Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Hej!

Przymierzam się do zakupu pierwszej szosy lub gravela i nie chcąc wydawać na start dużych pieniędzy myślałem, by kupić rower w sklepie oferującym raty 0%. Mam 180 cm wzrostu, ważę obecnie ok. 93-95 kg z tendencją spadkową:), i szukam roweru, na którym będę jeździć na rekreacyjne przejażdżki w granicach 50-80 kilometrów w okolicach Warszawy, więc raczej po płaskim terenie, z rzadka wybierając się np. w Karkonosze czy Bieszczady. Skłaniam się ku szosie, bo zdecydowanie częściej będę jeździć po asfalcie, ale jeśli jest fajny gravel w tym budżecie, też przyjmę, bo żona lubi jeździć po szutrze/lesie, a tam na szosie mogą być ciężary.

Nie wydając kosmicznych pieniędzy chciałem kupić przyzwoity rower, na którym spokojnie przejeżdżę sezon lub dwa. Chciałbym poprosić o pomoc we wskazaniu, który z tych rowerów miałby najwięcej sensu, informację, dlaczego ewentualnie warto dopłacić do którejś z droższych opcji oraz odpowiedź na pytanie: czy używane rowery z szybkich rowerów są w ogóle godne uwagi?

Dzięki za pomoc!

SZOSA:

https://szybkierowery.pl/produkt/koga-flyer-shimano-105-r-56/ – używany, tani, 1799

https://szybkierowery.pl/produkt/cannondale-six-carbon-ultegra-r-56/ – używany, średni, 2999

https://szybkierowery.pl/produkt/centurion-hyperdrive-ultegra/ – używany, droższy, 3499

https://www.centrumrowerowe.pl/rower-szosowy-orbea-avant-h60-pd33782/ – nowa Orbea, 3999

https://szybkierowery.pl/produkt/sensa-modena-disc-tiagra-black-2024/– nowa Sensa, 3799

https://szybkierowery.pl/produkt/sensa-emilia-tiagra-2024/ – nowa Sensa, 2499

GRAVEL: 

https://www.centrumrowerowe.pl/rower-gravel-felt-broam-60-pd38835/ – nowy Felt, 2999

https://kross.pl/esker-4-0-krx-niebieski-czarny-polysk – nowy Esker 4.0, 3599

Napisano

Ten Felt ma crossową geometrię, kąty 71, 73, widełki 450. To jest taka geo uniwersalna, neutralna, także pod bagaż tylny. Jak bym go kupił, to bym zaraz wymienił napęd na gravelowy, choćby 6000.

Jeśli żona lubi szutry, to nie myśl o szosie, gravel plus opony 40-45 lekko i będzie git. Na szosowych oponach wąskich przy rodzinnych przejażdżkach nic nie zyskasz, tylko dyskomfort.

Napisano

Czy geometria crossowa sprawia, że rower jest bardziej zbilżony charakterystyką do szosy? Czy na co to wpływa?

Czyli pewnie w moim przypadku skończy się na bardziej uniwersalnym gravelu. W granicach ~3000-4000 zł z nowych rowerów warto szukać czegoś poza Feltem i Eskerem? Może Kellys Soot? Co jest najbardziej rozsądnym wyborem w tym przedziale cenowym?

Patrzyłem jeszcze na rynek rowerów używanych w Warszawie. W granicach ~3000 zł jest używany Romet Boreas 2, ale też np. taki Giant – https://www.olx.pl/d/oferta/giant-toughroad-slr-gx-o-CID767-ID14PzMy.html?isPreviewActive=0&sliderIndex=1 Na pierwszy rzut oka laika wygląda fajnie. Czy warto się nim zainteresować?

Napisano
3 godziny temu, spinner napisał:

i szukam roweru, na którym będę jeździć na rekreacyjne przejażdżki w granicach 50-80 kilometrów w okolicach Warszawy, więc raczej po płaskim terenie, z rzadka wybierając się np. w Karkonosze czy Bieszczady. Skłaniam się ku szosie, bo zdecydowanie częściej będę jeździć po asfalcie, ale jeśli jest fajny gravel w tym budżecie, też przyjmę, bo żona lubi jeździć po szutrze/lesie, a tam na szosie mogą być ciężary.

