DamianR Napisano Niedziela o 21:27 Napisano Niedziela o 21:27 Dzień dobry, Posiadam Cube Analog rocznik 2019, pełna specyfikacja: https://archiv.cube.eu/pl/2019/202100 Jakiś czas temu włożyłem mu: Shimano Deore FC-M6000-3 40/30/22T 175mm Suport Shimano Deore SM-BB52 68/73 mm Shimano Alivio 9rz CS-HG400 11-36T Shimano FH-TX500 FH-TX506 FH-MT200 - 8 9 10 rzędów Chciałem przejść na korbę HT2 a jednocześnie jak najwięcej elementów zachować więc dobierałem elementy zbliżone do starych. Nie przewidziałem jedynie że przerzutka przednia nie będzie kompatybilna z nową korbą, w efekcie bez obcierania łancucha mogę wyregulować jedynie tak żeby ok było na 1-2 lub2-3. Teraz chciałbym przejść na 1x11, wybrałem takie podzespoły: Korba Shimano Deore FC-M5100 175 mm 32T Linia łańcucha (mm): 52 -> chciałbym 34 zęby ale nie widzę takiej dostępnej Kaseta SHIMANO Deore CS-M5100 11-51 Przerzutka tylna Shimano RD-M5100 SGS SGS długi wózek 11rz Manetka Shimano Deore SL-M5100 tył 11-rzędowa SHIMANO CN-HG701 11 rzędów XT/Ultegra 116 Wszystko z jednej grupy żeby uniknąć niekompatybilności. Sprawdzałem na kalkulatorze przełożeń i te lżejsze przełożenia są praktycznie identyczne jak mam obecnie a wyższych i tak rzadko używam (spore podjazdy w okolicy). Nauczony porażką poprzedniej modyfikacji mam kilka wątpliwości. Po pierwsze czy to co wybrałem będzie pasować do mojego roweru - może o czymś zapomniałem? Bębenek z tego co wyczytałem chociaż jest do 9/10 kaset do tej 11 też powinien pasować, czy się mylę? A może ta wymiana nie ma sensu i lepiej wymienić tylko przednią przerzutkę? Obecny napęd jeszcze nie jest w złym stanie, główną motywacją zmiany jest brak możliwości prawidłowej regulacji oraz chęć uproszczenia całości. Z kolei nie widzę za bardzo sensownej kompatybilnej do korby przerzutki no i też patrząc na obecne trendy to czy za rok dwa nie okaże się że nie ma już dostępnych części do 3x9 i trzeba będzie wtedy wymieniać całość, 1x11 wydaje mi się bardziej przyszłościowy. Na pewno nie chciałbym wracać do kwadratu. Z góry dzięki za wszelką pomoc. Cytuj
Przecietny Napisano Poniedziałek o 07:43 Napisano Poniedziałek o 07:43 Cześć dziwne, że nie działa skoro korba ma tyle samo zębów. Założony ten suport poprawnie? Tj podkładki są dobrej ilości po dobrej stronie? Czy kupować nowy napęd nie odpowiem kolega sam musi wiedzieć czy chce. FC m 5100 w oryginale chyba nie występuje z zebatka 34. Cytuj
uzurpator Napisano Poniedziałek o 07:53 Napisano Poniedziałek o 07:53 10 godzin temu, DamianR napisał: A może ta wymiana nie ma sensu i lepiej wymienić tylko przednią przerzutkę? Obecny napęd jeszcze nie jest w złym stanie, główną motywacją zmiany jest brak możliwości prawidłowej regulacji oraz chęć uproszczenia całości. Z kolei nie widzę za bardzo sensownej kompatybilnej do korby przerzutki no i też patrząc na obecne trendy to czy za rok dwa nie okaże się że nie ma już dostępnych części do 3x9 i trzeba będzie wtedy wymieniać całość, 1x11 wydaje mi się bardziej przyszłościowy. Na pewno nie chciałbym wracać do kwadratu. Wnuki Twoich dzieci będą już w grobach, a 3x9 będzie dostępne. Zakładając, że zębatki są tej samej wielkości pomiędzy oryginalną a nową korbą, to jest to tylko kwestia regulacji. Jakiej konkretnie - nie wiem - bez roweru na wieszaku nie jestem w stanie zgadnąć. Jeżeli chcesz przejść na 1x11, to minimalnie potrzebujesz kasetę, manetkę, przerzutkę i zębatkę. Chińskie zębatki N/W są dostępne w dowolnym mocowaniu i zębarzu - możesz nawet kupić kilka i sprawdzić która pasuje bardziej. Cytuj
Dokumosa Napisano Poniedziałek o 08:54 Napisano Poniedziałek o 08:54 W tym rowerze lepiej założyć (jak wspomniał @uzurpator) chiński blat w miejsce środkowego do posiadanej korby (która jest korbą ht2) co spowoduje, że będzie w linii 50mm czyli lepszej. Napęd oparty na kasecie 11rz 11-51ma tą zasadniczą wadę, że ma męczące stopniowanie 15-18-21. Pół biedy jeśli się tego nie używa nadmiernie ale przy obecnie wszechobecnych blatach 30/32T to zakres jeżdżony w 95% czasu. 1 Cytuj
