Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Napisałem krótki artykuł rozwijający temat, a poniżej jego streszczenie: https://serwisbajka.pl/realizacje/reklama-w-branzy-rowerowej/


Przeglądałem ostatnio część swoich zbiorów z lat minionych i w ręce wpadł mi kultowy plakat Shimano. Bezdroża, rowerzysta padł z wycieńczenia, a sępy zamiast go zjeść - wyrywają elementy roweru (czyli nową wówczas grupę Deore XT). Genialny w swojej prostocie przekaz, za którym jednak stali ludzie nieprzypadkowi. 

Shimano_Components_Guts_Vultures-optimiz

Jako, że naprawdę długo siedzę w branży pamętam dobrze reklamy sprzed lat. Wiele z nich było pomysłowych, dobrze skrojonych, z jajami. Weźmy np. akcję koncernu SRAM z artystami z całego świata, kiedy tworzyli rzeżby 3D z części będących w portfolio marki:

jesse-meyer-2-l-optimized.jpg

Dzisiejsze kampanie w większości są, kurcze, słabe i robione pod konsumenta, który w przeciągu kilku minut ogląda fb, YT, Insta, Tik-Toki i co tam jeszcze jest. A zaraz i tak o większości zapomni oraz nic mu się nie podoba. Kiedyś plakat czy czasopismo rowerowe trzeba było znaleźć, kupić. Dzisiaj ludzie siedzą prze komputerem i nie chce im się zapoznać z tematem, na który trzeba poświęcić więcej niż kilkanaście sekund. I są jak rzymscy cesarze, oceniający kciukiem w dół lub w górę (przyjajmniej w swoim mniemaniu) 😉

Zastanawiam się, czy moje obserwacje są słuszne czy może macie zupełnie inne i bredzę 😉 Widzieliście ostatnio naprawdę dobrą reklamę z branży rowerowej, która przekonała Was do zakupu? Albo spowodowała, że poczuliście więź z marką? Przy czym ta druga opcja wydaje mi się być znacznie bardziej interesująca. 

 

  • +1 pomógł 6
Napisano (edytowane)

W dzisiejszych czasach, od strony firm dostarczających kontent (telewizje niezależnie od sposobu jej dostarczenia, czy to przez dvb czy przez ott czy jak kto tam chce, czy to radio, nie mowiac juz o interencie jak np Google przez YT) niemalże wszystkie odtworzenia/odsłon reklam sa policzone, także ludzie od dostarczania treści dokładnie wiedzą do ilu i konkretnie nawet do jakich ludzi taka reklama trafia 😆

Każdy trzeźwy producent potrzebujący reklamy, może dokładnie sprawdzić zanim zdecyduje sie na kampanie reklamową kiedy i do kogo taki przekaz trafi - na ile odsłon/obejrzeń może liczyć - no i ile to bedize kosztowało.  Zatem każdy jeśli tylko chce pozna dość szybko siłę i potencjał takiej reklamy - wystarczy proste zapytanie "ile to bedzie kosztowało" - rozlicza się to już teraz w internetach niemalże per ilośc odsłon rzeczywistych - a nie potencjalnych.

A jeśli twirdzisz, że im się nie chce - to moja odpowiedź na to jest taka - ALBO z jakiegoś powodu nie widzą potrzeby bo z badań im wychodzi ze.... (nie jestem specam w temacie takich badań i decyzji) nie trzeba - np takie Shimano może być juz wystarczająco zakontraktowane przez producentów rowerów iż nie musi się reklamować, bo detal u nich w  zasadzie jest marginesem marginesów ....a reklama samego roweru pt wybierz Marke A bo ona ma osprzet Shimano ... to też może być z jakis powodów słabe... ALBO powód nr 2 zwyczajnie firmy nie maja na to kasy, a ich aktualny poziom sprzedazy i plany sa realizowane bez pompowania kasy w reklamy.  

 

Bez wiedzy "insajderskiej" wszelkie tego typu rozkminy to czyste gdybanie.

A raczej nie sądze zeby na forum rowerowym ktos miał wgląd w finanse i plany firm rowerowych - ale nie wykluczam bo może jest ktos z np 7Anna kto opowie jak to u nich wygląda 😆 ale z Shimano/Sram i zależnych od nich raczej niebardzo :P

Edytowane przez player123
  • +1 pomógł 1
Napisano (edytowane)
10 godzin temu, Punkxtr napisał:

Dzisiejsze kampanie w większości są, kurcze, słabe i robione pod konsumenta, który w przeciągu kilku minut ogląda fb, YT, Insta, Tik-Toki i co tam jeszcze jest.

Tych kreatywnych reklam zawsze było mało, bo to po prostu sztuka. Nie wiem, a może głównie szuka się klienta jednorazowego, ale z portfelem, nie każdy ma pasję, albo w ogóle wie co to oznacza. 

@Punkxtr Ty chyba na przestrzeni lat masz pewnie swoje zdanie na temat przeciętnego klienta i rynku rowerowego. 

Edytowane przez ks.indian
  • +1 pomógł 1
Napisano

@Punkxtr  zmieniły się czasy i sposób podejścia do tego zagadnienia. Ewoluowały  i przystosowały się do "zabieganego" społeczeństwa które już nie ceni sztuki i głębszego przekazu ( dziś myślenie boli ).      Firmy z ugruntowaną pozycją  nie muszą  się reklamować .  A na rynku rowerowym w zasadzie mamy monopol .  Zresztą po co koncerny mają wywalać kasę jak   robotę  z reklamą odwalają influencerzy , blogerzy ......

