Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

@Piotr1969 W tej gazeli zdaje się nie ma elektronicznego sterowania, tylko piasta sterowana mechanicznie linką z obrotowej manetki na kierownicy, więc nie ma mowy o zastosowaniu żadnego MU... 

Napisano
6 godzin temu, Piotr1969 napisał:

Gratulacje, bardzo ciekawy rower. Tylna zębatka widzę chyba 32. Przód więc wnoszę że 46. Ciekawy jestem jaki jest silnik sterujący piastą. Ja bym amortyzatora nie zmieniał. W tym przypadku chodzi bardziej o wygląd roweru.

Tylna zębatka to 34. Silnik Bosch Perfomance Line - 75 Nm. Co tam wygląd, przecież to nie płeć piękna :) 

Sterowania elektronicznego nie ma, jakoś nie bardzo by mi na nim zależało, mając wprawę przy zmienianiu przełożenia w dotychczasowym "ulepie" z Nexusem 7, którego fotka jest na tym forum.

  • 3 tygodnie później...
Napisano (edytowane)
W dniu 27.02.2025 o 09:35, 2marekm napisał:

Kończąc serię moich pytań, pragnę poinformować, że jednak kupiłem ebike z przekładnią Nexus 5. Akurat w miejscu zakupu była ostra górka, i jadąc próbnie pod nią rower śmigał bez problemu i żadnej zadyszki ze strony użytkownika (ja w wieku senioralnym) :) Silnik Bosch Performance Line - 75 Nm jednak swoje robi. W przyszłości zmienię przedni widelec HeadShock na gazowy polecany przez kolegę @Piotr1969. Zamieniłem oryginalne siodełko na swoje Bontrager Commuter Fluid z amortyzowaną sztycą SR SUNTOUR.
Dodam tylko, że za rower ze stanem licznika zerowym zapłaciłem cenę rewelacyjną. Gdyby ktoś z forumowiczów poszukiwał ebika proponuję zainteresować się ich ofertą, wystawiają się na Olx. Łapalice i Kartuzy to ten sam właściciel. Papiery, faktura, gwarancja 1 rok, a więc wsio legalne, bez obawy że szemrane.

Rower Gazelle Ultimate C5 HMB. Zdecydowałem się na niski przekrok (wiadomo lata).

Gazelle.jpg

 
 
Wreszcie nadszedł czas aby się do czegoś przyznać. Miałem tę Gazelle tylko trzy dni. 

Po kupnie byłem w stanie euforycznym, ale po odbyciu pierwszej przejażdżki zaczęły nachodzić mnie wątpliwości, czy aby to rower dla mnie?
1 - Waga roweru, która chyba oscyluje w granicach 30 kg. Ciężki niemiłosiernie. Dla porównania mój ulep waży jedynie 24,5 kg. 
2 - Bateria o pojemności 625 Wh, na której można przejechać do 150km. Nie jestem w stanie jednorazowo zrobić więcej niż 50km i nie dlatego, że nie mam pary w nogach, a jedynie na ból siedzenia.
 Bateria o takiej pojemności waży 3,7 kg. Odpowiednia dla mnie byłaby około 400 Wh o wadze 2,2 kg.
3 - Silnik Performance Line (75Nm) - około 3,2 kg. Będę szukał ebika z silnikiem Bosch SX (55Nm), którego waga nie przekracza 2 kg.
4 - Tylna przerzutka w piaście to Shimano Nexus 5, specjalnie zaprojektowana do rowerów z silnikami o dużym momencie obrotowym mocy, a więc masywna i ciężka.
5 - Ponadto jadąc na wprost, kierownica jakoś mi dziwnie latała, ciągle musiałem korygować tor jazdy, czego nie doświadczam w moim zelektryfikowanym.
 Na dzisiaj zostaję przy swoim ulepie, jednocześnie z uwagą śledząc nowości. Jedna z nich to Koga. Niestety wolałbym zamiast Enviolo coś na planetarnej Shimano i przedni widelec resorowany, chociaż z wymianą na gazowy nie byłoby problemu. 
 Natomiast silnik Bosch SX, jest o.k. Waga roweru to jedynie 22,3 kg .a więc rewelacja.

