Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Mod Team
Napisano

No idealnie Twoje klimaty, przy czym jest to dla ludzi świadomych i ze zdrowymi stawami, oraz głównie treningowo, a nie na codzień - zara sie Stefa odyzwie "przeca ja tak ciungle pchom", i dlatego masz uda jak dwa moje... ;)   

 

Napisano (edytowane)

Turysta05 Napisano 2 Stycznia 

Dopowiem jeszcze o zależności siły pedałowania (moment) i generowanej mocy,  od kadencji (obroty).  Jest to bardzo podobne do silników spalinowych, ale nic dziwnego, my jesteśmy biologicznym silnikiem spalinowym: jemy węglowodany, pobieramy tlen a potem wydychamy dwutlenek węgla.  

ad32b0504791e73a580ebebf31acf527962766a6.jpg.699c6fc0c38dc5d5570231d89db96c8b.jpg

Ten lewy wykres jest bliższy rowerzyście. Brakuje tu krzywej sprawności silnika, ale generalnie sprawność jest lepsza przy wyższej kadencji (obroty), z tego powodu "zawodowe konie" szybko kręcą pedałami, efektywnie wykorzystują zasoby😉. 

W przypadku rowerzysty (kolarza) ten wykres przebiegu maksymalnego momentu i maksymalnej mocy wygląda raczej tak:

Relationship between peak crank torque, crank velocity (i.e. cadence)... |  Download Scientific Diagram

Dla porównania realny wykres dla spalinowego silnika benzynowego z turbodoładowaniem popularnego samochodu:

Horsepower/Torque Curve 2022 Dacia Jogger Eco-G 100 (man. 6) (model since March 2022 for Europe ). Detailed engine characteristics.

A tu wykres dla popularnego samochodu elektrycznego:

Horsepower/Torque Curve for 2022 Nissan Leaf G (aut. 1) (model for Japan ). Detailed engine characteristics.

Największy moment napędowy (w przeciwieństwie do silnika spalinowego, a bardziej jak silnik elektryczny) jesteśmy w stanie wygenerować praktycznie przy zerowych obrotach. Im wyższe obroty (kadencja) tym niższy maksymalny moment. Dopóki wzrastające obroty nadrabiają (z nawiązką) spadający moment, moc rośnie. Jednak powyżej obrotów mocy maksymalnej już nic nie zrobimy i moc będzie spadać. No i teraz wyobraźmy sobie próbę dokręcenia z góry (lub nawet na prostej z wiatrem) rowerem z najszybszym przełożeniem 30/11 i jaka będzie tego efektywność. Żaden trening kadencji tu już nie pomoże.    

Jak widać, szczyt mocy przypada w okolicach 110-120 obr/min. Przy czym jest to moc krótkotrwała, a nie ciągła. Kolarze szosowi w jeździe indywidualnej na czas jadą średnio na dużo niższych obrotach, gdy taka czasówka trwa kilkadziesiąt minut. 

Ciekawie wygląda też analiza sił na pedałach w zależności od kadencji. Niektórzy zwolennicy "pedałowania na okrągło" zapewne mocno się zdziwią, że im wyższa kadencja, tym więcej sił negatywnych w drugiej połowie cyklu,  w kierunku przeciwnym do napędowego. Czyli im szybciej kręcimy, tym trudniej jest zabierać nogę (do góry) wystarczająco szybko, by nie stanowiła ona oporu dla nogi przeciwnej. 

(PDF) The influence of cadence and power output on force application and in-shoe pressure distribution during cycling by competitive and recreational cyclists 

Edytowane przez marvelo

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...