Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Cześć, z racji że rower to dla mnie główny środek transportu jeżeli chodzi o dojazdy do pracy (około 10km w jedną stronę), ponieważ jeżdżę nim przez cały rok niezależnie od pogody, to rozważam zakup roweru z piastą planetarną. Dlaczego taki wybór? Zaciekawiła mnie zaleta w postaci czystego napędu w sezonie jesienno - zimowym, gdzie cały bród dostaje się do napędu i zmusza nas do jego częstszego mycia, lub szybszej wymiany napędu. Jednak dużą jego wadą jest mała znajomość tego „cuda” na naszym rynku, przez co serwis czy ewentualnych części zamiennych jest mało i trudno dostępnych. Następną obawą jest awaryjność takiej piasty, jak i samego paska, który jak zacząłem czytać na reddicie to ma swoich zwolenników jak i przeciwników. Jak ktoś dobrze trafił i dość długo jeździ bezawaryjnie to chwali, a jak komuś strzelił pasek to odradza. 
 

W moim budżecie znalazłem w sumie dwa modele: Marin Presidio 3 oraz Cube Nulane Pro 2025. 
 

Czy ktoś z Was posiada lub posiadał piastę planetarną i może się wypowiedzieć czy w tym budżecie warto iść w ten napęd? Czy lepszą opcją będzie kupno czegoś z tradycyjnym łańcuchem? 

Napisano (edytowane)

 

Ten Cube Nulane Pro, to Google mi znajduje, że to jest rower na Shimano Cues 2x10 i zakres przełożeń wskazuje, że to typowy góral, choć nie wiem, czy w takim układzie to tam nie trzeba jakiegoś trymowania przerzutki...? Wygląda na to, że piękny jest. No i zależy w jakim terenie te dojazdy, bo jeśli masz płasko to wydaje się, że to ten drugi, czyli Marin może być niezłą opcją, zakładając że celujesz w taką półkę cenową i chcesz mieć niezawodny i elegancki rower, niniejszym spróbuję spisać trochę informacji jakie udało mi się znaleźć na temat takich napędów planetarnych:

 

Oczywiście jak najbardziej warto zapoznać się z komentarzami.

Wielkość kół napędowych (przednia i tylna zębatka) w tym Marinie (i moje doświadczenie z Nexusami) sugeruje, że  taki rower nie nadaje się własnie do stromszych i dłuższych podjazdów, nawet osiem przełożeń to może być za mało. Choć pewnie da się osiągnąć i sporą prędkość maksymalną, to jednak rozpędzanie będzie "z oporami", ani nie da się tak łatwo (czyli tanio) jak w przypadku "łańcuchowych" Nexusów, wymienić tylnej zębatki, albo korby z przodu, na większą lub mniejszą, jak komu pasuje (o ile w ogóle da się zrobić taką wymianę - wraz z paskiem, prawdaż, który kosztuje swoje). To niewłaściwe napięcie paska powoduje jego szybkie zużycie oraz kół zębatych, z którymi on współpracuje - jest o tym w filmie. Zaś proponowana aplikacja do pomiaru napięcia paska nie bardzo się sprawdza - też jest w komentarzach, potrzebny więc odpowiedni przymiar (znowu koszt).

W Alfine, ale to 11, wymiana oleju jest przewidziana co 5000 km, czyli raczej dużo, w Nexusach 7 i 8 pierewsze namaczanie po 1000 km, potem co 2000, choć wielu twierdzi, że można i trochę rzadziej, a nawet podobno widziano przypadki, że ludzie jeździli na Nexusach latami od nowości bez żadnego serwisu. Smar Shimano, który tam jest wewnątrz użyty, nie rozpuszcza się podczas tego moczenia, tak jest to zaprojektowane, natomiast podobno po latach twardnieje do tego stopnia, że jeśli chcieć rozebrać całość i złożyć na smarze - typu długotrwałego (chyba niebieski Mobil Grease), żeby zrezygnować z tych namoczeń w drogim oleju Shimano, to może się przy tym okazać (po latach od nowości i przeprowadzania tych namoczeń w oleju), że trzeba oryginalny smar Shimano wręcz zrapywać, a jego rozpuszczanie przez moczenie w benzynie może wielce prawdopodobnie poskutkować rozpuszczeniem kolorowych kropek ustalających przy montażu położenie elementów wewnątrz piasty...

