RafalG Napisano Poniedziałek o 09:48 Napisano Poniedziałek o 09:48 Cześć. Wiem, że temat włakowany był już na wzystkie kierunki, ale ma jedno pytanie na które odpowiedzi nie znalazłem. Znam wszystkie zalety krótszej korby i myślę, że ujawniają się one w długich przelotach w jednostajnej jeździe. Jak myslicie, czy w mtb w trudnym terenie z odstrymi podjazdami czy w górach to się również sprawdza? W terenie ciężko jest utrzymać wysoką kadencję, zwłaszcza na ostrych podjazdach gdzie jest walka o to aby w ogóle podjechać a nie w jakim tempie. Czy w takiej sytuacji korba 175 nie będzie lepsza od 170? Sprawdzałem oferty różnych firm i w większości w rowerach XC na mój wzrost korba ma dłuhość 175, natomiast w trailówkach 170. Być może jest to związane z tym, ze zakłada się, że obecnie w większości przypadków rowery trailowe są używane jako grawitacyjne (wyjeżdżanie do góry wyciągiem) i nie potrzebują dłużeszego ramienia do podjeżdzania stromych rzeczy, tylko krótszego, ułatwiającego szybkie dopedałowanie przy zjazdach. Moja jazda jest bliższa XC bez długich przelotów ze stałą kadencją a raczej zmienny tren. Pytam bo chcę wymienić korbę. Obecnie mam 175, ale ze względu na mniejsze obciążenia kolan rozważam zakup 170. Cytuj
uzurpator Napisano Poniedziałek o 09:53 Napisano Poniedziałek o 09:53 Różnica: 5/175 ~= 2.8%. To jest sufit tego problemu. Przynajmniej od razu rozważ korby 155-160mm. W przeciwnym przypadku rozpatrz pójście na rower. Cytuj
ChuChu Napisano Poniedziałek o 10:34 Napisano Poniedziałek o 10:34 Co prawda w Szosie i Gravelu, ale próbowałem korb 170 mm i 175 mm. Naprawdę nie mam pojęcia jakie trzeba mieć wyczucie, żeby zauważyć różnicę. Dodam tylko, że systemy pedałów wpinanych się różnią między sobą czasami o dobre kilka milimetrów, tak samo jak buty, a nikt korb nie zmienia przy wymianie wspomnianych elementów. Cytuj
PawelW84 Napisano Poniedziałek o 10:55 Napisano Poniedziałek o 10:55 W grawelu (Rose Backroad) mam korbę 175 mm a w szosie (Rose 105 SL) 172,5 mm. Te same pedały, bloki, buty, siodełka, kierownice. Podobne ramy i ustawienia Obiektywnie nie widzę żadnej różnicy. Subiektywnie też nie Cytuj
marvelo Napisano Poniedziałek o 15:24 Napisano Poniedziałek o 15:24 (edytowane) 4 godziny temu, ChuChu napisał: Co prawda w Szosie i Gravelu, ale próbowałem korb 170 mm i 175 mm. Naprawdę nie mam pojęcia jakie trzeba mieć wyczucie, żeby zauważyć różnicę. Dodam tylko, że systemy pedałów wpinanych się różnią między sobą czasami o dobre kilka milimetrów, tak samo jak buty, a nikt korb nie zmienia przy wymianie wspomnianych elementów. Długość korby ma zupełnie inny wpływ na zakres ruchu (i pozycję stopy w dolnym i górnym położeniu) niż grubość pedału i podeszwy. Skracając korbę o 5 mm możesz siodło ustawić 5 mm wyżej, a w górnym położeniu będziesz miał wtedy kolano o 10 mm dalej od brzucha. To już jest istotna różnica, która znacznie wpływa na konieczny zakres ruchu w stawach. Ja korb 175 mm (przy wzroście 170 cm) nie znoszę (nie mam w żadnym z rowerów), a w jednym mam nawet 165 mm (szosa z prostą kierownicą). Krótsza korba to także większy prześwit, co w terenie, np. w koleinach, na korzeniach, kamieniach jest również istotne. Edytowane Poniedziałek o 15:26 przez marvelo Cytuj
