Piotr1969 Napisano 11 Lutego Napisano 11 Lutego (edytowane) Cześć. Kilka postów temu wrzuciłem na forum ten temat. No i po dużych ciężarach udało się to zrobić. Opiszę sytuację gdyby ktoś kiedyś chciał taki upgrade zrobić. 1) Zacznijmy od tego, że prawie nikt nie chciał się nawet dotknąć tematu, dopiero bardzo ogarnięty chłopak (Patryk) z serwisu Eccobike w Łodzi przy ulicy Brzechwy podjął się tej roboty (wielkie gratulacje i podziękowania) 2) Drugi temat to ograniczenia, októrych już pisałem. Konstrukcja ramy wyklucza zamianę przedniego blatu na większy. Zatem w grę wchodziły tylko mniejsze zębatki z tyłu. Teoretycznie jedyną kopmpatybilną z Alfine 11 była 22T (ze względu na zalecano ratio 1,8-2,0). Do tego oczywiście krótszy pasek 122t. Ok. Zakupiłem. Wcześniej kupiłęm również 24T bo akurat ktoś miał nową w rozsądnej cenie. 3. Piasta ALfine 11 di2 - zkupiona w olx , nowa (cena bezkonkurencyjna - chyba wyszło 700 zł z przesyłką - wprawdzie srebrna nie czarna, ale kolorem się nie jeździ ) 4. Teraz doszła sprawa przeplecenia koła , zamontowania zębatek i upgrade oprogramowania dla shimano steeps 6100. No i tutaj zaczęły się schody, ponweaż, z aplikacji bezpośrednio silnik nie kodował na alfine 11(unibike fabrycznie blokuje steepsa na di2 5). Patryk załatwił sprawę po bezpośrednim kontacie z simano Polska i zakodował silnik steeps. Super , mamy to !!! No nie całkiem 5. Kolejne problemy pojawiły się przy montarzu zębatek, paska i silnika sterującego piastą). Okazało się, że zębatka 22T jest tak zbudowana, że obciera o silnik sterujący. Paranoja trochę bo zakupiona była pod alfine więc myślałem, że to wszystko jest kompatibilne. Nic z tych rzeczy. Za przykłąd podam, że zębatka 28T z nexusa w ogóle nie wchodzi do alfine ponieważ nexus ma .... większe mocowanie i taka zębatka ma duży luz na piasię alfine.... (dobre co ?) Jako ciekawostkę podam, że zębatki gates są opisywane jako pasujące do nexusa i do alfine. Zatem zakupiona zębatka nie weszłaby do piasty nexus 5 di2 (może do 8 tak ale nie wiem). W tej sytuacji postanowiliśmy zamontować 24 T i to odwrotnie - czyli napisem do piasty ponieważ od tej strony zęby na zewnątrz wychodziły o jakiś jeden minimetr (Zestaw 42/24 dał ratio 1,75 czyli minimalnie za niski dla Alfine 11 ale uznałem, że jakoś to chyba przeżyję, tym bardziej, że Kross w jednym z rowerów również minimalnie zaniża rekomendowane ratio) Po delikatnym zeszlifowaniu wewnętrznej części obudowy wszystko zagrało idealnie. Koło weszło na styk ,ale tym razem temat udało się załatwić. 6. Upgrade roweru objęła również wymiana amortyzatora santour na znakomitego rock shox paragon - inna liga 7. Automatyczna zmiana biegów w alfine 11 di2 nie występuje ,zatem ta funkcja odpadła, ale jest powrót do biegu startowego co jest już dużym ułatwieniem i komfortem (może kiedyś shimano zrobi jakiś upgrade skoro alfine 8 di2 to ma) 8. Jakie wrażenia z jazdy: Kultura pracy Alfine 11di2 a nexus5 di2 to są dwa inne światy. Alfine jest zdecydowanie cichszy, biegi zmieniają się bez charakterystycznych trzasków, a na pewno znacznie płynniej niż w nexus. O kulturze pracy amortyzatora nie ma sensu pisać - inna liga. 9. Jakie wnioski ? Uważam, że warto było to zrobić. Zakres Alfine 11 (409%) jest podobny do tradycyjnego napędu 11-42 na czym mi zależało (żona nie będzie już narzekać na większe górki w Chorwacj ) Jeżeli decydujemy się na taką operację to naprawdę musi to robić ogarnięty serwis (ukłony dla Patryka). Do tego jest straszny bajzel z zębatkami gates. Nie kumam kompletnie dlaczego zębatka 22T i 24T są zbudowanie zupełnie inaczej, o 28T z nexusa nawet nie wspominam (ta jest z jednej strony zupelnie płaska, w 22T i 24T zęby wystają poza element montażowy-stąd te problemy) Nie mam pojęcia gdzie są takie dane na temat zębatek, na stronie gates carbon drive chyba nie zauważyłem). naprawdę poruszałem się po omacku (dlatego jedna zębatka 22T mi została) 10. Przesyłam kilka zdjęć Pozdrawiam Edytowane 11 Lutego przez Piotr1969 3 Cytuj
