Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Cześć,

właśnie zamontowałem nową korbę Shimano M5100 wraz z nowym suportem MT501 i zauważyłem, że jest chyba źle wyważona, po zakręceniu (bez pedałów i łańcucha) prawie ramię zawsze opada (. Nie mam zbytnio doświadczenia z korbami, ale poprzednie korby jakie miałem (na kwadrat z niższej półki) były idealnie wyważone. Czy to jest wada fabryczna, czy tylko (aż?) "nowa, lepsza jakość"? Nie wiem czy powinienem wymienić na inny egzemplarz, czy lepszy model...

Napisano (edytowane)

Skręć wszystko w całość i idź na rower. Nie szukaj problemów tam, gdzie ich nie ma. Serio. :)

A jeśli oczekujesz "naukowej" ekspertyzy i odpowiedzi, to jest ona prosta - prawe ramię ma większą masę z wiadomego powodu, a to skutkuje szybszym jego opadaniem.
Przyczyna może być też dużo bardziej prozaiczna - w prawej misce suportu może być odrobinę więcej smaru, przez co łożysko obraca się z większym oporem.

Chcesz mieć pewność, to załóż korbę odwrotnie - prawe ramię z lewej strony i na odwrót, i spróbuj ponownie.

 

Edytowane przez TheJW
  • Haha 1
Napisano

@TheJW co ma ilość smaru w danej misce, do tego jak ustawiają się ramiona? Przecież korby są połączone.

Jeżeli zawsze zatrzymuje Ci się w tym samym miejscu, to ja bym się zastanowił czy nie masz totalnie skopanej ramy. Pakiety na kwadrat siedzą w środku ramy, więc nie ma to tak dużego znaczenia. Suporty HT2 opierają się na zewnętrznej ściance mufy. Jeżeli nie jest ona wykonana dokładnie, to w którymś miejscu obrotu wyczuwalny będzie większy opór, bo łożyska są przekoszone.

Oprzyj palec o korbę i delikatnie obracaj. Jeżeli poczujesz że w miejscu w którym się zatrzymuje, jest lekko większy opór, to to powyżej może, ale nie musi być źródłem problemu.

Napisano

Korba to taki układ wagi szalkowej, jeśli łożyska nie stawiają nadmiernego oporu układ ustawi się najcięższą stroną w dół czyli prawy  pedał na dole.  

Napisano
2 godziny temu, Dokumosa napisał:

W przypadku mtb i tej grupy osprzętu żadnego znaczenia nie ma. Po przejechaniu miliona km jedna nogą będzie delikatnie "mocniejsza" niż druga ;).

to by było super, bo prawą mam słabszą :D Rower, w którym ma być ta korba, to crossowy. W której grupie osprzętu ma to znaczenie? Poprzednia korba Alivio (ma z 10 lat) jest wyważona idealnie. Można ją kręcić na dmuch!

 

12 godzin temu, TheJW napisał:

Skręć wszystko w całość i idź na rower. Nie szukaj problemów tam, gdzie ich nie ma. Serio. :)

 

Chciałbym tak, ale to trochę denerwujące - ustawiam sobie pedał/korbę w poziomie, dosiadam rower, a pedał już całkiem gdzie indziej  :D Albo przy noszeniu roweru - wygodniej gdy korba jest w poziomie, przed lub za nogą, a nie bodzie mnie w kostkę. Jeśli wszystkie korby nowe korby HTII tak mają, to postaram się z tym żyć, albo dokupię 25g ołowiu. Jeśli to rzeczywiście wada, poszukam inny egzemplarz model. Stąd moje pytanie do bardziej zaznajomionych z tematem

3 godziny temu, ChuChu napisał:

Jeżeli zawsze zatrzymuje Ci się w tym samym miejscu, to ja bym się zastanowił czy nie masz totalnie skopanej ramy.