itr Napisano Poniedziałek o 17:38 Napisano Poniedziałek o 17:38 Stosowałem od 165 do 175... długie nogi, lekka konstrukcja mięśni . Do jazdy w górach, z przepychaniem na bardzo niskiej kadencji często na stojąco -- daję głos na 175. W innych rowerach znaczenie mniejsze. Nie tylko 3 czy 6 procent różnicy w sile na dźwigni się liczy, ale bezwładność biodynamika ruchu, tor po którym napędza się i zwalnia masę nóg. Intuicja i samorefleksja podpowiadają mi że lepiej robić mniejsze kółka nogami generując większą moc z szybkiej kadencji, niż duszenia na twardo. Ale np z długimi nogami jednak nie będę szukać 145 tek. 170'są spoko Cytuj
sz.jablonowski Napisano Poniedziałek o 17:57 Napisano Poniedziałek o 17:57 Mam 84cm w przekroku, jeżdziłem na 175mm w MTB i miałem dolegliwości bólowe kolan i odcinka krzyżowego kręgosłupa, w MTB przesiadłem się na 170mm bóle minęły, w gravelu i szosie mam 172,5mm i też będę zmieniał na 170mm. Cytuj
chrismel Napisano Poniedziałek o 19:01 Napisano Poniedziałek o 19:01 3 godziny temu, marvelo napisał: będziesz miał wtedy kolano o 10 mm dalej od brzucha Albo brzuch będzie się uginał o 10 mm mniej Cytuj
marvelo Napisano Poniedziałek o 19:38 Napisano Poniedziałek o 19:38 Ugniatanie tłuszczu też pożera chyba trochę energii, więc powinno być lżej. Cytuj
sky87 Napisano Poniedziałek o 20:22 Napisano Poniedziałek o 20:22 2 godziny temu, sz.jablonowski napisał: Mam 84cm w przekroku, jeżdziłem na 175mm w MTB i miałem dolegliwości bólowe kolan i odcinka krzyżowego kręgosłupa, w MTB przesiadłem się na 170mm bóle minęły, w gravelu i szosie mam 172,5mm i też będę zmieniał na 170mm. Ale to zadziałało u Ciebie. Bo ja mam z kolegą taki sam wzrost, przekrok podobny ale ja mam dłuższe ręce. I tu pozycja już się zmienia, więc długość korby niekoniecznie musi mieć znaczenie. Często na bóle kolan wystarczy lekko obniżyć siodełko. Ja miałem problem z nadgarstkami i barkami, pomogła wymiana kierownicy. Za dużo zmiennych żeby jednoznacznie określić co jest lepsze Cytuj
wr81 Napisano Poniedziałek o 20:41 Napisano Poniedziałek o 20:41 10 godzin temu, RafalG napisał: natomiast w trailówkach 170. W rowerach z nowoczesną progresywaną (slack itp) geometrią skracanie korb ( ciekawe czy będzie progresja i korby 160-165mm w standardzie) powiązane jest też z nisko umieszczonym suportem i potencjalnym haczeniem korbami o podłoże.. Cytuj
RafalG Napisano Wtorek o 06:48 Autor Napisano Wtorek o 06:48 Mój rower to Orbea Laufey. Miał fabrycznie korbę 170 ale wymieniłem ją na 175 bez porządnego przetestowania bo po przesiadce z porzeniego roweru (Kona Honzo z korbą 175) wydawało mi się, że ciężko idzie. Bezpośrednio po wymianie korby czuć było że rower jedzie inaczej i to dość wyraźnie. Ostatnio niestety zaczęły mnie boleć kolana i pomyślałem, że spróbuję znowu 170 dodatkowo z owalem. Opierając się na wiedzy z internetu (własnych doświadczeń nie mam) stwierdziłem, że może to trochę odciąży kolana, ale ze względu na teren w którym w większości jeżdżę obawiam się czy z korbą 170 będę w stanie podjechać wszystko co daję radę na 175. Nie jestem zawodnikiem, który da radę utrzymać kadencję 90 na podjeżdzie +20% przez długi czas więc jest to raczej przepychanie powoli na kadencji rzędu 50. I pytanie brzmi czy w takich warunkach korba 170 sie sprawdzi. Rozumiem zalety krótszej korby, ale jeżeli za te zalety mam zapłacić tym, że pod strome podjazdy będę musiał wypychać to wolę korbę dłuższą z wszystkimi jej wadami. Podsumowując, chciałem się od Was dowiedzieć czy mają podjazd X który ostatnimi siłami dam radę przepchnąć na korbie 175 przejadę również na 170 i czy jest możliwość, że właśnie tego 0,5cm ramienia braknie. Jest jeszcze pomysł, żeby wraz z korbą 170 wu,ienić blat z obecnych 30 zębów na 28. Cytuj
