Myślałem nad tym żeby trzymać się jednej serii ale już dzięki waszym radom lista mi się trochę zmieni a na modernizację będę musiał wydać więcej niż na sam rower. Rezygnuję z wolnobiegu na rzecz kasety. Mam nadzieję, że manetki będę mógł zostawić stare bo mi się podobają a poza tym ehhh kolejne koszty... Cytuj
Seb Napisano Wtorek o 15:58 Napisano Wtorek o 15:58 (edytowane) Podsumuję to tak jak ja to widzę: jak chcesz tanio to kupujesz wolnobieg wymianiasz go, wymianiasz korbę, tylną przerzutkę. (części które podałeś są ok, ale da się lepiej pewnie) Nie wiem jakie masz mocowanie przedniej przerzutki więc nie wiem czy podana przez Ciebie jest kompatybilna z twoim rowerem. Średnica mocowania do ramy naciąg górny czy dolny itp... tego nie wiemy. Ta co podałeś to przerzutka do starszego typu mocowania na oś suportu czy taką masz w rowerze czy montowaną do ramy? Też przyjrzyj się dobrze jak zamocowana jest tylna przerzutka do ramy i czy nowa ma takie samo mocowanie, bo masz hak w ramie a nie wymienny ale chyba powinno grać ze sobą. Też czy korba jest na kwadrat czy jak to tam wygląda. Jak chcesz dobrze to nowe tylne koło, lub komplet kół z piastą na kasetę, nowa kaseta i reszta zostaje. Jak chcesz żeby poszukać gratów to służę pomocą i coś podpowiem. Edytowane Wtorek o 16:07 przez Seb Cytuj
PiotrWie Napisano Wtorek o 16:20 Napisano Wtorek o 16:20 (edytowane) Przed zakupem kół pomierz dokładnie - nie tylko czy wejdą do ramy ale też jak wypadną hamulce - gdy przed wielu laty zakładaliśmy do ram od roweru szosowego koła 27 od roweru "turystycznego" to trzeba było zamontować specjalną kształtkę by podnieść tylny hamulec - koło mieściło się w ramie ale klocki w najwyższym położeniu były poniżej obręczy. Ale w 1996 hamulce były już na pivotach więc nie wiem czy je się da przesunąć. A jeśli zdecydujesz się zostać przy dotychczasowych kołach i wolnobiegu to zanim cokolwiek kupisz zacznij od próby odkręcenia wolnobiegu - po 30 latach może to się okazać niemożliwe. PS. Skąd jesteś? Edytowane Wtorek o 16:23 przez PiotrWie Cytuj
Seb Napisano Wtorek o 16:35 Napisano Wtorek o 16:35 (edytowane) W sumie masz rację przy hamulcach V-brake to może nie zgrać się z obręczą. Przyznaję się do błędu zapomniałem o tym, prawdopodobnie mogą hamulce nie pasować, myślami byłem przy hamulcach tarczowych. Koła tylko 26" Edytowane Wtorek o 16:43 przez Seb Cytuj
FiFoLoZol Napisano Wtorek o 16:35 Autor Napisano Wtorek o 16:35 Tak u mnie to wygląda: https://ibb.co/JRrfDFwN https://ibb.co/mCsfSR12 https://ibb.co/YFD7QrFkhttps://ibb.co/Z60tvBQb https://ibb.co/Xrzc2bnK https://ibb.co/9kCb0JsW https://ibb.co/23ZXZnjJ Rower jednak z 1992r. Hamulce Tektro V brake. Ta przerzutka przednia to na tym plastiku tylko się trzyma. Zdecyduję się chyba na tą droższą opcję. Budżet zakładam około 350zł. Co do odkręcania to mam w rodzinie pakera więc może się uda. Z okolic Trójmiasta, mam niedaleko do Gdynii i Wejherowa. A jak będzie już po wszystkim to w ramach wdzięczności wstawię jakieś fotki przed vs po tuningu. Porozkręcam go może jeszcze w tygodniu, niestety męczy mnie grypa. Cytuj
FiFoLoZol Napisano Wtorek o 17:01 Autor Napisano Wtorek o 17:01 A jeszcze pytanko czy części z AliExpress są godne uwagi? Na przykład marka ZTTO? Cytuj
RabbitHood Napisano Wtorek o 17:03 Napisano Wtorek o 17:03 ZTTO jest ok - jeździłem na ich mostku, pedałach i kasecie - nic nie odbiegają od średniej jakości markowego złomu. 1 Cytuj
PiotrWie Napisano Wtorek o 17:06 Napisano Wtorek o 17:06 (edytowane) Jak masz V-brakei Tektro to już ktoś coś zmieniał w tym rowerze, w 1992 Shimano wprowadziło V-brakei, pewnie oryginalnie miał cantilevery M-system. A z odkręceniem nie tyle chodzi o siłę a o to czy się gwint nie zerwie. Ja jestem prawie na drugim końcu Polski więc niestety mogę Ci pomóc tylko zdalnie. Edytowane Wtorek o 17:08 przez PiotrWie Cytuj
