Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam wszystkich ,  posiadam roczny City Bike z napędem Sram 1x11/42. 

Pytanie do tych co mają doświadczenie, 

czy warto zmienić na Shimano Nexus 8 

Jaka będzie róznica na plus o ile będzie ? 

Napisano

Jeśli chodzi o zakres biegów, to z korbą 38t będzie Nexus odpowiednikiem kasety 11-34, więc zakres biegów istotnie się zmniejszy.

Rower będzie około 1kg cięższy z tyłu, co się zauważa przy podnoszeniu na przykład, wyraźnie go będzie przeważało.

Niskie wymogi co do obsługi, łatwiejsza regulacja, możliwość zmiany biegów na postoju.

Brak możliwości efektywnej zmiany biegów pod obciążeniem, utrudniony demontaż koła (trzeba wypiąć linkę wraz z mechanizmem).

 

Dla lepszej kultury pracy warto rozważyć alfine 8.

Myśląc o jeździe turystycznej, po za miastem trzeba rozważać alfine 11, zakres biegów ósemki jest jednak mocno ograniczony.

Napisano

Zakres nie zależy od korby, tylko od kasety czy piasty z biegami.
Od korby, tylnej zębatki, rozmiaru kasety będzie zależał jaki jest zestaw przełożeń, jak szybkie/wolne są te biegi.

Wydaje mi się, że jednak aż tak dużej różnicy w wadze nie będzie.
Inter/alfine 8 trochę ważą, ale obecna piasta, kaseta, przerzutka też. Zestaw sterowniczy będzie lżejszy od przerzutki, pojedyncza zębatka będzie lżejsza od kasety. Jeżeli rama przystosowana do napędów jednorzędowych, to odpada cała waga przerzutki, jak nie to napinacz będzie nieco lżejszy.
Ja bym szacował na dodatkowe 0,5kg, no chyba że obecny sprzęt jest z tych lepszych, lżejszych.

Poza tym generalnie mam podobne doświadczenia.
Można jeszcze dodać, że Inter8 ma zdecydowanie wyższe opory niż tradycyjna piasta. Nawet lepsza Alfine będzie miała. Na początku może to przeszkadzać ale przyzwyczaja się do tego i potem nie czuje.

12 godzin temu, winhelm napisał:

czy warto zmienić na Shimano Nexus 8 

Jaka będzie róznica na plus o ile będzie ?

Kwestia gdzie, w jakich warunkach, w jaki sposób jeździsz. Jak masz płasko, to nie powinno zabraknąć przełożeń. Jak masz górki, to może być ciężko na podjazdach (mi w Gdańsku brakowało zakresu, z Alfine 11 jest znacznie mniejszy kompromis, choć nadal do ideału ciut brakuje).

Napisano

Ja miałem nexusa 8 i jednak czułem opory. Na górskim rowerze byłem szybszy od żony, a na miejskim ledwo się trzymałem za nią. Poza tym jednak przy codziennej eksploatacji Nexus plus pełna osłona łańcucha to duży plus, a w mieście możliwość zmiany biegów na postoju bardzo jest miła. Pamiętaj, że potrzebujesz podkładek dopasowanych do konstrukcji widełek w rowerze no i jak musi być napinacz, to moim zdaniem traci się cały urok tej piasty. 

Napisano
8 godzin temu, zekker napisał:

Jeżeli rama przystosowana do napędów jednorzędowych, to odpada cała waga przerzutki, jak nie to napinacz będzie nieco lżejszy.

No właśnie rama byłaby dla mnie punktem wyjścia. Jak to jest stosunkowo rzadki przypadek ramy, gdzie da się zastosować zarówno przerzutkę jak i piastę bez zewnętrznego napinacza to git... Jak to jest zwykła rama pod napęd z przerzutka i zastosowanie piasty niestety wymaga tego zewnętrznego napinacza, to bym się poważnie zastanowił na zmianą, bo bilans korzyści jest zdecydowanie inny i dla mnie osobiście wątpliwy. Zewnętrzny napinacz do rozmaitych wad piasty dodaje część wad przerzutki 🙂: układ już nie jest prosty jak drut, kółeczka napinacza, jak kółeczka przerzutki zbierają syf, a cały napinacz jak i przerzutka potrafi się wygiąć, urwać, jak spotka się z patykiem... Jak napinacz jest słaby, to na wertepach łańcuch będzie walił o chainstaye. A w rowerze miejskim najprawdopodobniej nie pozwoli zastosować pełnej osłony łańcucha. Jedyną zaletą takiego układu jest to, że z napinaczem w ogóle da się założyć piastę pod zwykłą ramę. I tyle...

@winhelm nic nie pisze o rowerze. Nie wiemy, czy jest świadom powyższych uwarunkowań.

Napisano

No w tym Elopsie, to raczej nie masz wyboru i po zmianie koła na takie z nexusem/alfine i dodaniu napinacza całość będzie wyglądała tak:

R4UkJ.jpg

(napinaczShimano CT-S500)

lub tak:

tensor-cadena-shimano-alfine-cts510-1-ve

(napinacz Shimano CT-S510)...

lub podobnie, bo napinaczy, które możesz zastosować jest od groma, ale wszystkie mają tę samą wadę - są konieczne...

