Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Cześć, chciałbym zmienić stery w rowerze na łożyska maszynowe. Obecnie mam wianki a jeżdżę 90% czasu w terenie i w dużym błocie co szybko je brudzi. Widziałem że są gotowe zestawy ale nie wiem jak takie coś się dobiera (kąty itp). Jedyne co udało mi się znaleźć to te wymiary [Semi-integrated, loose ball bearing, 1-1/8" top, 1.5" bottom]. Czytałem też po forach że niektórzy odradzają takiej zmiany i że wianki są mocniejsze od tych maszynowych i zawsze są jakieś problemy z rozmiarowaniem czy luzami na kierownicy. Nie wiem co o tym myśleć i szukam kogoś kto już ten temat ogarniał w tym lub podobnym rowerze. 

Napisano

Niektórzy to mają problem nawet z zagotowaniem wody, stąd takie bzdurne opinie.

Masz pół-zintegrowane stery potocznie zwane Tapered, czyli 1 i 1/8' na górze i 1.5' na dole.

Musisz kupić takie stery i proponuję iść do dobrego serwisu, żeby Ci wybili miski i WPRASOWALI nowe. Przy okazji niech wymienią bieżnie na widelcu, jeżeli jest nabijana a nie nakładana, z rozcięciem.

Jeżeli masz podkładki pod mostkiem to właściwie tyle. Jeżeli nie masz podkładek wcale i rura wystaje tylko na tyle ile masz mostka, to musisz zwrócić uwagę na sumaryczną wysokość sterów.

Napisano
15 godzin temu, ChuChu napisał:

Musisz kupić takie stery i proponuję iść do dobrego serwisu, żeby Ci wybili miski i WPRASOWALI nowe

Raczej będę to sam robił wybić bez problemu wbijać to myślałem że przez deskę i młotkiem. Mam nacięcia na widelcu to chyba też pójdzie to wybić. Mam 3 dystanse (podkładki) jeżeli o tym mowa.

11 godzin temu, KSikorski napisał:

Trzeba wybić starą miskę by zmierzyć średnicę

ZS to średnica wew? Bo czytałem że ktoś wsadził takie DARTMOOR Astro ZS44/ZS56 TAPER ale rocznik 2018 tamtego treka. Jak wybije stare i zmierzę to mogę je wbić jeszcze raz i jeździć? Czy lepiej nie uszkadzać przylgni gdzie ta miska siedzi? I co z tymi kątami? Jak biorę zestaw to mnie to już nie interesuje czy jednak coś jest na rzeczy? 

Napisano

Jak kupujesz zestaw sterów to kąty Cię nie interesują, jedynie średnice.
Średnice osadzenia sterów w ramie wytrzymają kilkanaście-kilkadziesiąt osadzeń sterów zanim się ugniotą, więc po wybiciu miski można ją spokojnie wprasować.
Trzeba mieć do tego prasę śrubową. Próby wbijania młotem kończą się zazwyczaj rozwaleniem miski.

Napisano

Ok praski różnego kalibru też mam do tulei itp z tym nie będzie problemu. Tylko jaka jest różnica między ZS55 a 56 jest to średnica w mm? I nawet jak bym wybił miskę to czy zmierzę tak dokładnie otwór bez średnicówki? Samą suwmiarką? Bo kształt tego korpusy jest jak by obły a nie na prosto i pewnie ma różną średnicę zależnie od tego jak się zrobi pomiar. I na koniec w jaką firmę celować żeby też nie przepłacić bo logo firmy. 

Napisano

Nie ma opcji żeby miska była owalna. Co najwyżej główka ma taki kształt, a gniazdo jest idealnie okrągłe.

No a jak się okaże że gniazdo nie jest okrągłe, to wtedy masz inny, nieco większy problem 😁

Napisano
6 godzin temu, maibah napisał:

Ok praski różnego kalibru też mam do tulei itp z tym nie będzie problemu. Tylko jaka jest różnica między ZS55 a 56 jest to średnica w mm? I nawet jak bym wybił miskę to czy zmierzę tak dokładnie otwór bez średnicówki? Samą suwmiarką? Bo kształt tego korpusy jest jak by obły a nie na prosto i pewnie ma różną średnicę zależnie od tego jak się zrobi pomiar. I na koniec w jaką firmę celować żeby też nie przepłacić bo logo firmy. 