HSM Napisano 11 Lutego Napisano 11 Lutego Super, że się udało. Coś czułem, że z tym przeprogramowaniem mogą być szopki (miałem doświadczenie z zupełnie innymi rowerami i innym rynkiem, ale tam też producent blokował dostęp do tej operacji i trzeba było korzystać z centralnego serwisu shimano, albo zamawiać sesję zdalną z komputerem producenta)... Taka uwaga - może dla zainteresowanych podasz dokładne oznaczenia /symbole/numery użytych komponentów, bo może być tak, że np. motor sterujący przekładnią w innej wersji by zadziałał lepiej, a i w ogóle komuś te szczegóły mogą się przydać. Cytuj
Piotr1969 Napisano 11 Lutego Autor Napisano 11 Lutego No właśnie Patryk łączył się z centralnym serwisem shimano i w ten sposób zaprogramował silnik. Podobno opcja dostępna tylko dla serwisów. Prywatnie tego nikt nie zrobi, chociaż mnie to i tak wszystko jedno, bo sam do tego bym się nie dotykał. Swoją drogą to też jest trochę paranoja, że kupujesz sprzęt i w zasadzie jesteś zdany na łaskę i niełaskę shimano. Cytuj
Piotr1969 Napisano 11 Lutego Autor Napisano 11 Lutego Godzinę temu, HSM napisał: Super, że się udało. Coś czułem, że z tym przeprogramowaniem mogą być szopki (miałem doświadczenie z zupełnie innymi rowerami i innym rynkiem, ale tam też producent blokował dostęp do tej operacji i trzeba było korzystać z centralnego serwisu shimano, albo zamawiać sesję zdalną z komputerem producenta)... Taka uwaga - może dla zainteresowanych podasz dokładne oznaczenia /symbole/numery użytych komponentów, bo może być tak, że np. motor sterujący przekładnią w innej wersji by zadziałał lepiej, a i w ogóle komuś te szczegóły mogą się przydać. No więc tak : Piasta Alfine SG-S7051-11 Pasek Carbon Gates 122T CDX Przedni blat : Gates 42 T CDX Tylna zębatka : Gates 24T CDX CT1124XMN-U (nie do końca była kompatibilna , ale odwrotny montaż pomógł) Silnik sterujący : MU-UR500 Adapter mocowania tarczy hamulcowej : Shimano Alfine Y37R82000 Silnik napędu : Shimano Steeps 6100 Reszta : seria z roweru Unibike Energy LDS Wisienka na torcie : amortyzator Rock Shox paragon gold (tapered) plus uchwyt oświetlenia pod ten amortyzator b&m 471ASR 1 Cytuj
HSM Napisano 12 Lutego Napisano 12 Lutego (edytowane) 22 godziny temu, Piotr1969 napisał: Paranoja trochę bo zakupiona była pod alfine więc myślałem, że to wszystko jest kompatibilne. Nic z tych rzeczy. Za przykłąd podam, że zębatka 28T z nexusa w ogóle nie wchodzi do alfine ponieważ nexus ma .... większe mocowanie i taka zębatka ma duży luz na piasię alfine.... (dobre co ?) Jako ciekawostkę podam, że zębatki gates są opisywane jako pasujące do nexusa i do alfine. Zatem zakupiona zębatka nie weszłaby do piasty nexus 5 di2 (może do 8 tak ale nie wiem). Wcale się nie dziwię, że w tym wszystkim trudno się połapać, bo Gates nie ułatwia zrozumienia swojej oferty, zwłaszcza, że ją co i rusz zmienia. Trzeba się mocno nagrzebać, także w archiwalnych dokumentach, żeby w ogóle coś zrozumieć. To, że sklepu opisują zębatki jako kompatybilne równocześnie pod Alfine/Nexusa, to niekoniecznie trzeba im wierzyć 🙂, bo po prostu nie ogarniają całości zagadnienia. To jest prawda w przypadku Nexusów i Alfine zwykłych jak i Di2 (gdzie stosuje się zębatki: CS-S500 lub SM-GEAR ale już nie w Nexusie Inter-5 (także w wersji Di2), gdzie Shimano podaje kompatybilne zębatki CS-C7000 Zwróć uwagę, że ta ostatnia ma 6 wypustek a nie 3 jak dwie pierwsze. Gates też rozróżnia swoje zębatki na te kompatybilne z całą plejadą Nexusów i Alfine z wyłaczniem Inter-5, określając je mianem "Shimano Surefit 3-lobe" - Rear Sprockets. Natomiast zębatki pod Nexusa Inter-5 są opisane jako "Surefit 6-lobe" lub po prostu "Shimano Inter 5E" - Rear Sprockets. Więc nie dziwota, że ta Twoja 28T przy próbie montażu na Alfine nie za bardzo pasowała. Co do kłopotów ze zmieszczeniem zębatki CT1124XMN-U, to problem wynika z dopasowania linii łańcucha/paska w rowerze do użytego mechanizmu MU-UR500. W archiwalnych dokumentach Gatesa możesz znaleźć dwa ciekawe PDFy - Technical Manual z 2021 r i Integration Manual z 2021 r. W obydwu jest wyraźnie zaznaczone, że rowery z mechanicznymi Nexusami i Alfine mają linię paska 45,5 mm i do tej linii dostosowane są zębatki o oznaczeniach kodowych XMN-U (dla większości piast) oraz YMN-U (dla mechanicznego Inter 5). Natomiast użycie piast w wersji Di2 z MU-UR500 zmienia już linię paska na 41,7 mm i pod tą