Punkxtr Napisano Niedziela o 18:47 Napisano Niedziela o 18:47 (edytowane) Buduję aktualnie jeden z najlżejszych na świecie rowerów do XC Downcountry. Trochę tych dziwnych terminów ostatnio ukuto więc dla tych, którzy nie kojarzą - to w pełni zawieszony sprzęt o skoku 120 mm przeznaczony do odrobinę (ale naprawdę odrobinę) cięższych zastosowań terenowych niż klasyczne XC. Właściciel sprzętu jest bardzo lekki, stąd mogliśmy poszaleć. Jednym z ciekawych elementów, są koła ważące 899 gramów (komplet). Posiadają carbonowe obręcze o szerokości wewnętrznej 30 mm, piasty w syst. Boost oraz tekstylne szprychy Berd (czyli wykonane ze sznurka). Jednak granica szaleństwa istnieje także dla posiadacza roweru, stąd zrezygnowaliśmy z ociupinkę lżejszych, ale nietrwałych łożysk ceramicznych. W MTB moim zdaniem szkoda na nie pieniędzy, stąd mamy cięższe, w pełni nierdzewne odpowiedniki Heavy Duty. Najciekawszym - jak myślę - elementem są tu szprychy ze sznurka. Pomysł może komuś wydawać się dziwny czy niedorzeczny, ale tylko na pierwszy rzut oka. Nie jest to oczywiście zwykły sznurek, tylko polietylen UHMWPE, który - przy pewnych założeniach - potrafi trzykrotnie przewyższyć wytrzymałością stal. Materiał dla dociekliwych: https://ingenioer.au.dk/en/current/news/view/artikel/new-research-identifies-the-strengths-and-weaknesses-of-super-material Oczywiście w rowerach mamy do czynienia np. z kevlarem (choćby w oponach zamiast stalowego drutu), istniały także linki przerzutkowe i hamulcowe wykonane z Zylonu. Jest to meteriał przypominający tekstylia czy kevlar właśnie. Sam ich używałem i potwierdzam - działały. Oczywiście sprawny marketing to jedno, a krajowy testodrom - drugie 😉 Po pewnym czasie postaram się o update. Planuję także nagranie filmu opowiadającego jak budować koła na tekstylnych szprychach, aczkolwiek muszę znaleźć wolny slot czasowy... Poniżej nagranie, w którym opowiadam o ultralekkich kołach Extralite, porównuję wagowo szprychy tekstylne ze stalowymi oraz tytanowymi, a także wspominam o kilku innych aspektach zw. z tak niską masą zestawu: Edytowane Niedziela o 18:50 przez Punkxtr 4 Cytuj
leejoonidas Napisano Niedziela o 19:17 Napisano Niedziela o 19:17 Te sznurki to nic nowego, w łucznictwie od dawana używa się do budowy cięciw z tworzyw o bardzo małej rozciągliwości i bardzo dużej wytrzymałości na przeciążenia idące w dziesiątki kilogramów siły. Podobnie w wędkarstwie można spotkać te same włókna używane w plecionkach nawiniętych na kołowrotek. Dziwię się że już dawno nikt na to nie wpadł żeby użyć sznurki zamiast stalowych szprych. 1 Cytuj
Punkxtr Napisano Niedziela o 19:25 Autor Napisano Niedziela o 19:25 Jak najbardziej, używa się ich także np. w żeglarstwie. Nie dalej jak wczoraj rozmawiałem o tym z jednym ze swoich klientów 😉 Może pomysł wydawał się być nieco za bardzo abstrakcyjny, by na nim zarobić. Trudno jednoznacznie powiedzieć. Albo, jak to mówią, przyszedł ktoś, kto nie wiedział, że się "nie da" i to zrobił. Względnie - trafiło na kogoś, kto połączył wreszcie dwie pasje i stwierdził, że przecież ze sznurków (których używał np. w wędkarstwie) można zrobić szprychy, bo sam jeździ na rowerze. Trzeba byłoby mocniej zagłębić się w historię marki Berd oraz Pi-Rope. Być może były też jakieś wcześniej podejmowane próby, ale czegoś brakło. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.