Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Czy da się jakoś określić generowaną moc bez pomiaru czujnika mocy? Nie mam na myśli jakiegoś dokładnego pomiaru, ale chciałbym z grubsza wiedzieć jaką moc generują na rowerze.

Napisano

Strava ma coś takiego . Po wypełnieniu wszystkich oczywistych danych w profilu, algorytm przelicza dane z na danych segmentach i podaje " szacunkowa " wartość. na ile to wiarygodne tego niestety nie powiem :)

Napisano
Godzinę temu, mudia napisał:

Czy da się jakoś określić generowaną moc bez pomiaru czujnika mocy? Nie mam na myśli jakiegoś dokładnego pomiaru, ale chciałbym z grubsza wiedzieć jaką moc generują na rowerze.

Nie da się...w stravie algorytmy obliczają, ale przy takim błędzie 50w to tak jak napisał @TheJW-to przepaść. Jakiś licznik Sigma też estymuje, jak działa to nie wiem. Porównywałem tylko czujnik misuro b+ przy trenażerze elite novo force. Też jest to moc estymowana i do ok.200w pokazywał bardzo zbliżone wartości do Inpeak w lewej korbie. Ale tu pewnie łatwiej algorytmom bo jednak to trenażer, a nie jazda na zewnątrz.

Napisano
20 minut temu, TheJW napisał:

Nie, nie da się.
A 50W w przypadku amatorów to przepaść. :)

No niestety. Taki przykład - jazda po płaskim terenie ze średnią w okolicach 24-25km/h na rowerze MTB została 'wyceniona' na Stravie na jakieś średnio 220W. W rzeczywistości z pomiaru lewostronnego InPeaka wyszło na tej samej trasie przy podobnych warunkach i prędkości jakieś 170-180W. Bardzo się zdziwiłem bo wydawało mi się ze taka jazda to spokojnie ponad 200W a tu zonk ;)

Napisano
36 minut temu, michalr75 napisał:

Różnica wynosi około 30-50W pomiędzy rzeczywistym pomiarem (mniej) a estymacją Stravy (więcej).

No to fajnie. Strava pokazała mi Avg 62W, co by oznaczało ze robię 10-20 W 😅

  • +1 pomógł 1
  • Haha 3
Napisano (edytowane)

Da się to zrobić.


W Gdyni masz taki sobie segment:
https://www.strava.com/segments/12559254?oq=szlaban

Do 1,6km dystansu jest to podjazd równym szutrem o w miarę stałym nachyleniu. Miejsce osłonięte od wiatru przez gęsty las.

Start: dystans 0,0km, wysokość 64m
Meta: dystans 1,5km, wysokość 129m

Wyrysuj sobie linię startu dajmy na to 2 metry za szlabanem i linię mety 1,5km dalej.

Zrób sobie test "w trupa" na tym podjeździe, za każdym razem dokładnie mierząc czas i starając się utrzymać równą prędkość przez cały czas. Powtórz go dajmy na to 5-10 razy.

Następnie będzie trzeba to policzyć.

Moc to praca w funkcji czasu.
Pokonanie różnicy wysokości 65 metrów wymaga pracy równej iloczynowi masy (rowerzysta z rowerem i wyposażeniem), przyśpieszenia grawitacyjnego oraz tejże wysokości.

Załóżmy rower z bidonami 13kg. Rowerzysta w ubraniu niech waży 87kg.

Zatem praca pokonania różnicy wysokości na tym podjeździe W1=(13+77)kg*9,81m/s^2*65m = 63 765 J.
Załóżmy że prędkość średnia wyszła Ci 18,5km/h. Wtedy czas pokonania podjazdu wynosi ~292 sekundy.

Zatem moc potrzebna by wznieść się 65 metrów do góry w 292 sekundy = 63 765 J / 292 s =218,4 W.