FiFoLoZol Napisano Wtorek o 17:37 Autor Napisano Wtorek o 17:37 Koła wypatrzyłem jakieś Kandys 27.5 opisują się jako dedykowane pod V brake. Jak nie przypasują mogę zrobić zwrot - tylko nie znam tej marki i nie wiem czy za 150zł idzie dostać lepsze 2 koła. To jak gwint się zerwie mówi się trudno, i tak raczej bym tych starych kół nie wykorzystał. 22 minuty temu, PiotrWie napisał: Jak masz V-brakei Tektro to już ktoś coś zmieniał w tym rowerze To chyba dobrze świadczy tak? W każdym bądź razie nie planuję zmiany hamulców w najbliższym czasie. To jak mam przednią przerzutkę na tym plastiku z jedną śrubą to jest ten nowszy typ montażu? Korci mnie łańcuch od ZTTO, dobra cena i wygląda świetnie. Pedały oraz akcesoria mam zamówione firmy West Biking. Kasetę 8 rzędową może bym zamontował i zdjął jedną zębatkę? Cytuj
PiotrWie Napisano Wtorek o 17:53 Napisano Wtorek o 17:53 (edytowane) Jak założysz 8 rzędową kasetę to nic nie musisz zdejmować - możesz wyregulować na 7 dolnych lub 7 górnych biegów. Napisz jakie masz klamkomanetki - bo często ludzie zmieniali same hamulce i się dziwili że dali V- brakei i wcale lepiej nie hamują. A do V- brakeów są inne klamki niż do cantileverów - lepiej w razie czego zmienić, a wtedy byś mógł przejść na 3x8. Edytowane Wtorek o 17:54 przez PiotrWie 1 Cytuj
Wojcio Napisano Wtorek o 18:14 Napisano Wtorek o 18:14 Dwie uwagi: To nie rower jest z 1992 roku ale brytyjska norma bezpieczeństwa rowerów, z którą jest zgodny. To na nalepce to właśnie pełne oznaczenie normy. Przy zmianie kół hamulce V raczej nie trafią w obręcze, są chińskie adaptery, ale ja w nie nie wierzę, to jednak hamulce. Moja rada - minimum kosztów - wolnobieg, korba jeśli konieczne, łańcuch i przerzutka. Łańcuch i tak pewnie będzie trzeba skrócić, nie szukaj na siłę identycznego. Koniecznie w starym rowerze wymień linki i pancerze, inaczej nie docenisz inwestycji w napęd. 1 Cytuj
FiFoLoZol Napisano Wtorek o 18:36 Autor Napisano Wtorek o 18:36 43 minuty temu, PiotrWie napisał: Napisz jakie masz klamkomanetki Właśnie nie mam pojęcia ale jest na nich napisane Shimano V brake Cytuj
FiFoLoZol Napisano Wtorek o 18:54 Autor Napisano Wtorek o 18:54 38 minut temu, Wojcio napisał: Moja rada - minimum kosztów - wolnobieg Czyli według ciebie nie warto inwestować w ten rower? 39 minut temu, Wojcio napisał: wymień linki i pancerze Dzięki, wezmę to pod uwagę. Cytuj
Seb Napisano Wtorek o 19:59 Napisano Wtorek o 19:59 (edytowane) Jak do sklepu po bułki to można zainwestować Jak zamierzasz profesjonalnie jeździć po ścieżkach rowerowych to może da rade a może nie da 🙂 Według mnie 27,5" cala koła nie podejdą do hamulców v-brake na kołach 26", taka zamiana podejdzie jakbyś miał hamulce tarczowe. Szkoda jak dla mnie czasu na takie kombinowanie ale to twój rower i twój czas poświęcony na to 🙂 Edytowane Wtorek o 20:06 przez Seb Cytuj
Wojcio Napisano Wtorek o 20:12 Napisano Wtorek o 20:12 Chodzi o to, by nie wydać więcej, niż na zakup nowego roweru z tym, czego chcesz. Wspomniane koła 27,5 to poza problemem hamulców, jeszcze opony i dętki do kupienia. Różnica kaseta-wolnobieg to w okolicy 7 biegów nadal nie będzie wielka różnica jakościowa. Sugeruję rower doprowadzić do sprawności technicznej i już. Kombinacje pociągają lawinę wydatków, a ulepszenia muszą być znaczące, aby różnica była czytelna. Cytuj
FiFoLoZol Napisano Środa o 08:27 Autor Napisano Środa o 08:27 No cóż, więc chyba jednak wymienię co trzeba na Shimano Tourney, a w następnym czy może jeszcze tym roku być może zacznę od głębokiej wody i zrobię sobie składaka. Posłucham bardziej wtajemniczonych i nie będę przy tym rowerze, gdzie dałem za niego 150zł, się ładował w większe koszty. Jak różnica po tuningu ma być mało odczuwalna to wymienię tylko wolnobieg, przerzutkę, łańcuch, korbę, żyłki i pancerze, pedały, i najwyżej kiedyś trafi ten rower do mojego przyjaciela. Ogólnie to ma być rower jako coś więcej niż rower po bułki, na trasy około 30-50km (kiedyś na większe jak poprawię kondyche) ale też nie do profesjonalnego użytku. Dziękuję wszystkim za porady i życzę miłego dnia. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.