Cross90 Napisano 23 Lutego Napisano 23 Lutego Cześć, wpadłem w internecie na następujący post grupy kolarskiej Grupetto Warszawa. https://www.facebook.com/share/p/15ez3xjNSG/ Cała treść posta poniżej dla wygody forumowiczów niefejsbukowych😉 "Ważny apel i prośba o pilne działanie. Czytajcie ⬇️⬇️⬇️ Pięć razy objechaliśmy Polskę w intencji zmiany przepisów na bezpieczniejsze dla rowerzystów i kolarzy, a teraz właśnie pojawia się moment, kiedy można się o tę zmianę upomnieć we właściwym miejscu. Wystarczy jeden mejl, który za Was napisaliśmy, a Wy tylko kopiujecie, podpisujecie i wysyłacie. Ministerstwo Sprawiedliwości konsultuje projekt zmian w prawie drogowym i każdy obywatel i każda obywatelka ma prawo zgłosić swoje uwagi. Nie będziecie zdziwione i zdziwieni, jak Wam zdradzimy, że naszą propozycją jest... zwiększenie wymaganego odstępu przy wyprzedzaniu osoby na rowerze do 150 cm. ___________________________________________ Jak wysłać uwagi? Temat: Uwagi do projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego Adres: kontakt@ms.gov.pl Termin: do 28 lutego 2025 Treść mejla: Stanowisko do projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego (UD185) Ze względu na częste niebezpieczne lub wręcz tragiczne sytuacje zaistniałe podczas wyprzedzania rowerzystów przez kierujących samochodami, przypadki jawnej agresji drogowej, a także niekorzystne odstawanie przepisów polskich od przepisów obowiązujących w większości krajów Unii Europejskiej, apeluję o: a) zwiększenie minimalnego wymaganego odstępu przy wyprzedzaniu rowerzysty do 150 cm, jak to jest w większości krajów Unii Europejskiej b) istotne zwiększenie kary za złamanie tego obowiązku c) wprowadzenie specjalnej surowej kary za agresję i nieostrożność skierowaną ku niechronionym uczestnikom ruchu. Z poważaniem Mejla podpisujemy pełnymi danymi - imieniem, nazwiskiem i pełnym adresem zamieszkania ___________________________________________ Dziękujemy za każdego wysłanego mejla. Pochwalcie się w komentarzach, jak już wyślecie. Udostępniajcie też ten post, jeśli zgadzacie się z naszym apelem. Im więcej apeli dostaną władze, tym większa szansa, że potraktują je poważnie." Moim zdaniem same słuszne postulaty, wysłałem maila do czego zachęcam również Was. Co zrobi z tym ministerstwo i czy w ogóle coś to inna historia, ale dla czystego, rowerowego sumienia warto wysłać, zwlaszcza, że wiadomość jest podana na tacy. Pozdrawiam🚴♂️ Cytuj
Tyfon79 Napisano 23 Lutego Napisano 23 Lutego No proszę znowu jakieś ludowe towarzysze co to dbają o wasze i nasze zdrowie próbują mącić w wodzie.. Czemu tylko 1,5 metra a nie dwa hę? Czemu w ogóle nie dać zakazu wyprzedzania? Bedzie super co nie. Aaa to ma dotyczyć Stolicy... to się zgadzam Cytuj
Mod Team sznib Napisano 23 Lutego Mod Team Napisano 23 Lutego 31 minut temu, Cross90 napisał: a) zwiększenie minimalnego wymaganego odstępu przy wyprzedzaniu rowerzysty do 150 cm, jak to jest w większości krajów Unii Europejskiej b) istotne zwiększenie kary za złamanie tego obowiązku Zacznijmy od tego że obecnie nie ma żadnych akcji policji które by sprawdzały przestrzeganie obecnych przepisów. Po co zmieniać prawo, skoro będzie nadal martwe? 1 Cytuj
Cross90 Napisano 23 Lutego Autor Napisano 23 Lutego (edytowane) @sznib, a były akcje policji sprawdzające, czy ktoś przepuszcza pieszego na pasach? Nie, jeżeli ktoś dostał za to mandat musiał mieć gigantycznego pecha. Po zmianie przepisów kierowcy zatrzymują się z automatu w obawie o wysoki mandat. Tak to widzę. Edit: Chociaż tutaj podałem zły przykład, bo wcześniej pieszy nie miał pierwszeństwa na pasach, ale jednak zmiana przepisów jest respektowana przez kierowców. Edytowane 23 Lutego przez Cross90 Cytuj
Mod Team sznib Napisano 23 Lutego Mod Team Napisano 23 Lutego Pomimo większych mandatów wciąż wielu nie udziela pierwszeństwa pieszemu. Ba, wyprzedzanie przed i na przejściu, gdzie od dawna się mówi ze to główna przyczyna potrąceń na przejściach, a wciąż mnóstwo kierowców to robi. A kara sroga. To nie wysokość kary ma główne znaczenie, a nieuchronność kary. A z tym jest duży problem. Cytuj
Tyfon79 Napisano 23 Lutego Napisano 23 Lutego (edytowane) Zmian na 1,5 metra jest do łyknięcia przy pewnych konkretnych drogach bo globalnie będzie wszędzie chmara atencjuszy co to będą nagrywać i wymagać a fizycznie będzie to nie do zrobienia. Fajnie coś postulować i zawracać głowę z perspektywy dużego miasta. Prowincja, wsie, wąskie górskie drogi to zupełnie inny świat, gdzie musi liczyć się wzajemna kultura, myślenie a nie paragrafy. No i kto u licha miał by to egzekwować jak już ten metr jest fikcją a potencjalne kary pewnie liczone w promilach całości mandatowej? Słowacja ma 1,5 i ja tego w wielu miejscach nie widzę. Zdaje się taka Szwajcaria nie ma nic poza zaleceniem bezpiecznego wyprzedzania i jakoś żyją. Kraj w cholerę rowerowo-turystyczny. Edytowane 23 Lutego przez Tyfon79 1 Cytuj
