Skocz do zawartości

[Opony] Do X-caliber 8 - jaki jest zysk prędkości po zmianie na mniej agresywnie terenowe?


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Cześć! Nie jeżdżę w terenie tyle ile bym chciał, a kilometry muszą lecieć, więc rozważam przejście na inne opony ze stockowych a'la Ursus dziadka. W terenie są świetne dla laika jak ja, zgodnie z przeznaczeniem, ale już na asfalcie mam wrażenie, że wyprzedzają mnie dzieci na hulajnogach :D Faktem jest jednak, że na marketowej Indianie z bardziej cywilnymi oponami, mimo podobnej pozycji i wagi roweru, mam prędkość średnią tyćkę lepszą, łatwiej też się to to rusza jakoś. Dodatkowo rzeczywistość nieco zweryfikowała terenowe zapędy (hehe teren w środku wawy bez auta :) ) i szczerze mówiąc 90% to u mnie miasto/park i wkurza mnie robienie za rozrzutnik gvna tak na ulicy jak i we własnym mieszkaniu, gdy wracam z przejażdżki w minimalnej mrzawce.

Innymi słowy, rozważam czy dla prędkości i wygody nie przejść na coś mniej terenowego, a bardziej ogólnopraktycznego. Prędkość nie ma tu znaczenia tylko pod kątem frajdy, a interesuje mnie robienie większych dystansów tym samym kosztem czasu i energii, żeby gdzieś pojechać w sezonie na cały dzień, czy z noclegiem.

Oczywiście nie mam na myśli slicków a'la szosa. Może coś pomiędzy? A może te łączone ustrojstwa, które po środku mają luzacki bieżnik, a lekko terenowy po bokach? I jakie wg Waszych obserwacji są zyski prędkościowe po wymianie opon na mniej terenowe zakładając, że to jedyne, co zostaje zmienione w rowerze i jeźdźcu? Może w ogóle nie warto i to po prostu ja jestem do kupy?

Z góry dzięki za porady!

 

Napisano

Ja wybieram ZAWSZE najszybsze które spełniają inne moje kryteria. Dla przykładu. Chcę mieć do gravela opony 40C, z bieżnikiem, dość odporne na przebicie. Wybór jest tylko 1 - Conti Terra Speed 40C. Chcę mieć opony MTB 2.2", nie muszą mieć bardzo agresywnego bieżnika - znów wybór jest tylko 1 - Conti Race King Protection.

  • +1 pomógł 1
Napisano (edytowane)

O super, dokładnie tego mi było trzeba. Obczajam opinie, ale pod kątem szybkości ludzie stawiają na Terra Speed, patrząc pobieżnie po reddicie.

Zaciekawiła mnie jedna wypowiedź z tych opinii: jeden model na przód, drugi na tył. Ma to sens? Robi się tak w ogóle?

EDIT: No tak, terra speed nie ma na 29 cali, to sobie pojeździłem 🤣 To może od innej strony podejdę. Co uzasadnia do amatorskiej jazdy oponę za 250zł względem na przykład takiej za sześć dyszek? Pytam bez ironii, nie znam się i chciałbym wiedzieć, za co jest sens płacić, a za co nie :)

https://www.centrumrowerowe.pl/opona-continental-race-king-pd7103/

Edytowane przez marekdam1
Napisano

Ten conti race king to drutowa więc i cięższa, zobacz sobie też vittoria mezcal choć widzę że drogie się zrobiły. Jak ma być tanio to szukałbym zwijanych jakiś tańszych firm jak np cst, kenda, na płaskopolskie tereny wystarczą jak nie szalejemy w terenie.

Napisano (edytowane)
4 godziny temu, marekdam1 napisał:

rozważam przejście na inne opony ze stockowych a'la Ursus dziadka. W terenie są świetne dla laika jak ja, zgodnie z przeznaczeniem, ale już na asfalcie mam wrażenie, że wyprzedzają mnie dzieci na hulajnogach

A jakie to są te stockowe opony? Konkretnie producent i model?

Na obręcz 29 cali możesz zakładać dowolne opony cross/gravel/trekking zgodne z ETRTO 622 mm, bo średnica osadzenia opony jest ta sama (właśnie te 622 mm). 

Może Continental Terra Hardpack? To takie szybkie opony semi-slick o realnej szerokości trochę poniżej 50 mm. Cena jeszcze rozsądna, w miarę lekkie, a opory tocznia niewiele ustępują tym dwukrotnie droższym, wyczynowym.   

