Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam. Mam zamiar zmienić napęd w elektrycznym rowerze Unibile energy. Napęd to nexus 5 biegów na pasku gates w technologii Di2. Wszystko fajnie ale jest za mały zakres przełożeń dla żony (263%) Zamierzam wrzuciś alfine 11 di2 (przełożeńia 406%). I teraz może ktoś odpowie. Niestety konstrukcja ramy nie pozwala wrzucić większego blatu z przodu (jest 42t)  z tyłu 28 . Klasycznie powinno być 55/28 na co nie ma szans z powodu o którym już pisałem. Jedyna opcja to zmiana zębatki piasty na 22t lub 24 t. Wtedy w połączeniu z przełożeniami alfine11 ma to jakiś sens. Moje pytanie czy 22T lub 24 T nie będzie za mało jak na rower elektryczny (np czy nie będą przeskakiwać zęby na pasku). Może ktoś rozkminiał taki problem ???

Napisano

Nie wiem, czy pomogę... Nexus 5E sterowany Di2 i zestawiony z silnikiem E6100 jest bardzo specyficznym rozwiązaniem, gdyż jest to jedyna piasta wielobiegowa od Shimano, która nie tylko pozwala, ale wręcz zaleca użycie bardzo niskiego input/gear ratio - na poziomie 1,3-1,5. Shimano zaleca wręcz przy elektrykach zestopniowanie napędu 38/27. W Unibike'u masz 42/28 (nie ma ani zębatek 27T ani blatów 38T od Gatesa), więc input ratio wychodzi równo 1,5.

Problem w tym, ze zmiana na cokolwiek innego - jak ten Alfine 11 z Di2 wprowadzi Ci dodatkowe ograniczenie. Nie znalazłem nigdzie specjalnych założeń dla e-bike'ów, więc zakładam, że w przypadku Alfine obowiązują ogólne wytyczne Shimano, a są one dla Ciebie wyjątkowo niekorzystne. Dla Alfine 11 dopuszczalne input/gear ratio to 1,8-2,0 - w instrukcji serwisowej masz tabelkę, gdzie dla blatu 42T dopuszcza się jedynie zębatki 21T, 22T i 23T (zresztą 23T to największa oficjalna zębatka od Shimano). W tej sytuacji (korzystasz z blatów i zębatek Gatesa) do blatu 42T możesz w zasadzie dobrać jedynie zębatkę 22T (1,9), bo 24T będzie już lekko poza limitem (1,75).

Tylko nie wiem, czy to jest, czego oczekujesz... Będzie na pewno więcej "biegów" i będą ciaśniej zestopniowane, ale Nexus 5E z 42/28 na twardych przełożeniach będzie nawet nieco szybszy niż Alfine 11 42/22. Zyskasz tylko trzy najlżejsze biegi i to będzie ten zysk z 406% zakresu... Tylko, czy o to Ci chodzi z elektrykiem? 

https://www.gear-calculator.com/?GR=SN5E&KB=42&RZ=28&UF=2328&TF=90&SL=2.4&UN=KMH&DV=speed&GR2=SA11&KB2=42&RZ2=22&UF2=2200

No i musisz pamiętać, że najprawdopodobniej zmiana piasty Di2 wymaga przeprogramowania silnika, żeby "wiedział", że siedzi tam coś innego niż ten Nexus 5E. Nie wiem, czy taka zmiana będzie dostępna dla każdego serwisu... bo na przykłąd zmiana napędu z 5E Di2 na zwykłą przerzutkę Di2 jest w części zastrzeżonej oprogramowania Shimano i nie każdy ma do niej oficjalnie dostęp.

