Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam Szanownych Rowerzystów. 

Może komuś się przyda moje doświadczenie z rowerem jak w tytule, aby nie zmarnować pieniędzy. 

Rower Wagant elektryczny RM1 kupiłem w czerwcu 2022 roku i od samego początku sprawiał problemy, tym że (wg mnie) miał wadę fabryczną, której nie udało się usunąć mimo trzech napraw gwarancyjnych.

Generalnie po ponad dwuletnim okresie użytkowania uważałem, że jest nieprzemyślany konstrukcyjnie, zmarnowałem prawie 5.000 zł i wiele godzin czasu na pisanie reklamacji z dokładnym opisywaniem usterki + nagrania, oddawanie do serwisu. Jest to mój najgorszy zakup od wielu lat. Zraziłem się całkowicie do marki Romet (a dokładniej Arcus, bo nazwę Romet to oni sobie kupili).

Rower bazuje na zwykłym Wagancie, który wydaje się być może i dobrym rowerem, ale ta przeróbka jest tak nieudolna, że każdy lepszy majsterkowicz by to zrobił lepiej!

Osoby dopuszczające to rowery do produkcji i sprzedaży powinny za karę przez cały rok na nim jeździć,..., ale po kolei.

Najpierw zalety.

1. Jeździł -:).

2. Hamulce tarczowe hydrauliczne, ale to też jest wada, o tym później.

3. Šwiatła włączane z wyświetlacza.

4. Markowy osprzęt Shimano i silnik Bafanga.

5. Markowe opony Michelin (tylko za cienkie).

 

Teraz wady.

1. Bateria w bagażniku ma luźne mocowanie i stuka już na lekkich nierównościach.

2. Bateria jest dłuższa niż standardowe, i trzeba się przyzwyczaić, aby nogą nie zahaczać.

3. Raz podczas jazdy po ścieżce rowerowej, mocno wyeksploatowanej, z poprzecznymi bruzdami, bateria się sama wypięła z zaczepu i rozłączyła.

4. Notorycznie spadający łańcuch. Nawet po płatnej wymianie na inny, lepszy niż fabryczny i wyregulowaniu przez serwis spadł już dwa razy.

Rower nie ma przerzutki z przodu, czyli nie ma żadnego elementu stabilizującego łańcuch na przedniej zębatce. 

W połączeniu z podstawowym osprzętem Shimano daje to gwarancję regularnie spadającego łańcucha (autoryzowany serwis sobie z tym nie poradził).

5. Pomysł umieszczenia baterii na bagażniku jest chybiony, zaburza równomierne rozłożenie obciążenia. Rower ledwo się trzyma na stopce centralnej. A jak się ma sakwy i coś cięższego w nich, to już się rower przewraca.

6. Opony producent dał za cienkie, pewnie ze względu ma chęć zwiększenia zasięgu (szkoda, że nie dał szosówek ;-). Nadają się się one na szosę, ale w mieście zawsze są jakieś nierówności, wyższe krawężniki i na tych oponach cały rower się trzęsie, plus bateria stukocze. Nie mówiąc już o wjechaniu do lasu, nawet na ubitą drogę, chyba że ktoś lubi rower, który na każdej nierówności hałasuje jakby zaraz miało coś wypaść - mi to przeszkadzało.

7. Kilka razy podczas jazdy na najwyższym trybie wspomagania układ elektryczny się wyłączył z awarią wysoki prąd. Przestałem korzystać z trybu 5 i było ok.

8. Wszystkie tryby wspomagania mają tę samą prędkość. Co jest nie do końca przemyślane. Ograniczana jest tylko moc. Na równej drodze na 1 trybie rower rozpędza się do ok 21-23km/h a na 3, 4 lub 5 do 25-26 km/h.

Zwykle Indiany z marketu mają tak, że na najniższym trybie rozpraszają sie bodajże do 15 km /h. I to ma sens. Nie zawsze chce sie jechać z maksymalną prędkością. Wtedy trzeba przerywać pedałowanie i jazda nie jest jednostajna.

10. I najważniejsze.

Serwis Rometu to porażka. W moim modelu od samego początku przy prędkości ok 23 km/h tarcza tylna ocierała się o klocki, co powodowało dzwonienie podczas jazdy. Może nie każdemu to przeszkadza, ale mi tak. Nie po to kupiłem nowy rower, żeby kultura jazdy była gorsza niż w moim 20 letnim mtb. Wagant trzy razy był w naprawiany, w tym raz w serwisie Rometu i cały czas problem był nierozwiązany. Serwis Rometu odesłał rower z pogiętymi tarczami(!), bo w ten sposób chcieli usunąć przyczynę problemu. Kolejna naprawa i kolejne tygodnie bez roweru.

Generalnie rower jeździł, ale drugi raz bym go nie kupił.

