Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam,

Proszę o pomoc w rozważaniach na temat hamulców.

Kupiłem rowerek o przeznaczeniu "wół roboczy" z uwagi na różne czynniki (głównie cena/jakosci) padło na Cuba Reaction Pro. W standardzie rower przyszedł z hamulcami Shimano br-mt410. Do tego tarcze 180/160 p/t. Jeszcze nie zajeździłem oryginalnego kompletu klocków (półmetaliki już czekają w szafce) a już myślę o zmianie. Jest kednak parę ograniczeń.

1. Producent w ramie zastosował mocowanie flat-mount. (Z adapterem włazi tam normalne pm-co z resztą producent zrobił)

2. Producent przewiduje maksymalnie tarcze 180/160

3. Ograniczenia pieniążkowe 

Ja ważę moje słuszne 95kg a rower jezdzi jako xc/wycieczkowiec/transport do pracy.

Obecne hamulce nie są złe (biorąc pod uwagę ich cenę można wrecz powiedzieć że są dobre) jednak na długich terenowych zjazdach najzwyczajniej zaczynają boleć palce od zgniatania klamki, a i trzymanie się kierownicy przy 2palcach na klamce jest średnie.

Dla tego rozważam zakup hamulców. Na poczatku chciałem kupić sprawdzone w innym moim rowerze i osobiście uważam że wspaniałe Magury mt5 z tarczami 203. Noestety tu w paradę wchodzą punkty 1 i 2.

Więc obecnie poszukuję najmocniejszych z możliwych 2-tłoczkowych hamulców z klamką 1 palczastą które można w dobrej promocji kupić w rozsądnej cenie.

Moje obecne typy to Shimano xt 8100 oraz Magura mt4. Liczy się tylko moc i cena (z modulacją lub jej brakiem jakoś sobie poradzę)

Jako że mam sprawne hamulce, rower jest na gwarancji a ja mam jeszcze zmianę klocków do wypróbowania to się przyznam że mam czas i mogę spokojnie szukać promocji. Czekam więc na wasze typy, a może ktoś miał na jednym rowerze mt5 i xt i chce się podzielić swoimi od zuciami dotyczacymi siły hamowania?

Napisano

A jakie tam siedzą tarcze?
Jak jakieś najtańsze shimanowskie pokroju RT-10 lub 30, to jest to jedna z rzeczy do zmiany.

Odnośnie zmiany, to ja bym celował w to co już masz lub kompatybilne, tak żeby nie bawić się w różne typy klocków.

Napisano

Tarcze nie wpływają na siłę hamowania - poza rozmiarem.

M410 to silne heble, wyżej to już chyba tylko Sainty/Zee są, lub inne wspólczesne, trzebaby pomierzyć rozmiary tłoczków. Tak czy inaczej - będzie to jakieś 10%. Potem możesz kombinować z Shigurami lub jakieś wypasy typu Trickstuff Diretissima.

Z opcji zatem faktycznie masz dobre metaliczne klocki ( polecam Ebc Gold ) oraz większe tarcze. Pewno wystarczy z przodu zmienić ze 180 na 220.

Napisano
3 minuty temu, uzurpator napisał:

Tarcze nie wpływają na siłę hamowania - poza rozmiarem.

Mhm, to dlaczego po zmianie najpierw z RT-66 na Catalyst Pro, a potem na MT800 czuję zdecydowaną różnicę?

Tarcze są elementem ciernym, tak samo jak klocki. Jeżeli jedno nie zgrywa się z drugim, to będzie kiepsko.
Niskie modele tarcz shimano (obecnie prawie wszystkie oprócz najwyższych grup) są kiepskie, mają tendencję do szklenia klocków i potem jest słabo. Niby do standardowej spokojnej jazdy się nadadzą, ale przy bardziej ambitnej zaczynają wychodzić ich wady.

Na tych RT-66 z metalicznymi klockami niby było ok ale była pewna nieprzewidywalność, jakieś braki siły, szklenie się.
Obecnie na 800 działają tak jak powinny, nie ma niepewności, nie ma humorów, zachowują się tak jak powinny. Czy się szklą nie wiem, bo nie zaglądałem, ale też nie mam powodu zaglądać skoro jest ok.

Napisano

@zekker Tarcze są uniwersalnie wykonane z tego samego materiału. To raz, a nawet bez tego współczynnik tarcia klocka o stal jest pewno identyczny.

Więc pytanie do Ciebie - skoro jedna tarcza jest lepsza on innej - dlaczego? Poza "drogsze więc lepsze".