Napisano

napinacz myslę by tu nie przeszkadzał, wizualnie tez nie mam z tym problemu, kwestia tylko czy warto to robić. Przy tym napedzie Sram, mam wrażenie ze jade zbyt powoli , a chciałbym szybciej, brakuje kolejnego przełożenia. Może tak dać do przodu wiekszą zębatkę ? Ale z tego co się orientuję, zębatka Sram jest nie wymienna sama, trzeba wywalić całość a to w Sram nie jest tanie. 

Napisano

Wymiana na Nexusa roweru ci nie przyśpieszy, a obetnie zakres przełożeń.
Zmiana zębatki korby jest sensowniejszym wyborem w takim przypadku, tylko trzeba pamiętać, że najlżejsze przełożenia też zrobią się twardsze.
Będzie też trzeba dać nowy dłuższy łańcuch, bo obecny będzie za krótki.

W korbie NX powinno dać się wymienić zębatkę. Kwestia co to za dokładnie model, bo wygląda inaczej niż u mnie.
Z tego co widzę w sieci, to zębatka jest przykręcana na 4 śruby, więc kwestia dobrania odpowiedniego standardu mocowania (rozstaw śrub) i rozmiaru. Do sprawdzenia co rama przyjmie i ile potrzebujesz.
W tym przypadku pewnie nawet uda się wyciągnąć bez zdejmowania korby, pedału.

23 godziny temu, Wojcio napisał:

Ja miałem nexusa 8 i jednak czułem opory. Na górskim rowerze byłem szybszy od żony, a na miejskim ledwo się trzymałem za nią.

No to macie bardzo wyrównane osiągi ;)
Jak się jeździ na zmianę z innym rowerem, to faktycznie czuć różnicę. Kiedyś podjechałem mieszczuchem na testy rowerów i po serii szosówek jak siadłem na swój, to jakby mi ktoś kotwicę doczepił 😜

15 godzin temu, HSM napisał:

a cały napinacz jak i przerzutka potrafi się wygiąć, urwać, jak spotka się z patykiem.

Jeżeli to nie jest taki jak Alfine z 2 kółeczkami (przeznaczony do współpracy z przednią przerzutką lub w fullach), to prędzej puści hak niż napinacz. To prosta konstrukcja pojedynczego metalowego ramienia, nie wiem jakiej siły by trzeba użyć, żeby zepsuć.

Odnośnie obijania o ramę, to nie ma szans, chyba że łańcuch będzie szedł bardzo blisko widełek. Po prostu nie ten zakres ruchu co przy przerzutce, inna siła napięcia.

Zgadza się z osłoną, nie założy się lub trzeba rzeźbić otwór na napinacz.

Tak wyglądał przy pierwszym złożeniu:

P1020429.thumb.JPG.13e04143361e2d5eb46efd5c7918d79c.JPG

Tak w prawie obecnej wersji:

P1073247.thumb.JPG.63e2f98741e3ea7fb38047f155eb496a.JPG

Jedyne na co można narzekać, że ciężko dostać napinacz dobrej jakości.
Alfine być może lepszy ale nie ma regulacji położenia kółeczka (bliżej/dalej ramy).

Napisano

@winhelm jeżeli jedynym powodem zmiany ma być zwiększenie możliwości w zakresie "szybkich" biegów, to raczej to nie ma sensu. Obecna konfiguracja 36t oraz11-42t niewiele ustępuje Nexusowi z najmniejszą zębatka 16t i bez żadnych zmian na przedzie - czyli zostawiasz korbę i blat 36t (choć to może być kłopotliwe bo ta korba NX ma chyba najmniejszą linię łańcucha 49 mm, a Naxusy mają zdecydowanie mniej...).

https://www.gear-calculator.com/?GR=DERS&KB=36&RZ=11,13,15,17,19,22,25,28,32,36,42&UF=2200&TF=80&SL=2.4&UN=KMH&DV=speed&GR2=SNI8&KB2=36&RZ2=16&UF2=2200#

image.thumb.png.86a5fba2a9dc33545ef8f6db6a535d0e.png

Jak zmienisz blat na przedzie na 38t, to już w ogóle nie powinno być problemu (w porównaniu do zmiany na piastę i bez zmiany blatu):

https://www.gear-calculator.com/?GR=DERS&KB=38&RZ=11,13,15,17,19,22,25,28,32,36,42&UF=2200&TF=80&SL=2.4&UN=KMH&DV=speed&GR2=SNI8&KB2=36&RZ2=16&UF2=2200#

image.thumb.png.39496583aa1b50c1e4ab8c40cc06967f.png

Zmiana blatu jest najprostszą i najtańszą opcją. SRAM oferował do grupy NX największa zębatkę 38t i taką powinieneś bez problemu założyć. Korba w tym Elopsie wygląda na normalną z pająkiem (chyba 94 BCD) - bo były też takie na 3-śrubowe mocowanie direct mount. Nawet jak nie znajdziesz oryginalnych blatów SRAMa, to są zamienniki od Alugear czy Garbaruka. Jak to Ci nie wystarcza (choć nie wiem, jaka to przyjemność rozpędzać tego miejskiego elopsa do 38-41 km/godz. dla kadencji 80-90), to może znajdziesz gdzieś większe blaty, a nawet jak nie, to pewnie wymiana korby na taką pod większe tarcze będzie tańsza niż przeróbka na piastę planetarną.

Także dla samej zmiany prędkości nie widzę sensu pakować się w Nexusa, zwłaszcza, że na dzień dobry tracisz wówczas dwa-trzy  najlżejsze biegi.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...