Opona CONTINENTAL Terra Hardpack | CentrumRowerowe.pl 

 

Edytowane przez marvelo
  • +1 pomógł 1
Napisano

Moja obecna opona w X-calibrze 8 2023 to Maxxis Ardent Race, przystosowana do zastosowania bezdętkowego Tubeless Ready, obudowa EXO, stopka zwijana, 60tpi, 29x2.35", więcej info o rowerku, rozmiar mam M: https://www.trekbikes.com/pl/pl_PL/rowery/rowery-górskie/rowery-cross-country/x-caliber/x-caliber-8/p/35069/

Na tę Terra Hardpack też właśnie zerkałem, wydaje się ciekawą hybrydą. No i cena, jednak pińcet złoty za ogumienie dla casuala trochę mierzi :)

Napisano

Race King i Mezcal to masz dwie gumy, które warto kupić. I nie będziesz chciał więcej do tych kotwicznych Ardentów wracać, chyba że na jakieś wielkie błoto typu Beskid Niski. A że to droga zabawa to takie czasy. Ale możesz szukać tańszych wersji tych opon. 

Dawno temu miałem druciane Race Kingi i to też szybkie było. To chyba była ich jedyna zaleta no ale nie dało się jej nie zauważyć. A płacisz za mieszankę gumy, która lepiej się spisuje w różnych warunkach. 

  • +1 pomógł 1
Napisano

Patrząc na te strony z porównaniem oporów opon należy pamiętać, że praktycznie każda.opona jest produkowana w różnych wersjach (np. wspomniany RaceKing występuje jako drutówka Performance , zwijana SideWall oraz ProTection - różnice dot. wzmocnienia rantu, materiału, liczby warstw i gęstości splotu w osnowie oraz mieszanki bieżnika)) - każda wersja pomimo identycznego bieżnika może mieć skrajnie różne opory toczenia i masę. Dodatkowo w większości przypadków istotny jest rocznik. I tu znowu dla przykładu wspomniane gumy RaceKing 29x2.2 ProTection z roku 2019 ważą 550g a współczesne bardziej w okolicach 650g.

 

  • +1 pomógł 1
Napisano

Z takich szybszych opon z własnego doświaczenia to właśnie race king, cross king też złe nie są, potem Specialized fast track, Schwalbe smart sam. Co do mojej opinii najlepsze z nich jeśli chodzi o szybkość to race king zwijana, mieszanka miękka ale i drutówka tragiczna nie jest. Używam do dziś w rowerze 26 na którym wybieram się w dłuższe sakwingi lub w 29 baikepackingii i powiem,że całkiem nieżle się na tym śmiga a są to drutówki, bo te zwijane już dokończyły zywota. Na codzień mam przód x-king(poprzednik cross kinga) i tył race king. Sprawdza się to po górkach i lasach w tzw trudniejszym terenie ale z zastrzeżeniem,że przewspaniałej przyczepności spodziewać się nie można. Na dłużej trasie zestaw ten nieco bardziej" hamuje" niż 2x race king ale tu także tragedii nie ma. Szerokości 2,0 i 2,2 w race king, x-king 2,4

  • +1 pomógł 1
Napisano (edytowane)

Opon za dwie i pół stówy sztuka na bank nie wezmę, bo robię 2-3k km rocznie i w żaden sposób mi się to nie opłaca :) Rozmawiajmy o modelach tańszych.

Wspominacie koledzy o górkach i lekkim terenie. Wywracając więc dla pewności pytanie: czy biorąc Terra Hardpack, wjazd w jakiś park czy przypadkowo napotkane błoto nie spowoduje przegięcia w drugą stronę i nie zniszczy mnie? Bo wiadomo, szybkość fajnie mieć, ale też ważne jest zastrzeżenie, że to jednak nie jest szosa i szukam tego złotego środka. Może to już bieżnik przesadzony i jednak brać coś grubszego? Nie znalazłem niestety na Youtube przejażdżki i testu, jedynie prezentacja bieżnika. Tak wizualnie mi siedzi, ale oglądać na sucho to sobie można latami :(

Mówię konkretnie o tych, chyba że one też mają różne inne wersje, które powinienem obadać?
https://www.centrumrowerowe.pl/opona-continental-terra-hardpack-pd30125/

Edit: Tu wspomniana prezentacja na sucho:


 

Edytowane przez marekdam1
Napisano (edytowane)
2 godziny temu, marekdam1 napisał:

Obczajam opinie

Opinie możesz brać pod uwagę tylko wtedy kiedy wiesz kto ją napisał, jaki ma roczny przebieg i ile opon przetestował.