uzurpator Napisano Poniedziałek o 09:12 Napisano Poniedziałek o 09:12 Tak swoją drogą, to pewno samo pozbycie się przedniej przerzutki, i wejście w jeden blat rozwiąże 95% problemów. Reszta napędu może zostać. Cytuj
DamianR Napisano Poniedziałek o 09:29 Autor Napisano Poniedziałek o 09:29 (edytowane) Oryginalna korba była na kwadrat, obecna jest na ht2 -> jak podkładki wkładałem zgodnie z instrukcją działa 1-2 ale 3 nie chce wejść, nie zależnie od ustawień przerzutki, po kombinacji z podkładkami 1-2 wchodzi ładnie, 3 wrzuci się ale obciera łańcuch i nie da się już bardziej wysunąć przerzutki. No może rzeczywiście coś źle zrobiłem ale nie mam pojęcia co więc założyłem że 1 z drugim nie kompatybilne a może przerzutka zużyta po prostu. Jakby udało się to wyregulować to wtedy bym dojeździł ten napęd. Pewnie najlepsze by było cos w stylu 2x10 dla mnie ale wychodzi drożej znacznie niż 1x11 Czyli ta kaseta 11rzędowa wejdzie na ten bębenek chociaż teoretycznie jest on do 10rz.? Jeśli chodzi części 3x9 o dostępność zakładam z tych trochę wyższych grup, np ta korba co teraz mam jest niby do 3x10. Patrząc w 1 ze sklepów na ht2 jest dokładnie 1 korba z ht2 z 3 rzędami, 7 z 2 rzędami i 32 z 1 zębatką. czyli myślicie że w tym napędzie co mam wystarczy zębatkę nr 2 zmienić i tyle? W takim razie na pewno musiałbym używać skrajnych przełożen typu 2-1 i 2-9 -> w napędzie 3x9 raczej się unika takich przełożeń. Łańcuch do 1x11 jest chyba cieńszy czyli może mniejsza żywotność ale lepiej znosi przekosy (tak sądze). 36 zębów jest też znacznie mniej niż 51 więc duże podjazdy byłyby cięzkie. Edytowane Poniedziałek o 09:38 przez DamianR Cytuj
Dokumosa Napisano Poniedziałek o 09:37 Napisano Poniedziałek o 09:37 Czy czasami nie masz tam mufy suportu o dł. 73mm? Cytuj
DamianR Napisano Poniedziałek o 09:51 Autor Napisano Poniedziałek o 09:51 Zmierzyłem jeszcze teraz, jak dla mnie 68mm. Cytuj
Przecietny Napisano Poniedziałek o 10:05 Napisano Poniedziałek o 10:05 No tak m6000 to napedy 10 rzędowe. Czy to właśnie nie będzie problemem? Przerzutka na 9 rzędów a korba na 10? Między 9 a 10 rzędów była zmiana ciągu linki. Ok Doczytałem, że już to odkryles😁 Cytuj
uzurpator Napisano Poniedziałek o 10:19 Napisano Poniedziałek o 10:19 @Przecietny Nie. Dystans pomiędzy zębatkami na korbach 9 i 10 ( i 11 i 12 ) rzędowymi jest taki sam, i wynosi 8mm. Różnią się zębatki, ale nie w części roboczej, ale w - powiedzmy "pomocniczej". W praktyce jednak 9 rzędowy napęd z 10/11 rzędowymi korbami działa bezproblemowo. Natomiast ustawienie trypla na indeksowanym napędzie tak, aby nie ocierało na żadnej kombinacji jest, w praktyce, niemożliwe. W granicach kanonicznych rozwiązań ja zawsze celuję w 1. dostępność pełnej kasety z środkowego blatu 2. na dużym blacie ma działać najszybsze 7-8 przełożeń, fajnie będzie jak wszystkie, ale ocieranie na kombinacji duża-duża jest do przeżycia 3. na najmniejszym blacie ma działać największe 5-6 koronek. W tym układzie przy sensowym użytkowaniu roweru w praktyce problemu z przednią przerzutką nie będzie, bo jeżeli ociera, to na przełożeniach które nie są normalnie używane. Oczywiście - można też iść w awangardę w celu minimalizacji problemu, ale OP niekoniecznie chce to robić. 50 minut temu, DamianR napisał: czyli myślicie że w tym napędzie co mam wystarczy zębatkę nr 2 zmienić i tyle? W takim razie na pewno musiałbym używać skrajnych przełożen typu 2-1 i 2-9 -> w napędzie 3x9 raczej się unika takich przełożeń. Łańcuch do 1x11 jest chyba cieńszy czyli może mniejsza żywotność ale lepiej znosi przekosy (tak sądze). 36 zębów jest też znacznie mniej niż 51 więc duże podjazdy byłyby cięzkie. Używać możesz wszystkich przełożeń. To ograniczanie to mem powielany przez lata. Co do reszty - chińska zębatka to ~50zł. Kup, załóż, pojeździj. Jestem w 95% pewny, że jeżeli nie mieszkasz w górach, to taki napęd Ci wystarczy. 1 Cytuj