  • +1 pomógł 4
Napisano

 @ZbigniewG Twój komentarz jest trafny i poparty faktami. Należy to potraktować  jako poważne ostrzeżenie, bo rower nadal jest w sprzedaży!  Jeździłem elektrykiem z silnikiem w piaście, też Bafang, sterowanie takie toporne, ale zakresy prędkości mogłem wybierać i było to sensowne, jakaś namiastka czujnika momentu, tak więc potwierdzam, że te "idiotyczne" oprogramowanie Romet Wagant RM1 2022 + bateria zamocowana na podwyższonym bagażniku to jakaś "zemsta" na niedoświadczonych rowerzystach😭, tylko za co?

Po drugie nie mieści mi się w głowie, że nie można wyregulować hamulców???  Tarczowe, jakie by nie były, dla zwyczajnego rowerzysty są dobre, bo hamują równo, czy deszcz, czy sucho.

Ten spadający łańcuch to też dziwna sprawa?  Może wózek przerzutki tylnej ma słabe napięcie sprężyny? Ale to nie użytkownik roweru powinien dociekać, on kupił przecież nowy rower! 

Z tymi wąskimi oponami trzeba się pogodzić, od razu widać jakie są i czy będą komuś pasować.

  • +1 pomógł 1
Napisano (edytowane)

Nie żebym bronił tego roweru, ale...

5000 zł za elektryka w pandemicznych czasach to była świetna cena :)

Rower jest pomyślany do jazdy po równych asfaltowych drogach, więc dali wąskie opony. Z tego samego powodu (i pewnie dla obniżenia kosztów) nie ma prowadnicy łańcucha przy korbie, więc na nierównościach łańcuch musi spadać. Opony wchodzą nawet 29x2.0 np. Race Kingi, a prowadnicę można dołożyć i dzięki prostym zabiegom komfort użytkowania znacznie wzrasta.

Co do ustawień wspomagania, to nigdy wszystkim się nie dogodzi. Na szczęście kontroler Bafanga można przeprogramować i ustawić moc i prędkość na poszczególnych stopniach wspomagania. Zdecydowanie warto to zrobić. Do programowania potrzebny jest człowiek z Bafang Besst.

Największym problemem tego roweru jest brzęcząca bateria. Widziałem parę patentów na jej uciszenie i chyba najlepszym był zaostrzony patyk wetknięty między baterię i rurkę bagażnika :D

Hamulce nie są za ciekawe (często zapowietrzają się i ciekną), ale nie ma żadnych problemów z ich regulacją. Gdyby rower trafił do kogoś, komu chciałoby się zająć tymi hamulcami, to problem dawno byłby rozwiązany. Rowery najlepiej kupować w sklepach stacjonarnych z dobrymi opiniami, wtedy zaoszczędzi się mnóstwo czasu i nerwów.

 

Edytowane przez ArtGD
  • +1 pomógł 1
Napisano (edytowane)
11 godzin temu, ArtGD napisał:

Rower jest pomyślany do jazdy po równych asfaltowych drogach.

Nie ma takich dróg. Zawsze masz jakiś krawężnik, nierówności.

---

Z tego samego powodu (i pewnie dla obniżenia kosztów) nie ma prowadnicy łańcucha przy korbie, więc na nierównościach łańcuch musi spadać. Opony wchodzą nawet 29x2.0 np. Race Kingi, a prowadnicę można dołożyć i dzięki prostym zabiegom komfort użytkowania znacznie wzrasta.

Ale to producent powinien o to zadbać. Nie rozumiem, jak można zaprojektować i sprzedawać rower ze spadającym łańcuchem?! Przez cały okres gwarancji byłem wiele razy w serwisie dużego sklepu (Prorowery), gdzie kupiłem rower, i na mój koszt mi wymienili łańcuch (robocizna gratis). Nikt nie zaproponował prowadnicy. Rower był też w serwisie Rometu m.in. na ten problem.

---

Co do ustawień wspomagania, to nigdy wszystkim się nie dogodzi. Na szczęście kontroler Bafanga można przeprogramować i ustawić moc i prędkość na poszczególnych stopniach wspomagania. Zdecydowanie warto to zrobić. Do programowania potrzebny jest człowiek z Bafang Besst.

Rower miał sterownik z komunikacją CAN (wszystkie nowe tak mają) i ten program nie działa. Innego nie ma. To akurat nie był największy problem. Raczej niedogodność, do której można się było przyzwyczaić.

---

Rower był kupiony w sklepie stacjonarnym, oficjalny dystrybutor Rometu. Sklep z serwisem.

Mimo miłej obsługi, po dwóch latach miałem dość Rometu i tego sklepu.

Teraz mam Fischera i widać, że rower od początku jest zaprojektowany jako elektryczny, a nie nieudolnie przerobiony.

 

 

 

Edytowane przez ZbigniewG
Napisano

Kontrolery Bafang do silnika w tylnej piaście z komunikacją CAN można programować. Nie pamiętam przypadku, żeby się nie dało.

Pozdro i miłej jazdy.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...