linię stosuje się zębatki XMN-D (dla 8/11 biegów) oraz YMN-D (dla Inter 5 Di2). Zębatki z literką D mają wyraźny offset w stronę środka piasty. Tylko, że w aktualnej ofercie Gatesa nie widzę w ogóle tych zębatek z literką D. W ogóle oznaczenia są zupełnie inne niż te z 2021 r. Do piast 8/11-biegowych (zarówno mechanicznych jak i Di2) teraz już z jednakową linią paska 45,5 mm stosuje się zębatki o symbolu mocowania XU, a do Nexusa 5 (zarówno mechanicznego jak i Di2) z jednakową linią paska 45,5 mm stosuje się zębatki o symbolu mocowania YU. Przy czym Gates zaznacza, że użycie tych zębatek (takich samych bez względu na wersję piasty - mechanika czy Di2) w piastach sterowanych elektronicznie oznacza konieczność użycia nowszego Motor Unit MU-UR510. Być może Shimano zaktualizowało MU-UR500 do MU-UR510 tak, by nie zajmował tyle tak dużo miejsca i nie ma już potrzeby przesuwania linii paska o te ok. 4 mm. Gdybyś miał ten nowszy Motor Unit, to zębatka CT1124XMN-U, powinna wejść w normalnym położeniu bez problemu. Oczywiście wówczas powinno się też sprawdzić mocowanie przedniej zębatki, żeby wyeliminować przekos, którego pasek nie lubi. Tak przy okazji, możesz rzucić okiem na tę zdjętą z Nexusa zębatkę 28T - jakie ma oznaczenia, symbole? Na przyszłość - aktualne oznaczenia zębatek XU pod Alfine/Nexusa 8/11 z linią łańcucha 45,5 mm to XF1124XUMN (wcześniej występujące pod oznaczeniem CT1124XMN-U), a zębatki YU pod Nexusa Inter 5 z linią łańcucha 45,5 mm to XF1124YUMN (wcześniej występujące jako CT1124YMN-U). Nowe zębatki XF zostały wprowadzone przez Gatesa w 2024 r. zamiast dotychczasowych CT i mają przeprojektowane zęby oraz wypustki do prowadzenia rowka w pasku (center track). Podobno mają zapewnić mniejsze zużycie paska i zapobiec jego uszkodzeniom. Edytowane 12 Lutego przez HSM Cytuj
Piotr1969 Napisano 12 Lutego Autor Napisano 12 Lutego No więc tak jak piszesz do Nexusa 5 di2 są zupełnie inne zębatki. Ta moja ma 28T ma oznaczenie to : CT1128YMN-D REV B Teraz już wiem, że pasuje tylko do nexusa 5 di2 ponieważ ma inne mocowanie. Ja w tej chwili szukam zębatki 22T pod alfine di2. Widzę, że jesteś w temacie to może mi pomożesz. Znalazłem na stronie Gates Carbon Drive zębatkę 22T, która patrząc na zdjęcia powinna obsłużyć silnik sterujący https://www.gatescarbondrive.com/products/rear-sprockets/22t-enviolo-vmn-cdx?fbclid=IwY2xjawIYVH1leHRuA2FlbQIxMAABHXD2yz4q-cKTLpErLMOXERN8ppHNNeAgtlNMNQ8JPKodZMmYKVuy-fXSaw_aem_nUSQfVJcL2VsYl8eVfY_Aw Jak myślisz idę dobrym tropem ? Dołąćzam zdjęcie 28T pod Nexusa i 22T pod alfine, która nie pasuje do di2 Pozdrawiam 7 godzin temu, HSM napisał: Wcale się nie dziwię, że w tym wszystkim trudno się połapać, bo Gates nie ułatwia zrozumienia swojej oferty, zwłaszcza, że ją co i rusz zmienia. Trzeba się mocno nagrzebać, także w archiwalnych dokumentach, żeby w ogóle coś zrozumieć. To, że sklepu opisują zębatki jako kompatybilne równocześnie pod Alfine/Nexusa, to niekoniecznie trzeba im wierzyć 🙂, bo po prostu nie ogarniają całości zagadnienia. To jest prawda w przypadku Nexusów i Alfine zwykłych jak i Di2 (gdzie stosuje się zębatki: CS-S500 lub SM-GEAR ale już nie w Nexusie Inter-5 (także w wersji Di2), gdzie Shimano podaje kompatybilne zębatki CS-C7000 Zwróć uwagę, że ta ostatnia ma 6 wypustek a nie 3 jak dwie pierwsze. Gates też rozróżnia swoje zębatki na te kompatybilne z całą plejadą Nexusów i Alfine z wyłaczniem Inter-5, określając je mianem "Shimano Surefit 3-lobe" - Rear Sprockets. Natomiast zębatki pod Nexusa Inter-5 są opisane jako "Surefit 6-lobe" lub po prostu "Shimano Inter 5E" - Rear Sprockets. Więc nie dziwota, że ta Twoja 28T przy próbie montażu na Alfine nie za bardzo pasowała. Co do kłopotów ze zmieszczeniem zębatki CT1124XMN-U, to problem wynika z dopasowania linii łańcucha/paska w rowerze do użytego mechanizmu MU-UR500. W archiwalnych dokumentach Gatesa możesz znaleźć dwa ciekawe PDFy - Technical Manual z 2021 r i Integration Manual z 2021 r. W obydwu jest wyraźnie zaznaczone, że rowery z mechanicznymi Nexusami i Alfine mają linię paska 45,5 mm i do tej linii dostosowane są zębatki o oznaczeniach kodowych XMN-U (dla większości piast) oraz YMN-U (dla mechanicznego