Przecietny Napisano Poniedziałek o 12:55 Napisano Poniedziałek o 12:55 @uzurpatordzięki za wyjaśnienie, nawet poszedłem sprawdzić i porównywałem korby 9 i 10 rzędów i na oko faktycznie wyglądało na podobne odstępy, suwmiarka też tak pokazywała ale nie brałem tego za pewnik. A tu się okazuje,że jednak. Sam się niedawno zastanawiałem czy zamontować korbe 4100 lub 5100 do napędu 2x9. Chciałem sprawdzić jak to będzie działać z klamkomanetkami i z tego co mówisz będzie. Cytuj
sz.jablonowski Napisano Poniedziałek o 18:05 Napisano Poniedziałek o 18:05 Jeśli nie planujesz zmiany roweru w najbliższym czasie, chcesz uprościć napęd, nie zależy Ci jakoś szczególnie mocno na redukcji wagi roweru to montuj Deore 5100, ten napęd jest pancerny, zębatkę możesz kupić na Ali Deckasa, kosztują grosze. Mam doświadczenie z tanimi napędami 8/9, i są pozornie tanie, bo łańcuchy i kasety kończyły się po 1500-2000km, a na deorce 5100 11kkm na jednym łańcuchu przy stosowaniu wosku i jeździe całym rokiem. Cytuj
Dokumosa Napisano Poniedziałek o 19:29 Napisano Poniedziałek o 19:29 (edytowane) Jeśli już zmieniać napęd stawiając na żywotność to można rozważyćj wejście w linkglide/cues. Dodatkowo jakąś korbę z linią 49.mm się tam znajdzie i stopniowanie na kasecie 11-50 jest odrobinę poprawione. Niemniej korbę m6000 łatwo przerobić na 1x przy czym plus taki, że to korba z ramionami HT w przeciwieństwie do nowszych deorek. Edytowane Poniedziałek o 19:34 przez Dokumosa Cytuj
DamianR Napisano Poniedziałek o 21:18 Autor Napisano Poniedziałek o 21:18 (edytowane) Jestem w 95% pewny, że jeżeli nie mieszkasz w górach, to taki napęd Ci wystarczy. no właśnie mieszkam może nie w górach ale mam bardzo blisko i już wyjeżdżając z domu jest 10minutowy podjazd gdzie na znacznym odcinku 1-1,1-2 to jest wszystko co daje radę. Musiałbym kasetę jeszcze zmienić albo zostać tak jak teraz czyli z przodu używać 1-2 a z tyłu do 7 i jest w miarę ok. Jeśli nie planujesz zmiany roweru w najbliższym czasie, chcesz uprościć napęd, nie zależy Ci jakoś szczególnie mocno na redukcji wagi roweru to montuj Deore 5100, ten napęd jest pancerny, zębatkę możesz kupić na Ali Deckasa, kosztują grosze. Mam doświadczenie z tanimi napędami 8/9, i są pozornie tanie, bo łańcuchy i kasety kończyły się po 1500-2000km, a na deorce 5100 11kkm na jednym łańcuchu przy stosowaniu wosku i jeździe całym rokiem. Roweru raczej nie chce zmieniać, zakładając wymianę całego napędu + drobniejsze modyfikacje to 700-800 zł mi wychodzi a rower jednak nieco więcej. Ja to tylko rekreacja więc +-0,5 kg nie ma dla znaczenia. Deore 5100 kobra jest na linię 52, u mnie jest obecnie 50 będzie to ok? Będzie to działać jeśli nie mam sztywnej osi z tylu? Te zębatki deckasa rzeczywiście w fajnej cenie Jeśli już zmieniać napęd stawiając na żywotność to można rozważyćj wejście w linkglide/cues. Dodatkowo jakąś korbę z linią 49.mm się tam znajdzie i stopniowanie na kasecie 11-50 jest odrobinę poprawione. Niemniej korbę m6000 łatwo przerobić na 1x przy czym plus taki, że to korba z ramionami HT w przeciwieństwie do nowszych deorek. O ciekawa opcja, nie znałem tego, muszę poczytać, cenowo zbliżone do deore na pierwszy rzut oka. Edytowane Poniedziałek o 21:19 przez DamianR Cytuj
XYZPV Napisano wczoraj o 06:11 Napisano wczoraj o 06:11 Na jedną rzecz ci zwrócę uwagę. Długośc korb. ile masz wzrostu? Obecnie wiadomo i jest to potwierdzone przez wielu, że kupno krótszej 170, a nawet 165mm w przypadku osób o wzroście 170, nawet do 180mm pomaga w płynności pedałowania. Warto przy okazji zmiany korby zwrócić na to uwagę. Trochę poczytać o tym, pooglądać jutuby itp. Cytuj
DamianR Napisano wczoraj o 08:07 Autor Napisano wczoraj o 08:07 195cm także raczej nie brałem pod uwagę innych korb niż 175 ale też zauważyłem że większość ma 170 Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.