Napisano

 Cześć, no właśnie chodzi o te najniżesze biegi. Nie mnie a moje żonie, która twierdzi, że na dłuższych stromych podjazdach po prostu brakuje niższych przełożeń. Ja akurat jeżdżę na Kross evado hybrid 6 i szczerze mówiąc tam gdzie w wakacje jeżdzimy przy napędzie 38 - 11/32 było też nie za lekko. Nie chodzi tutaj o jakiś ciężki teren tylko podjazdy w górzystych rejonach. Ja u siebie zmieniłem napęd na 11/42 i teraz w zasadzie wszystko jest tak jak chciałem. Dlatego założyłem, że jak wrzucę alfine 11 di2 no to przy układzie 42/24 , no a jeśli można założyć 42/22 to tym  lepiej bo to zbliża nput/gear ratio do napędu 55/28, powinno to dać większy komfort na niskich biegach. Automatyczna zmiana biegów rówież spowoduje, że komfort powinien się nie zmienić. Powiem nawet że przy Nexus 5 di2 przeskok pomiędzy biegami jest jak dla mnie trochę za duży, chociaż możliwe ,ze to subiektywne odczucia związane z użytkowania tradycyjnych napędów. Moją wątpliwość natomiast wzbudza obsługa 22 zębów przy napędzie elektrycznym 60 nm, pomijając oczywiście kwestie, których napisałeś (programowanie silnika). Szczerze mówiąc to nawet biorę pod uwagę przejście na łańcuch i wtedy bez problemu i znacznie taniej złożę układ nput/gear ratio  właśnie tak jak napisałeś (np. 38/18 lub 38/20). Bardzo dziękuję za tak obszerny komentarz. Powiem, że ten Unibike to świetny miejski rower, brakuje mu troche zakresy na niskich biegach i stąd moje pytania i lekko zwariowany pomysł bo ta ewentualna zmiana napędu do tanich nie będzie nalezała. Nawet się zastanawiam czy nie kupić żonie jakiegoś mtb na te wakacyjne wypady :)

Napisano

Piszesz trochę niekonsekwentnie - raz, ze jest za mały zakres przełożeń, a potem, ze w sumie to najbardziej chodzi o te najlżejsze biegi. Jak chodzi tylko o najlżejsze biegi, to po prostu zmień w obecnym układzie blat z 42 na 38 - dalej będziesz w zalecanym dla Nexusa 5E z eSteps zakresie input ratio 1,3-1,5. Zyskasz nieco z dołu, stracisz z góry - w sensie twardości biegów/możliwości rozpędzenia roweru. Tylko to będzie wymagało przejścia na łańcuch, bo Gates nie oferuje blatów 38T, więc w sumie nie wiem, czy warto. Zaletą tego roweru jest pasek...Poza tym, c'mon to jest rower ze wspomaganiem, więc nie wiem, jak może aż talk doskwierać brak tych biegów w dolnym zakresie. Masz silnik, który powinien właśnie wspomagać żonę w starcie, jeśli najniższy możliwy bieg w Nexusie jest dalej za twardy...

Zmiana na Alfine 11 jest oczywiście możliwa, ale raczej tylko w układzie 42/22 (poprawne input ratio 1,90) a nie 42/24 (input ratio poza zakresem równe 1,75). Tylko nie wiem, czy ma sens... Jedenastka zawsze uchodziła za piastę delikatniejszą nie tylko od Nexusów ale nawet od ósemki Alfine. Swego czasu były problemy z wyciekami oleju (to jedyna piasta smarowana olejem i ten olej wymieniasz co roku...). Nie wiem na ile to są obiegowe opinie a na ile prawda, ale zwróć uwagę, że Ty chcesz ją eksploatować właśnie z tymi najlżejszymi biegami, w dodatku w Alfine 11 biegiem neutralnym (wewnętrzne przełożenie) jest chyba bieg 5, a wszystkie poniżej są po wewnętrznej redukcji w piaście. W Nexusie bieg neutralny to ten pierwszy. No i w końcu rozważ koszty tej operacji:

-sama piasta nie jest najtańsza;

-musisz zlecić przeplot koła z 5E na 11 lub kupić/złożyć nowe koło,

-musisz wymienić tylną zębatkę i dać nowy pasek a u Gatesa to nie są tanie rzeczy - dodatkowo upewnij się, ze Gates oferuje pasek pod oczekiwaną przez Ciebie kombinację blat/zębatka, długość tylnych widełek w tym Unibike'u oraz możliwości regulacji/napięcia paska...

-musisz zlecić przeprogramowanie silnika.

-nie wiem - sprawdź dokładnie - bo jeśli zależy Ci na automatycznej zmianie biegów, to do niedawna tylko Nexus ją miał. W Alfine 8 została chyba wprowadzona jakaś aktualizacją firmware, ale czy to samo dotyczy Alfine 11, to nie wiem...