    https://www.rowerystylowe.pl/p-18552/lekki-rower-elektryczny-na-pasku-koga-e-f3-60-bosch/w-40086/peacock-blue-mat

Edytowane przez 2marekm
Napisano

22,3 kg przy napędzie SX to żadna rewelacja. Ja jak zajężdżę swojego LIV z 2018 roku ( obecny przebieg 20,5 tyś) to kupię KTM Macina Sport SX Elite - waży 18,6 , myślę że z napędem na pasku i przerzutką planetarną przekroczył by 19 kg, ale raczej nie osiągnął by 20

  • +1 pomógł 1
Napisano

@2marekm Po prostu nie dobrałeś roweru do oczekiwań..., albo oczekiwania Ci się rozjechały z rzeczywistością, co trochę wybrzmiewa z tych wszystkich wymienionych przez Ciebie punktów. Ta Gazela to była w sumie nowoczesna elektryczna holenderka - czyli masywny krążownik do niespiesznego toczenia się, a dla złośliwych po prostu kloc...Nie rozumiem, dlaczego zaskoczyła Cię waga... masywna rama, duża bateria i mocny silnik, a do tego ten pewnie ciężki uginacz na przedzie, więc to musi odpowiednio ważyć. Zresztą w sieci możesz łatwo znaleźć deklarowaną wagę (nieco ponad 25 kg, ale bez baterii). Tam nie bez przyczyny wsadzili ten silnik i dużą baterię. Są ludzie, którzy lubią czuć, że suną z dużą masą. Czują się wówczas pewniej na rowerze, a jak nie muszą się przy tym spocić (bo to holenderka, ale już z prądem), to po prostu włączą tryb turbo i nie będą się w ogóle przejmowali kilogramami (po to ta duża bateria).

Natomiast jak nie zrewidujesz oczekiwań, to pewnie kolejny rower znów Cię rozczaruje, bo - wybacz - ale trochę się gubisz. Z jednej strony ma być lekki (no dobra lżejszy) SX, a z drugiej mimo wszystko na planetarce (to zawsze cięższe niż przerzutki) i z uginaczem z przodu. Jak skupisz się wyłącznie na lżejszym wspomaganiu, a zaniedbasz "lekkość" innych komponentów, to skończysz z być może z rowerem niewiele lżejszym, ale za to z malutką baterię, która będzie wysysana, żeby wprawić w ruch te kilogramy.. Jak waga ma być priorytetem, to niestety trzeba o nią dbać, na każdym etapie. Jak ma być piasta, to może na pasku a nie łańcuchu... Jak ma być jednak amortyzacja, to raczej drogi powietrzny armor a nie tani, ciężki sprężynowiec... Jak rower ma mieć wszystkie te miejskie, użyteczne akcesoria (bagażnik, błotniki), to dobierasz je tak, żeby jak najmniej ważyły... Nie oczekuj, że jeżeli coś będzie miało na ramie uznany napis holenderskiego producenta, to koniecznie będzie to lekkie, zwinne i przyjemne. Bardzo często nie, bo cruiser musi swoje ważyć, a od kiedu można go pchać wspomaganiem, to producenci jakoś nie mają powodu, żeby się wysilać.

I zgadzam się z @PiotrWie, że jak już rozglądasz się za napędem SX, to nic , co jest cięższe niż 20 kg, w ogóle nie powinno Ciebie zachwycać. Rower z SX powinien ważyć 18-19 kg i wówczas to jest dobry wynik.

