Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam,

posiadam na stanie mój osobisty rower Triban RC120, i chciałbym się dowiedzieć o nim czegoś więcej od was, oraz posłuchać opinii ekspertów w dziedzinie rowerowej!

A mianowicie, chciałbym go trochę podrasować, coś w nim pozmieniać aby komfort jazdy był zdecydowanie lepszy. Ogólnie wymieniłem już w nim przerzutkę, siodełko, dodałem dodatkową owijkę oraz zamontowałem nowe tarcze które dostałem od brata. Chciałbym teraz się skupić na polepszeniu jakości hamowania, ponieważ ta jest niezadowalająco (rower bardzo słabo hamuje). Nie wiem za bardzo co mógłbym z tym faktem zrobić.

  • Czy skupić się na wymianie zacisków (które są zamontowane od producenta)?
  • Czy może problem leży gdzie indziej?

 

Drugim problemem jaki napotykam podczas moich tras, to czasem chociaż nie zawsze spada mi łańcuch. Nie wiem za bardzo jak mogę temu zapobiec. Dodam również, że nie posiadam tej tarczy takiej ochronnej (chodzi o ten plastik który jest w Tribanie) obok zębatki jednorzędowej z przodu.

  • Może w tym leży przyczyna, że nie posiadam tej tarczy ochronnej, jeśli tak to czy bylibyście mi w stanie powiedzieć jak to zakupić lub jak to wpisać abym mógł to wyszukać?
  • Czy może kupić napinacz do łańcucha, który rozwiąże problem?
  • Czy może problem tkwi tylko i wyłącznie w regulacji?

 

I ostatni wątek, to czy macie jakieś rady co przydałoby się wymienić? Co w tym rowerze jest nie tak? Wiem że to budżetowy rower, ale niestety nie mam pieniędzy na zmianę na nowy jestem studentem i skupiam się na nauce a rower to jest odskocznią weekendową aby oczyścić umysł. Chciałbym aby ten komfort jazdy był przyjemny oraz żebym podczas moich dłuższych tras się nie denerwował.

 

Z góry bardzo dziękuje wam za wszelkie porady i że chcieliście mi jakkolwiek pomóc. Jeśli macie jakieś wątpliwości, lub coś jeszcze muszę ująć w tym poście to bardzo proszę o taki odzew i pozdrawiam.

Napisano

żona ma tribana gravel 120, zmieniłem zacisk na zoom xtech hb100 (z przodu potrzebny jest dodatkowo adapter: SM-MA-F160P/D). Na pewno poprawiło się trochę hamowanie, ale czy jakoś dużo to nie pamiętam, bo wymieniałem to kilka lat temu. Wtedy też jakoś specjalnie nie rozglądałem się za innymi opcjami, przez przypadek trafiłem na taką modyfikację, a że nie wychodziło drogo to zmieniłem. Niedawno musiałem też kupić nowy zacisk, bo jeden się rozszczelnił, mimo, że rower nie był dużo używany ostatnio.

Napisano (edytowane)

W tym Tribanie RC120 masz napęd jednorzędowy? Tam fabrycznie nie było przypadkiem 2x8? Jak masz korbę wymienioną na jednorzędową to albo musisz zamontować prowadnicę łańcucha albo zębakę NW (Narrow-Wide) w korbie (jeśli jest wymienialna).

Poprawę hamowania może dać wymiana pancerzy hamulców na niskokompresowalne, np. Jagwire takie ma. Innym rozwiązaniem jest wymiana zacisków na mechaniczno-hydraulicze - tańcza opca to kupno takich na Aliexpress za około 200-300 zł za komplet, droższa wersja to kupno TRP HY/RD ale nowe kosztują około 600 zł i około 400 zł na olx.