Teraz trzeba policzyć opory wynikające z toczenia i oporu areodynamicznego oraz sprawności napędu.

Tu jest do tego dobry kalkulator:
https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html

Z wykresu wychodzi że utrzymanie prędkości 18,5km/h na płaskim wymaga ~50,5 W.

Zatem pokonanie wspomnianego podjazdu z średnią prędkością będzie wymagało około 218,4W+50,5W = 268,9 W.

Potwierdza mi się to z przejazdem z pomiarem mocy z jednego z treningów:
image.png.23b9a358238c96d998f609d34a70c6ae.png

Powyższe ma sens tylko do wyznaczenia orientacyjnej maksymalnej mocy do utrzymania przez kilka minut. Po 1,5km wzniesienie się przełamuje, zaczyna być z górki i łatwe obliczenia się kończą.

Edytowane przez KSikorski
Napisano (edytowane)

62W? Tyle to generuję regulując przerzutkę na stojaku, gdy przekręcam korbę ręką. 😆

Ale skoro Strava pokazuje takie wartości, to albo masz coś bardzo źle poustawiane, albo ma ona za mało danych na podstawie których może robić to swoje czary-mary. Ja mam pulsometr, czujnik tętna i Garmina z GPSem. Do tego w aplikacji uzupełnione dane o wieku, wzroście, masie i progu mleczanowym oraz FTP, chociaż to ostatnie nieaktualne.

Edytowane przez TheJW
Napisano
4 minuty temu, mudia napisał:

No to fajnie. Strava pokazała mi Avg 62W, co by oznaczało ze robię 10-20 W 😅

Jak Ci pokazuje 60W to znaczy ze masz źle ustawione parametry na Stravie, waga, płeć, wzrost, typ roweru itp.

Napisano
12 minut temu, TheJW napisał:

62W? Tyle to generuję regulując przerzutkę na stojaku, gdy przekręcam korbę ręką. 😆

Ale skoro Strava pokazuje takie wartości, to albo masz coś bardzo źle poustawiane, albo ma ona za mało danych na podstawie których może robić to swoje czary-mary. Ja mam pulsometr, czujnik tętna i Garmina z GPSem. Do tego w aplikacji uzupełnione dane o wieku, wzroście, masie i progu mleczanowym oraz FTP, chociaż to ostatnie nieaktualne.

Jedynie nie miałem wieku ustawionego. Niestety korekta nie wpłynęła na pokazywaną liczbę watów. Może nie oblicza wstecz... Sprawdzę przy kolejnej jeździe.

  • Mod Team
Napisano

U mnie Strava obcina +/- połowę... Te estymowane Waty zawsze mi wisiały - podobnie pomiar mocy, ale nie ma opcji, żebym nagle kręcił średnio <100 W :no: Pomijając to, w jaki sposób aktualnie kręcę, to Strava obcina sama siebie np. po edycji, albo nawet bez (apka na smartfonie = początkowo więcej, a potem na stronie 2 x mniej), i z licznika GPS też obcina.

Także obecnie nie ma sensu patrzenie na estymowaną moc ze Stravy.

PS  nie zmieniałem nic w ustawieniach

Napisano

@KSikorski

Nie prościej po prostu od razu wrzucić w kalkulator? Np. http://bikecalculator.com/

Powierzchni do oporów powietrza nie da rady realnie określić, tak samo jaki jest współczynnika oporów o podłoże, strat na napędzie. Jak ma być przybliżone, to i tak błąd będzie ale przynajmniej mniej roboty z przeliczaniem.

Alternatywnie poszukać siłowni z rowerkiem, który mierzy moc i tyle. Ewentualnie pożyczyć od kogoś rower z pomiarem.

Napisano

Inna sprawa że inpeak co roku na czarny piątek kosztuje około 950zl, więc nie jest to koszt tak porażający jak kiedyś.

Na tyle że nie chciało mi się przekładać między rowerami i mam dwa.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...