A przy okazji:

Nexus 5E wcale nie jest jakoś specjalnie cięższy od innych planetarek Shimano. One wszystkie mają 1600-1700 g. Jedynie wersje z hamulcem nożnym są wyraźnie cięższe. To, że Shimano reklamuje tego Nexusa, jako wyjątkowo przystosowanego do e-bike'ów, to po części marketing, a tylko po  części prawda i bierze się to raczej z uproszczenia konstrukcji do tych 5 przełożeń. Nie wiem zresztą, czy instrukcje serwisowe realnie nie zalecają zmniejszania momentów obrotowych do poziomów 50-60 Nm, a w wersjach sterowanych elektronicznie po prostu silnik sam redukuje moment na krótki czas zmiany przełożenia. 

Jeżeli miałeś drgania kierownicy w tej Gazeli, to (oczywiście nie wykluczam wadliwej konstrukcji) najprawdopodobniej były niedokręcone stery. 

  • +1 pomógł 1
Napisano
6 godzin temu, PiotrWie napisał:

22,3 kg przy napędzie SX to żadna rewelacja. Ja jak zajężdżę swojego LIV z 2018 roku ( obecny przebieg 20,5 tyś) to kupię KTM Macina Sport SX Elite - waży 18,6 , myślę że z napędem na pasku i przerzutką planetarną przekroczył by 19 kg, ale raczej nie osiągnął by 20

Kurde, gdyby on miał jeszcze przekładnie planetarną i napęd na pasku. Mając doświadczenie z Nexusem 7, do którego przez 7 lat nie zaglądałem, który jest nie do zajechania, innych opcji nie biorę pod uwagę.

Napisano
7 godzin temu, PiotrWie napisał:

22,3 kg przy napędzie SX to żadna rewelacja. Ja jak zajężdżę swojego LIV z 2018 roku ( obecny przebieg 20,5 tyś) to kupię KTM Macina Sport SX Elite - waży 18,6 , myślę że z napędem na pasku i przerzutką planetarną przekroczył by 19 kg, ale raczej nie osiągnął by 20

Co tak  słabo ?  Mój gravel na SX waży 14.3kg

Napisano

Z baterią, czy bez te14,5kg? Bo niektórzy obłudni producenci podają bez baterii, spotkałem się nawet, że wagę podawali bez pedałów i innych akcesoriów.

Napisano

@2marekm Słuszna uwaga z zaśmiecaniem, więc to ostatni mój wpis w tym miejscu.. 🙂 

Chciałbym mimo wszystko zauważyć, że dalej porównujesz nieporównywalne... Wspominane w tym wątku rowery są z zupełnie różnych światów - różnego zastosowania i różnego wyposażenia, więc nie ma sensu jakoś zestawiać ich wag. Jak pisałem wcześniej, przy tej Gazeli (pewnie z 28 kg) rowery z silnikiem SX będą wygrywały wagą, ale to Ty musisz zdecydować, co dla Ciebie jest ważne.. Bo aluminiowa rama i karbonowy widelec w jakimś fitnesie czy nawet trekingu (z bagażnikiem i błotnikami) z silnikiem SX  powinny ważyć właśnie poniżej 20 kg. Jak chcesz mimo wszystko amortyzację, bez kompromisów wagowych, to musisz pójść w karbon po całości (i masz wtedy rower jak ten KTM, o którym pisał PiotrWie).

A że ten Cube waży ok. 14,5, to nie powinno Cię dziwić. Przecież to zupełnnie inny rower. Z KTMa wyrzuć cały trekingowy osprzęt, oświetlenie, zamień amortyzator na sztywny widelec, daj lżejsze koła i wyjdzie Ci rower o niewiele większej wadze... Bo ta imponująca Ci waga Cube'a jest rzeczywiście imponująca na tle trekinga/crosa/mieszczucha (jak byśmy to nie nazwali) - nawet na tle takiego karbonowego trekinga/crosa/mieszcucha, ale już porównując ją z innymi wspomaganymi grawelami, jest całkiem normalna. 14-15 kg. to jest dobra, ale zwyczajna waga dla tych rowerów, a są i takie o wadze 13 kg. I wcale nie muszą być na silnikach SX od Boscha, bo w tych kategoriach użytkowo-wagowych pojawia się np. inny producent systemów wspomagania - Fazua (która będzie miała nieco więcej mocy i energii w baterii niż SX).