Tu masz temat o hamulcach: 

Wszystkie takie modyfikacje mogą się okazać w konsekwencji droższe niż kupno innego roweru, który ma wszystko czgo potrzebujesz. Więc jeździj tym co masz, ciesz się jazdą, zbieraj na nowy rower i wymień ten co masz na coś lepszego w przyszłości. Ja miałem na początku bieda-grawela Tribana 100, delikatnie go ulepszyłem (wymiana napędu na 2-rzędowy najtańszym możliwym kosztem), jeździłem, zbierałem kasę a po dwóch latach sprzedałem i kupiłem grawela, który już ma wszystko co taki rower współcześnie mieć powinien, czyli hydrauliczne hamulce, sztywne osie, karbonowy widelec i dobry napęd (w moim przypadku GRX 2x10)

Edytowane przez Greg1
Napisano (edytowane)
19 godzin temu, radoo napisał:

żona ma tribana gravel 120, zmieniłem zacisk na zoom xtech hb100 (z przodu potrzebny jest dodatkowo adapter: SM-MA-F160P/D). Na pewno poprawiło się trochę hamowanie, ale czy jakoś dużo to nie pamiętam, bo wymieniałem to kilka lat temu. Wtedy też jakoś specjalnie nie rozglądałem się za innymi opcjami, przez przypadek trafiłem na taką modyfikację, a że nie wychodziło drogo to zmieniłem. Niedawno musiałem też kupić nowy zacisk, bo jeden się rozszczelnił, mimo, że rower nie był dużo używany ostatnio.

Hymm... czyli mówisz że te zaciski się same z siebie rozszczelniają? Czyli ogólnie polecasz czy nie za bardzo?

 

Cytat

W tym Tribanie RC120 masz napęd jednorzędowy? Tam fabrycznie nie było przypadkiem 2x8? Jak masz korbę wymienioną na jednorzędową to albo musisz zamontować prowadnicę łańcucha albo zębakę NW (Narrow-Wide) w korbie (jeśli jest wymienialna).

Zębatka jest wymienialna, czyli jest musowa zmiana na zębatkę NW? Czym się to różni od zwykłej zębatki?

 

Cytat

Poprawę hamowania może dać wymiana pancerzy hamulców na niskokompresowalne, np. Jagwire takie ma. Innym rozwiązaniem jest wymiana zacisków na mechaniczno-hydraulicze - tańcza opca to kupno takich na Aliexpress za około 200-300 zł za komplet, droższa wersja to kupno TRP HY/RD ale nowe kosztują około 600 zł i około 400 zł na olx.

Czy naprawdę jakość hamowania może poprawić wymiana pancerzy hamulców na niskokompresowalne?

Jak byś miał mi doradzić lepiej kupić zestaw na aliexpress czy dołożyć i kupić TRP HY/RD?

Edytowane przez popek_12
Napisano

Zębatka NW ma wąskie i szerokie zęby na zmianę, tak jak są wąskie i szerokie ogniwa w łańcuchu i dzięki temu zębatka NW "trzyma" łańcuch i nie potrzebujesz żadnej prowadnicy, żeby on nie spadał.

Cytat

lepiej kupić zestaw na aliexpress czy dołożyć i kupić TRP HY/RD?

Nie mam pojęcia, czytałem bardzo dużo pozytywnych opinii o zaciskach z Ali ale nie pamiętam o którym modelu. Trzeba by było wybierać te, którw mają największą sprzedaż i najwięcej opinii. Musiałbyś gdzieś poczytać o zaciskach z Ali, może kolega @kaido2 się wypowie, on ma bardzo dużą wiedzę, składał rower(y) na ramie i napędzie z Chin, może też ma wiedzę na temat chińskich hamulców mechaniczno-hydraulicznych.

Z drugiej strony TRP to jakaś tam bardziej znana marka, hamulce te są powszechnie stosowane w rowerach szosowych/grawelowych z Decathlona ale na pewno nie kupiłbym nowych za ponad 600 zł, raczej polowałbym na jakieś na olx pochodzące z demontażu z nowego roweru.

Napisano

ZTTO które brałem za 2 stówy z Ali są OK i mi w zupełności starczają, ale  zapewne jakby zmienić jeszcze  okładziny na konkretne półmetaliki to były jeszcze bardziej OK. Okładziny można kupić, zmienić i jak okaże się słabo, to wtedy wymiana zacisków do których można założyć lepsze wcześniej zakupione okładziny. Zębatka NW, czy to będzie Goldix, Meroca to są niewielkie koszty.