Szosa to nie jest rower dla ludzi, którzy chcą się toczyć "rekreacyjnie"

  • +1 pomógł 1
Napisano

@spinner śmiało kupuj co Ci się podoba, później zaglądnij tutaj

 

i jeszcze do kilku wątków mniej więcej pod tytułem :

-jak polepszyć komfort na szosie 

-jakie opony do szosy aby nie trzęsło

-ból tyłka, karku, rąk itd.

-jaki amortyzator do gravela 

i dużo podobnych które się tu przewijają,

dla mnie hit to taki oksymoron "opony gravelowe na szose"

Powodzenia 

  • Haha 1
Napisano
49 minut temu, spinner napisał:

Czyli pewnie w moim przypadku skończy się na bardziej uniwersalnym gravelu. W granicach ~3000-4000 zł z nowych rowerów warto szukać czegoś poza Feltem i Eskerem? Może Kellys Soot? Co jest najbardziej rozsądnym wyborem w tym przedziale cenowym?

Patrzyłem jeszcze na rynek rowerów używanych w Warszawie. W granicach ~3000 zł jest używany Romet Boreas 2, ale też np. taki Giant – https://www.olx.pl/d/oferta/giant-toughroad-slr-gx-o-CID767-ID14PzMy.html?isPreviewActive=0&sliderIndex=1 Na pierwszy rzut oka laika wygląda fajnie. Czy warto się nim zainteresować?

Ja jeździłem i na gravelach, i na szosach. Zdaje sobie sprawę z tego, jak się na nich jeździ i jaki może być dyskomfort. Wiem, na co się piszę, dlatego proszę o poradę ws. wyboru konkretnego modelu. Co z tego, co podrzuciłem wyżej, byłoby najlepszym rozwiązaniem? A może polecilibyście jakiś inny gravel w budżecie ~3000-4000 zł?

Napisano (edytowane)
Godzinę temu, Mihau_ napisał:

(...) ma już wszystko co dobry gravel powinien mieć (...) sztywne osie (...)

Sztywne osie to konieczność wymuszona przez użycie tarcz. To nie jest dodatkowa zaleta, to konsekwencja.

Edytowane przez zate
Napisano
10 godzin temu, spinner napisał:

A mieszcząc się w budżecie, patrząc także na używki?

To używki na grx, hydraulice i sztywnych osiach.

Cytat

Sztywne osie to konieczność wymuszona przez użycie tarcz. To nie jest dodatkowa zaleta, to konsekwencja.

@zate skoro nie są zaletą to nic nie stoi na przeszkodzie żebyś kupił sobie rower na tarczach bez sztywnych osi 

  • +1 pomógł 1
Napisano (edytowane)

Ja nie mam sztywnych osi niestety, a mam tarcze. Hamulce działają ok, żadnego obierania. Sztywne osie są lepsze pod tarcze, co widzę po rowerze koleżanki, ale chyba to nie jest konieczność, skoro nadal wiele ram pod tarcze jest produkowanych w starym standardzie.

Co do tej geometrii crossowej, chodzi o to, że rowery szosowe mają kąt główki w okolicach 73 stopni, a nawet więcej i odpowiedni do tego offset widelca. Za tym idzie bardzo mały trail, czyli rower jest bardzo reaktywny. Dodatkowo tylne widełki są krótkie, co potęguje tę reaktywność. To sprawia, że przy dużych prędkościach rower jest bardzo zwinny, a jednocześnie stabilny, choć jakby nerwowy. Trudno to wytłumaczyć na sucho, po prostu rowery szosowe lepiej się prowadzą przy bardzo szybkiej jeździe.

Crossy I gravele takie bardziej terenowe zazwyczaj mają kąt główki w okolicach 71 i większy sporo trail i widełki dłuższe, co sprawia, że rower jest stabilniejszy przy niższych prędkościach i mniej nerwowy, i łatwiej się nim skręca przy wolnej jeździe, ale przy szybkiej jeździe robi się ospały i mało reaktywny.