2 godziny temu, marekdam1 napisał:

Co uzasadnia do amatorskiej jazdy oponę za 250zł względem na przykład takiej za sześć dyszek?

Przyjemność. Rower ożywa. Pomimo swojej wysokiej ceny topowe opony to najtańszy upgrade jaki można zrobić w rowerze. W stosunku cena / zysk korzyści są największe. Zdecydowanie lepiej wydać na opony niż na karbonowe stożki, napęd elektroniczny czy karbonowy mostek.

PS. Wizualna ocena opony to tak jakby wizualnie oceniać smak pączka - ładnie wygląda to powinien być smaczny :)

PS 2. Ten Hardpack jest całkiem przyjemną oponą wg. danych. Zwłaszcza w tej cenie. I nie kupuj niczego co nie zostało przetestowane. Nie ma sensu prowadzić eksperymentów na sobie za własne pieniądze. Opony do testów wybierają czytelnicy więc jak jest warta uwagi to na pewno się tam znalazła lub znajdzie. A śmieci od Kendy czy podobnych firm to już nawet nie eksperyment tylko pewna wtopa.

Edytowane przez chrismel
  • +1 pomógł 1
Napisano

O proszę. I to jest coś, co zmienia moje spojrzenie na sprawę. I mówisz, że nawet casualowo zobaczę różnicę wartą olania opon za stówę? Co prawda nie bieduję i jak trzeba to zapłacę, ale nie mam żadnego doświadczenia, by stwierdzić, że faktycznie dużo mi to daje. Zdaję się na was, rozważę każdy pogląd :D

Napisano

Opory toczenia są.stałe - niezależne od prędkości. Opory aerodynamiczne rosną wraz z jej kwadratem. Dlatego amator jeżdżący wybitnie casualowo najbardziej je odczuwa. Dla przykładu zaoszczędzisz 20W jeżdżąc z mocą 100W - zaoszczędzisz 20%. Zawodowiec który jeździ z mocą 400W zaoszczędzi 5%.

  • +1 pomógł 1
Napisano

O kurteczka, tak patrzę teraz i nawet te Hardpacki są blisko połowę mniej "oporne", jeśli dobrze to czytam, niż obecne stockowe Maxxisy. Nic dziwnego, że mam średnią prędkość 15 km/h a puls 130 ehh.

Chrismel, to co napisałeś przekonuje mnie i pogłębię research, a może i kieszenie. Rzeczywiście wg tej logiki to właśnie casual, a nie pros dostaje najwięcej korzyści, czego się nie spodziewałem. Dzięki bardzo!

  • Mod Team
Napisano

Jednak 15 km/h i 130 bpm sugeruje pracę nad sobą, i same opony raczej nie spowodują nagle przeskoku w drugą prędkość kosmiczną :no:

PS  wbrew pozorom nawet w Wawie w teren jest niedaleko, a samochód może się przydać, ale bardziej do eksploracji odległych miejsc, lub/i przy mocno ograniczonych możliwościach czasowych

  • +1 pomógł 2
Napisano

Terra Hardpack czy taki Rambler to są opony pod gravel, one są prawie łyse. Ramblera 38 miałem, w błocie była walka, niektóre bitwy przegrałem ;) 

Race King czy Mezcal też mają słaby ten bieżnik ale jednak znacznie większy. Tam gdzie opony do gravela się kończą, tam dopiero zaczynają się do XC w MTB. Poza tym błota są różne. Opony do XC zwykle działają póki jest twardo, bez większego znaczenia (na dobrej mieszance) czy jest sucho czy mokro. Ale jak się zrobi grząsko no to się uda, albo się nie uda. 

I co za różnica ile km robisz rocznie? Jak mało to nawet lepiej, na dłużej Ci starczą. 

  • +1 pomógł 1
Napisano (edytowane)
5 godzin temu, marekdam1 napisał:

Opon za dwie i pół stówy sztuka na bank nie wezmę, bo robię 2-3k km rocznie i w żaden sposób mi się to nie opłaca :) Rozmawiajmy o modelach tańszych.

Biostern ma opony Terra Speed za mniej niż 200 zł/szt.

