Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Cześć. Jak w temacie. Jaki łańcuch najlepiej będzie działał na kasecie 11z 11-50T? Przerzutka to Deore RD-M5100 SGS 11S.

Rowerkiem będzie jeździł 8 latek więc zależy mi na tym aby biegi łagodnie i pewnie wchodziły. Zależy mi na utwardzanych sworzniach. 

PS. Nie mam doświadczenia z napędami 1x

Napisano

Pieniądze wyrzucone w błoto na przerost formy nad treścią. Jak sobie rozkujesz  ogniwo na amen, to zobaczysz, że łańcuch na wskutek nacisku zużywa się w zupełnie innym miejscu :) 

CN-HG701 jest akurat dość przyzwoitym łańcuchem ;)

Napisano (edytowane)
54 minuty temu, chudzinki napisał:

No, 8-latek załatwi go raz dwa. Może robią jakieś specjalne, mocne łańcuchy dla dzieciaków?

Nie rozumiem Twojego poczucia humoru. Powiedz o co Ci chodzi.

 

Rozkułem wiele łańcuchów i łańcuch zużywa się właśnie na sworzniu. Jak znajdę gdzieś taki to podeślę fotkę.

 

Czy ten CN-HG701 nie wymaga czasami kasety w standardzie HG-X (cokolwiek to znaczy)?

Edytowane przez mutos
Napisano

@mutos, to specyficzny rodzaj poczucia humoru zwany ironią 🙂.

Szukasz dziury w całym. Na takich łańcuchach jeżdżą 100-kg chłopy z kopytem konia. Dla 8-latka, jak już napisał @kaido2 to przerost treści nad formą. To coś jak szukanie roweru dla dzieciaka jeżdżącego wokół komina z wymogiem hamulców tarczowych. 

  • +1 pomógł 2
Napisano
20 minut temu, mutos napisał:

Rozkułem wiele łańcuchów i łańcuch zużywa się właśnie na sworzniu.

Gdyby tak było to spinka nie przeżywała by pierdyliarda łańcuchów :) 

łąńcuch.jpg

Napisano

Nigdy nie widziałem czegoś takiego. Dzięki za fotę. Pokażę Ci zużyty sworzeń tylko muszę zejść do piwnicy.

Napisano (edytowane)
21 minut temu, chudzinki napisał:

Na takich łańcuchach jeżdżą 100-kg chłopy z kopytem konia.

Mówisz o 701? Potwierdzam :) 

11 minut temu, mutos napisał:

Nigdy nie widziałem czegoś takiego. Dzięki za fotę. Pokażę Ci zużyty sworzeń tylko muszę zejść do piwnicy.

To rozkuj łańcuch wyjmij rolkę, a on szybko pokaże, gdzie tak naprawdę  cierpi :) Natomiast sworzeń w porównaniu do ogniwa praktycznie wogóle się nie zużywa, bo gdyby tak było to spinka miała by taki sam krótki żywot , a jak wspomniałem jedna przypada nieraz na " dziesięć/dziesiąt" łańcuchów :) 

Sworzni nie musisz mi pokazywać , wiem jak wyglądają w zużytym łańcuchu ;)

Edytowane przez kaido2
  • +1 pomógł 1
Napisano
Godzinę temu, chudzinki napisał:

@mutos, to specyficzny rodzaj poczucia humoru zwany ironią 🙂.

Szukasz dziury w całym. Na takich łańcuchach jeżdżą 100-kg chłopy z kopytem konia. Dla 8-latka, jak już napisał @kaido2 to przerost treści nad formą. To coś jak szukanie roweru dla dzieciaka jeżdżącego wokół komina z wymogiem hamulców tarczowych. 

Nie znasz mnie, nie wiesz gdzie dzieciak jeździ i jak dużo jeździ. Nie widziałeś a się tutaj pocisz. Ja w swoim życiu dużo widziałem i wiem że łańcuch jest najważniejszym ogniwem napędu. 