Odpada, rama jest OK

 

Napisano (edytowane)

No ja też pisałem pustej korbie bez łańcucha , w dodatku miski shimano to raczej  nie kręcą się na dmuchnięcie jak stare dobre pakiety  na kwadrat czy ( najlepsze w obrocie) naprawdę stare suporty na  wolnych kulkach.  Czy aby to uciekanie pedałów nie jest związane z cofaniem roweru w czasie gdy wsiadamy albo podniesione koło się obróci ciągnąc korbę łańcuchem? Czy zębatka jest jajowata? 

Edytowane przez itr
Napisano
19 godzin temu, TheJW napisał:

A jeśli oczekujesz "naukowej" ekspertyzy i odpowiedzi, to jest ona prosta - prawe ramię ma większą masę z wiadomego powodu, a to skutkuje szybszym jego opadaniem.

Korba mechanizm korbowy SHIMANO DEORE FC-M5100 2x11rz 36/26T 175mm ...

Patrząc na zdjęcia faktycznie prawe ramię wydaje się bardziej masywne i ta dodatkowa masa nie jest równomiernie rozmieszczona. W korbach na kwadrat nigdy nie spotkałem zauważalnego niewyważenia. Tutaj też moim zdaniem projektant powinien się postarać i zrobić tak, by było równo. Pewnie chodzi o to, że teraz części robi się tylko tak mocne jak to niezbędne, więc aby była równowaga to lewe ramię musiałoby mieć dodatkową porcję materiału (obciążenia), bo prawego się już nie dało odchudzić. 

7 godzin temu, tob napisał:

Jeśli wszystkie korby nowe korby HTII tak mają, to postaram się z tym żyć, albo dokupię 25g ołowiu. Jeśli to rzeczywiście wada, poszukam inny egzemplarz model.

Nie liczyłbym na to, że inny egzemplarz będzie lepszy tylko właśnie doważył metodą doświadczalną (np. plasteliną), zważył potrzebny balast a potem zrobił już docelowy obciążnik np. z taśmy ołowianej. 

Napisano

  @pecio, @TheJW, no cóż Panowie, na jeden taki komentarz się uśmiałem🤣,  ale na dwa wypada zareagować, proszę jeszcze raz to przemyśleć,  fizyka a właściwie mechanika techniczna się kłania,  coś tam o wyważaniu statycznym i dynamicznym, albo...🤭,  lepiej dajcie z tym spokój😉.

  • +1 pomógł 2
Napisano (edytowane)

@pecio, a nie myslales o Noblu z fizyki?? :P 
 

A skad pewnosc ze rama OK? Jak ktoś powyżej radził, załóż odwrotnie i sprawdź. 
@marvelo czy to zdjęcie M5100? Popatrzyłem i ramiona wyglądają tak samo.

Edytowane przez JWO
Napisano

Tak, to M5100. Ramiona są takie same, ale tylko gdzieś do 3/4 długości (idąc od osi pedału). Potem już się różnią, bo prawe ramię ma mocowanie dla zębatek (pająk), które jest bardziej rozbudowane od strony pedału właśnie. Śruba z mocowaniem lewej korby na osi widocznie tego nadmiaru materiału nie równoważy. 

Napisano (edytowane)
Godzinę temu, TheJW napisał:

No mi dokładnie o to chodziło, @pecio. Sądziłem, że to oczywiste... 😅

Przecież ta masa jest równoważona tą samą masą po przeciwnej stronie osi. Wypadkowa siły ciążenia od masy uzębienia czy pająka w punkcie przez który przechodzi oś symetrii osi przelotowej wynosi 0.

Edytowane przez Dokumosa
Napisano
10 godzin temu, tob napisał:

Odpada, rama jest OK

Skad to niby wiesz, skoro mowa o ułamkach milimetra?

Korbę dokręciłeś tylko żeby skasować luz, czy dowaliłeś nakrętkę do oporu?

Korby HT2 ogólnie kręcą się kiepsko na sucho. Nie ma to znaczenia podczas jazdy.