marvelo Napisano 23 Lutego Napisano 23 Lutego (edytowane) 3 godziny temu, Cross90 napisał: @sznib, a były akcje policji sprawdzające, czy ktoś przepuszcza pieszego na pasach? Nie, jeżeli ktoś dostał za to mandat musiał mieć gigantycznego pecha. Po zmianie przepisów kierowcy zatrzymują się z automatu w obawie o wysoki mandat. Tak to widzę. Edit: Chociaż tutaj podałem zły przykład, bo wcześniej pieszy nie miał pierwszeństwa na pasach, ale jednak zmiana przepisów jest respektowana przez kierowców. Oczywiście, że były akcje policji, a także medialna propaganda nadinterpretującą nowe przepisy (i wprowadzająca pieszych i kierowców w błąd). Wskutek tego tysiące kierowców dostało mandaty niesłusznie, a inni zostali zastraszeni do tego stopnia, że zaczęli się zatrzymywać (często gwałtownie hamując) gdy pieszy był dopiero 10 metrów od przejścia, albo na środku przejścia dla przeciwnego kierunku (gdy przejście było z wysepką). Z kolei piesi zostali ośmieleni do wchodzenia na przejścia z marszu, bez patrzenia, bo przecież zyskali "bezwzględne pierwszeństwo". Pieszy na przejściu miał pierwszeństwo już wcześniej, Zmiana dotyczyła tylko nadania pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu i o to całe zamieszanie. Nie próbujmy egzekwować przepisami tego, co mieści się w zakresie kultury jazdy czy ogólnie zasad współżycia społecznego. Sąsiad z klatki, który nie mówi ci "dzień dobry" nie popełnia wykroczenia tak samo, jak nie popełnia go kierowca, który nie udzieli pierwszeństwa pieszemu, który nawet jeszcze nie zaczął wchodzić na przejście. A jeśli chodzi o odstęp przy wyprzedzaniu rowerzystów to moim zdaniem sama odległość nie jest dobrym parametrem, bo wiele zależy od prędkości absolutnej i względnej pojazdów, stanu drogi i pobocza, warunków nawierzchni i oświetlenia, a nawet doświadczenia rowerzysty (i kierowcy). W wielu sytuacjach wyprzedzali mnie kierowcy w odległości pewnie nawet mniejszej niż metr i nie miałem im nic do zarzucenia. Czasem nawet sam ich do tego zachęciłem. Edytowane 23 Lutego przez marvelo Cytuj
TheJW Napisano 23 Lutego Napisano 23 Lutego (edytowane) Warszawskie grupy (pato)kolarskie piszące o przepisach drogowych to już oksymoron sam w sobie. Grupetto, Ośka Warszawa i inne KGSy to powinny nie schodzić z trenażerów dla bezpieczeństwa swojego i wszystkich użytkowników dróg. Jadąc autem albo solo szosą mam często okazję obserwować ich zachowanie i zastanawiam się, jakim cudem większość z nich jeszcze chodzi po tej ziemi... Edytowane 23 Lutego przez TheJW 1 Cytuj
Mod Team sznib Napisano 23 Lutego Mod Team Napisano 23 Lutego Godzinę temu, marvelo napisał: Pieszy na przejściu miał pierwszeństwo już wcześniej, Bzdura. Termin "pierwszeństwo" oznacza który uczestnik ruchu pierwszy wykonuje manewr ZANIM go wykona. Jeśli już jest w trakcie to wiadomo, że musi skończyć, ale nazywać tego pierwszeństwem nie można. Chyba tylko tłumacząc kompletnym debilom że, np. pomimo że mają formalne pierwszeństwo nie mogą wjechać w tego drugiego już wyjeżdżającego z drogi podporządkowanej i spowodować wypadku, ale imo, tacy ludzie uprawnień do prowadzenia pojazdów posiadać nie powinni. Cytuj
szajbna Napisano 23 Lutego Napisano 23 Lutego Żadna bzdura tylko to Ty nie rozumiesz pojęcia przejścia dla pieszych. Cytuj
Mod Team sznib Napisano 23 Lutego Mod Team Napisano 23 Lutego Doskonale rozumiem. Poza tym konic offtopa bo się warny posypią. Temat jest o inicjatywie warszawskiej, nie o przejściach dla pieszych. 1 Cytuj
SpinOff Napisano 16 godzin temu Napisano 16 godzin temu (edytowane) O ile co do zwiększenia wymaganej odległości mam ambiwalentny stosunek, to za nie zachowanie nawet tego 1 metra, kary powinny być dużo wyższe. Jak ktoś wpadnie pod koła, to nie będzie tłumaczenia "Panie władzo, wąsko było". Ostatni punkt o agresji to zdecydowanie coś co powinno być uregulowane i to nie tylko w przypadku rowerzystów. Takie akcje jak celowe spychanie z drogi, czy brake checki, powinny skończyć się czymś więcej niż mandatem. Edytowane 16 godzin temu przez SpinOff 1 Cytuj
zekker Napisano 16 minut temu Napisano 16 minut temu Ale jak tą odległość egzekwować? Nawet jakby policja wzięła się za ten aspekt, to nie ma czym zmierzyć. Jedynie na podstawie zdjęć, przy analizie eksperta można coś oszacować. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.