Na koniec - akurat skróconą żywotnością paska przy mniejszym input ratio dla tych 60 Nm bym się aż tak nie przejmował. Zaletą zestawienia piast di2 z eSteps (oczywiście przy odpowiednim ustawieniu oprogramowania) jest współdziałanie tych elementów. Zakładam, że to jest skonstruowane w ten sposób, ze silnik w momencie zmiany biegu nie daje pełnej mocy/momentu obrotowego...

No i nie wiem skąd u Ciebie to mityczne 55/28 - to nie jest żaden wyznacznik idealnego zestawienia dla piast Shimano. Ba! Dla układu opartego na łańcuchu Shimano w ogóle nie przewiduje takich blatów/zębatek. W ofercie masz blaty 33, 38, 39, 42, 45 i zębatki 16, 18, 19 ,20, 21, 22, 23. Układ 55/28 "pachnie" mi jakimś Gatesem (zwłaszcza to 55), ale nie jest to jakiś wyznacznik ideału. Uzyskiwane przełożenie 1,96 i i jego okolice osiągniesz też na inne sposoby (39/20, 38/20, 42/22...) 

 

Napisano

Ja bym nie rezygnował z paska, szkoda wracać do łańcucha i smarowania.

Do zastanowienia czy wymiana koronek w obecnym by nie pomogła. Z przodu można dać 39, z tyłu 32 (o ile się coś znajdzie, bo widzę braki w sklepach).
Wyjdzie się poza zalecany zakres przełożeń, ale według mnie piasta to wytrzyma.

Przy Alfine 11 zejście na przełożenie główne 1,75 raczej nie będzie problemem, to ledwo 3% mniej.
U siebie mam 1,63 (36/22) choć bez wspomagania silnikiem. Problemów zasadniczo nie mam, choć ostatnio potrafi mi przeskoczyć ale jeszcze nie doszedłem czy to zbyt duża siła, czy może niedokładnie zmieniam biegi. Mimo 2500km na niej (na tym przełożeniu od 1000km), to jeszcze nie do końca się przestawiłem z poprzedniej Inter8 (też większość czasu poniżej zalecanego przełożenia, przeżyła 43k km).

No niestety koszty nie są małe, ale nawet sama wymiana zębatek pod pasek tanio nie wyjdzie.

Drugi rower na wypady w teren jak najbardziej do przemyślenia. Kwestia tylko czy jest gdzie trzymać i czy nie będzie się kurzył przez większość roku (jak też elektryk, to jak to wpłynie na baterię).

9 godzin temu, HSM napisał:

Tylko nie wiem, czy to jest, czego oczekujesz... Będzie na pewno więcej "biegów" i będą ciaśniej zestopniowane, ale Nexus 5E z 42/28 na twardych przełożeniach będzie nawet nieco szybszy niż Alfine 11 42/22. Zyskasz tylko trzy najlżejsze biegi i to będzie ten zysk z 406% zakresu... Tylko, czy o to Ci chodzi z elektrykiem? 

https://www.gear-calculator.com/?GR=SN5E&KB=42&RZ=28&UF=2328&TF=90&SL=2.4&UN=KMH&DV=speed&GR2=SA11&KB2=42&RZ2=22&UF2=2200

Nie jest szybszy, wyrównaj rozmiary kół/opon i wtedy porównaj.

https://www.gear-calculator.com/?GR=SN5E&KB=42&RZ=28&UF=2280&TF=90&SL=2.4&UN=KMH&DV=speed&GR2=SA11&KB2=42&RZ2=22&UF2=2280

Napisano
10 minut temu, HSM napisał:

Swego czasu były problemy z wyciekami oleju (to jedyna piasta smarowana olejem i ten olej wymieniasz co roku...).

Nadal mogą być.
Moja miała ślady oleju w ciągu pierwszego 1000km. Dałem na standardowy serwis i po kolejnych 500km zesikała się już konkretnie.
Po naprawie gwarancyjnej mam nabite już prawie 1100km, odpukać jest sucho.