Nie znam się na napędach 11 rzędowych dlatego grzecznie tutaj zapytałem...

Znam się na 8 i 9 rzędowych (całe swoje życie na takich jeżdżę) i wiem, że tylko te z utwardzanym sworzniem wytrzymują 5-8 tyś km. Beż utwardzania po 700 km są na złomie. Takie wnioski wysnuwam po swoich obserwacjach.

Być może ten zapodany tu przez kolegę HG701 jest też utwardzany i dlatego przejeżdża dużo, choć dla kogoś innego dużo może oznaczać zupełnie co innego.

Dlatego warto rozmawiać na konkretach a nie używać ironii bo to nic nie wnosi w dyskusji.

 

Napisano

A to przepraszam! A ile tysięcy rocznie robi ten 8-latek? 

Grzecznie zapytałeś, @marcesco podał Ci przykład bardzo dobrego łańcucha, a Ty go odrzuciłeś pisząc:

2 godziny temu, mutos napisał:

CN-HG701 nie ma utwardzanych sworzni. Pieniądze wyrzucone w błoto.

gdzie, co najmniej, druga część zdania jest głupotą 🙂

PS. Nie spociłem się ani trochę...

Napisano

O kurde, dobrze, że mój łańcuch HG701 nie widzi tego wątku, bo pewnie pękł by ze wstydu, że tak długo się trzyma. Rozumiecie... pękł...hehe... 

  • +1 pomógł 1
  • Haha 4
Napisano (edytowane)
59 minut temu, mutos napisał:

Znam się na 8 i 9 rzędowych (całe swoje życie na takich jeżdżę) i wiem, że tylko te z utwardzanym sworzniem wytrzymują 5-8 tyś km.

:) 

Odważnie.

:D 

Ale po kolei :) 

 

Obecnie prawie każdy łańcuch 8, 9 s to jest szybki kibel niekiedy nawet po jednym dłuższym podjeździe , więc co po sworzniu jak ogólnie to gównolit. :D Jedyny który obecnie coś jeszcze sobą reprezentuje ze wspomnianych to dziewięciorzedowy  HG93, ten wytrzymuje max 2,5k pod moim skromnym kopytkiem. :)

Dlatego do napędów nawet 7s zakładam już głównie Ultegrę, XT ( wspomniany 701) , bo nie muszę się bawić co 5 minut w ciuciubabki, czytaj zmianę kety :) A sworznie są w nim jak skała drwala, dlatego używam spinek, żeby se pazurków nie połamać :) 

:D 

P.S.

"Pamiętna seria PC951 z 2013 to były czasy, waliłem na tym po 14-cie koła, a sworznie? Wyskakiwały z ogniwek  jak się na nie tylko spojrzało, a zaklepane były grubo" 

:D 

Edytowane przez kaido2
Napisano
42 minuty temu, TheJW napisał:

O kurde, dobrze, że mój łańcuch HG701 nie widzi tego wątku, bo pewnie pękł by ze wstydu, że tak długo się trzyma. Rozumiecie... pękł...hehe... 

My tu sobie śmieszkujemy, a temat jest bardzo poważny. Zresztą sam zobaczysz jak nie masz utwardzanego sworznia co to oznacza 😂😂

 

A tak serio, to powyżej wspomnianej serii XT, jest tylko XTR, jednak on raczej podda się pod takim zawodnikiem bo ma z kolei drążone sworznie 😂

Wybaczcie. Nie mogłem się powstrzymać ;)

  • Haha 1
Napisano (edytowane)
3 godziny temu, kaido2 napisał:

To rozkuj łańcuch wyjmij rolkę, a on szybko pokaże, gdzie tak naprawdę  cierpi :) Natomiast sworzeń w porównaniu do ogniwa praktycznie wogóle się nie zużywa, bo gdyby tak było to spinka miała by taki sam krótki żywot , a jak wspomniałem jedna przypada nieraz na " dziesięć/dziesiąt" łańcuchów :) 

Sworzni nie musisz mi pokazywać , wiem jak wyglądają w zużytym łańcuchu ;)

Widocznie masz jakieś bardzo mocne spinki, w których sworzeń jest wykonany z lepszej stali niż sworznie łańcucha. Ja widziałem takie spinki, które zużywały się szybciej niż łańcuch i przekładanie jednej do kolejnego łańcucha nie wchodziło w grę, bo wręcz było słychać to miejsce ze zużytą spinką na nowym łańcuchu. 