Różnica jest 1 mm. Standard rynkowy to stery półzintegrowane z gniazdem w główce 56 mm na osadzenie miski. 55 to wynalazki niektórych producentów ram. 

Jakie stery kupić?

Najtańsze chińczyki z Aliexpress. Podstawą żywotności sterów jest regularny serwis danych kartridży. Jeśli je dopchasz smarem przed pierwszym montażem (mus) a potem wyczyścisz co 3-4 miesiące to będą bez limitu żywotności. One nie ulegają zużyciu mechanicznemu. 

Jedynym upgrade mogą być stery serii 110 cane creeka   - łożyska są nierdzewne. Jednak za cenę takich sterów kupisz 10-15 kompletów chińskich.  

Inny upgrade to chris king. Tylko to 20-30 kompletów chińskich. 

Mam jedne stery z Aliexpress,  kartridże kupisz za 10-15 pln sztuka,  jak weźmiesz pakiet 10 sztuk TP za 5-10 pln sztuka. 

Kupowanie czegokolwiek poza wspomnianymi cc i ck nie ma żadnego sensu bo jakość jest i tak chińska.  

  • +1 pomógł 1
Napisano

Także nie przypominam sobie, żebym kiedykolwiek zaglądał do jakichkolwiek zamkniętych łożysk w sterach.

Najlepiej kupić popularny, w miarę tani model. Potem wystarczy kupić drugi komplet i wymienić same łożyska, bez wybijania misek.

Napisano

Mi tanie cane creek wytrzymały ze 2-3 lata, trzy razy droższe cane creek jezdziły z 10lat i rower poszedł dalej z dobrymi sterami. Różnica w tych sterach była taka że te pierwsze nie miały uszczelki gumowej na dolnych sterach a te drogie miały dodatkową uszczelkę która zabezpieczała przed syfem lecącym z opony.

Napisano (edytowane)

Na ali znalazłem ZTTO MTB coś 45zl komplet ale opisy to jakaś patologia nie idzie tego ogarnąć. Czyli celować w Z44/Z56 i kartridże to chodzi ci o łożyska? Żeby od razu zamówić na wymiany?  

Edytowane przez maibah
Napisano
12 godzin temu, ChuChu napisał:

Także nie przypominam sobie, żebym kiedykolwiek zaglądał do jakichkolwiek zamkniętych łożysk w sterach.

Najlepiej kupić popularny, w miarę tani model. Potem wystarczy kupić drugi komplet i wymienić same łożyska, bez wybijania misek.

Montowałem ich.....dużo. Od kiedy odpowiadam za jakość tego co robię otwieram wszystkie. 

Stery suche w najdroższym gotowcu były w sztywniaku za 30 tysięcy,  stery fsa. Prawie suche wszystkie z logo th industries z metką  cane creek. Posmarowane na biednie Endurobearings np w szosowych trekach. Popularne stery nieco także bez smaru. 

Jeśli ktoś nie chce  - nie musi. Kupi kolejne. 

Napisano

@lis50 za dużo smaru w łożyskach jest tak samo nie dobre jak jego brak. Dla przykładu w renomowanych  CC  , CK  , CS  jest go tyle ile powinno być choć się wydaje ,że go tam nie ma. 

Napisano
W dniu 7.02.2025 o 22:02, lis50 napisał:

Montowałem ich.....dużo. Od kiedy odpowiadam za jakość tego co robię otwieram wszystkie. 

Stery suche w najdroższym gotowcu były w sztywniaku za 30 tysięcy,  stery fsa. Prawie suche wszystkie z logo th industries z metką  cane creek. Posmarowane na biednie Endurobearings np w szosowych trekach. Popularne stery nieco także bez smaru. 

Jeśli ktoś nie chce  - nie musi. Kupi kolejne. 

A właściwie ile tego smaru się tam spodziewasz? Kulki mają nie chodzić na sucho i tyle. Przecież łożyska w sterach nie wykonują nawet pełnego obrotu!