13 minut temu, HSM napisał:

w dodatku w Alfine 11 biegiem neutralnym (wewnętrzne przełożenie) jest chyba bieg 5, a wszystkie poniżej są po wewnętrznej redukcji w piaście. W Nexusie bieg neutralny to ten pierwszy.

Jeżeli ufać oficjalnym tabelkom, to 11 nie ma żadnego biegu 1:1, więc tym bardziej bezpośredniego przełożenia z zębatki na korpus.
Inter 8 mimo takiego biegu też nie przenosiła bezpośrednio.
Ta 5 pewnie tak samo nie ma.

Także czy to jest redukcja, czy przyśpieszenie, to tak czy siak napęd idzie przez układ zębatek.

Napisano
Godzinę temu, zekker napisał:

Ja bym nie rezygnował z paska, szkoda wracać do łańcucha i smarowania.

Do zastanowienia czy wymiana koronek w obecnym by nie pomogła. Z przodu można dać 39, z tyłu 32 (o ile się coś znajdzie, bo widzę braki w sklepach).
Wyjdzie się poza zalecany zakres przełożeń, ale według mnie piasta to wytrzyma.

Przy Alfine 11 zejście na przełożenie główne 1,75 raczej nie będzie problemem, to ledwo 3% mniej.
U siebie mam 1,63 (36/22) choć bez wspomagania silnikiem. Problemów zasadniczo nie mam, choć ostatnio potrafi mi przeskoczyć ale jeszcze nie doszedłem czy to zbyt duża siła, czy może niedokładnie zmieniam biegi. Mimo 2500km na niej (na tym przełożeniu od 1000km), to jeszcze nie do końca się przestawiłem z poprzedniej Inter8 (też większość czasu poniżej zalecanego przełożenia, przeżyła 43k km).

No niestety koszty nie są małe, ale nawet sama wymiana zębatek pod pasek tanio nie wyjdzie.

Drugi rower na wypady w teren jak najbardziej do przemyślenia. Kwestia tylko czy jest gdzie trzymać i czy nie będzie się kurzył przez większość roku (jak też elektryk, to jak to wpłynie na baterię).

Nie jest szybszy, wyrównaj rozmiary kół/opon i wtedy porównaj.

https://www.gear-calculator.com/?GR=SN5E&KB=42&RZ=28&UF=2280&TF=90&SL=2.4&UN=KMH&DV=speed&GR2=SA11&KB2=42&RZ2=22&UF2=2280

No właśnie, tak jak piszesz. 42/24 to by nie bylchyba takie głupie.  Jedyna moja wątpliwość to czy 24 (tym bardziej 22)  zamiast 28 z tyłu nie spowoduje jakięgoś zwiększenia zużycia paska. Będzie o 2 zęby mniej oplatał z tyłu. Taki układ 24/42 w zupełności wystarczy. Ratio 1,75 jak porównywałem w z napędem11/42 jaki mam w swoim rowerze to wychodzi bardzo podobnie. To że gates jest 5 razy droższy od normalnych napędów to jest jasne i biorę to pod uwagę.

Napisano
1 godzinę temu, HSM napisał:

Piszesz trochę niekonsekwentnie - raz, ze jest za mały zakres przełożeń, a potem, ze w sumie to najbardziej chodzi o te najlżejsze biegi. Jak chodzi tylko o najlżejsze biegi, to po prostu zmień w obecnym układzie blat z 42 na 38 - dalej będziesz w zalecanym dla Nexusa 5E z eSteps zakresie input ratio 1,3-1,5. Zyskasz nieco z dołu, stracisz z góry - w sensie twardości biegów/możliwości rozpędzenia roweru. Tylko to będzie wymagało przejścia na łańcuch, bo Gates nie oferuje blatów 38T, więc w sumie nie wiem, czy warto. Zaletą tego roweru jest pasek...Poza tym, c'mon to jest rower ze wspomaganiem, więc nie wiem, jak może aż talk doskwierać brak tych biegów w dolnym zakresie. Masz silnik, który powinien właśnie wspomagać żonę w starcie, jeśli najniższy możliwy bieg w Nexusie jest dalej za twardy...