A jak chcesz naprawdę zadziwić się wagą, to poszukaj elektrycznych rowerów szosowych z napędami Mahle X20. Znajdziesz takie nieco ponad 11 kg. Tylko to się nijak ma do typu roweru i sposobu jego wykorzystania, od których zacząłeś swoje rozważania...

  • +1 pomógł 1
Napisano

Pytanie do @Piotr1969 i nie tylko.

Czy przy zmianie jak w przypadku Piotra, planetarki Nexus 5 na Alfine 11, trzeba koniecznie robić upgrade oprogramowania silnika (w moim przypadku przyszłościowo byłby to Bosch). Sterowanie biegami tylko ręczne? W moim przekonaniu nie, ale mogę się mylić. Pytam dlatego, że jeżeli nabyłbym rower z przerzutką Enviolo, to w przyszłości mógłbym wymienić np. na Alfine 8 lub 11.

Napisano (edytowane)

Piotr Ci nie odpowie, a przynajmniej nie z własnego doświadczenia zmiany, bo on zmieniał eSteps+Nexus Di2 na eSteps+Alfine Di2, a Ty pytasz o Boscha, nie precyzując nawet, czy zestawionego z piastą sterowaną mechanicznie, czy elektronicznie.

W zestawach Shimano eSteps+Di2 całość kontroluje silnik i to w nim ustawia się, czy z tyłu masz przerzutkę, piastę (i to jeszcze jaką...). Te ustawienia (ich zmiana) mogą być zastrzeżone dla producenta roweru lub serwisu o specjalnych uprawnieniach od Shimano. Resztę rzeczy (jaką masz kasetę przy przerzutce, albo jakie zębatki założone na Nexusie/Alfine) możesz chyba ustawić sam nawet przez aplikację na telefonie. Z kolei jak masz układ sterowany mechanicznie, to silnikowi w sumie nic do tego, co tam z tyłu siedzi. Nawet nie wiem, czy wówczas w ogóle coś się ustawia, a jeśli nawet tak, to czy jest to konieczne (no chyba że jednak tak i te ustawienia nie służą kontrolowaniu piasty, a np. weryfikacji poprawności prędkości i kadencji do działania wspomagania zgodnie z ograniczeniami regionalnymi).

Jak rower jest na napędzie Boscha, to musisz pytać ludzi mających doświadczenie z Boschem i oprogramowaniem do niego. Ja nie mam pojęcia, co tam się ustawia i czy w ogóle są takie pozycje jak rodzaj zmiany biegów z tyłu. Jeśli ten Bosch ma być zestawiony z piastą sterowaną mechanicznie, to nawet nie użyjesz oprogramowania eTube od Shimano, bo i do czego. Jak masz Boscha zestawionego z przerzutką lub piastą sterowaną Di2 (taką podpiętą do silnika, a nie autonomiczną, podpiętą do baterii Di2), to to oprogramowanie od Shimano będzie w zasadzie służyło raczej do aktualizacji firmware'u w układzie Motor Unit (mechanizm przełączający biegi do piast Di2) albo samej przerzutce Di2 a nie do jakichś ustawień w silniku. Do grzebania w silniku masz oprogramowanie boschowskie i jest ono całkowicie niezależne od Shimano. Zresztą zaletą takiego układu jest chociażby to, że silniki od Boscha potrafią automatycznie zmieniać biegi ze wszystkimi piastami Di2, a silniki od Shimano są ograniczone wyłącznie do piast 5- i 8-biegowych. Alfine 11 Di2 zestawione z eStepsem nie potrafi (albo inaczej - Shimano uznało, że nie powinno potrafić) automatycznie zmieniać biegów, a już podłączone do Boscha potrafi (bo to silnik wysyła polecenia sterujące piastą).