Napisano
Cytat

ZTTO które brałem za 2 stówy z Ali są OK i mi w zupełności starczają, ale  zapewne jakby zmienić jeszcze  okładziny na konkretne półmetaliki to były jeszcze bardziej OK. Okładziny można kupić, zmienić i jak okaże się słabo, to wtedy wymiana zacisków do których można założyć lepsze wcześniej zakupione okładziny. Zębatka NW, czy to będzie Goldix, Meroca to są niewielkie koszty.

Czy możesz mi podesłać jakiś link do tych zacisków, ponieważ nie mogę ich znaleźć totalnie? I jakie okładziny kupować?

Oraz dodatkowo może powiesz jakie jeszcze fajne upgrade z ali polecasz?

Napisano (edytowane)
14 godzin temu, popek_12 napisał:

Czy naprawdę jakość hamowania może poprawić wymiana pancerzy hamulców na niskokompresowalne?

Zapomniałem Ci jeszcze odpowiedzieć na to pytanie: Tak, naprawdę jakość hamowania można poprawić poprzez wymianę pancerzy na niskokompresowalne czy niekompresowalne bo para z zaciskania klamki hamulca nie idzie w rozciąganie pancerza przez wyginająca się na załamaniach linkę tylko idzie bezpośrednio w szczęki bez strat po drodze. Ludzie mający mechaniczne tarczówki często wymieniają albo tylko pancerze albo w komplecie pancerze na niekompresowalne i zaciski na mechaniczno-hydrauliczne.

Cytat

Czy możesz mi podesłać jakiś link do tych zacisków, ponieważ nie mogę ich znaleźć totalnie?

Wystarczy w googla wpisać hasło "zaciski mechaniczno hydrauliczne ztto" i wyskoczy Ci mnóstwo wyników zarówno z Amazoan, Allegro jak i Aliexpress. Albo otwórz Aliekspress i wpisz "hamulec mechaniczno hydrauliczny ztto"

 

Edytowane przez Greg1
Napisano
Godzinę temu, popek_12 napisał:

jeszcze fajne upgrade z ali polecasz?

Temu Tribanu można co najwyżej zmienić koła i ogumienie, a a jak skończy się suport wymienić całość na HTII, tylko zanim się to zrobi, to należy zadać sobie pytanie, czy ten rower dalej zostaje. :) 

Napisano
18 godzin temu, popek_12 napisał:

Hymm... czyli mówisz że te zaciski się same z siebie rozszczelniają? Czyli ogólnie polecasz czy nie za bardzo?

nie wiem czy to reguła z tym rozszczelnieniem, nie szukałem opinii, ale rower w każdym razie stał dosyć długo bardzo mało używany. Widziałem też filmik jak to naprawić, ale nie za bardzo miałem narzędzia i czas żeby się w to bawić więc kupiłem nowy.

Czy polecam? Ciężko mi jednoznacznie powiedzieć, bo jak pisałem wcześniej, zmiana była dawno temu i nie mam już bezpośredniego porównania z tym jak było. Ale na pewno była jakaś poprawa. Generalnie części kupisz na aliexpress pewnie za około 150zł wiec nie jest to majątek. Mi udało się też podmienić zaciski bez zmiany linki i pancerza, chociaż jak pisano wyżej może to też warto zrobić. 

Napisano
3 godziny temu, kaido2 napisał:

Temu Tribanu można co najwyżej zmienić koła i ogumienie, a a jak skończy się suport wymienić całość na HTII, tylko zanim się to zrobi, to należy zadać sobie pytanie, czy ten rower dalej zostaje. :) 

Czym jest HTII? Oraz czy naprawdę triban jest aż tak zły?

 

Cytat

Mam doświadczenie z pancerzami Jagwire. Faktycznie pomagają, ale to to jest różnica może kilku procent.

To są niskokompresowalne czy niekompresowalne? Oraz które bardziej polecacie?

Napisano
Napisano
Godzinę temu, popek_12 napisał:

Czym jest HTII?