Inter 5). Natomiast użycie piast w wersji Di2 z MU-UR500 zmienia już linię paska na 41,7 mm i pod tą linię stosuje się zębatki XMN-D (dla 8/11 biegów) oraz YMN-D (dla Inter 5 Di2). Zębatki z literką D mają wyraźny offset w stronę środka piasty. Tylko, że w aktualnej ofercie Gatesa nie widzę w ogóle tych zębatek z literką D. W ogóle oznaczenia są zupełnie inne niż te z 2021 r. Do piast 8/11-biegowych (zarówno mechanicznych jak i Di2) teraz już z jednakową linią paska 45,5 mm stosuje się zębatki o symbolu mocowania XU, a do Nexusa 5 (zarówno mechanicznego jak i Di2) z jednakową linią paska 45,5 mm stosuje się zębatki o symbolu mocowania YU. Przy czym Gates zaznacza, że użycie tych zębatek (takich samych bez względu na wersję piasty - mechanika czy Di2) w piastach sterowanych elektronicznie oznacza konieczność użycia nowszego Motor Unit MU-UR510. Być może Shimano zaktualizowało MU-UR500 do MU-UR510 tak, by nie zajmował tyle tak dużo miejsca i nie ma już potrzeby przesuwania linii paska o te ok. 4 mm. Gdybyś miał ten nowszy Motor Unit, to zębatka CT1124XMN-U, powinna wejść w normalnym położeniu bez problemu. Oczywiście wówczas powinno się też sprawdzić mocowanie przedniej zębatki, żeby wyeliminować przekos, którego pasek nie lubi. Tak przy okazji, możesz rzucić okiem na tę zdjętą z Nexusa zębatkę 28T - jakie ma oznaczenia, symbole? Na przyszłość - aktualne oznaczenia zębatek XU pod Alfine/Nexusa 8/11 z linią łańcucha 45,5 mm to XF1124XUMN (wcześniej występujące pod oznaczeniem CT1124XMN-U), a zębatki YU pod Nexusa Inter 5 z linią łańcucha 45,5 mm to XF1124YUMN (wcześniej występujące jako CT1124YMN-U). Nowe zębatki XF zostały wprowadzone przez Gatesa w 2024 r. zamiast dotychczasowych CT i mają przeprojektowane zęby oraz wypustki do prowadzenia rowka w pasku (center track). Podobno mają zapewnić mniejsze zużycie paska i zapobiec jego uszkodzeniom. Cytuj
Piotr1969 Napisano 12 Lutego Autor Napisano 12 Lutego (edytowane) Dobra, wszystko jasne. Do silnika MU-UR500 jest tylko jedna zębatka pod Di2 28T.Innych nie było. Natomiast do MU-UR510 mamy już zębatki od 22T do 28T. Ja wcisnąłem odwrotnie 24T i po drobnych kombinacjach to wszystko jakimś cudem zagrało. Tzn silnik zapiął piastę, no i po drobnym podszlifowaniu obudowy pasek nie obciera silnika. Testowałem rower i wszystko działa bez zarzutu. Natomiast prawdopodobnie zapoluję na MU-UR510 i wtedy doprowadzę temat do praktycznie fabrycznej konfiguracji. Teraz rozumiem dlaczego w rowerach Kross z piastą Alfine 8 di2 jest konfiguracja napędu 55/28. Po prostu inna dla MU-UR500 i Alfine 8 Di2 nie istnieje. Dzięki HSM za naprowadzenie na temat. Edytowane 12 Lutego przez Piotr1969 Cytuj
HSM Napisano 13 Lutego Napisano 13 Lutego (edytowane) Nie miałem wczoraj czasu, żeby Ci odpisać... Wszystko, co piszesz, to prawda. Można do tego dojść, jak się poczyta dokumentację W instrukcji do doboru komponentów dla rowerów elektrycznych na 2021 r. (bo nowsza już nie dotyczy Twojego roweru) https://www.dropbox.com/scl/fo/468e67idhma39ewgjdvxe/AG_GinS1GrgQggQEDNpFXak?dl=0&e=1&preview=2021+GATES_eBike_integration_Manual_EN+June+2020.pdf&rlkey=jonqy78zuap1a79romy7t7csx masz na stronie 16-17 dokładnie rozpisaną konfigurację dla Shimano eSteps 6100: Miałeś to co na żółto, powinieneś zmienić na to co zielone, zmieniłeś na to co niebieskie... Rzeczywiście jedyną dostępną zębatką pod Alfine Di2 z MU-UR500 jest CT1128XMN-D - ma spory offset i zapewnia, że linia paska jest przesunięta do środka, tak by nie obcierać MU-UR500. Zębatki CT...XMN-U przeznaczone pod zwykłą Alfine mechaniczną mają standardową linię paska 45,5 mm i nie pasują do Twojego przypadku. To, że udało Wam się zamocować tą CT1124XMN-U (po jej odwróceniu i szlifowaniu obudowy jednostki MU) jest raczej szczęśliwym zbiegiem okoliczności. Jak interesują Cię rozmiary zębatek (bo się różnią i jak zobaczysz te wymiary, to łatwo zrozumieć, dlaczego coś pasuje a coś innego już nie, mimo że ma to samo mocowanie) to zobacz jeszcze instrukcję techniczną (też z 2021 r.) https://www.dropbox.com/scl/fo/13be2dz6jc00u3r0dc4no/AEyd0ZEMayliFTiT4-vU-A0?dl=0&e=1&preview=2021+GATES+TECH+MANUAL+EN+Mar21+R16.2.pdf&rlkey=w3ho4n73x14juvlial755j9mj