  • +1 pomógł 1
Napisano

Te shimaowskie tarcze produkowane w Chinach to są wytłoczki szlifowane tylko z jednejej strony, a więc mające ostre krawędzie tylko z jednej strony, druga strona pozostaje w jakimś tam zakresie nierówna. "Lepsze" tarcze są wycinane laserowo, szlifowane z dwóch stron a więc są (przynajmniej w teorii) idealnie równoległe i dzięki temu klocki lepiej "łapią" i lepiej hamują. Ten materiał, z którego są wykonane tarcze to też tak nie do końca ten sam materiał bo chińsko-shimanowskie wytłoczki na pewno nie są robione z dobrej jakości stali, stali nawęglanej, itp.

  • +1 pomógł 1
Napisano

Shimano wytłacza już tarcze już na wszystkich poziomach produktu, poza chyba ice-tech ( chociaż kto ich tam wie ). Lepsze wycinane laserem tarcze to chińszczyzna za $5. Bez względu na rodzaj obróbki, klocki pocharatają tarcze po kilku hamowaniach. Tarcza aby w ogóle spełniać swoje zadanie musi być odpowiedniej twardości i sztywności. Nie da się tutaj kombinować z materiałem.

Uniwersalnie ( poza wytłoczkami shimano, których nie testowałem ) - tarcze robi się ze stali aisi 420 lub 440 ( pokrewne rodzaje ) i mają one po hartowaniu twardość ~40HRC. To nie jest jakoś egzotyczny gatunek.

Anegdotycznie - mam w jednym rowerze te shimanowskie wytloczki i są dokładnie tak samo działające jak inne które posiadam. Mam też tarcze o twardości 60HRC które wcale jakoś wspaniałe nie są. Tzn - nie róznią się od innych w działaniu.

Napisano

https://www.bike-discount.de/en/magura-mt5n-3-finger-brake-lever-disc-brake-2050mm

https://www.bike-discount.de/en/magura-mt5e-higo-opener-3-finger-brake-lever-disc-brake-950mm

Taki zestaw przód tył wyjdzie jakieś max 400zł z wysyłką do PL. To ledwo więcej niż jeden zacisk MT5 u nas. Spróbowałbym jeździć na Klamkach Magury a jak się rozsypią albo nie podejdą to połączyc to z obecnymi klamkami Shimano i zrobić Shigurę. Mocy będzie od groma. 

Napisano
1 godzinę temu, uzurpator napisał:

skoro jedna tarcza jest lepsza on innej - dlaczego? Poza "drogsze więc lepsze".

Chociażby dlatego, że lepiej odprowadza ciepło, na co ma wpływ budowa droższych tarcz. 

Mam w rowerze zestaw m8100. Też mierze 190cm i warzę około 85kg. Kilka razy w roku startuje w górskich maratonach. Nie oszczędzam hamulców w ogóle, nie mam problemu na tym zestawie z siłą hamowania, grzaniem czy innymi przypadłościami. Hamulce są czułe z duża siłą hamowania, mam 180/160 i przy mojej agresywnej jeździe nie widzę potrzeby większych tarcz. Obecnie jeżdżę na klockach EBC. 

Napisano (edytowane)

@seba8121 ...co poniektórzy zapominają jeszcze o bardzo ważnym aspekcie, a mianowicie o właściwej technice hamowania. Każdy zestaw hamulcowy można zagotować jeśli ciśniemy z górki na pazurki, z przerażeniem w oczach walcząc o życie, na zblokowanych heblach. Fakt, faktem, że obecna polityka Shimano względem techniki wykonania tarcz, jest dla mnie niezrozumiała. Na równi z wprowadzeniem Cues czy likwidowaniem SLX.

Swoja drogą mam dwa rowery XC FS. W jednym  mam seryjny zestaw M6100 + tarcze RT64, a w drugim M8100 + tarcze RT-MT800. Odczuwalnych różnic brak. Może kilka gramów na wadze. Tyle...

Edytowane przez KNKS
Napisano
2 godziny temu, KNKS napisał:

@seba8121 [..]

Swoja drogą mam dwa rowery XC FS. W jednym  mam seryjny zestaw M6100 + tarcze RT64, a w drugim M8100 + tarcze RT-MT800. Odczuwalnych różnic brak. Może kilka gramów na wadze. Tyle...

Różnicy pomiędzy RT64 i MT800 może nie być, różnica pomiędzy RT30  a RT70 będzie taka że te pierwsze można docierać z 1000km i nie będą tak łapały jak RT70 po 5 minutach. Tarcze mogą być "takie same" od pewnego pułapu, jest duże szajsu który można wymienić i dużo zyskać.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...