Warstwa smaru na zewnątrz za to odpowiada za ochronę przed wodą i korozją.

Inna sprawa, że zdejmując uszczelki, jest duża szansa że je lekko odkształcasz.

  • +1 pomógł 1
Napisano
13 godzin temu, pecio napisał:

@lis50 za dużo smaru w łożyskach jest tak samo nie dobre jak jego brak. Dla przykładu w renomowanych  CC  , CK  , CS  jest go tyle ile powinno być choć się wydaje ,że go tam nie ma. 

To działa tylko w warunkach pustynnych. Jeśli z nieba się leje to łożysko mające fabryczną ilość smaru ma go za mało. Eksperyment powtarzam od kilkunastu lat, z tym samym wynikiem. Te które mają "fabrycznie" szlag trafia szybciej niż te wzbogacone. 

Nie wiem ile razy powtarzasz jakąś próbę zanim uznasz że dana metoda jest dobra. 

 

 

Napisano

Łożysko fsa, fabrycznie nowe.

"Mało" czy "dużo" czy "ile trzeba"  - nie oceniam twojej definicji. 

Wiem że jeśli wyjmę "koszyk" z kulkami i przetrę go papierowym ręcznikiem w kolorze niebieskim to na papierze praktycznie nie będzie tłustego śladu.  

Odkształcanie bądź nie to kwestia umiejętności. 

Jeśli regularnie robisz coś obsługując to samo to jesteś w stanie ocenić skuteczność/szkodliwość swoich działań. 

Ja moją oceniam bardzo wysoko. 

20250210_215455.jpg

Napisano

@lis50 co ty porównujesz jakieś gówniane FSA na wiankach do np. Cane Creek 110 czy Króla Krzysia które mogą być tyrane latami w najgorszym z możliwych syfów. I po tych paru latach dalej działają jak nowe. Ja do swoich obecnych 110 nie zaglądałem od dwóch lat bo z autopsji wiem  ,że nie mam po co. A niedzielnym rowerzystą nie jestem.

Do  takich super hiper uszczelnionych 😉 FSA na wianuszkach to fakt , zgodzę się trzeba wozić puchę towotu.

Napisano

I rozumiem że autor tematu rozkminia kupno ck lub cc 110tek? Bo na 99% jest zdecydowanie bardziej przyziemny (?).

Przypuszczam też że większość udzielających się w tym temacie nie obraca swoich przemyśleń wokół niczego więcej niż kaliber tych fsa? A dartmory czy inne mory to ten sam kaliber. Więc moja sugestia  - zejdź na ziemię do realiów tego co seryjnie występuje w większości rowerów a w nich nie ma krzysiów ani 110tek. 

Poza tym 110tki to nie są jedyne stery w ofercie cc. Są niższe modele a poza tym cc sygnowane są seryjne stery w wielu gotowcach,  więc cc się jakoś do nich ale zawartość dość drastycznie odbiega od standardów 110. 

I, podsumowując, to co na zdjęciu widuję praktycznie zawsze a wyjątki można policzyć na palcach połowy jednej ręki. 

Taki sam wianek ma 99% łożysk w rowerach gotowych, do pułapu 70-80 tysięcy. Przynajmniej ja nie pamiętam niczego w lepszym standardzie. Jedyny odchył od normy to była emonda slr ze sterami cc aer,  co do konstrukcji,  nie jakości. 

  • +1 pomógł 1
Napisano (edytowane)
W dniu 10.02.2025 o 09:16, ChuChu napisał:

A właściwie ile tego smaru się tam spodziewasz? Kulki mają nie chodzić na sucho i tyle. Przecież łożyska w sterach nie wykonują nawet pełnego obrotu!

I w tym jest właśnie cały problem. Brak ruchu obrotowego w pełnym zakresie nie zapewnia dopływu świeżego smaru z innych miejsc, a drobne drgania i oscylacje powodują zużycie elementów pracujących praktycznie "na sucho".

"Indexed Steering" by Jobst Brandt

Edytowane przez marvelo

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...