na stronach 46-47). Odpowiednikiem dokumentów powyżej jest zestaw https://www.calameo.com/gates-corporation/subscriptions/7164294 gdzie w części 5. znajdziesz wykaz wszystkich zębatek a w części 6 użycie komponentów do budowy zestawów z różnymi silnikami. Niestety z tych dokumentów wynika, że Gates całkowicie porzucił zębatki XMN-D (a właściwie jedyną dostępną - czyli 28T)- pasującą teraz do Twojego roweru. Aktualnie do zestawów eSteps+Alfine Di2 poleca użyć zębatek XMN-U (czyli takich, jak Twoja 24T, tylko normalnie instalowanych, a nie odwrotnie). To jest możliwe, bo zakłada się. że aktualnie produkowane rowery będą miały już MU-UR510 a nie starsze MU-UR500. Dodatkowo można zauważyć, że od 2024 r. część zębatek CT w ofercie zostanie zastąpiona nowymi o innych oznaczeniach. Jeżeli będziesz szukał CT1122XMN-U, to jej nową wersją będzie XF1122XUMN, a nową wersją CT1124XMN-U będzie XF1124XUMNCT. Tu https://www.gatescarbondrive.com/~/media/files/gcd/techpdfs/gates-tech-bulletin-di2.pdf?la=en&hash=99308DD217DAA814DDD3C23B9730936B82C64FD8 masz biuletyn - jakie zębatki da się zastosować z MU-UR500, a tu https://www.gatescarbondrive.com/~/media/files/gcd/techpdfs/2021-may-tech-bulletin-shimano-di2-muur510.pdf?la=en&hash=EA725F2CC658C444DE9E87DE9EB2098E5D71D610 biuletyn, jak to o wygląda po wejściu do oferty Shimano MU-UR510 (zębatki XMNU-D oraz YMNU-D są już niepotrzebne, choć można dalej je stosować, ale sam Motor Unit ma inny kształt i da się przesunąć linię łańcucha, żeby zmieścić zębatki XMNU-U i YMN-U). Rzeczywiście najlepszym rozwiązaniem z Twojej strony (na przyszłość) byłoby polowanie na MU-UR510 i zamiana obecnie używanego MU-UR500. To pozwoli Ci stosować zwykłe zębatki CT...XMN-U w rozmiarach 22T, 24T tak, jak przewiduje to producent - czyli mocowane normalnie a nie odwrotnie, bez żadnej kolizji z Motor Unit. Obecnie zastoswane rozwiązanie z odwróconą zębatką 24T ma pewne minusy, które pewnie będą się jeszcze odzywały. Jest zamontowana, ale na styk i na pewno nie daje tej linii paska, która byłaby oczekiwana w Twojej konfiguracji (czyli 41,7 mm co zapewniłaby jedynie CT1128XMN-D). Pasek napinany z lekkim niedopasowaniem linii a także odwrotne umocowanie zębatki będzie zużywało go szybciej. Pewnie szybciej dojdzie do uszkodzeń tych karbowanych wypustek na pasku oraz rowka prowadzącego center track. Musisz jednak pamiętać, że przejście na MU-UR510 oraz współpracujące z nim zębatki XMN-U z linią 45,5 mm będzie wymagało dodatkowych zmian w rowerze: -po pierwsze MU-UR510 nie da się chyba bezpośrednio podpiąć do silnika E6100. Silnik ma gniazda wtyczek w starszym standardzie SD50, a Motor Unit w nowszym SD300. Będzie trzeba zastosować adapter/przejściówkę); -po drugie Twój rower został złożony pod zębatki YMN-D (dla Nexusa 5 Di2 MU-UR500) z linią łańcucha 41,7 mm i po zmianie na Alfine 11 Di2 MU-UR510 z normalnie założoną zębatką XMN-U z linią łańcucha 45,5 na przedzie też będziesz musiał dokonać zmian, żeby dostosować dotychczasową linie 41,7 do tej nowej 45,5 z tyłu . Nie wgłębiałem się w temat i nie wiem, czy to oznacza zmianę pająka, czy może zabawę z jakimiś podkładkami pod mocowanie pająka lub tarczy. Na koniec - nie jestem żadnym specjalistą w temacie i do niedawna wiedziałem jedynie ogólniki (że pasek istnieje, że są takie rowery, kilka nawet bardziej mnie interesowało, że są różne specyficzne problemu). Natomiast Twoje pytania - bardzo szczegółowe i nietypowe (pasek, Nexus>Alfine i to w dodatku w wersji Di2) - zmotywowały mnie do poczytania dokumentacji którą Ty też możesz sobie zobaczyć. Ja raczej więcej informacji nie wycisnę, bo choćby w odróżnieniu od Ciebie nie trzymam w ręku ani Nexusa, ani Alfine, ani żadnego Motor Unit, a zębatki to mogę sobie zobaczyć na zdjęciach w internecie. Ty masz tę przewagę, że możesz wszystkiego dotknąć i przymierzyć, choć to oczywiście może być nauka kosztowana... Edytowane 13 Lutego przez HSM Cytuj