Zmiana na Alfine 11 jest oczywiście możliwa, ale raczej tylko w układzie 42/22 (poprawne input ratio 1,90) a nie 42/24 (input ratio poza zakresem równe 1,75). Tylko nie wiem, czy ma sens... Jedenastka zawsze uchodziła za piastę delikatniejszą nie tylko od Nexusów ale nawet od ósemki Alfine. Swego czasu były problemy z wyciekami oleju (to jedyna piasta smarowana olejem i ten olej wymieniasz co roku...). Nie wiem na ile to są obiegowe opinie a na ile prawda, ale zwróć uwagę, że Ty chcesz ją eksploatować właśnie z tymi najlżejszymi biegami, w dodatku w Alfine 11 biegiem neutralnym (wewnętrzne przełożenie) jest chyba bieg 5, a wszystkie poniżej są po wewnętrznej redukcji w piaście. W Nexusie bieg neutralny to ten pierwszy. No i w końcu rozważ koszty tej operacji:

-sama piasta nie jest najtańsza;

-musisz zlecić przeplot koła z 5E na 11 lub kupić/złożyć nowe koło,

-musisz wymienić tylną zębatkę i dać nowy pasek a u Gatesa to nie są tanie rzeczy - dodatkowo upewnij się, ze Gates oferuje pasek pod oczekiwaną przez Ciebie kombinację blat/zębatka, długość tylnych widełek w tym Unibike'u oraz możliwości regulacji/napięcia paska...

-musisz zlecić przeprogramowanie silnika.

-nie wiem - sprawdź dokładnie - bo jeśli zależy Ci na automatycznej zmianie biegów, to do niedawna tylko Nexus ją miał. W Alfine 8 została chyba wprowadzona jakaś aktualizacją firmware, ale czy to samo dotyczy Alfine 11, to nie wiem...

Na koniec - akurat skróconą żywotnością paska przy mniejszym input ratio dla tych 60 Nm bym się aż tak nie przejmował. Zaletą zestawienia piast di2 z eSteps (oczywiście przy odpowiednim ustawieniu oprogramowania) jest współdziałanie tych elementów. Zakładam, że to jest skonstruowane w ten sposób, ze silnik w momencie zmiany biegu nie daje pełnej mocy/momentu obrotowego...

No i nie wiem skąd u Ciebie to mityczne 55/28 - to nie jest żaden wyznacznik idealnego zestawienia dla piast Shimano. Ba! Dla układu opartego na łańcuchu Shimano w ogóle nie przewiduje takich blatów/zębatek. W ofercie masz blaty 33, 38, 39, 42, 45 i zębatki 16, 18, 19 ,20, 21, 22, 23. Układ 55/28 "pachnie" mi jakimś Gatesem (zwłaszcza to 55), ale nie jest to jakiś wyznacznik ideału. Uzyskiwane przełożenie 1,96 i i jego okolice osiągniesz też na inne sposoby (39/20, 38/20, 42/22...) 

 

55/28 stosuje producent rowerów Kross w piastach alfine (np. w unibike energy z 2018 roku gdzie jest alfine 8 di2) . Jasne, że można założyć 42/22 i będzie podobne ratio. Ale z jakiegoś powodu w steep 6100 stosują z tyłu 28 . Stąd się zastanawiam czy 22 z tyłu nie spowoduje np. przeskoczenia paska przy najwyższym momentach obrotowym pracy silnika. Przykład jest taki że w rowerach z silnikiem 40nm stosują w gates układ 46/22  a w silnikach z 60nm 55/28. Stąd moje rozterki. Po prostu chciałbym żeby żona miała zakres 406% zamiast 263 .

Napisano

Ciężko mi powiedzieć jak będzie z żywotnością paska. Zapewne spadnie przy mniejszych zębatkach, tak samo jak spada przy łańcuchach. Ale o ile, to nawet ciężko zacząć szacować.

Odnośnie różnych układów zębatek i różnych silników, to podstawowe pytanie czy ramy identyczne. Czyli czy na rozmiar ma wpływ silnik, czy raczej rama, która nie przyjmie większych zębatek.
Np. Gazelle jeden model z Boschem 75Nm ma 46:22, inny z 85Nm 50:22, piasta ta sama Enviolo Trekking 380.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...