Już kiedyś chyba się o to sprzeczaliśmy i ja wciąż twierdzę, że tak zwane "wyciąganie łańcucha" to skutek głównie wycierania się sworzni i współpracujących z nimi tulejek powstałych z przetłoczeń wewnętrznych ogniw. Rolki i zewnętrzna strona tulejek zużywają się swoją drogą (ale nie ma to wpływu na pomiar łańcucha poprzez wieszanie na gwoździu), ale z moich obserwacji wynika, że każdy bez wyjątku mocno rozciągnięty łańcuch ma widoczne wytarcia na sworzniach. W kiepskich łańcuchach te wytarcia są widoczne już po kilkuset kilometrach.

Poniżej oryginalny łańcuch (KMC Z8) z mojego Madani Cabrero po 340 km. Na sworzniu jest już uskok, który nawet da się już wyczuć paznokciem. Ten łańcuch był już wydłużony o prawie pół ogniwa. To zawsze idzie w parze - im większe wydłużenie, tym większe ubytki materiału sworznia.

image.thumb.jpeg.5d57dc4d44b1a8bf311cc9addf45bba2.jpeg 

Edytowane przez marvelo
  • +1 pomógł 1
Napisano (edytowane)

  

26 minut temu, Krystian_K napisał:

bo ma z kolei drążone sworznie 😂

 

Fizyka mówi, że wałek łatwiej pogiąć jak rurkę :D 

4 minuty temu, marvelo napisał:

Widocznie masz jakieś bardzo mocne spinki, w których sworzeń jest wykonany z lepszej stali niż sworznie łańcucha.

Marvelo, nie. To są KMC-ki i Sramy, gdzie na pinach widac  delikatne slady takie jak na Twoim zdjęciu jednak w porównaniu do tego

łąńcuch.jpg

,to jest mały mikuś.

Zakładasz taką spinkę do nowego łańcucha i przymiar nie wykazuje różnicy. Zajeżdżasz łańcuch do końca i przymiar w miejscu spinki jak i na wielu odcinkach wykazuje to samo zużycie. Pisze na wielu, bo bywa np w wyższych 10 i 11s modelach KMC, że w niektórych miejscach ( nie na spince) nawet zakutego normalnie łańcucha przymiar wpada, a w niektórych wykazuje niewielkie zużycie. Wynika to najprawdopodobniej z precyzji wykonania.

Oczywiście twardziochy Shimanowskie do Ultegr/XT są praktycznie nie zniszczalne, to można zakładać w nieskończoność, mowa oczywiście o spinkach.

Edytowane przez kaido2
Napisano
15 minut temu, marvelo napisał:

Ten łańcuch był już wydłużony o prawie pół ogniwa.

Rozkuj drugą stronę,a zobaczysz prawdziwy powód dlaczego tak się stało. Widok  niewiele będzie się róznić od stanu ogniw wrzuconych przeze mnie powyżej :) 

Napisano
Godzinę temu, Krystian_K napisał:

My tu sobie śmieszkujemy, a temat jest bardzo poważny. Zresztą sam zobaczysz jak nie masz utwardzanego sworznia co to oznacza 😂😂

Po prostu trzeba do smaru dodawać Braveranu i sworznie się utwardzą! 😂

  • Haha 3
Napisano
Godzinę temu, kaido2 napisał:

Rozkuj drugą stronę,a zobaczysz prawdziwy powód dlaczego tak się stało. Widok  niewiele będzie się róznić od stanu ogniw wrzuconych przeze mnie powyżej :) 