Piotr1969 Napisano 13 Lutego Autor Napisano 13 Lutego (edytowane) Wszystko tak jak napisałeś. Jeżeli chodzi o linię paska to w tej chwili jest ona bliżej nieokreślona. To znaczy jest większa niż 41,7 i mniejsza niz 45,5. Wynika to stąd, że odwrócenie montażu zębatki przesunęło linię do wewnątrz. Zębatka 24T którą założyłęm nie jest symentryczna i odwrócenie jej dało różnicę w kierunku 45,5. Oceniam, że w tej chwili może być gdzieś około 43-44 mm. Generalnie jest to bardzo dziwne bo z zębatką 22T jest odwrotnie, czyli zęby od strony z napisami są bliżej osi czołowej zębatki , natomiast w zebatce 24T są dalej. Dlatego w ogóle dało się zapiąć bez większego kłopotu silnik po drugiej stronie a obcieranie o silnik było na tyle minimalne, że udało się wszystko dopasować. Zakładam, że jakoś to będzie wszystko grało. Myślę również, że jak ludzie zmieniają napęd z łańcucha na pasek, tak super dokładnie tego też nie dopasują. Wydaje mi się też, że odwrócenie zębatki w przypadku zębów nie ma znaczenia ponieważ pomierzyłem i nie ma żadnej różnicy są po prostu symetryczne. Oczywiście będę obserwował jak to wygląda. Generalnie to nie spodziewałem się, ze to będzie tak skomplikowane, Wygląda na to, ze kupując rower na pasku w zasadzie prawie nie ma szans na jakiklowie update napędu. W rowerze unibike energy to już na pewno, bo ktoś tak zaprojektował ramę, że nie można zamontować większego blatu z przodu niż 42. Gdyby nie to, wystarczyłoby wrzucić 50 plus 28 z tyłu plus pasek i wszystko by zagrało idealnie. Na pewno Gates System Drive jest bardzo ciekawym rozwiązaniem, ale koszty (coś o tym wiem ) i problemy z dostęnością oraz bardzo utrudniona kompatybilność trochę blokuje popularyzację tej technologii. O braku wiedzy na ten temat w serwisach już nawet nie wspominam, bo w tej chwili chyba jesteśmy najlepiej zorientowani w temacjie kraju Jeżeli w tym rowerze będą jakieś dalsze komplikacje to chyba przejdę na łańcuch i skończą się problemy... Edytowane 13 Lutego przez Piotr1969 Cytuj
Piotr1969 Napisano 15 Lutego Autor Napisano 15 Lutego Chyba nie do końca dobrze napisałem. Linia paska jest bez zmian, ale zębatka jest zamontowana pod linie ok. 43-44 Cytuj
XC100S Napisano 16 Lutego Napisano 16 Lutego Ile to wszystko kosztowało ? Części i robocizna. Ile kosztował rower. Cytuj
HSM Napisano 16 Lutego Napisano 16 Lutego @XC100S masz napisane w pierwszym poście kolegi: Alfine w śmiesznej cenie 700 zł z olx, zębatka 24T w jakiejś przyzwoitej, kupiona jakby z rozpędu, ale okazała się najbardziej przydatna, pasek - nie wiem, ale pewnie standardowo jak to pasek, do tego koszt przeplotu koła i montażu i zaprogramowania wszystkiego. Motor Unit pewnie był ze zdejmowanego Nexusa, więc żadnych kosztów nie wniósł. Paradoksalnie najdroższa (bo jak zrozumiałem kupiona pewnie normalnie, a nie użyta) była zębatka 22T. Koszt roweru nie ma tu nic do rzeczy, bo zmiana była podyktowana względami praktycznymi i oczekiwaniami użytkowniczki. Zresztą jaką miałbyś alternatywę...? Ten rower zabunkrować w garażu/piwnicy... i kupić nowy, właściwy...? Myślę, że poniesione, nawet jakbyś zdecydował się go sprzedać, to pieniądze włożone w tę zmianę i tak byłyby niższe (mniej bolesne) niż strata czasu i nerwów przy próbie odsprzedaży tego Unibike'a i poszukiwaniach czegoś innego. A że przy okazji wyszły dwie rzeczy - kolega na wylot poznał tematykę zastosowania paska w rowerach z piastami Di2 (to dobrze) i okazało się, że, jak nie ma się tej wiedzy na początku, to trudno odróżnić ramę/rower rozwojowy od takiego, który cały sobą mówi Ci: "nie pozwolę nic zmienić, daruj sobie!" (to niestety już niefajnie). To pokazuje, jak potrzebne są takie tematy, bo nadal twierdze, że do określonych zadań, to jest rozwiązanie doskonałe. Tylko trzeba duużo wiedzieć, zanim się dokona wyboru... Bo przecież z całą tą wiedzą można wybrać taki rower/ramę, która przyjmie każdą zębatkę i zastosować taki Motor Unit, żeby nic Cię nie ograniczało, a nie rower, który w sumie trudno rozbudować/przebudować poza fabryczną (jedyną katalogową) konfigurację. Cytuj
XC100S Napisano 16 Lutego Napisano 16 Lutego Pytam żeby wiedzieć że warto na początku być świadom co się kupuje bo zmiany późniejsze dużo kosztują. Dodatkowo silnik Shimano nie grzeszący dłuższym działaniem bez awarii. Dlatego ponawiam pytanie, ile wszystko kosztowało razem z rowerem ??? Chcę porównać z gotowym rowerem na tych lub zbliżonych częściach. Nie oceniam tej sytuacji bo nie moje pieniądze i czas. Cytuj