HT2 to inny rodzaj suportu, bo masz suporty i korby:

- na kwadrat, jak w Twoim Tribanie, które generalnie są dość mało sztywne

- Octalink, które jest rozwinięciem kwadratu i które jest sztywniejsze niż kwadrat

- HT2, sztywne, współczesne rozwiązanie

Godzinę temu, popek_12 napisał:

czy naprawdę triban jest aż tak zły?

no niestety zbyt dobry nie jest: toporna, ciężka rama (dobbrze, że chociaż jest już wymienny hak tylnej przerzutki), brak nowoczesnych standardów typu sztywne osie (nie jest to must have w rowerach tego typu ale staje to się współczesnym standardem), korba na kwardat (o.k., można wymienić na HT2), prosta główka ramy (obecnie standardem są taperowane, które są sztywniejsze), hamulce tarczowe mechaniczne, które kiepsko hamują

Napisano
Godzinę temu, popek_12 napisał:

Które ZTTO wybrałeś:

Z pierwszego linku i do tego Tryba też pierwszego.

 

Godzinę temu, popek_12 napisał:

Oraz czy naprawdę triban jest aż tak zły?

Do typowego jeżdżenia i treningów się nada, ale jak mam ładować kasę to rozglądam się już za konkretnymi ofertami zwłaszcza używkami, albo biorę współczesną ramę w karbonie i działam. Owszem mam też  arhaizmy, często i zabytki , ale to są stare rowery sportowe do których mam podzespołów do końca świata :) 

17 minut temu, Greg1 napisał:

na kwadrat, jak w Twoim Tribanie, które generalnie są dość mało sztywne

Obecny kwadrat to jakieś nieporozumienie i to nie dlatego, że względem starych Arabesek, Tricolorów, 1055 nie ma sztywności, tylko gniazda krzywe, blaty krzywe i pływa to, a tematu szczelności nie ma nawet co porównywać. :) 

Napisano
6 godzin temu, kaido2 napisał:

czy ten rower dalej zostaje

Można potraktować to jako projekt hobbystyczny, dla nauki. Szukać okazji na OLX z demontażu czy tam tym Waszym ali... ;) 

Pamiętam T100 jak go ludzie kupowali i motali pod siebie, Kol. @FalconHeavy to w nim wszystko wymienił i to kilkakrotnie ;) 

 

Podsumowując - jeździć i cieszyć się, jak @Greg1 napisał, kasę odkładać na kolejny albo bawić się w niedrogie modyfikacje żeby się czegoś nauczyć a na nowy i tak odkładać ;) Chociaż taki Tribek jako drugi rower na błoto i sól i do zapięcia pod sklepem nie jest zły.

 

Co do wymiany części - tak całkiem tanio nie będzie bo już wymiana suportu to dwa klucze do kupienia ;) A z narzędziami jest tak samo - na musiku byle taniej a potem się wymienia na lepsze ;) 

Napisano

@spidelli, można, tylko warto sobie przekalkulować pewne sprawy, bo hobbystycznie skłądam sobie w karbonie co chce i finalnie otrzymuję zdecydowanie  lepszy sprzet. A na tym naszym Ali kwotowo wyglada to juz zupełnie inaczej :) 

T100 kiedyś chciałem kupić dla samej ramy , bo podzespołów by zbudować kilka takich rowerów hobbystycznie jest :) Między posiadaniem, a  ładowaniem kasy  jest różnica. T100 oczywiście nie kupiłem, bo przypomniałem sobie że mam szosę ( no może nie akutrat ten egzemplarz, ale tą samą)  na której zaczynałem swoja całą zabawę z kolarstwem  na początku lat 90-tych i w ten sposób powstała przełajka do gonienia gravelowych racingów :) 

eska.jpg

Napisano

@kaido2, @popek_12 to powiedzmy to otwartym tekstem - hobbystycznie = umoczenie kasy w tym sensie, że jest nie do odzyskania, bo nikt przy ewentualnej odsprzedaży nie będzie widział włożonych komponentów, tylko T120 :) 

Po co to więc robić? Dla nauki albo żeby uzyskać nieco fajniejszy rower, niż był pierwotnie - tylko z ograniczeniami ramy.  

Napisano

@spidelli nieco fajniejszy to pojęcie względne, bo np powiedzmy stara szosa z lat 80-tych po zmianie zwykłych szczęk na już dual pivot RX100, czy 1055 105 już będzie dużo fajniejsza, a jeszcze fajniejsza jak dorzucisz koła na piastach Capagniolo Record i obręczach Mavic SUP grafitowymi . Jak jesteś obrotny to za taki gruz wydasz mniej jak za bilet MPK ;)

  • +1 pomógł 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...