Conti. Terra Speed PT 700x45C Czarna - Biostern

A Terra Hardpack też w lepszej cenie niż w CR:

Continental Terra Hardpack SW 29x2.0 zw. - Biostern

Nie zapominajmy, że jest jeszcze coś takiego jak Thunder Burt:

Schwalbe Thunder Burt 29x2.10 zwijana / - Biostern

 

 

Edytowane przez marvelo
  • +1 pomógł 1
Napisano
6 godzin temu, chrismel napisał:

Dla przykładu zaoszczędzisz 20W jeżdżąc z mocą 100W - zaoszczędzisz 20%. Zawodowiec który jeździ z mocą 400W zaoszczędzi 5%.

Tylko że ta większa moc u zawodowca oznacza też większą prędkość, a opory toczenia wyrażone mocą pochłoniętą na ich przezwyciężenie rosną wraz z prędkością. Nawet gdyby opór był idealnie stały, to dwa razy większa prędkość oznacza dwa razy większą drogę pokonaną w tym samym czasie, a siła razy droga (przemieszczenie) to wykonana praca. Poza tym, zawodowiec ma zwykle bardziej aerodynamiczną pozycję, więc u niego te dokładane waty bardziej się przekładają na prędkość niż u amatora jadącego w bardziej wyprostowanej pozycji. W efekcie, u zawodowca udział oporów toczenia (mocy pochłoniętej na ich pokonanie) też nie jest aż tak mały przy dużych prędkościach i Twoje wyliczenia są jednak niepoprawne. 

  • +1 pomógł 1
Napisano

No dobrze, coś tam poczytałem i myślę, że jednak Conti Terra Hardpak będą zbyt łyse i nie chcę aż tak przeginać w stronę slicków. Rozważam więc z Waszych propozycji dwie:

Conti. Terra Speed PT 700x45C Czarna - Biostern

oraz Race King (tu: zwijana, jest ok?)

https://biostern.abstore.pl/opony-mtb-continental-race-king-pt-29x2-2-zwijana,c106,p11645,pl.html

Cena ta sama, zdaje się taniej niż w CR. Wklejam jeszcze link do mojego roweru. Czy będą pasować obie? Jeśli tak, to którą wybrać, gdy są aż tak podobne?

https://www.trekbikes.com/pl/pl_PL/rowery/rowery-górskie/rowery-cross-country/x-caliber/x-caliber-8/p/35069/

Napisano

Ty chcesz do tego roweru opony gravelowe czy opony do mtb? Moim zdaniem dziwne zestawienie wybrałeś te gravelowe sprawdzą się na szybkich drogach na pewno, bo mam gorsze i się sprawdzają ale będzie mniej komfortowo bo balon mały. Bardziej odczujesz to z tyłu, bo z rzodu i tak masz amortyzator. W terenie nawet troche cięższym nie będą ani szczegółnie przyczepe(zwłaszcza o tej porze roku) ani komfortowe. Do tego jak zdarzy się "trudniejszy" bądź piaszczysty las to może i trzba będzie prowadzić. Oczywiście nie wiem jak z Twoją techniką i może się myle. Te RK też nie są super przyczepne ale mają większy balon dadzą więcej komfortu  i jednak pojadą łatwiej  w w/w okolicznosciach. Tu jednak wyraźne klocki są na oponie.  Do tego miej świadomość,że oba te modele nie są szczególnie odporne na zuzycie, chociaż jak chcesz robić do 3000 km rocznie to powinny wystarczyć jeśli to nie będzie tylko asfalt. To ile szybsze będą terra speedy nie podejmę się oceny, bo ich nie miałem.

  • +1 pomógł 1
Napisano

Do 29" opony TR, szer 2,25 dobra mieszanka, ze wzmocnioną ścianką, i mleko Stana.  Taki zestaw, mimo ceny  lekko twardy pojedzie gdzieś ma trasie z asfaltami, a  z upuszczonym ciśnieniem- po korzeniach i piachu.  Dwa Mezcale, albo Mezcal i Barzo.   Dziesiątki kolarzy na trasie przez USA lubi to :D  A jeśli na być tanio... jakieś  tańsze od Vittorii Cst dżak rabit i dętki z aliexpres albo wspomniane konti na drucie, trudno. 
29 na wąskich oponach  jest jakiś nie swój, mój  głos na  2,25 - i ... nie szerzej ( szerzej  to gdy łomot) :) 

  • +1 pomógł 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...