Napisano (edytowane)
Cytat

Korby HT2 ogólnie kręcą się kiepsko na sucho

A to zalezy od suportu. Mam w jednym rowerze suport ceramiczny. Korba kręci się bez końca :P 

Fakt, dla jazdy nie ma to znaczenia.

Edytowane przez JWO
Napisano (edytowane)

No dobra, zdradzę sekret inżynierów Shimano. Prawa korba kręci się minimalnie lżej, bo zwykle lewe jądro bardziej zwisa przenosząc środek ciężkości na lewą korbę, przez co trzeba wkładać nieco mniej siły w jej naciśnięcie. Dla zrównoważenia prawa stawia nieco mniejszy opór. 

SRAM tego nie ma, bo jest amerykański, a Amerykanie jak wiadomo mają wielkie jaja, obydwa tak samo duże, największe, jak wszystko co amerykańskie! 

Edytowane przez TheJW
  • +1 pomógł 1
  • Haha 1
Napisano
12 godzin temu, pecio napisał:

@Dokumosa źle to ująłem.  Wiercę aby zrównoważyć układ.

Bo masz odkówkę obrobioną tylko w czopach wiec tam skrajne nierównomierności rozkładu mas nominalnie by występowały. Druga rzecz przy obrotach do których się rozpędza to z silnika zostałoby wiadro gwoździ po mocniejszym przegazowaniu.

Ramiona w korbch tak są robione, że lewa i prawa są niej więcej symetryczne pod względem rozkładu masy tyle, że tu znaczenie ma to czwartorzędne. Do tego deore "zaczęło się i skończyło" na M6000 kiedy to ramiona były drążone. Teraz to grupa celowana do jazdy wokół komina w niedzielne popołudnia.

Napisano

@Dokumosa tak z ciekawości  podrążę ten temat. Przy "idealnych " korbach   według teorii  wszystko jest w idealnej równowadze. Teraz wracamy na ziemię i mamy..... lewa korba różni się konstrukcyjne od prawej a co za tym idzie różnią się masami.  Do tego układu dorzucamy  zębatkę / zespół zębatek.  One też ze względów konstrukcyjnych / montażowych  nie są idealne bo zawsze w miejscu gdzie się "stykają " z ramieniem korby są cięższe.  Tłumacząc to  " koło" zębatki w jednym miejscu na obwodzie jest cięższe czyli już w tym momencie nie jest wyważone.  I teraz zapytanie jak taki układ ma być wyważony.  Na tysiąc korb  w tysiącu prawa strona zawsze pójdzie w dół.  Zrobiłem eksperyment . Na cztery korby  we wszystkich prawe ramie  leciało w dół.  W jednych  wyważyłem układ  przez przylepienie ciężarka  na lewym ramieniu. Potem   zaburzyłem ten układ przez demontaż  zębatki. Lewe ramię  idzie w dół.

Napisano

Bo to nie fizyka na papierze, i nie ma równowagi, oś suportu nie jest w układzie idealnym wypoziomowanym, a rower się chwieje drga i bezwładność oraz ruch  wirowy ziemi robią swoje,

jeśli pedały ustawisz równolegle do ziemi będą chciały  ustawić się w pionie bo nie są idealnie wyważone, wtedy bezwładność układu będzie wolała mieć prawy pedał na dole :) im cięższe "pedały" zastosujesz tym większe prawdopodobieństwo, że lewy  w końcu zostanie na dole bo różnica bezwładności będzie maleć  ... to dalej moje uproszczenia interpretacja literacka :) pęd popęd i waga szalkowa

Ale nasz pytacz ma na korbie napięty łańcuch i mu pedał leci ciągle w dół, więc te nasze zastanawianie jest  o kant....

Jest jeszcze jedna sprawa - wystarczy założyć tanie miski HT i korba sama przestanie się  swobodnie kręcić, ewentualnie pojechać na długi deszcz i odstawić rower na dwa tygodnie, łożyska wyparują zacementowane tlenkiem żelaza  i ich rolę przejmą plastykowe ślizgi... korby będą czekać na stopy aby zmienić położenie :D

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...