Tak więc warto tak jak przewiduje instrukcja Shimano, mimo że przedstawiony na powyższym filmie serwis piasty nie obejmuje niewidocznego łożyska, które znajduje się pod zębatką, to tam również jest oryginalny smar, który zapewne przewidziano ile ma wytrzymać bez żadnej ingerencji - tak mi się wydaje i nie ma co kombinować z niebieskim smarem, czy innym EP, bo to kupa nerwów i roboty, a żywotność wkładu piasty i bieżni będzie zapewne wystarczająca, ewentualnie potrzebna wymiana zewnętrznych łożysk, tak jak przedstawiono na filmie.

Nie pamiętam, która wersja Nexus 8, z tych nowszych, jest na pozdespolach Alfine, co podobno oznacza, że może przenosić większe obciążenia niż zwykły Nexus, ale chyba nie ma to większego znaczenia. Oryginalny olej Shimano można podobno próbować zastąpić znacznie tańszym olejem Motul, jest gdzieś dyskretnie w komentarzach tutaj: https://youtu.be/FjJVmgCjmlM?si=KbPZwe788tI_bJRl od samego autora kanału, którego nieśmiało pozdrawiam. No i to chyba wszystko co pamiętam.

 

Edytowane przez Stefcshg
Napisano
W dniu 18.01.2025 o 18:45, Shape00 napisał:

Cube Nulane Pro 2025

Nie występuje na pasku, ale Cube ma kilka innych modeli z takim napędem. Zdaje się, że pasek + przekładnia planetarna to idealny wybór na dojazdy do pracy. System raczej bezawaryjny zakładając normalny i regularny serwis. Zobacz jeszcze Canyon Commuter.

Napisano

@Shape00 jeżeli szukasz roiweru do jazdy miejskiej i nie przeszkadza Ci obniżona rama, to w niedawnym wątku dot. takiego roweru pojawiła się propozycja Rometa Mistrala 2D https://e-rower.pl/miejskie/11320-rower-mistral-2d-2024-5904803168712.html Nawet nie wiedziałem, że Romet ma w ofercie takie cudo na pasku. Tam jest Nexus 7 a nie Nexus 8 jak w Marinie czy przywołanym Canyonie, ale ten rower jest całe 2000 zł tańszy niż najtańszy Canyon i z 1000 zł tańszy niż Marin.

Inna sprawa, że przy takich rowerach musisz rzeczywiście zwrócić uwagę, czy napęd nie jest zestopniowany zbyt twardo, bo rzeczywiście zmiana zębatek i paska, żeby go "zmiękczyć" może być albo niewykonalna, albo zupełnie nieekonomiczna w nowym rowerze.  Tu https://www.gear-calculator.com/?GR=SNI7&KB=46&RZ=24&UF=2250&TF=80&SL=2.6&UN=KMH&DV=teeth&GR2=SNI8&KB2=50&RZ2=22&UF2=2170 masz zestawienie tego Rometa z Marinem. Proponuję, żebyś do porównań wpisał napęd/rozmiar opon roweru, na którym obecnie jeździsz i będziesz miał możliwość wyobrażenia sobie, co oferuje Nexus 7/8 z przełożeniem 1,9 czy 2,3...

Napisano (edytowane)

Zauważyłem, że odczuwalny opór podczas jazdy,  przy długich łagodnych podjazdach, albo wytracanie prędkości po zakończeniu zjazdu, wyraźnie zależy od opon - ich wagi (nieduża różnica) i bieżnika, pomimo tego samego rozmiaru. Okazało się, że to wytracanie po zjeździe jest mniejsze w moim przypadku na Nexusie 3, zaś na Nexusie 7 wcale nie podjeźdża się łatwiej pomimo, że dałem na tył większą zębatkę (o 1 ząb, maksymalnie dozwoloną wg powyższego geer-calculatora) niż była z Nexusem 3. Porównałbym to w ten sposób, że z lżejszymi oponami o gładszym bieżniku podjeżdżało się prawie tak samo jak z posiadającymi lepsze zabezpieczenie antyprzebiciowe i bardziej rowkowany bieżnik, ale też w sumie z tych płaskich (nie wymienię marki opon, bo tak), to znaczy - w obu przypadkach niewydajnie, brakowało przełożenia przy stromszych górkach. Przy zjeżdżaniu odczucie niewytracania prędkości, po prostu lekkości, też na korzyść Nexus 3. Za to na płaskim, albo minimalnie pochyłym, Nexus 7 to płynniejsza jazda i większa prędkość, także maksymalna i jakby podświadome dążenie do rozpędzania, żeby jechać na jak najwyższym biegu, mieć tę prędkość, zwłaszcza świeżo po przesiadce z 3-ki, co aktualnie uważam nie jest najlepsze dla zdrowia stawów...

