PawelW84 Napisano 5 Marca Napisano 5 Marca Cześć Mam dziwny problem z hamulcami Shimano XT M-8100. Od dwóch lat walczę z miękką klamką. Ciężko to wytłumaczyć, ale objawia się to tym, że przy pierwszym wciśnięciu klamka wpada głębiej a po kolejnym szybszym naciśnięciu tak jakby twardnieje i zatrzymuje się wyżej. Nie jest jednak gumowa i nie daje docisnąć się do kierownicy. Problem dotyczy zarówno przodu jak i tyłu. Hamulce były już wielokrotnie odpowietrzane, zarówno od góry przez klamkę i lejek zgodnie z instrukcją Shimano jak i strzykawką od dołu przez zacisk, podobnie jak robi się to w Sram. Efekt za każdym razem jest taki sam. Bezpośrednio po odpowietrzeniu klamka za każdym razem łapie w ten sam sposób, jest twarda, a jej "modulacja" nie zmienia się z ilością naciśnięć. Po pewnym czasie problem jednak powraca, a z membrany wypływa chyba odrobina oleju. Czy ktoś może mi potwierdzić, że winna jest tu uszkodzona membrana ? Czy da się ją wymienić ? W internetach znalazłem niby część zamienną, ale u mnie nigdzie nie widzę tej śrubki https://www.mtbiker.pl/shop/czesci/hamulce/czesci-i-adaptery/membrana-zbiornika-oleju-shimano-do-bl-m9120-m8100-m7100-p213225.html Znalazłem kilka podobnych tematów ale nie znalazłem w nich odpowiedzi na moje pytanie https://forum.szajbajk.pl/topic/24309-regeneracja-dźwigni-hamulca-shimano-na-przykładzie-bl-m785m8000/ Cytuj
KSikorski Napisano 5 Marca Napisano 5 Marca Wygląda jak to mogło być prawidłową diagnozą. Śrubka jest na 100%, ale żeby się do niej dobrać trzeba najpierw zdemontować dźwignię hamulca. 1 Cytuj
Eathan Napisano 5 Marca Napisano 5 Marca Tak to jest przyczyna. Da się to wymienić. Musisz rozebrać klamkę, żeby dobrać się do śrubki. Szajbak miał film jak to się rozbiera. 1 Cytuj
Mod Team sznib Napisano 5 Marca Mod Team Napisano 5 Marca Opisane symptomy to klasyczny "wandering bite point" i podobno w Shimano z Servo Wave to normalne zjawisko. https://www.pinkbike.com/u/Varaxis/blog/im-done-with-shimano-brake-wandering-bite-point.html 1 Cytuj
PawelW84 Napisano 5 Marca Autor Napisano 5 Marca Niby opis pasuje ale moje klamki są skrupulatnie wyczyszczone i nasmarowane suchym smarem w spray. Też zacząłem podejrzewać, że może być to przyczyna syfu który zebrał się wewnątrz mechanizmu. Więc raczej nic tam nie powinno się zahaczać. Co więcej lewa i prawa ma to samo, a w dodatku z tego odpowietrznika "membrany" wydostaje się co jakiś czas odrobina oleju, mimo ze przy odpowietrzaniu klamka przecież nie może zostać przelana bo, tłoczki są cofnięte, sruba free stroke wykręcona. Cytuj
Dokumosa Napisano 5 Marca Napisano 5 Marca Gdzieś czytalem, że te membrany pękają od nieujemiętnego odpowietrzania bo tylko wtedy może tam wystąpić ciśnienie wyższe niż atmosferyczne. 1 Cytuj
PawelW84 Napisano 5 Marca Autor Napisano 5 Marca Podobno jest to efekt cofania tłoczków w zacisku bez odkręcania śrubki w klamce. Niestety kiedyś o tym nie wiedziałem i tak robiłem. Przeczytałem o tym dopiero jak kupiłem grawela z klamkomanetkami hydraulicznymi Cytuj