Ja nie mam dużego doświadczenia, tylko kilka rowerów w życiu miałem, ale tę różnicę od razu czuć, jak wsiądę na Surly z geo zbliżoną do szosowej, a potem na typowego crossa. Jeździłem też na turystycznym gravelu, to jest praktycznie identyczna jazda jak na crossie (nowoczesnym, że sztywnym widelcem), tylko kierownica inna. I gravel z powodu tej kierownicy daje po rękach i gorzej się nim kieruje. Plus jest jeden, że dłonie są naturalniej ułożone, poza tym nie ma żadnych zalet wg mnie wobec odpowiednio giętej płaskiej kiery z wewnętrznymi rogami.

Jeden plus ma jednak jeszcze gravel - wygląd!

Edytowane przez Miro1970
  • +1 pomógł 1
Napisano

Ciężko ocenić bo nie ma dokładnych zdjęć np. kasety więc nie wiadomo czy napęd do wymiany. Gość pisze, że piasta z tyłu do wymiany więc zakup nowej plus koszt przeplecenia koła coś tam będzie kosztował, no chyba, że da się wymienić same łożyska. Gumowe osłony klamek można niedrogo na Ali kupić więc to nie jest problem. W tej cenie chyba można się skusić ale musiałby ktoś kto ma pojęcie o rowerach się mu przyjrzeć czy nie ma jakichś innych niedomagań

Napisano
3 godziny temu, Mihau_ napisał:

@zate skoro nie są zaletą to nic nie stoi na przeszkodzie żebyś kupił sobie rower na tarczach bez sztywnych osi

Kolejna zmiana standardu, tak jak z wprowadzeniem mocowania pod hamulce FM. Takie to postarzanie produktu, a rowerzyści owczym pędem marketingu powtarzają jaki to nie cud. 

Napisano

Na qr hamulce trzeba było na nowo ustawiać po wyjęciu koła, po przesiadce na sztywne osie nie trzeba już tego robić, cud, chyba uwierzę w te pustynne demony 

 

  • Haha 2
Napisano

To są bajki o ustawianiu zacisku po wyjęciu koła w qr. W przypadku sztywnych osi po wielu latach użytkowania, od ciągłego wyjmowania osi i dokręcaniu układ się wyrabia i jesli nie jeździsz w sterylnych warunkach dostaje się brud, zaczyna to powoli skrzypieć, to zmusza do praktyki czyszczenia.  Wprowadzenie sztywnych osi na amortyzatorach wyraźnie poprawiło ich sztywność i tylko tu widzę tą zaletę. 

  • +1 pomógł 1
Napisano

no dokładnie, dobre bajki z tym ustawianiem hamulców po demontażu koła, albo kur ja mam takiego farta, że jak miałem taki rower, i za każdym razem po ponownym montażu było ok, ale może nie każdy jeszcze ogarnia qr :)

1 godzinę temu, spinner napisał:

A jak oceniacie np. tę używkę? Ten Giant jest wart swojej ceny czy raczej muzeum? https://www.olx.pl/d/oferta/giant-toughroad-slr-gx-o-CID767-ID14PzMy.html?isPreviewActive=0&sliderIndex=1 

 

 

nie głupi, ciekawe ile faktycznie jest do roboty i czy sam to ogarniesz czy serwis... cena niby jeszcze do negocjacji

  • +1 pomógł 1
Napisano
2 godziny temu, Mihau_ napisał:

Na qr hamulce trzeba było na nowo ustawiać po wyjęciu koła, po przesiadce na sztywne osie nie trzeba już tego robić, cud, chyba uwierzę w te pustynne demony 

 

Zaiste ciekawe przeżycia Cię spotkały 

  • Haha 1
Napisano (edytowane)
8 minut temu, Mihau_ napisał:

No ja wiem, że wy wszyscy ciągle na wigry bo wszystko co pojawia się w rowerowym świecie to marketing 

W Wigry też mi przedni hamulec ocierał nawet jak koła nie wymieniałem, może coś jest na rzeczy 🤣

Edytowane przez smw44199
Napisano
51 minut temu, marcesco napisał:

Typ dołożył baranek do crossa, musisz dobrze ocenić rozmiar.

To fabrycznie z barankiem było dostępne, ale midelowo to rok 2019

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...