  • +1 pomógł 4
Napisano
11 godzin temu, Punkxtr napisał:

 Widzieliście ostatnio naprawdę dobrą reklamę z branży rowerowej, która przekonała Was do zakupu? Albo spowodowała, że poczuliście więź z marką?

 Żadnej nie widuję, używam adblocka. Czasami przeglądając YT na telefonie wyświetli mi się reklama centrum rowerowego ale nie ma to dla mnie żadnego znaczenia, zakupów dokonuję kierując się rozsądkiem a nie reklamami

  • +1 pomógł 4
Napisano
54 minuty temu, uzurpator napisał:

właśnie napadało mi 30cm śniegu

U mnie słabiej ale idę rower

A w innym dziale wrzuciłem stary film promocyjny Marin 4C - mnie się podoba ale to ponad 4 minuty oglądania, więc młodzież nie jest targetem, co najwyżej taki stary, zgorzkniały piernik jak ja :) 

Reklamy też mam poblokowane, problemem naszego kraju jest to, że można reklamować dosłownie wszystko i kompletnie rozmijać się z prawdą :) No ale to szerzej, nie o rowerach.

  • +1 pomógł 2
Napisano
12 godzin temu, Punkxtr napisał:

Widzieliście ostatnio naprawdę dobrą reklamę z branży rowerowej, która przekonała Was do zakupu? Albo spowodowała, że poczuliście więź z marką?

Nie widziałem nawet słabej. Blokady reklam nie mam, ale mam zablokowane autoodtwarzanie, więc przeważnie widzę tylko "okładkę".
Poza tym nawet jak oglądam ileś tam kanałów rowerowych, to YT nie podsuwa mi reklam rowerowych, tylko typową papkę. Pewnie to samo co leci w TV ale od lat nie mam telewizora, więc ciężko mi powiedzieć.

Tradycyjne reklamy i więź z marką? Nie wiem co by musieli zrobić.
Jedyną więź to udało się zrobić Trekowi, dzięki bezpośredniemu marketingowi w postaci dni testowych. Z drugiej strony poszli w części, które mi nie pasują, więc następny rower raczej nie będzie od nich.

  • +1 pomógł 1
Napisano (edytowane)

Dzięki chłopaki za Wasze głosy. Temat jest dla mnie interesujący, bo zajmowałem się kiedyś tego typu rzeczami nie tylko w branży rowerowej. Ale kiedy wsiąkłem zawodowo w dwa kółka - współpracowałem z portalami, czasopismami czy też firmami produkującymi rowery. Jedni mieli gorsze, drudzy lepsze podejście do reklam. Niemniej nie traktowano (z reguły) odbiorcy jak debila. 

Dziś nie reklamuje się - zauważcie - konkretnego produktu, tylko feeling, odczucia. Vide wspomniana reklama Jaguara - jak tak ma przemawiać do mnie marka zajmująca się tylko i wyłącznie samochodami, to ja podziękuję 🙂 Że kiedyś to było, a dziś nie ma? Nie można się zamykać w swojej bańce sprzed 20 czy 30 lat, tylko być otwartym na nowe. Przynajmniej ja tak uważam, bo na starość człowiek zgnuśnieje. Ale też warto dyskutować, czy coś idzie w złym kierunku. 

Zresztą od lat reklamy bazują na nostalgii. Począwszy od samochodów i neoretro sprzed lat, skończywszy na branży rowerowej. Vide Scott i jego Endorphin 29", malowanie ram Cannondale nawiązujących do najlepszych lat marki czy nawet facebookowy profil Shimano. Co jakiś czas możemy znaleźć tam posty ze zdjęciami starych części (jak szary XTR) z informacją, że Japończycy są w branży od lat i stworzyli kultowe podzespoły. 

Z drugiej strony nie widzę na tę chwilę możliwości odwrócenia trendu, bo sami ludzie tego nie chcą (tj. większość). Dlatego z nieukrywaną ciekawością pytam jakie są Wasze odczucia w tej kwestii. 

Edytowane przez Punkxtr
Napisano (edytowane)

Zawsze aktualne było pytanie czy producenci śledzą trendy czy narzucają? Moim zdaniem chyba coraz częściej narzucają. I jest im o tyle łatwiej, że kolejne pokolenia są coraz bardziej bezkrytyczne - wszechobecny konsumpcjonizm, papka wylewająca się zewsząd. 

Do tego żeby nie dać się łatwo manipulować trzeba mieć krytyczne podejście, odciąć się od szumów, a jak ktoś pamięta czasy Wigry 3 to pewnie ma skłonności do szukania "value for money". Ale to wymierający gatunek/mniejszość.

Jak cały ten świat upadnie (a to kwestia czasu) to przeżyją tylko ci, którzy będą umieli kupić zapalniczkę bez aplikacji bankowej ;) 

Teraz w odwrocie jest nawet elementarna wiedza, bo większe oddziaływanie maja celebryci od ludzi rozumnych. Dla kogo więc się starać, jak można ludziom sprzedawać kity, że słodycze są zdrowe bo zawierają mleko i wzmacniają kości :) Albo że bardziej eko jest jak oddzielnie kupisz telefon, ładowarkę i słuchawki :D Albo że ratujesz planetę, jak co 2 lata wymieniasz AGD na takie z większą liczbą literek AAAAAAA

Pamiętacie scenki z reklamami z "Dnia Świra"? 

Edytowane przez spidelli

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...