https://si.shimano.com/pl/pdfs/dm/CASG004/DM-CASG004-02-POL.pdf

https://si.shimano.com/pl/pdfs/dm/SG0003/DM-SG0003-10-POL.pdf

Co do wysychania tego smaru Shimano wewnątrz, to chyba dotyczy to własnie piast nie najlepiej serwisowanych, zaś olej jednak wchodzi w reakcję ze smarem, co można zaobserwować na filmikach w postaci szarej mazi na zewnątrz wkładu, ale to zdaje się tak ma być. Są też filmiki przedstawiające różne metody, podejścia, np. moczenie całego wkładu przez noc, po uprzednim moczeniu w benzynie (to wtedy pewnie rozpuszczą się te kolorowe kropki). Niektórzy też próbują przeróbek w postaci nawiercania Nexusów 7/8, żeby zalać je ojejem na wzór Alfine, które w niektórych modelach też mają (miały?) tendencję do nieszczelności, przecieków. Potem uszczalnianie tego taśmą izolacyjną, klejem, silikonem, czym się da - że taka przeróbka powoduje zmniejszenie oporów, łatwiejsze zmiany biegów. 

Te rewelacje, żeby przesmarować Nexusa w całości niebieskim smarem, to dlatego, że ich autor doszedł do wniosku, po kilku nerwowych nocach spędzonych nad zrozumieniem jak się rozbiera i składa taką piastę i wypaleniu przy tym kilku paczek papierosów - jakoby najbardziej newralgicznymi elementami podatymi na zużycie w całym mechaniźmie były wałki z kółeczkami zębatymi, które wobec tego należy szczególnie posmarować w miejscu ich osadzenia, bo tam są największe obciążenia i to wydłuży żywotność całości. Za swój niewąptliwy talent i pracowitość został doceniony i wynagrodzony w jednym z krajów zachodnioeuropejskich otrzymaniem właściwego zatrudnienia, gdyż ze swojego, gdzie nie było raczej tradycji ponoszenia kosztów serwisu takich piast i rowerów, a istniała kultura postępu m.in. przez wykonywanie napraw i ulepszeń siłą własnych rąk, woli i umysłu, za co zyskiwało się pewnego stopnia powszechną chwałę, musiał się ewaukować.

https://youtu.be/W5ih1IRIRxI?si=c-2TDLEnp2kQQ6PF  ...tak mi się ten Marin trochę kojarzy, no bo jest też taki kanał na YouTube: https://www.youtube.com/@narower

Edytowane przez Stefcshg
Napisano

@Stefcshg Faktycznie mój błąd, kolega @marcesco mnie poprawił. Chodziło o Cube Hyde Pro 2025 w kolorze oliwkowym. O tym Canyon Commuter 5 to faktycznie nie wspomniałem, bo oni jedynie na swojej stronie prowadzą sprzedaż i nie wpadł mi w oko w żadnej ofercie sklepu. Więc aktualnie mamy 3, a może i nawet 4 propozycje:
1. Cube Hyde Pro 2025 - Nexus8 46x22 z oponami 55-622, pasek CDC (to chyba najsłabszy w ofercie?)
2. Cube Editor Race 2025 - Alfine8 46x22 z oponami 40-622, pasek CDX
3. Marin Presidio 3 - Nexus8 50x22 z oponami 32-622 (od razu do wymiany na szersze), pasek CDN
4. Canyon Commuter 5 - Nexus8 55x24 z oponami 40-622, pasek CDN

Porównanie Cube Hyde Pro z moim rowerem przedstawia się następująco
https://www.gear-calculator.com/?GR=SNI8&KB=46&RZ=22&UF=2309&TF=90&SL=2.4&UN=KMH&DV=speed&GR2=DERS&KB2=36&RZ2=11,13,15,17,20,23,26,30,36&UF2=2200
Tutaj dla porównania Canyon
https://www.gear-calculator.com/?GR=SNI8&KB=55&RZ=24&UF=2086&TF=90&SL=2.4&UN=KMH&DV=speed&GR2=DERS&KB2=36&RZ2=11,13,15,17,20,23,26,30,36&UF2=2200

Nie widzę żeby był jakiś mega przeskok, jedynie między aktualnym 5-7 biegiem będzie brakować jednego przełożenia, ale czy to aż tyle zmieni? Wątpię.

W Marinie chyba już to gorzej wypada
https://www.gear-calculator.com/?GR=SNI8&KB=50&RZ=22&UF=2170&TF=90&SL=2.4&UN=KMH&DV=speed&GR2=DERS&KB2=36&RZ2=11,13,15,17,20,23,26,30,36&UF2=2200

 

Teren po jakim jeżdżę to płaskostopie, według Garmina moja droga do pracy nie przekracza nawet 100m przewyższenia.

@HSM Nie no, nie chcę takiego Rometa, już bym wolał Marina.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...