luker7 Napisano 19 Lutego Napisano 19 Lutego Czy zawsze kleicie łożyska na klej anaerobowy? Gniazda piasty i na osi ? Pytam się bo właśnie ukatrupiłem sobie aluminiową ośke, bo łożyska EZO to szajs nie trzymający wymiarów. Moją piaste uzbroiłem w parach EZO/NSK w korpusie i w bębenku. Wkładam zdrową część ośki (tam gdzie pracowało łożysko NSK korpusie piasty) w łożysko NSK w bębenku i bez problemu siłą tarcia unoszę bębenek, a w EZO oś wychodzi luzem. Nie kleiłem ośki i w efekcie mam luz na kole. Teraz nie wiem czy sam klej zniweluje ten luz czy potrzebuje nową oś. Jaki polecacie klej do osadzenia łożysk ? Cytuj
kaido2 Napisano 20 Lutego Napisano 20 Lutego Żadnych klei. Jak jest luz to bardzo cienka twarda taśma. Cytuj
KSikorski Napisano 20 Lutego Napisano 20 Lutego Loctite 641 to sprawdzone, stosowane w przemyśle rozwiązanie. Wypełnia do 0,15mm luzu. 1 Cytuj
luker7 Napisano 20 Lutego Autor Napisano 20 Lutego (edytowane) Oryginalnie łożyska miałem klejone w korpusie, ale nie na osi. W ogóle nie myślałem żeby kleić oś ale w przypadku tych aluminiowych osiek to chyba mus? Na kole mam taki luz, że jakbym skręcał tak piasty shimano na kulkach to nie dało by się go skasować zaciskiem. @kaido2 Raczej nie znajdę tak cienkiej taśmy ,żeby muc nasunąć łożysko EZO. Edytowane 20 Lutego przez luker7 Cytuj
KSikorski Napisano 20 Lutego Napisano 20 Lutego Porównaj cenę nowej osi i cenę kleju i rozważ 😉 Niemniej demontaż potem jest upierdliwy. Cytuj
Garlock Napisano 20 Lutego Napisano 20 Lutego Jak będziesz kleił, to pamiętaj o podstawowej zasadzie konstrukcji tzw. węzła łożyskowego (czyli kompletu łożysk). Jedno łożysko musi być sztywno zamontowane, żeby wałek (ośka w tym przypadku) nie przesuwała się na boki. Czyli jedno łożysko możesz wkleić na pierścieniu wewnętrznym i zewnętrznym (chyba, ze konstrukcja korpusu nie wymaga tego). Ale drugie łożysko musi mieć możliwość przesuwania się. Choćby po to, ze by kompensować wydłużanie ośki przy wzroście temperatury. Dlatego walki i korpusy maja różne pasowania. Czyli możesz wkleić tylko jeden pierścień. Oczywiście, rower to dość prymitywna konstrukcja, zakres temperatur w jakich pracuje raczej niewielki, długość osi nieduża, więc jak nawet wkleisz oba łożyska na sztywno to naprężenia w nich przy zmianie temperatury ogromne nie będą. Ale jest to niezgodne ze sztuką inżynierską 🙂 Godzinę temu, kaido2 napisał: Jak jest luz to bardzo cienka twarda taśma Fizycznie niewykonalne aby udało się nasunąć łożysko na cienką taśmę i zapewnić wymagany wcisk. 2 Cytuj
kaido2 Napisano 20 Lutego Napisano 20 Lutego Zależy jaki jest luz i jak cieńką taśmą dysponujemy. Nie trzeba oklejać na pełnym obwodzie, nieraz tylko kawałek potrzebny do skasowania luzu. Loctite mam chyba ze 4-ry rodzaje i nadaje się do wszystkiego gdzie nie ma uderzeń punktowych podczas pracy w miejscu użycia, czyli wszelkiej maści gwinty itd. Po prostu Loctite się wykrusza . Jeżeli szczelina jest zbyt mała, aby cokolwiek przykleić, to w miejscu styku łożyska z osią można zrobić moletkę Na aluminiowej osi nie przysparza to problemu. Cytuj
Garlock Napisano 20 Lutego Napisano 20 Lutego Loctite ma kilkanaście rodzajów klejów anaerobowych podzielonych na serie. Do zabezpieczania gwintów: do uszczelniania połączeń rur (gwintowanych) np 5400, a do osadzania elementów np łożysk, kół pasowych lub zębatych seria 6xx, pracujacych z założenia przy obciążenia udarowych: I gwarantuję, ze nic się nie wykruszy. Sprawdzone w praktyce. Montowane były np. koła zębate ważące kilkanaście kilogramów i przenoszące moce dziesiątek kilowatów. Bez wpustu ! Przy osadzaniu łożysk nie chodzi o to, żeby skasować luz aby nie latało luźno po ośce i nie dzwoniło. Tam musi być pewien wcisk. Żeby łożysko zawsze było zaciśnięte na osi. Inaczej zamiast się kręcić mogłoby się obracać na wałku i szybko go zrujnować. A nie da się nasunąć na cienką folię łożyska, aby uzyskać wcisk. Chyba że metoda grzania/chłodzenia. Inaczej folia się pozwija podczas wprasowywania łożyska. I nie można wtykać w jedno miejsce kawałka folii. Łożysko ma być równo zaciśnięte na całym obwodzie osi. Inaczej wystarczyłoby wbić pod łożysko kawałek drutu, i luz by znikał. Cytuj
kaido2 Napisano 20 Lutego Napisano 20 Lutego (edytowane) Czyli Loctite mocno się już rozwinął i nie jestem w temacie. To co mam, mam oczywiście bezpośrednio od Loctite, jednak dostałem to x lat temu kiedy jak widać oferta nie była tak szeroka, a udary powodowały wykruszanie ( tak stosowałem, stąd takie spostrzeżenia) Fakt, nie śledziłem, bo aż tak nie używam Dobrze wiedzieć. da, nie da.. jak ktoś myśli i ma pewne doświadczenie to zrobi jak trzeba. Podałem tylko możliwości zanim dojdzie się do ostatecznej decyzji koszując oś i wymieniając na nową. W tej sytuacji najprościej kleić Edytowane 20 Lutego przez kaido2 Cytuj
luker7 Napisano 20 Lutego Autor Napisano 20 Lutego (edytowane) Patrząc na ośke to zastawiam się czy też bębenka nie kleić. Tam - niestety wybór NSK z literką D też średnio trafiony ze zwględu na opory większe niż EZO. Ja używałem kleju za 1/6 ceny kleju henkel i też działają tylko termin przydatności butleki jest krótki bo substancja zmienia konsystencje/traci homogeniczność. Edytowane 20 Lutego przez luker7 Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.