Krystian_K Napisano 6 Marca Napisano 6 Marca To oczywiście może być membrana, jednak nie koniecznie. U mnie w klamce shimano z podobnym objawem winowajcą okazał się tłoczek. Niestety oryginalnego tłoczka nie kupisz tak po prostu u dystrybutora tylko trzeba ściągnąć od majfriendów. Oni na szczęście robią takie tłoczki i to tanio. Jednak na odległość trudno o trafną diagnozę bez rozebrania i sprawdzenia. 1 Cytuj
Wojcio Napisano 6 Marca Napisano 6 Marca (edytowane) Latem wymieniałem membranę w klamce T8100. Na pewno nie demontowałem klamki (to znaczy nie demontowałem samej klamki, ale zdjąłem klamkę z kierownicy). Ta śrubka, która trzyma membranę jest wrednie ukryta, ale dostępna od wewnątrz obejmy po wyjęciu plastikowej "podkładki" (w innej 8100 jest dostępna przy odpowiednim ułożeniu klamki). Tu jest instrukcja https://si.shimano.com/en/dm/MADBR01/replace_diaphram. Uwaga - membran jest bardzo wiele rodzajów (inne do różnych klamek). U mnie przyczyną roboty był duży wyciek płynu po wciśnięciu tłoczków bez otwarcia układu. Ale przyznam, że nie byłem w stanie znaleźć żadnego uszkodzenia membrany. Wymieniłem dla spokoju. Edytowane 6 Marca przez Wojcio 1 Cytuj
PawelW84 Napisano Piątek o 19:50 Autor Napisano Piątek o 19:50 W dniu 6.03.2025 o 18:39, Krystian_K napisał: To oczywiście może być membrana, jednak nie koniecznie. U mnie w klamce shimano z podobnym objawem winowajcą okazał się tłoczek. Niestety oryginalnego tłoczka nie kupisz tak po prostu u dystrybutora tylko trzeba ściągnąć od majfriendów. Oni na szczęście robią takie tłoczki i to tanio. Jednak na odległość trudno o trafną diagnozę bez rozebrania i sprawdzenia. Możesz podrzucić link do aukcji z tłoczkami? Cytuj
Krystian_K Napisano Sobota o 19:40 Napisano Sobota o 19:40 https://pl.aliexpress.com/item/1005005176596069.html?spm=a2g0o.productlist.main.3.7d5eYn7QYn7QaM&algo_pvid=01822d3f-1003-4228-923b-242b33315750&algo_exp_id=01822d3f-1003-4228-923b-242b33315750-1&pdp_ext_f={"order"%3A"4"%2C"eval"%3A"1"}&pdp_npi=4%40dis!PLN!11.09!11.09!!!2.79!2.79!%40211b6c1717414627603016110eeabe!12000031980046546!sea!PL!117948336!X&curPageLogUid=QPsEiSDafpuk&utparam-url=scene%3Asearch|query_from%3A Coś takiego. 1 Cytuj
Mod Team sznib Napisano Sobota o 19:56 Mod Team Napisano Sobota o 19:56 Te tłoczki są do starszych serii. Sam ostatnio wymieniałem u siebie w klamkach m8000. Do m8100 nie będą pasować. 1 Cytuj
PawelW84 Napisano Niedziela o 06:15 Autor Napisano Niedziela o 06:15 A sam gdzieś do dostania pod M-8100 ? Cytuj
Mod Team sznib Napisano Niedziela o 06:21 Mod Team Napisano Niedziela o 06:21 Nie widziałem. Na Ali w opisie są podane kompatybilne modele, tym się trzeba sugerować. Niemniej wątpię żeby w tym przypadku tłoczek był trefny. W przypadku awarii tłoczka mamy obfite pocenie się klamki w okolicy gdzie popychacz wchodzi do korpusu, kiedy pada uszczelka na tłoczku, albo niepłynne działanie dźwigni, aż do całkowitego zablokowania, kiedy oryginalny plastikowy tłoczek spuchnie. 1 Cytuj
Krystian_K Napisano Niedziela o 15:31 Napisano Niedziela o 15:31 Bardziej chciałem pokazać jak taki tłoczek wygląda i jaka firma produkuje. Ja wymieniałem u siebie w klamce xtr. Ale masz rację, to jest tak jak pisałem że na odległość trudno diagnozować. Ja wolę oddać do serwisu, co zrobiłem i po diagnozie zakup i problem rozwiązany 1 Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.