Tamtego nie będę rozkuwał, ale znalazłem inny KMC (też seria Z), nie wiem już z którego roweru i po jakim przebiegu, ale tu widać, że to głównie sworzeń się wytarł, a w samej blaszce wewnętrznego ogniwa wcale wielkich szkód nie ma. To zużycie na sworzniu to już jest mierzalne 0,1 - 0,2 mm. Pomnóż to przez sto parę ogniw i ile wyjdzie na całym łańcuchu? 

image.thumb.jpeg.f71c2c89a2ea3161491313b220aecd5a.jpeg

image.thumb.jpeg.f8633f80dcb1c6038edab5a83ad80b24.jpeg

A tu spinka z innego łańcucha (używana w góralu, ale też dokładnie nie powiem ile km) - widać wytarcie sworznia i wewnętrznej strony blaszek ogniwa.

image.thumb.jpeg.5ec8a61f540014b786d997aee3434089.jpeg

image.thumb.jpeg.46a75da3bc79476680b1f9184175effb.jpeg

Napisano

KMC serii Z to dwie klasy niżej niż niesławny Shimano HG40. Zużycie sworzni odpowiada za wyciągnięcie wzdłużne łańcucha więc wszystko jest jak być powinno - te łańcuchy momentalnie się wyciągają. Zużycie rolek czy własnie to wytarcie blaszek wewnętrznych w miejscu gdzie pracują rolki nie wpływa na wyciągnięcie.

Co do utwardzania sworzni czy to będzie chrom techniczny (jak w przypadku hg701) czy SilTec (w hg901) samo w sobie ma znaczenie żadne bo należy patrzeć na opinie użytkowe, które w przypadku hg701 są bardzo pozytywne. Biorąc pod uwage współczynnik PLN/km w przypadku hg701 wychodzi najkorzystniej ze wszystkich 11s na rynku. A np. łańcuchy KMC z serii DLC (gdzue właśnie sworzeń był pokryty powłoką DiamondLikeCoating) kosztujące fortunę okazywały się użytkowo mniej trwałe niż kosztująca 30% ich ceny ówczesna seria X (swoją drogą obecnie jest b.kiepska).

Ważna sprawa - z oficjalnej dystrybucji trzeba kupować bo chińskie i polskie platformy sprzedażowe pełne coraz doskonalszych wizualnie podróbek.

Napisano

@marvelo dobrze , ze wrzuciłeś  zdjęcia, bo nie ukrywam , że mnie trochę zaskoczyłeś :D Od kiedy łańcuchy 7,8s  zaczęły znikać mi w oczach od wtedy powiedziałem im dość i było to  już dość dawno, jednak wtedy jeszcze sworznie nie były z gwoździa, a wyrabiały się właśnie wytłoczenia pod rolkę na ogniwach tak jak pokazałem na fotce i w sumie tego też się tu spodziewałem :)  Jakby przekuć te Twoje łańcuchy na normalne sworznie to by był nówka funkiel sklep :) Spinki masz jeszcze z tego co widzę przyzwoite. Po założeniu do nowego łańcucha nie powinno być różnicy

Napisano (edytowane)

Poniżej zdjęcie obiecanego sworznia z dwóch rozciągniętych łańcuchów jakiś noname (od razu zaznaczam że to nie moje). Sworznie ugniecione a płytki nienaruszone. Tak wygląda schemat łańcuchów PC-830, HG40 oraz KMCZ8.3 innych nonamowych. W sumie około 10 z nich rozczłonkowałem i po 1000km sworznie są wytarte. Natomiast jeżeli zastosujesz PC-850, PC-870 (Shimano nie próbowałem) to sworznie wytrzymają 6-8tyś km. 

 

Takie jest moje doświadczenie z 8 rzędowymi napędami.

IMG_20250313_093119.jpg

Edytowane przez mutos

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...