Edytowane przez HSM
  • +1 pomógł 1
Napisano

W moim pytaniu jest informacja " Sterowanie biegami tylko ręczne", a więc w moim przekonaniu rodzaj przekładni nie ma znaczenia. Chyba jedyny czujnik jest na kole do mierzenia prędkości i dotyczy to Shimano jak i Boscha. Zdążyłem się zorientować w Gazelli zanim ją zwróciłem.

Napisano (edytowane)

@2marekm Problem z Boschem jest taki, że mało osób ma dostęp i w ogóle widziało oprogramowanie serwisowe tego producenta (Bosch Diagnostic Toool, a dla tej Kogi, o której marzysz to nawet chyba w wersji 3. bo tam jest zdaje się smart system i do tego musi być nowe oprogramowanie, bo starsze jest niekompatybilne). Bosch udostępnia to oprogramowanie wyłącznie certyfikowanym podmiotom, a i samo działanie oprogramowania wymaga chyba łączności z serwerami Boscha (to co zapisujesz do elektronicznej książki serwisowej jest chyba jednocześnie rejestrowane w bazach Boscha). Do tego trudno nawet znaleźć sensowną dokumentację, bo ona jest częścią pakietu licencyjnego i nie natknąłem się na dokładne instrukcje w sieci, jak to działa, co tam się ustawia, co się da, a czego nie.. Pewnie dałoby radę to wszystko wyszperać w ciemnych zakamarkach Internetu, a ja na warezy, cracki i tego typu rzeczy to już zdecydowanie za stary jestem. Zupełnie inaczej niż Shimano (które na swoich stronach oferuje nawet różne wersje - starsze i nowsze eTube Project dla serwisów do pobrania oraz wiele informacji dla osób postronnych , choć pewnie i tak w domu wszystkiego nie zmienisz, bo są różne poziomy uprawnień) Bosch nie bawi się w "szeroki dostęp", a aplikacją na telefon, to możesz sobie co najwyżej uaktualnić firmware komponentów. To jest podejście jak na rynku samochodowym (i to takim niemieckim a nie polskim). Coś Ci nie działa, to lecisz do ASO (certyfikowanego dealera/warsztatu Boscha) i tam Ci już ten rower ustawiają. Taki drobny przykład - w Boschu producent roweru może ustawić działanie oświetlenia na wyjściu z systemu na: nieaktywne/włączane automatycznie po ruszeniu/włączane i wyłączane przez rowerzystę. Jak Ci producent ustawi na przykład "włączane automatycznie" , a Ty akurat chcesz samemu te światła włączać i wyłączać, to musisz pojawić się w serwisie na zmianę tego ustawienia...

Na pewno w silnikach Boscha są przechowywane ustawiane przez producenta roweru parametry "max gear ratio" i "min gear ratio". Dla tej Kogi to będzie najprawdopodobniej 4,11 i 1,08 (gear ratio dla blatu 52T i zębatki 24T to 2,16, a piasta enviolo ma mnożnik min 0,5 a max 1,9). Jak założysz do tego roweru np. Alfine 11, to realne max ratio i min ratio zmienią się (przy założeniu, że nie zmieniasz blatu i wielkości tylnej zębatki) na 4,66 i 1,14, a w oprogramowaniu dalej będą stare wartości. Jak zmienisz na powiedzmy Nexusa 5, to różnice będą jeszcze większe (5,69 i 1). Sęk w tym, że te wartości są brane pod uwagę przy dawkowaniu mocy, a przede wszystkim porównywane z rejestrowaną prędkością i kadencją (jako sposób na wykrycie manipulacji przy czujniku prędkości, w celu "oszukania" limitu wspomagania). Może uda się jeździć bez problemów, ale co zrobisz, jeśli na wyświetlaczu pojawi się błąd, a silnik odmówi wspomagania...? Więc jak widzisz, ten serwis może okazać się nieodzowny..

Edytowane przez HSM
Napisano

Dziękuje. Nie jest to takie proste jak sądziłem, przynajmniej nie będę rozważał takiej opcji. Póki co jeżdżę dalej na moim ulepie, śledząc z uwagą nowe produkty.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...