HSM Napisano 16 Lutego Napisano 16 Lutego Jak masz na myśli jakiś konkretny rower, to napisz, o który chodzi i na ile jest w tej chwili wyceniany..., bo to nawet ciekawe. Nie śledzę dokładnie ofert w różnych sklepach, więc moje spojrzenie może być oczywiście błędne, ale chyba rowery w podobnej specyfikacji - to jest elektryk, na pasku, z piastą 11-biegową i to w dodatku w wersji Di2 nie są czymś oczywistym w sklepach. Jak już masz elektryka na pasku, to potrafi on być na 5-biegowym Nexusie (i wtedy nawet jest bardzo prawdopodobne, że będzie miał też Di2, bo Shimano akurat ten zestaw promuje do masowych elektryków). Jak ma być więcej biegów, to będzie to Nexus 7 (rzadziej) lub Alfine 8, (częściej) ale już niekoniecznie Di2, a często nawet nie na pasku tylko ze zwykłym łańcuchem. Więc zawsze czegoś brakuje (a to Di2, a to biegów do tych 11, a to paska)... A ten Unibike w fabrycznej specyfikacji to chyba można wyrwać za 12-13 tys. zł. Cytuj
XC100S Napisano 16 Lutego Napisano 16 Lutego Okay, czyli nie łatwo znaleźć gotowy taki rower. Czyli pomijając koszty to warto. Cytuj
Piotr1969 Napisano Poniedziałek o 18:50 Autor Napisano Poniedziałek o 18:50 (edytowane) W dniu 16.02.2025 o 10:46, XC100S napisał: Ile to wszystko kosztowało ? Części i robocizna. Ile kosztował rower. Nie jest to żadna tajemnica : Piasta Alfine SG-S7051-11 - ok. 700 zł z przesyłką (nowa) Pasek Carbon Gates 122T CDX - 300 zł Przedni blat : Gates 42 T CDX - seria z roweru Tylna zębatka : Gates 24T CDX CT1124XMN-U (nie do końca była kompatibilna , ale odwrotny montaż pomógł) - 210 zł (praktycznie nowa - zdemontowana z nowego roweru) Silnik sterujący : MU-UR500 - seria z roweru Adapter mocowania tarczy hamulcowej : Shimano Alfine Y37R82000 - 60 zł Silnik napędu : Shimano Steeps 6100 - seria z roweru Reszta : seria z roweru Unibike Energy LDS Wisienka na torcie : amortyzator Rock Shox paragon gold (tapered) plus uchwyt oświetlenia pod ten amortyzator b&m 471ASR - amortyzator 890 zł + uchwyt oświetlenia -21 zł Została mi zakupiona nowa zębatka za 355 zł 22T - mogę zwrócić ale zostawiam, bo nie wykluczam zamiany na silnik sterujący MU-UR510 w przyszłości i wtedy ta zębatka idealnie podejdzie Koszty robocizny (przeplecenie koła, wymiana amortyzatora, programowanie - 400 zł) Cały rower Unibike Energy LDS w 2021 roku kosztował 10200 zł ( super cena bo wtedy kosztował w UNIBIKE 14999 zł) Wychodzi, że cały upgrade kosztował mnie : 2936 zł - dla mnie warto bo zakres wzrósł z 263% do 409% plus super komfortowy amortyzator Do tego dokładnie tak jak HSM zauważy, poznana tematyka zmian napędu w takiej technologii. Powiem też szczerze, że nie widziałem tak skonfigrowanego roweru. Jest w krosie w tej chwili rower https://kross.eu/pl/ebike/urban/sentio-hybrid-7-0-500-czarny-niebieski-polysk?snrai_campaign=EknAKVaJHzCC&snrai_id=2ca427a4-e7fa-4f3e-822c-c8672dfaaff0 ale jest on alfine 8 co daje 308 % zakresu czyli niewiele więcej jak w nexusie 5 di2. Upgrade tego roweru do Alfine 11 byłby dużo prostrzy bo wystarczy zmienić piastę plus i pasek, reszta mogłaby zostać (ewentulanie zamienić przedni blat na 50T no i pasek) jednak kształt roweru od razu nie podszedł mojej żone (nazawała go ,,dziadkowóz" ) poza tym nie występuje w wersji damskiej. Edytowane Poniedziałek o 19:03 przez Piotr1969 2 Cytuj
HSM Napisano Poniedziałek o 21:28 Napisano Poniedziałek o 21:28 @Piotr1969 Żeby nie ciągnąć bez sensu tematu... Ten znaleziony przez Ciebie Kross wcale nie byłby łatwiejszy do zmiany. Z całą wiedzą, którą wynosisz z swojego upgrade'u, można od razu wyczuć, że owszem tam jest Alfine 8 z tyłu, ale jednocześnie, jak się widzi zębatkę 28T, to nie wróży dobrze - bo tam masz ten nieszczęsny MU-UR500, pod który możesz stosować tylko jedną zębatkę - właśnie 28T, pewnie w wersji XMN-D, którą w dodatku Gates wycofał z oferty... A z przodu to nawet nie wiadomo, co jest, bo nie dopatrzyłem się informacji o blacie. Więc założenie, że przód da się łatwo zmienić, też jest odważne, bo równie dobrze może być jak w tym Unibike'u. Wiedząc to wszystko, dziś bym unikał jakiegokolwiek nowego roweru z MU-UR500. Cytuj