DyktaTusek Napisano Wtorek o 07:50 Napisano Wtorek o 07:50 Niby 5mm to niewiele, ale w terenie różnica przy przejściu z 175 na 170 w haczeniu o korzenie jest wyraźnie wyczuwalna na korzyść krótszej oczywiście. Aż się zdziwiłem przesiadając. Cytuj
olo850 Napisano Wtorek o 09:39 Napisano Wtorek o 09:39 2 godziny temu, RafalG napisał: Podsumowując, chciałem się od Was dowiedzieć czy mają podjazd X który ostatnimi siłami dam radę przepchnąć na korbie 175 przejadę również na 170 i czy jest możliwość, że właśnie tego 0,5cm ramienia braknie. Jest jeszcze pomysł, żeby wraz z korbą 170 wu,ienić blat z obecnych 30 zębów na 28 Nie ma takiej możliwości. Różnica jest zbyt mała żeby w amatorskiej jeździe o podjechaniu lub nie decydowała długość ramienia korby. Jeżeli teren jest typowo górski i nie jesteś mistrzem jazdy w dół w trakcie której musisz mocno dokręcać, to zamontuj 28. Cytuj
PawelW84 Napisano Wtorek o 13:35 Napisano Wtorek o 13:35 Jesteś pewien że masz blat 30 a nie 32 ?? Blat 28 to dość mało. Jaką masz z tyłu kasetę i ile zębów ma największa koronka ? Cytuj
RafalG Napisano Wtorek o 14:00 Autor Napisano Wtorek o 14:00 (edytowane) Blat mam 30. Fabrycznie był 32 ale zmieniłem na 30. Kasta Deore 10-51 12rz. Najmniejszej zębatki z tyłu (10) praktycznie nie używałem więć spróbuję blatu 28. Wolę mieć zapas miękkich przełożeń nie twardych. Zamówiem właśnie korbę SLX 7100 170mm z blatem 30 i dodatkowo na ali zamówłem blat owalny 28. Nie był drogi więc można potestować. Edytowane Wtorek o 14:07 przez RafalG Cytuj
Turysta05 Napisano Wtorek o 19:16 Napisano Wtorek o 19:16 (edytowane) Ja aluminiowy blat z Ali (32z) testuję blisko rok i działa, fakt że ma u mnie łatwe życie. A te zębatki 10z, 12z, to lepiej nie używać, a łańcuch odwdzięczy się długą żywotnością. To konstrukcja z szatańskim chichotem marketingowym, ma się zepsuć jak najprędzej, nadają się tylko jako niezbędny dystans do skręcenia kasety, niestety na to wyszło☹️. Edytowane Wtorek o 19:17 przez Turysta05 Cytuj
PawelW84 Napisano Środa o 12:37 Napisano Środa o 12:37 22 godziny temu, RafalG napisał: Blat mam 30. Fabrycznie był 32 ale zmieniłem na 30. Kasta Deore 10-51 12rz. Najmniejszej zębatki z tyłu (10) praktycznie nie używałem więć spróbuję blatu 28. Wolę mieć zapas miękkich przełożeń nie twardych. Zamówiem właśnie korbę SLX 7100 170mm z blatem 30 i dodatkowo na ali zamówłem blat owalny 28. Nie był drogi więc można potestować. To faktycznie miekko. Ja zmieniłem z 32 na 34, bo czasem mi brakowało, przy kasecie 10-52. Na plus poszło że trochę odpoczęły najmniejsze koronki w kasecie. Cytuj
Tyfon79 Napisano Środa o 14:39 Napisano Środa o 14:39 (edytowane) W dniu 13.01.2025 o 21:41, wr81 napisał: W rowerach z nowoczesną progresywaną (slack itp) geometrią skracanie korb ( ciekawe czy będzie progresja i korby 160-165mm w standardzie) powiązane jest też z nisko umieszczonym suportem i potencjalnym haczeniem korbami o podłoże.. W analogach jak ktoś notorycznie haczy korbą to nie umie jeżdzić, złe ustawienie zawieszenia, ... Będzie mniej nawet 1,5 cm to i tak nic to nie da. W elektrykach gdzie wiele kwestii już się tak nie liczy bo silnik już dawno dają korby 160 mm. Jest to logiczne biorąc po uwagę możliwości podjazdu z prądem. Co do tematu to wartość nie warta świeczki bo większą rozbieżność można dostać choćby na oponach nie mówiąc już o ciśnieniu. Edytowane Środa o 15:00 przez Tyfon79 Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.