Piotr1969 Napisano Poniedziałek o 21:55 Autor Napisano Poniedziałek o 21:55 (edytowane) @HSM Akurat upgrade tego roweru byłby stosunkowo prosty ponieważ nie ma ograniczeń przedniego blatu jak w unibike energy. W tym rowerze mamy 55T/28T (na stoprocent przód ma 55T bo zaleczne ratio do Alfine 8 to 2,2-2) Zmieniając piastę na alfine 11 Di2 można zachować 55/28T bo to też górna granica dla Alfine 11. Wtedy na niskich biegach byłoby trochę słabiej. Oprócz piasty i upgrade oprogramowania nic nie potrzeba by zmieniać. Jeśli chcielibyśmy dołożyć lepszy zakres na niskie biegi to trzebaby zmienić przedni blat na 50T (bez problemu wejdzie skoro jest 55T) i wtedy ratio by było 1,78 więc prawie się łapie (ja mam teraz 1.75). Wtedy oczywiście krótszy pasek trzeba dodatkowo wrzucić. Silnik sterujący w tym przypadku nie ma znaczenie bo możemy zamieszać z przodu zostawiająć zawsze 28T z tyłu. Ja niestety nie mogłem, stąd ten bajzel z tylnymi zębatkami itd. Poza tym wszystko będzie pasować. Jest to sztuka dla sztuki ale da się Edytowane Poniedziałek o 22:01 przez Piotr1969 Cytuj
2marekm Napisano wczoraj o 09:48 Napisano wczoraj o 09:48 Podziw i uznanie, bardzo cenny materiał 👍 Stwierdzam, że czytanie forum może być szkodliwe Byłem zdecydowany na kupno roweru z przekładnią Nexus 5. Czytając o Twojej zamianie piątki na Alfine 11, teraz mam spore wątpliwości. Pomimo, że zupełny laik nie jestem, to przyznaję, że w temacie przełożeń jestem cienki. Cytuję "dla mnie warto bo zakres wzrósł z 263% do 409% plus super komfortowy amortyzator " Stąd moje pytania. Jak zachowuje się piątka na najniższym i najwyższym biegu, a jak jedenastka? Czy jadąc pod łagodną górkę na biegu"1", będą duże różnice? I odwrotnie na najwyższym biegu po równym? Wiadomo, że jeśli silnik nie ma zdjętej blokady to 25 km/godz. to max. Czy w elektryku z momentem obrotowym 75 Nm jest to tak istotne? Najmniej problematyczny to amortyzator gazowy, ponieważ za Twoją rekomendacją wymienię. Dziękuję. Cytuj
Piotr1969 Napisano 16 godzin temu Autor Napisano 16 godzin temu (edytowane) Nexus 5 di2 w tym rowerze w zupełności wystarczał do codziennej jazdy. W lekki teren i spokojne górki również dawał radę. Jeżeli nie będziesz miał pomysłu na bardziej strome podjazdy to spokojnie to da radę. Na najniższym biegu ratio było 1,5. Na najwyzszym ok. 4. Przypomnę ze układ zębatek 42/28. Na najwyższym biegu czyli na 5 rower maił szybsze przełożenie niż w moim Kross Evado hybrid 6. W zasadzie bieg 5 to z górki i wiadomo, że już wspomaganie nie działa. Natomiast w porównując Nexusa do Alfine to niższe biegi są o wiele lżejsze w Alfine (praktycznie 4 bieg w alfine odpowiada 1 w nexusie, czyli w Alfine masz jeszcze 3 biegi w dół) . Gółownym zyskiem zamiany na alfine 11 są właśnie biegi w dolnym zakresie, w górnym jest niemal identycznie.W moim przypadku przy aktualnym układzie na 1 biegu ratio jest ok. 0,9 , na najwyższym 3,8. Porównując do tradycyjnego napędu była to zmiana z 11/25 na 11/42 co jest ogromną różnicą. Ogólnie na nexusie będziesz korzystał głównie z 2/3/4 biegu. W Alfine mam ustawiony bieg startowy na 5. Wszystko co poniżej to są już biegi do wjazdów pod górkę. Ogólnie zakładam, że główne biegi na codzień to będzie 5,6,7,8. Przy rowerze z 75 Nm możliwe, że mniejszy zakres zrekompensuje ten moment (ja mam 60Nm). Edytowane 16 godzin temu przez Piotr1969 Cytuj
2marekm Napisano 4 godziny temu Napisano 4 godziny temu Wielkie dziękuję za super objaśnienie. Wspomagając się kalkulatorem i zapisanymi przełożeniami obydwu przekładni nareszcie zrozumiałem o co chodzi. Czy nie powinno być, że 5 bieg w Alfine odpowiada 1 w Nexusie, a Alfine ma dodatkowo 4 biegi w dół w stosunku do Nexusa? Cofam stwierdzenie, ze czytanie forum może być szkodliwe Cytuj
Piotr1969 Napisano 1 godzinę temu Autor Napisano 1 godzinę temu Tak to konkretnie wygląda porównując Alfine 11 di2 z Nexus 5 di2 w mojej byłej i obecnej konfiguracji. U mnie 1 bieg w nexusie miał zbliżone ratio do 4 w alfine. Ja ustawiłem bieg startowy na 5 w alfine. Jak widać z wykresu jest on ,,lżejszy" niż 2 w Nexus. Bieg 1,2,3 jest realnym zyskiem z mojego ugrade + oczywiście większa płynność zmiany przełożeń. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.